Hädelse

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Hädelse

Inlägg av Bufkin »

Det finns ju massor av serieskapare som man bara måste älska... men gjör vi verkligen det. Så vad gillar du inte, som alla andra uppskatar. Har du svårt för Neil Gaimans Sandman eller ställer du dig frågande till Carl barks Kalle Anka. Ta chansen att få resten av forumet att tycka att du är riktigt korkad :)

Personligen har jag svårt för Herges Tintin. Visst han är viktig för utvecklingen av serier och tekniskt sätt gjör han bra serier men det är tråkigt. Jag uppsakatar det bara inte. Visst nåt enstaka album är trevligt men det är verkligen inga höjdare i allmänhet.

Så vad har du svårt för som resten av världen gillar :)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Klassiska superhjältar. Exempelvis Spindelmannen och Stålmannen. Handlingarna är ofta (i alla fall de jag har läst) ganska enkla och tråkiga. Alla dessa tänkbubblor "Nu måste jag skynda mig att klättra upp för väggen" eller "nu känner jag att något är på tok", kan man inte bara förklara det med bilder istället för att skriva ut det i en tankebubbla?

Sen kan jag ju bara säga att jag, utan att ens riktigt gett det en chans så har jag redan en stor avsmak för Manga. Stilen tilltala mig inte alls! Fula teckningar (självfallet med vissa undantag) och fruktansvärda kroppar och frisyrer. Allt är på tok för extremt; kroppsspråk, skurkarna m.m.

Jag bör tillägga att jag ska ge bägge ovanstående genrer en RIKTIG chans när jag har tid. Än finns det hopp!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

Jag har aldrig fattat grejen med Modesty Blaise...
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Looding, jag gissar att det var länge sedan du läste nya superhjälteserier.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Hos Tintin kan man ju alltid uppskatta Hergés rena stil - den så kallade rena linjen, om man inte har så mycket att yvas över intrigmässigt. Men, jag skulle visserligen inte själv vilja teckna så...
Manga har jag inte svårt för - det är den nya stilen som drar ungdomar till serierna och efter hand upptäcker de andra glädjeämnen i seriernas värld. (Hä, Hä det är den "lätta" drogen som lockar dem till "tyngre" grejer...)
Men, ibland är det rätt hafsigt. Jag uppskattade "samurai" även om det såg slarvigt ut många gånger, skymde det inte talangen bakom.

http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

Manga är verkligen något jag aldrig kan ta mig till. Det är bara så fult och tråkigt?!
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag förstår inte tjusningen med Bamse, Gnuttarna, Bobo och Pellfant..känns som pekböcker för bebisar. Hehe...Ok, Bobo och Bamse kan ha hyfsade storys med en moralisk tanke bakom men ändå, det känns som att man tyckte det var lite larvigt redan på sin 3-årsdag.

Jag är ju frälst i saker som andra växte ifrån som 10-åringar iofs...
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Jag håller med alexzien, manga är något som jag aldrig kommer att förstå mig på. Konstigt egentligen då gillar den rörliga varianten, dvs. anime.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="tfels"]

Looding, jag gissar att det var länge sedan du läste nya superhjälteserier.
[/quote]

Inte så längesedan men tidningen hade väl 5-10 år på nacken. Som sagt, jag ska ge det en ärlig chans någon gång.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

För mig är det också Tintin bland de hyllade skapelserna som aldrig fallit mig i smaken.

Alan Moore och Grant Morrison har aldrig skrivit något som jag gillat och Frank Miller's Dark Knight har jag svårt för.

Finns en hel del tecknare som jag inte uppskattar men jag brukar aldrig kolla upp deras namn.

Jag har svårt för en hel del av de naivistiska tecknarna som vanligen hittas i undergroundserier och bland svensk indie.

Är bara storyn bra nog brukar det aldrig spela någon roll hur tecknaren är.

Annars gillar jag det mesta oavsett grafisk stil och berättarsätt, från amerikanskt, europeiskt och asiatiskt. Afrikanskt har jag noll koll på.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="spidercrazy"]

Jag har aldrig fattat grejen med Modesty Blaise...
[/quote]
Hon är snygg! [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

"Jason" tycker jag är övervärderad!
Han är ok, en del grejer är riktigt bra, men totalt sett så
är jag inte jätteimponerad...

Jens
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Jag måste erkänna att jag aldrig riktigt fastnat för två av "Marvels" största dragplåster; nämligen "Spiderman" och "X-Men". Visst, jag tittade på den animerade "Spiderman" som barn och jag har sett en av live-action filmerna och två av de med mutanterna, men oavsett hur ofta jag försökt har jag aldrig riktigt lyckats sätta mig in i själva serierna. Om jag grundligt utforskar mitt undermedvetna kan jag säkert erinra mig någon serie med dessa ikoner som jag faktiskt tyckte om, men som helhet lämnar de mig oberörd.

"Jimmy Corrigan" av Chris Ware är också överskattad. Teckningarna är det inget fel på, men storyn lämnade mig oberörd. Den enda gången denna kritikerrosade serie verkligen lyfte för mig var under scenerna som utspelade sig på Världsutställningen i Chicago (eller var den nu var någonstans).

För övrigt håller jag med om att Miller är överskattad, även om jag tror hans stjärna börjat slockna sedan "All-Star Batman & Robin" serierna och medan "Tintin" alltid kommer att ha en plats bland mina favoriter, så kan jag komma på många Europeiska serier jag tycker mer om.

Slutligen, vad gäller manga så är jag lite förvånad över att så många tycks klumpa samman alla Japanska serier som gjorts. Är man enbart bekant med den manga som innehåller gigantiska frisyrer och överdrivet minspel kan jag förstå om man har sina reservationer, men det slår mig ändå som orimligt att döma ut samtliga serier från ett land. Jag är inget jättestort fan av "Superhjälte"-serier i allmänhet(även om det finns en del undantag) men jag tycker inte att alla Amerikanska serier är dynga för det, eftersom jag vet att det finns mycket mer.

Eller för att summera: Det är skillnad på manga och manga, att jämföra, säg, "Dragonball" med "Monster" är ett vanskligt företag, då dessa båda serier skiljer sig åt, både vad gäller teckningsstil och berättande. Vilket naturligtvis inte hindrar mig från att proklamera att den senare är överlägsen.





Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag läser mest komiska serier, men har aldrig fastnat för Spirou eller Gaston.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Jag är tveksam till om det kan anses vara hädelse att ogilla superhjälte serier eller manga. Det är väll sånna där företelser som folk just har många olika åsikter om.

Det är ju inte hädelse som att ogilla tex Carl Barks.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

[quote]
Slutligen, vad gäller manga så är jag lite förvånad över att så många tycks klumpa samman alla Japanska serier som gjorts. [/quote]

Manga har ju mer eller mindre blivit synonymt med serier riktade till ungdomar. Visst Samurai/Lone wolf and cub är ju tekniskt sett manga men det har ju aldrigt marknadsförst eller upplevts som det. När jag läste den så inte tänkte jag på det som manga utan betraktade den på samma sätt som jag betraktade Watchmen.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="Svartslipsen"]

Jag måste erkänna att jag aldrig riktigt fastnat för två av "Marvels" största dragplåster; nämligen "Spiderman" och "X-Men". Visst, jag tittade på den animerade "Spiderman" som barn och jag har sett en av live-action filmerna och två av de med mutanterna, men oavsett hur ofta jag försökt har jag aldrig riktigt lyckats sätta mig in i själva serierna. Om jag grundligt utforskar mitt undermedvetna kan jag säkert erinra mig någon serie med dessa ikoner som jag faktiskt tyckte om, men som helhet lämnar de mig oberörd.[/quote]

Samma här. Filmerna och TV-serierna är (enligt mig) godkänt bra, men serierna har jag aldrig riktigt fastnat för.
Nemesis
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Vill ni ha hädelse? va va, är ni redo för hädelse?
ok, här kommer den:

Vem fan är Carl Barks?



[:D]
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Don Rosas teckningar gör ont i mina ögon.
Tintin är bra ibland, men för det mesta lite boring.
Finns diverse hyllade européer som jag har aldrig lyckats se någon poäng med - Jaques Tardi, t.ex, eller Hugo Pratt.
Och för övrigt anser jag att Robert Crumb bör förstöras.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Hade Tintin blivit publicerad om den fjunige lille typen kommit i våra dagar?

Bamse? den lille nallen får man ju gå i barndom för att finna något nöje i och läsa. Som småbarnslitteratur är den dock mycket bra.

http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Skriv svar