Bäst tecknade serien?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Xcore
Very Good
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 16:36
Ort: Sverige

Bäst tecknade serien?

Inlägg av Xcore »

Jag har alltid tyckt om Ben Templesmith som har en unik stil, han blandar handtecknat med Photoshop bakgrunder och ljuseffekter, väldigt sublimt och snyggt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Templesmith

http://www.absoluteanime.com/reviews/hatter_m/issue1-pg01.jpg
http://www.absoluteanime.com/reviews/hatter_m/issue2-pg02.jpg

Sen har jag alltid gillat Jack Kirby.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Kirby
http://img.photobucket.com/albums/v489/kirbyblog/jkdkkam13.jpg

Han har också en väldigt unik stil på sitt tecknande.

Sen har vi de vanliga höjdarna som Carl Barks och Don Rosa och inte minst Herge.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det går inte att utse någon anser jag, stilarna är för olika.

Det som gäller är att stilen passar till den aktuella serien, jag menar Kirby beskrivnandes nåt fantasybetonat lite lugnare skull ju vara rent värdelös, han levde ju på sin dynamik, att figurerna ständigt ser uatt röra sig över rutorna.

Eliten imho har funnits i de amerikanska serierna och är där ännu, med missar med folk som Leifeld osv.

Jag anser dock inte att vanlig plain manga har nån chans, den gör det den ska men är väldigt snabbproducerad.
Men! nu kör nån över mig med att de ju finns mycket skickligt tecknad manga, så jag är körd igen.

Personligen tycker jag Franquin var fantastisk i europeiska serier.

Men som du kan jag beundra valda delar av Jack Kirbys eller Ditkos arbeten, eller kanske Wally Wood.
Men det blir för betungande att utse enbart en som bäst.

Jag anser dock att över lag är de amerikansk relaterade tecknarna väldigt duktiga då konkurrensen är överväldigande.
Men det innebär ändå inte så mycket se på Peréz tex., han är rent fånig nästan med alla sina detaljer och så kollar du Invincible från Image där en betydligt enklare mer rakt på stil används.

Sen har vi det här med tidsepoker, stilerna ändrar sig med tiden.

Jag är svag för 70-80tal superhjälte tecknande från de bättre tecknarna, figurerna ser lagom portionerade ut mot tex 90-tal när Wolverine är lika bred som lång osv.

Äh, fasen säg nåt jag kan spinna vidare på.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Xcore
Very Good
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 16:36
Ort: Sverige

Inlägg av Xcore »

Jack Kirby är extrem skicklig på att använda skuggor och skapa dramatik i sina teckningar tycker jag. Dessutom har han en väldigt unik stil att teckna ansikten helt olikt allt annat. En del serier som Kamandi är som gjorda för att tecknas av just Jack Kirby. Hans 2001 album var också ett album som gjorde filmen rättvisa.

Men visst är det som du säger, att utse en enda går knappast eftersom de är så olika tecknade.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tja mer skicklig på just skuggor är väl Gene Colan isf, han är ett unikum nästan, han är den ende tror jag som jag tyckt sett bättre ut utan färg än med.
För mig har Kibyn ingen koll på riktig anatomi, men det käns hela tiden som att allt flyter på, han berätar storyn utan ord helt enkelt, eller gjorde då.
Dock är figurerna pampiga med mantlat underliga hjälmar med en massa krimskrams på.

Ditko som gjorde Spidermans look är mer minimalisk,han ritart inga extra streck i onödan än vad som behövs.
Men ok fingrarna pekar åt olika håll på hans figurer, har aldrig hajat det, men det är det som gör det lättast att känna igen hans arbeten.

Wood är duktig med från de äldre åren, när han var nykter och gjorde det mesta själv, han gjorde en DD som finns än idag.
Sen att han inte var nån stjärna på att skapa berättelser är väl nåt de här alla egentligen delar, deras konstnärliga sida överväger deras förmåga till dialog.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Alla har sina favoriter. Som Agentum säger så beror det på vad det är för serie.
Jag är stort fan av John Buscema och Frank Frazetta.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Fast Frazetta är lite fusk, det är inte mycket han gjorde i serieväg, och man kan inte ställa omlag mot vanligt tecknade.

John Bucema är verkligen bra det tycker jag klart bättre än sin bror.

Vi har ju en del andra med honom som gjorde tex. savage sword of Conan, för jag tycker att det var i de svart-vita serierna de visade sin storhet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Mina favorittecknare, de vars estetik faller mig mest i smaken är (med exempel på serier):
Travis Charest - WildC.A.T.S./X-men
John Byrne - Typ varje titel som Marvel eller DC haft, blev känd på Uncanny X-Men
Ron Frenz - Amazing Spider-Man (Han är den som definierar hur Spider-universets karaktärer "ska" se ut)
J. Scott Campbell - Gen 13
Joe Madureira - Uncanny X-men
Jim Lee - Uncanny X-Men
Gary Frank - Incredible Hulk
Dale Keown - Pitt
Alex Ross - Marvels (Om vi räknar målade serier)
Serpieri - Druuna (Snusk. Önskar att han ritat mer "normala" serier utan en massa sex.)
Chris Bachalo - Generation X
Art Adams - New Mutants
Alan Davis - Excalibur
Brian Bolland - Camelot 3000
Lorenzo! - Madagascar
Ito Ogure - Air Gear
Ken Atamatsu - Love Hina
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Har inte sett mycket i någon stil, gammalt eller nytt, som mäter sig med Hal Fosters genuina klassiker Prins Valiant.

Ta bara en titt på omslagen till de nya albumen, en del är minsta sortens rutor från serien, uppförstorade till antar jag ganska nära originalstorlek. Hur mycket tid måste inte ha lagts ned! De stora vyerna är helt fantastiska!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Xcore
Very Good
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 16:36
Ort: Sverige

Inlägg av Xcore »

Du kan en hel del om serier märker jag. Jag får lyssna och lära lite här på forumet. :)

Här är några typiska Jack Kirby teckningar.

http://www.deanesmay.com/files/deanesmay-newgod.jpg
http://www.mickgray.net/eternals.jpg
http://i1.iofferphoto.com/img/item/259/326/86/o_Galactus001SPL.jpg
http://www.copaceticomics.com/KirbyBig.jpg
http://www.twomorrows.com/kirby/media/11prisoner05.gif
http://i246.photobucket.com/albums/gg90/SecretSunBlog/devildinosaur.gif
Användarvisningsbild
Xcore
Very Good
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 16:36
Ort: Sverige

Inlägg av Xcore »

Många japaner är ena höjdare på att teckna också, precis som belgare. Använder man inte rätt mycket datorer nuförtiden när man tecknar?

Det gör man i tecknad film i alla fall, och det märks. Dessutom tycker jag äldre tecknad film oftast är betydligt roligare och fyndigare. Gamla Musse Pigg från 30 talet var otroligt kul och bra gjorda. Mycket man ser idag är dussinproduktioner.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Håller med Schenström om Jim Lee och J.Scott Campbell, riktigt bra tecknare. Jag har en favvo i John Romita JR (min avatar), tyvärr kan han blanda världsklass med mindre bra bilder..en kille som har kvar dynamiken från förr men ändå med en modern känsla i sin stil.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

John Byrne har verkligen ett bäst före datum, gnällgubbe som han är.
Nu sitter han där själv och får inga jobb, han som var så tuff och kallade alla möjliga riktigt duktiga författare och tecknare från en äldre genration för idioter.

Nej man tecknar inte med datorn normalt, dock gör en del så, Greg Land är ett bra exempel, jag anser det löjligt om man använder andras bilder och tracear i ett program på datorn.

Hal Foster? tja han var klart duktig och även turlig nog att äga sin skapelse, men jag kan lova dig att många har sprungit om honom sen dess även om de inet gjorde det då, fler äldre tecknare är Jack Cole (bla Spirit och Plastic man) och förstås då Will Eisner (Spirit).

Ta inte Daniels lista som nåt annat än hans personliga favoriter, jag har också en del sånna mindre kända jag gillar Mandrake på allt från Grimjack via The Spectre V3 till Martian Manhunter, han är väldigt duktig på att skapa en stämning md sina böljande mantlar osv.

En annan är Steranko, gjorde få serier men fick många tat helöt ändra sin stil.

En del hade liksom sin tid när de var bäst med, många här gillar bara Marvel tex, men DC var klart överlägset tecknade rent teckniskt sett enda in på 70-talet (dock var storysen jävligt tunna).
Där hade vi tex. Curt Swan på Superman, han är väl i princip vad vi sammankopplar Superman med.

Som ett exempel, en till favorit är Mike Grell, mannen bakom DC serier som The Warlord, Bakom massor av GA serier, bakom Jon Sable, imho saknar han motstycke på just den typen av lite mörka vuxna superserier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

När det gäller Thor så är Walter Simonson odödlig, både som berättare och tecknare, där kan ni köra upp era Jim Lee om ni vill:-D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="Agentum"]


Hal Foster? tja han var klart duktig och även turlig nog att äga sin skapelse, men jag kan lova dig att många har sprungit om honom sen dess även om de inet gjorde det då, fler äldre tecknare är Jack Cole (bla Spirit och Plastic man) och förstås då Will Eisner (Spirit).
[/quote]

Beror naturligtvis på smak, jag tycker Will Eisner är underbar, men kan bara inte uppskatta stadsbilder lika mycket som naturscener. [8D]

Den rörlighet och det överdrivet filmiska flyt som många moderna tecknare och serier tycks hylla är inte något som jag ser som positivt. I min värld har en riktigt bra realistisk teckning en stilla detaljrikedom, inte fart. Fart är förbehållet karikatyrerna (tex Franquins figurer). Om det har att göra med att jag själv alltid tyckt det varit svårare att teckna stillbilder än rörelser och därför uppskattar det jag inte kan själv högre, det vete fåglarna.

Eller så är jag kanske bara lite gammaldags av mig, en Rembrandt är naturligtvis bättre än en Van Gogh.

Hursom, borde inte kriteriet för en riktigt bra tecknad serie vara att bilderna fascinerar så mycket att man glömmer bort att bry sig om texten? Den serie som oftast lyckas med det är för mig just Prins Valiant.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Jaerven
Very Good
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 17:37
Ort: Sverige

Inlägg av Jaerven »

Själv älskar jag Todd McFarlanes stil. Älskade när han tecknade för Marvel och Spawn är alltid grymt snygg när han tecknar.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Jag har många olika favoriter för olika tillfällen, men allmänt är jag väldigt svag för tecknare som kan rita aktiva bilder med känsla för liv och rörelse - det stämmer in på ett gäng med japaner, men bland jänkarna känns Frazetta, Gene Colan och tidiga Gil Kane rätt svåröverträffade där.

Edit: Och bland skämtserier, Phil Foglio.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Todd McFarlanes, du får mig att spy.

Allt ser ut som poserande figurer egentligen, där har vi ien kille som inte är värd att minnas, Spawn blev snyggare sen han slutade teckna serien.

Alltså ni som är föda så ni kom in i superserier i början av 90-tal, vi kommer alltid strida, jag sed det som den förlorade tiden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="Rosen"]

Jag har många olika favoriter för olika tillfällen, men allmänt är jag väldigt svag för tecknare som kan rita aktiva bilder med känsla för liv och rörelse - det stämmer in på ett gäng med japaner, men bland jänkarna känns Frazetta, Gene Colan och tidiga Gil Kane rätt svåröverträffade där.

[/quote]
Tja Gil Kane var inte så pjåkig, old school givetvis men ändå skickligt, presis vad jag försökte få ftam DC Comics från de åren var totalt överlägsna tekniskt sett än Marvels serier, dock räckte detta inte för att DC comics skulle funka.

Kiolla in själva, speciellt när Infantino var EIC, propert men oftast ganska tråkigt.

Det sägs ju att ett möte ägde rum hos DC där de frågade sig vad tusan som sålde Marvel tidningar så mycket, nån kom med förslaget att det var fult tecknat, visst han hade rätt på ett sätt men de fattade inte den sista puzzelbiten innan folk började byta bolag hit och dit från Marvel och DC, då uppkom samma fenomne hos DC eftersom nämligen Tvåloperan, folk ville ha gnällande hjältar och sammanhängande historier.

DC fick promt lägga ner många serier i slutet av 70-talet pga att de höll på att gå åt helvete helt enkelt.
Sen kom sakta folk till DC och lärde dem vad som gällde.

Betänk att DC comics även så sent var uppdelat i editorer mfl i kostym och slips och de frilancerande arbetare var inte värda skiten från deras skor ens.

Hos Marvel var stämningen en helt annan sak.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote="Agentum"]

du får mig att spy.[/quote]
Så så.

[quote]Spawn blev snyggare sen han slutade teckna serien.[/quote]
Mmm, Greg Capullo... Han var på nåt sätt McFarlane Turbo - ungefär samma grej, fast tre gånger så detaljerat och varenda linje satt exakt där den skulle. Vad man än tyckte om stilen så såg det otroligt genomarbetat ut; jag fattade aldrig hur killen hade tid att rita på det där sättet med tanke på hur mycket material av honom de krängde ut varje månad.

För övrigt har jag insett i efterhand att en skuggningsteknik som jag brukar använda regelbundet är direkt hämtad från McFarlane. Frågan är vilka artister som betyder mest för en; de man hyllar eller de man stjäl från. [:p]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo men du är själv tecknare det är annorlunda för dig.
Jag ser då inte mycket McFarlane i din stil?

Ok, jag börjar tråka ut er, men ni vet hur han gjorde sina Spider-man serier?

Han tecknade lite balla coola teckningar som han gillade av S-M, sen puzzlade han ihop dem en aning och tecknade mellan bilderna, till sist hittade han på storyn.
Det säger jävligt mycket om vem han var som serietecknare.

För min del får han designa actionfigurer tills han dör.

9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar