Feministiska serietidningar?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Inlägg av Alice_ »

Btw, diskussioner kanske kan tas i en annan tråd, då detta inte är vad tråden handlar om. Starta en diskussionstråd om du vill diskutera.
Vad vore livet utan Tom Waits?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo men det är fenomenet att superhjältar är för killar och kärleksromaner är för tjejer, det ändras inte hur lätt som helst.
De som gör dessa vänder sig ju till den grupp de får in stålar från, egentligen inget konstigt.
Många av de kvinnor som skriver eller tecknar superserier är själva ofta fans av genren, dvs de är ganska få liksom andelen kvinnliga läsare.

Det finns kvinnor i branchen men ofta innehar de platser bakom det hela, de finns i själva ruljansen hos utgivarna, DC hade ju en kvinnlig EIC rätt länge tex, Det har varit en del prat om att det är för grabbigt på produktionsnivån även rasistiskt, andra säger att de aldrig märkt nåt.

Några farbröder har anklagats för att tafsa på kvinnor i branchen bla. DCs Uncle, Julius Scwartz, detta framkom dock efter hans död och det blev ett jäkla liv.

OBS att jag mest diskuterar den amerikanska branchen då jag uteslutande nästan har intresserat mig för den.

Men visst det finns många serier som är öppna för vem som helst, bara det att folk i gemen sorterar allt i olika fack för evigt, de ger inte ens tex serier en chans.
Du ska veta att bara ta steget att säga at man läser serier annat än i dagstidninger gör att många tycker man är underlig och speciellt då tjejer.

Nåväl som sagt det är kanske en annan diskussion.

Spindel: vad menar du med att tjejer är vetigare än killar? jag skulle vilja säga att det är en egenskap som är helt individuell.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

I Claremonts X-men var det alltid ett kvinnlig kraftövertag, vilket givetvis berodde på författaren.

Folk pratar mer än de läser käns det som.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="spindelmannenelektra"]

[quote="Agentum"]
Spindel: vad menar du med att tjejer är vetigare än killar? jag skulle vilja säga att det är en egenskap som är helt individuell.
[/quote]

Individuell? Jag snackar generellt som du säkert förstår. Killar matas med krig och våld och action när de är små. Tjejer matas med andra saker.
[/quote]
Jo men vi måste ju inse att vi inte är helt likadana, det blir löjligt när folk försöker få sina barn att växa upp utan manlig eller kvinnlig identitet.
Det har inget med hur korkad man är eller liknade.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Utan att direkt lägga mig i diskussionen (för sent, ska sova) så kom jag av Agentums inlägg (samt mitt nyvunna intresse för Vertigos bredd:-) att tänka på att Vertigos huvudredaktör ända sedan start, Karen Berger, ju verkar ha stort inflytande på deras utgivning. Kanske finns det, med tanke på att de ju dessutom satsar på lite mer "mogna" teman, en hel del guldkorn där också bland alla miniserier som de har gett ut genom åren.

Edit; och nu kom jag på att jag köpte den här (Kill your boyfriend) när jag var nere i Stockholm för några veckor sedan. Hade helt glömt den, ska läsa i morgon och återkommer med om det kanske kan vara något:-).

http://www.dccomics.com/vertigo/comics/?cm=10434
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nimodril jo det är inte en fullständigt "patriarki", det är just i själva tillverknadet av serier kvinnor är ganska få, är det nåt nångång så är de oftast färgläggare, text görs med datorer för det mesta annars var det också ett typiskt kvinnligt jobb i serier.

För mig käns det viktigast att serien ger mig nåt än om det är en kvinna eller en man som tecknat eller skrivit.
Det är ju inte automatiskt så att man skiter att köpa en tidning för att en kvinna är författare.

Se på Daredevil tex efter Miller, då skrevs serien under en tid av Ann Nocenti och den runnen var riktigt bra, och det var på 80-talet.

Warlord av av Grell skrevs ju till stor del av hans fru, och då är det en ganska grabbig story.

Finns många fler exempel.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

[quote="Agentum"]
För mig käns det viktigast att serien ger mig nåt än om det är en kvinna eller en man som tecknat eller skrivit.
Det är ju inte automatiskt så att man skiter att köpa en tidning för att en kvinna är författare.
[/quote]

Håller med, personligen bryr jag mig inte om könet på författaren (däremot finns det ju i och för sig en hel del manliga serieskapare med i den personliga preferenslistan, men det beror ju mer på att just de som individer har skapat intressanta serier genom åren samtidigt som det såklart finns tretton på dussinet av män som inte skrivit något bra överhuvudtaget:-). Fast man kan ju iofs tänka sig att en begåvad kvinnlig författare utifrån sina erfarenheter som kvinna i en viss social struktur etc. har en större möjlighet att behandla vissa teman än manliga förtattare.

Hittade förresten en lista med kvinnliga serieskapare (av olika sort) på W-pedia som kanske kan vara något för Alice:

http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_comics
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Agentum"]
Det är tragiskt att så mycket folk kan prata sån dynga fast de aldrig ens läst superserier själva.
[/quote]

Detta är det bästa du skrivit Agentum.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote="Alice_"]

Eftersom jag gillar postmodernism och socialkonstruktivism så anser jag att det är väldigt viktig att de kulturella uttrycken, som delvis bidrar till den sociala konstruktion som är vårt genus, blir mer jämställd.[/quote]
Säg den meningen fort fem gånger...

Vad jag inte förstår är, om du är intresserad av ämnen som "social medvetenhet och maktanalys" och "ett belysande av rådande patriarkala strukturer", varför öht leta i superhjälteserier? Det finns gott om svenska serieskapare som är inne på den scenen, och deras små svartvita alster är långt mer fokuserade på såna ämnen än amerikansk mainstream någonsin kommer att vara.

För mig känns det iaf ungefär som att leta efter analyser över bourgeoisens materialistiska utsugning av proletariatet, i Vin Diesel-rullar...
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Inlägg av Alice_ »

Rosen: Men att jämföra vin diesel filmer med superhjälteserier var väl lite snävt kanske? Visst, det kan upplevas lite hopplöst, men det är juh alltid lika kul när man hittar någon pärla i en genrer jag faktiskt tycker om, trots att den många gånger speglar attityder från ett samhälle jag arbetar emot.
Vad vore livet utan Tom Waits?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Hehe jo det är snävt, om man gillar den genren får man nog ha överseende med att de är som de är, det har ju iaf blivit mycket bättre, fast kvinnliga superhjältar har svårt att hålla egna tidningar igång.

Bara Wonder Woman har alltid funnits, men hon räknas som en av de tre stora hos DC.
MEN jag har själv försökt samla WW vol.2 tidningar och det är svårt, verkar som det periodiskt varit låga upplagor.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
U-go Girl
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 11:00
Ort: Sverige

Inlägg av U-go Girl »

Om du vill ha en liten introduktion till kvinnliga hjältinnor i Marvel-tidningar så finns albumen "Women in Marvel", minst 2 utgivna, för ca 250 kr st (lite dyrt, men värt det enligt mig).

Ingen har nämnt Tank girl, som förvisso är skriven av män, och det finns ju viss kritik på tösen för att hon är en man i kvinnokropp, men hon är ju ganska annorlunda minst sagt. =)

X-men var mina förbilder som liten, där finns flera olika hjältinnor med olika styrkor och svagheter. Numret då Storm spöar cyclops om ledarplatsen i X-men, trots att hon förlorat sina krafter (Storm i punkarutstyrsel är grym!) är inspirerande och en super-klassiker. Annars älskar jag Rouge! Men visst finns det mycket trams i tidningarna ibland.. Men jag gillar det med! =)

Svarta katten i Spindelmannen är underbar.

U-go Girl och Dead Girl i X-force/X-statix är också personliga favoriter.

Peter Milligans Girl är ju också trevlig.

Man kan nämna många fantastiska hjältinnor, men jag vet inte om du direkt kommer att finna det du söker ändå. En analys av maktstrukturer är ganska ovanlig i just superhjälte-serier som kanske inte är det mest politiskt medvetna (!). Men jag känner att serier (och då pratar jag superhjältar) får onödigt mycket kritik. Som flickebarn kunde man välja att läsa X-men med starka kvinnor och tjejer i huvudroller eller tidningar som är inriktade till tjejer som Frida och Veckorevyn där tjejer är mjäkiga varelser som ältar ex-pojkvänner och smink. Jag tycker att det är ganska trevligt att tidningar med en manlig målgrupp ändå har så många hjältinnor som de har, och sen kanske det inte finns någon politisk diskussion bakom, eller ett enormt mångsidigt djup i karaktärerna, men det är superhjälte-serier! som Agentum sa är det amerikansk mainstream, och menat som underhållning inte som politisk analys. Seriehjältinnor, Sci-fi och fantasy får mycket skit, men är genrer där man ofta ser starka självständiga kvinnor, var är deras motsvarigheter i övriga genrer? Vad menar man är så otroligt mycket bättre och feministiskt och analyserande av maktstrukturer? Jag menar inte det här som någon kritik av dig Alice, jag vill bara veta! (Och då pratar jag om fiktiva genrer)

Annars håller jag med om mycket av det du skriver, jag förstår din önskan att hitta dessa superfeministiska hjältinnor. Men jag tror att man får ta det goda med det onda (som Lars von Trier brukar säga =) och i alla fall jag finner en otrolig inspiration och styrka vid identifikation med actionhjältinnor i en värld så full av manliga förebilder.

Sist men inte minst: Välkommen till forumet!!!!!
Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Inlägg av Alice_ »

U-go girl: Anledningen till att jag gärna läst någon feministisk hjälteserie handlar nog om att man gärna läser verk som man kan identifiera sig med, och samma sak inom andra medier (film, musik, teater, litteratur osv.). Och eftersom jag själv är feminist, men med en förkärlek till superhjälteserier, så hade jag gärna sett att det fanns verk även inom denna genrer som jag kunde läsa, och få känna mig inspirerad och stärkt i min kamp. Dessutom kan det vara ett sätt att sprida mitt intresse för serier till sociala grupper som aldrig skulle ta upp en serietidning, mycket pga. fördommar. För jag älskar serier, och det är ett medium som jag gärna hade sett mer av.

Jag tycker det är intressant du säger om andra motsvarigheter! Och som du säger, superhjäteserier är på många sätt massor bättre än Frida och andra äckliga manualer för hur tjejer bör vara. Om jag själv någon gång får barn så ser jag hellre att dom läser om starka kvinnor i som faktiskt får vara hjältar, än Frida och Wendy och allt vad dom heter.
Vad vore livet utan Tom Waits?
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Min egen seriegudinna Gwen Stacy, Spideys första flickvän, kunde ta för sig i alla fall i Ditkos version.
[img]http://i65.photobucket.com/albums/h238/BertoneBeatle/gwen7.jpg[/img]

För att vara på 70-talet så tror jag nog Spideyförfattarna låg rätt bra till när det gäller kvinnoperspektivet.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="Alice_"]

Jag tycker det är intressant du säger om andra motsvarigheter! Och som du säger, superhjäteserier är på många sätt massor bättre än Frida och andra äckliga manualer för hur tjejer bör vara. Om jag själv någon gång får barn så ser jag hellre att dom läser om starka kvinnor i som faktiskt får vara hjältar, än Frida och Wendy och allt vad dom heter.
[/quote]

Skitbra skrivet![8D] Retar mig ofta både på tjej-stereotyper och kill-stereotyper.[:(!]
Nemesis
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

En av mina favoritförfattare, Peter David, skrev Supergirl under ett tag, vet inte om den är så feministisk, men David brukar vara bra på det personliga hos hjältarna han skriver om. Har dock inte koll på vilken volym eller nummer av Supergirl som David författade.

Tycker de flesta kvinnorna i The Spirit är tuffa och självständiga. Även i Prins Valiant finns det gott om situationer där det visar sig att även om männen är de tuffa och starka är det egentligen kvinnorna som styr och ställer, och oftast får som de vill i slutändan.

Ett nummer som jag antar skulle passa är också Avengers #83, ett nummer som jag själv har högt på skaffa-listan.

[img]http://www.coverbrowser.com/image/avengers/83-2.jpg[/img]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="Alice_"]



/...feminism handlar om en analys av maktstrukturer i samhället, där man ganska tydligt kan se att män i ekonomiska, sociala och kulutrella sammanahang har betydligt mer makt än kvinnor.../

/...samt att män även i serier har maktpositioner och kvinnor oftast är underordnade.../
[/quote]

Alltså, vad du är ute efter måste i första hand INTE vara serier med vare sig starka eller svaga kvinnor (eller för den delen starka eller svaga män), utan superhjälteserier där till exempel inte bara stjärnjournalisten utan också både borg-, polis-, och brandmästare kan vara kvinnor. Serier vari samhället visas upp som jämställt.

Nå, sådant borde väl gå att finna, men två stereotyper, som nästan alltid följer med, är att den manlige makthavaren är äldre, långsammare och stadigare medan den kvinnlige oftast är yngre (än den manlige motsvarigheten), hetsigare och mer flyfotad. Jag har aldrig blivit klok på vilken fördom som är mest nedvärderande. En riktigt ideologisk serie borde alltså också göra upp med stereotyper av denna sort.

Jag har ingen större koll på superhjältar, men ni som har kan säkert hitta någon med lite kvinnliga makthavare.

Hursom, nog tycker jag, som nämnts tidigare, att just superhjälteserie är relativt feministiska. Nog har väl Clark Kent och Lois Lane ungefär lika mycket att säga till om på sitt kontor? Visst finns det kvinnliga poliser? Etc...


Om vi lämnar superhjältarna är ett tips Gilbert Hernandez berättelser om Palomar. I det lilla mikrosamhälle som Palomar utgör upplöses patriakatet eftersom kvinnorna i byn helt enkelt är mer kompetenta. Att sedan fördelningen i förvärvsarbetet är mer traditionell har uppriktigt sagt inget med saken att göra, vi talar om praktiska arbeten och då får man göra det ens fysik lämpar sig för.

Ett annat tips är Didier Comes två fascinerande album med motiv från Ardennerna. Återigen bysamhällen på landsbygden vari kompetens betyder mer än kön, det spelar ingen roll om du är trollkarl eller häxa, du som kan får respekt.

Och min favorit om vi talar om starka kvinnor i ett patriarkalt samhälle, Adéle i Jacques Tardis serie Adéles extraordinära äventyr. Adéle är föredömligt resolut, hon struntar helt enkelt i att hon är en udda fågel i 1910-talets Paris, hon gör det hon vill och eftersom hon skippar snacket och agerar fungerar det bra. Hon är som hon är och vill vara.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="KRax"]

inte bara stjärnjournalisten utan också både borg-, polis-, och brandmästare kan vara kvinnor.
[/quote]
Det gjorde att jag direkt kom att tänka på den urtuffa kvinnliga polisen Captain Jean DeWolff ur Spindelmannen.
http://www.comicvine.com/jean-dewolff/29-2471/
Tyvärr fick hon inte vara med så länge, men hon satte sina spår hos mig i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="Alice_"]

Och är man det så skulle då ialla fall Freud säga att rädslan kommer ur en latent homoerotisk fiktion hos den som är rädd. ^^
[/quote]

En sidonot, om du ursäktar:

Freud skulle säga att att rädslan KUNDE komma av en latent homoerotisk fiktion. Freud själv var inte så svart-vit i sina antaganden som ryktet säger, det var hans efterföljare som polariserade hans teorier (två skolor som blev ganska putt på varandra).

När man läser Freud måste man ha i minnet att han skriver om sjuka människor, sådana som mår dåligt "på riktigt" av sina problem, inte vardagsmänniskan som kan få för sig vad som helst av att läsa nyheterna. Han skiljde på detta. Han såg inte heller alla förklaringar i individens psykiska utveckling, utan var väl medveten om att biologin kunde ställa till det. Minns att han arbetade som läkare först och doktorerade med an avhandling om narkotiska preparats påverkan (om jag minns rätt).

Det är ett mycket hett tips att läsa Freud, en av ytterst få beteendevetare som har kunnat skriva. Det fanns faktiskt dem som ansåg att han skulle ha nobelpriset i litteratur. Men en sak, blunda för ungefär allt han skriver om kvinnor. Där visste han helt enkelt inte vad han pratade om. Det är inte konstigt eftersom hans kvinnosyn naturligtvis var färgad av vad kvinnorna i hans samhälle pysslade med, tilläts pyssla med, och det var inte mycket.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Inlägg av Alice_ »

Krax: jag retades bara lite^^
Vad vore livet utan Tom Waits?
Skriv svar