Feministiska serietidningar?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
U-go Girl
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 11:00
Ort: Sverige

Inlägg av U-go Girl »

Såklart - Frank Miller, alltid denna Frank =) Har du läst Martha?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Belit är en annan som nämndes, man jag tror inte Conan har så mycket att göra i den här tråden.
I 95% av fallen rider han i väg med nån hjälplös brud med en vinpava i ena näven.

Conan är från 30-talet.

Trådstartaren har inte svarat på ett bra tag så det finns inte så mycket att skriva om saken längre.

Elakt sagt så behöver ingen ändra sina åsikter för att det är politiskt korrekt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Inlägg av Alice_ »

U-go Girl, och alla andra som undrade: Nejdå, inte blir jag bortskrämd, jag står för vad jag tycker och vet att alla inte tycker som jag. Samt att tråden ändå varit produktiv, då jag faktiskt fått en massa bra tips på serier som jag säkert skulle uppskatta.

Haha, ja, denna tråden har verkligen spårat ur, men mina trådar tenderar till att göra det verkar det som. Hihi, om jag skulle råka nämna att jag är vegan så skulle väll det bli kalabalik... OOPS, nu nämnde jag juh det. *Väntar spänt på 23 inlägg som förkastar min moralfilosofi, utan att jag ens nämnt den^^* äh, skojja ba. Om 23 inlägg alltså, vegan är jag faktiskt ( GO ANIMAL MAN (ialla fall dom av Grant Morrison!) )

Vet inte, men jag upplevde manschauvinist-tråden lite trollig. *OT sry*

Oh, nån frågade vad jag gillar att läsa i övrigt, kommer dock inte ihåg vem som trådade. Jadu, jag har inte läst så mycket, men av vad jag läst hitils så gillar jag Miller och Moores grejjor bäst. Preacher gillade jag också, och lite x-man och silversurfer. Och Batman! Det var han som återväckte mitt sedan en tid tillbaka döda serieintresse.
Vad vore livet utan Tom Waits?
Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Inlägg av Alice_ »

Haha, menade x-men såklart. >.< så lätt att stava fel.
Vad vore livet utan Tom Waits?
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

[quote="U-go Girl"]

Såklart - Frank Miller, alltid denna Frank =) Har du läst Martha?
[/quote]
Jo, men det var väldigt länge sedan, ska kolla in den igen och se om det är något som jag kan rekommendera vidare.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote="Alice_"]

om jag skulle råka nämna att jag är vegan så skulle väll det bli kalabalik...[/quote]
Tja...

http://traveller.wikia.com/wiki/Vegan

Efter 25 år eller så är det fortfarande vad jag associerar med det ordet. [;)]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

hahaha, jag ser vegan som nån som vill utmärka sig lite, vegetarian duger liksom inte.
Men så länge ingen bråkar med mig om att jag äter kött så är det lugnt för mig at folk väljer att avstå.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
luqaz
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 03:37

Inlägg av luqaz »

Man kanske kan rekommendera Linda och Valentin? Linda är ju den klasrt drivande personen i serien, och jag har för mig att hon ibland också reflekterar över svårigheten i att slå sig fram i en mansdominerad värld. Inte mycket till analys, och ingen riktig superhjäteserie, men ändå...
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

Precis... Jag skulle inte kunna tänka mig att vara vegan. Vegetarian har jag dock faktiskt funderat på att bli, men jag tror att jag har för klen viljestyrka.[V]
Nemesis
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag vet en serie man inte ska läsa om man är feminist på hög nivå, Cerebus :-)

Författaren är en rabiat kvinnohatare, i övrigt är han antingen komplett galen eller ett geni, svårt att avgöra ibland.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Inlägg av Alice_ »

Kanske ett komplett galet geni?
Vad vore livet utan Tom Waits?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Kanske, alla garvade åt honom när han för sådär en 25 år sen sa att Cerebus skulle bli 300 nummer lång och sluta 2004, en liten självproducerad serie.
Men han fick rätt.

Sen ältar han nån underlig religion och kvinohat sen hans fru gick ifrån honom.
Tyvärr gick det ut över serien, många långa obegripliga monologer, och emellanåt väldigt bra material.

Nåväl det där var OffTopic.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Alice_ trampade visst rätt in i ett getingbo. Att Sverige inte alls är så jämlikt som vissa tror visar väl reaktionerna.

Visst förekommer könsdiskriminering, inte bara i länder som Saudiarabien (där kvinnor bland annat inte får rösta, köra bil eller gå på idrottsevenemang) utan även i Sverige. Kvinnor löper större risk att bli våldtagna, misshandlade och diskriminerade på grund av sitt kön. Kvinnor tjänar i snitt 80% av vad en man tjänar på samma jobb. Kvinnor på chefspositioner i näringslivet är lika ovanligt som kvinnliga professurer. Det är verklighet i Sverige 2008 och ingen komplott.

För att då gå on-topic: Kvinnliga superhjältar som är annat än lull-ull är det tyvärr dåligt med. Några andra tips har jag dock.

Persepolis har redan nämnts och det är en mycket bra serie om en iransk kvinnas uppväxt.

Bröderna Hernandez två serier Locas och Heartbreak Soup eller Palomarsviten är förvisso skrivna av män men vimlar av starka kvinnor. Huvudpersonerna i Locas är två punktjejer/kvinnor (de åldras under seriens gång) och i Palomar är det kvinnorna som har huvudet på skaft. Sandman av Neil Gaiman har ju huvudpersonens syster, Death. Dave Sims Cerebus har också nämnts ochäven fast karln blev en komplett galen kvinnohatare så lyckades han ironiskt nog även skapa en av de intressantaste kvinnliga seriefigurerna i Jaka. Läs gärna albumet Jakas Story.

Det var väl allt för denna gång. Välkommen till forumet, förresten!

"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag tycker ingen behöver "ta över" här på forumet, det är alltid kul med allt möjligt folk och läsa deras åsikter.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
U-go Girl
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 11:00
Ort: Sverige

Inlägg av U-go Girl »

Jag hoppar helt över den feministiska diskussionen just nu och går direkt på veganism! =D

Jag är "bara" vegetarian, men mina bästa djurrättsserier är:

Pride of Baghdad: Mer kritisk till Irakkriget, men också till zoon och djurhållning och baseras på en verklig händelse under bombningarna av Bagdad. Mycket bra serie, snyggt tecknad, som fått fina priser, och pratande djur som ändå är djur är alltid underbart (mest lejon fö).

WE3: Grant Morrisons kritik av djurförsök med en katt, kanin och hund i huvudrollerna. Som serie helt okej, blir lite kort pga väldigt lite dialog (djuren pratar men väldigt kortfattat), men idén bakom är väldigt bra och tycker man om djur så..

Inte för att någon frågade eller för att förleda diskussionen åt något håll. Men den är ju redan OT till och från så det är väl bara att hänga på =).

mikkex- jaa, vad snällt, gör gärna det..lite nyfiken på martha.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Pride of Baghdad är riktigt bra, den ska man läsa om man har möjlighet.
Jo den är kritisk mot USA och slutet säger mycket om vad teamet bakom serien tänker.

Föresten inom superserier finns ju en speciell kvinna som tom ställer Batman mot väggen och stirrar ner honom, utan krafter.
Amanda Waller heter hon och är inte ens snygg som de annars alltid är.
Lyckad figur iaf, förekommer i Suicide Squad bla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Amanda_Waller
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Personligen tycker jag att rätt person på rätt plats oavsett kön.
Och givetvis samma lön för samma arbete.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="U-go Girl"]
U-go Girl och Dead Girl i X-force/X-statix är också personliga favoriter.
[/quote]

Är inte Dead Girl= Gwen Stacy eller blandar jag ihop henne med någon annan?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Hehe, man kanske ska ge sig in i debatten. Finns en hel del faktafelaktigheter i inläggen ovan hos feministdiggarna. Men tror inte att jag orkar...

Vill minnas en krigsrubrik att "5 av 10 kvinnor har blivit slagna i hemmet". Läste man hela artikeln så visade det sig att 4 av 10 män också hade blivit slagna i hemmet! Men det hade inte riktigt samma nyhetsvärde [:D]

För att inte tala om svensk reklam. Mannen är den dumme, korkade, som tappar sin mobil i ett glas vatten, glömmer fälla ner bakluckan på bilen när han ska in i ett garage. Är så tråkig på fester att bordsdamen behöver en riktigt bra huvudvärkstablett (köp!).
Användarvisningsbild
U-go Girl
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 11:00
Ort: Sverige

Inlägg av U-go Girl »

[quote="spindelmannenelektra"]

[quote="U-go Girl"]
U-go Girl och Dead Girl i X-force/X-statix är också personliga favoriter.
[/quote]

Är inte Dead Girl= Gwen Stacy eller blandar jag ihop henne med någon annan?
[/quote]

Nope, du blandar.. Men det finns säkert flera (inte världens mest originella namn). Den Dead Girl jag pratar om var med i en kortare serie (6-8 album kanske), först som ett nytt slags X-Force (där alla de tidigare medlemmarna hade blivit dödade och så bums nytt blod) som sedan bytte namn till X-statix pga den stora förvirringen som rådde. Skriven av Peter Milligan som jag anser är en av de bästa, och tecknad av Mike Allred. Det blev en väldigt annorlunda X-serie med mutanter som var älskade av media och allmänheten, hade egen pr-agent och gjorde allt för att synas i media. Dog som flugor gjorde dom också. Läs den om du känner dig lite trött på samma gamla marvel! Eller bara ändå!
Skriv svar