Feministiska serietidningar?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Suck, användare som Lofty Peak visar att det finns mycket kvar att jobba med attityderna hos folk då det gäller jämställdhet....
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Lofty Peak"]


Feministiska serier? Hoppas att det inte finns några!
[:D][:D]
[/quote]
Begreppet betyder alldeles för mycket, så att det egentligen inte betyder någonting. För mig kan "feministisk serie" betyda allt det här:

- Tjej i huvudrollen, även om hon är grotesk. Massor av superserier fixar det, med hjältinnor som ser ut som Extremity ungefär. Räcker inte långt som Alice sade i första inlägget. Sådana tjejer är bara för tonårskillar att titta på, inget för tjejer att läsa, knappast läsvärt alls. Axa är ett exempel, hemska Bravo Tango en annan. Det finns nog bättre i detta fack men jag har svårt att ta "superkvinnorna" på allvar, halvnakna i förföriska fodral.
- Tjej i huvudrollen som är snygg men inte grotesk och inte primärt sexobjekt, har karaktär och integritet. Modesty Blaise, Franka, Linda (Linda & Valentin).
- Serie som uttalat handlar om hur det är att vara tjej, där tjejen inte alls behöver vara sexig. Ensamma Mamman, Ärligt Talat, Nemi, Death & the Maiden.
- Rent manshatande "feminism". Det förekommer i en del svenska serier, när perspektivet blir snett åt andra hållet. Sällsynt eftersom det blir så dåligt.

Superhjältetjejer som inte är snygga sexobjekt är det ont om. Rose i Bone är den enda jag kommer på, hård tant som klår upp monster med bara händerna, och dessutom är en tydlig ledartyp (viktigare är den råa styrkan anser jag). Även dotterdottern Thorn (borde heta Törne på svenska anser jag), hon är söt men inte överdriven.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="U-go Girl"]

[quote="spindelmannenelektra"]

[quote="U-go Girl"]
U-go Girl och Dead Girl i X-force/X-statix är också personliga favoriter.
[/quote]

Är inte Dead Girl= Gwen Stacy eller blandar jag ihop henne med någon annan?
[/quote]

Nope, du blandar.. Men det finns säkert flera (inte världens mest originella namn). Den Dead Girl jag pratar om var med i en kortare serie (6-8 album kanske), först som ett nytt slags X-Force (där alla de tidigare medlemmarna hade blivit dödade och så bums nytt blod) som sedan bytte namn till X-statix pga den stora förvirringen som rådde. Skriven av Peter Milligan som jag anser är en av de bästa, och tecknad av Mike Allred. Det blev en väldigt annorlunda X-serie med mutanter som var älskade av media och allmänheten, hade egen pr-agent och gjorde allt för att synas i media. Dog som flugor gjorde dom också. Läs den om du känner dig lite trött på samma gamla marvel! Eller bara ändå!
[/quote]

Men Gwen Stacy är i alla fall med i serien enligt Wikipedia, läs själv:

Dead Girl
In the 2006 limited series X-Statix Presents: Dead Girl, Gwen, along with Moira MacTaggert and Mockingbird, are in Heaven, where they are members of the Dead Sisters' Book Club. They assist Doctor Strange, Dead Girl, and a small group of dead heroes on a mission to the lower depths of Hell.

Hon ser verkligen ut som henne på bilden också:

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/a/ac/Deadgirl_gwen.jpg/225px-Deadgirl_gwen.jpg[/img]

Tack för det tipset U-go-Girl. Den måste jag bara köpa. Gött att läsa lite mer Gwen Stacy. Om du tycker om henne så tror jag du tycker om Spider-Man:Blue:

Gwen and, to a lesser extent, Mary Jane, are the focus of the critically-acclaimed Spider-Man: Blue, a 2002 limited series by Jeph Loeb and Tim Sale that retells the beginning of Peter's relationship with the two women.

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/1/15/SpiderManBlue2Cover.jpg/395px-SpiderManBlue2Cover.jpg[/img]

Det är ett av mina favoritalbum.

Dead Girl.
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/d9/X-Statix12.jpg/230px-X-Statix12.jpg[/img]
Gud vad härligt att få läsa om en ny version av Stacy, härlig julklapp till mig själv. Barnen få väl ge den till mig.[:)]


Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Kan inte en moderator dela tråden, så denna tråd handlar om serier som tjejer gillar (min personliga tolkning på vad en bra "feministisk serie" egentligen är och ett utmärkt diskussionämne) och alla inlägg om vad feminism är och veganism kan hamna i en egen tråd, på lämplig plats?
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Ingemar - en feministisk serie behöver inte ha ett dyft om 'serier som tjejer gillar' att göra, utan det är serier med en feministisk agenda (så kan ju den agendan så väldigt olika ut beroende på hur man tolkar begreppet feminism), och en sådan serie kan vända sig till alla, oavsett kön.
Användarvisningsbild
U-go Girl
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 11:00
Ort: Sverige

Inlägg av U-go Girl »

Spindeletc- Ja det har du ju rätt i, det hade jag glömt bort! =) Tyvärr är Gwen bara med i spin-offen på X-statix om Dead Girl, och där blandas marvelkaraktärer rätt fritt.. Lite roligare blir den om man läst X-statix innan som jag tycker är helt lysande. Men självklart kan man säkert läsa den fristående också (mindre karaktärsdjup dock). Med tanke på din Gwen-fanatism så borde du ju ändå känna att det är lite trevligt att se vad hon pysslar med i dödsriket.

Bra tips där förresten med S-M: Blue, ska jag definitivt kolla upp! Alltid roligt att läsa om Spindelmannens tidiga kärlekstrubbel =).
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="U-go Girl"]

Spindeletc- Ja det har du ju rätt i, det hade jag glömt bort! =) Tyvärr är Gwen bara med i spin-offen på X-statix om Dead Girl, och där blandas marvelkaraktärer rätt fritt.. Lite roligare blir den om man läst X-statix innan som jag tycker är helt lysande. Men självklart kan man säkert läsa den fristående också (mindre karaktärsdjup dock). Med tanke på din Gwen-fanatism så borde du ju ändå känna att det är lite trevligt att se vad hon pysslar med i dödsriket.

Bra tips där förresten med S-M: Blue, ska jag definitivt kolla upp! Alltid roligt att läsa om Spindelmannens tidiga kärlekstrubbel =).
[/quote]

Vad heter X-statix då? X-Statix 1? Det är väl lika bra att läsa allt från början speciellt om de är lysande :). Hur många nummer har kommit ut? Finns det i någon Omnibus eller någon större variant? Längar till Januari, när det förbannade nyårslöfte tar slut. En tidning i månaden hur jävla kul har det varit...[}:)] Tur att man har detta forum och får snacka av sig lite.

Ja Gwen hon är man ju nästan kär i. Sjukt att Romita, Ditko och Lee kunde skapa en sådan fantastisk tjej. Och lilla Parker kan aldrig riktigt släppa henne i tankarna och inte jag heller för den delen. Vilken loser man är. Hon kommer tillbaka var 5-10år i alla fall i Amazing Spider-Man. Jag är så sur att hon inte kom tillbaka efter One More Day. Äsch jag får väl skriva om henne själv desto mer. Efter dessa diskussioner i denna feministtråd så har man ju fått sig en del att tänka på det skall gudarna veta.

I Spider-Man Blue är det fokus på tjejer i alla fall. Men Parker var verkligen inte schysst mot Gwen. Sen dog hon tungt.
Nej nu skall jag läsa lite Miss Hulk. Igår blev det Howards Conan, Frank Millers Spider-Man, Red Sonja och Fightande Feminister i Voltaire, idag blir det Miss Hulk och Mästaren i Karate.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
U-go Girl
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 11:00
Ort: Sverige

Inlägg av U-go Girl »

Nope, nog efterfrågades en "feministisk serie" väldigt tydligt i första inlägget, inte bara något tjejer gillar, och det är väl inte alls samma sak!
Dessutom innehåller många inlägg både tips och diskussion om feminism...
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

U-go Girl du som har Miss Hulk som avatar. Vilken är den bästa serie med henne? Tänkte jag kunde fråga detta här då det borde vara en relevant fråga på denna tråd.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
U-go Girl
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 11:00
Ort: Sverige

Inlägg av U-go Girl »

Spindelosv- Första albumen heter X-force 1 och 2, sedan blir det X-statix 1-?. Först efter det blir det Dead Girl. Men blanda inte ihop det med andra X-force... krångligt. Är det av Peter Milligan och Mike Allred så är det rätt iaf!
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Om inte trådskaparen är allergisk mot manga så kan jag rekommendera den ypperliga "Fullmetal Alchemist" av Hiromu Narakawa. Visserligen är de båda huvudpersonerna män (eller snarare tonårspojkar) men seriens skapare är en kvinna och det råder heller ingen brist på starka kvinnliga karaktärer, med den fantastiska General-Major Olivia Armstrong som den tuffaste tuffingen i hela serien.

Om serien ifråga innehåller så värst mycket social medvetenhet vet jag inte, men jag måste säga att Amestris, landet som är skådeplats för större delen av händelserna tycks vara ett ovanligt jämlikt samhälle. Särskilt om man har i åtanke att det faktiskt är en militärdiktatur vars ledare tituleras Führer. Visserligen så innehas de flesta maktpositioner av män, men det tycks inte finnas något som hindrar kvinnorna från att göra karriär, vare sig inom armén eller någon annan bransch.



Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="mikkeX"]

Ingemar - en feministisk serie behöver inte ha ett dyft om 'serier som tjejer gillar' att göra, utan det är serier med en feministisk agenda (så kan ju den agendan så väldigt olika ut beroende på hur man tolkar begreppet feminism), och en sådan serie kan vända sig till alla, oavsett kön.
[/quote]
Det beror ju på vad man lägger i begreppet. Ett kvinnligt perspektiv borde väl räcka långt. Skall det vara en serie som passar i en revolutionär kvinnomaktsskrift (Grupp 8's medlemstidning ungefär) så blir kraven hårda, och serien olidlig. Skall det vara en serie som helt enkelt är behagligt balanserad och jämställd så är det en helt annan sak. Eller bara en serie skapad av en kvinna, skriven så att både män och kvinnor kan läsa den med behållning (som Death and the Maiden).

Så vad önskas? En manshatarserie, en jämställd serie för alla, en serie om kvinnligt navelskådande eller nåt annat?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Den bästa She-Hulk är utan tvekan Byrnes version från tidigt 90-tal, Sensentional She-Hulk.

Bilden hon har som avatar är dock från den rätt bra Slotts She-Hulk.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Agentum"]

Den bästa She-Hulk är utan tvekan Byrnes version från tidigt 90-tal, Sensentional She-Hulk.

Bilden hon har som avatar är dock från den rätt bra Slotts She-Hulk.
[/quote]

Sensational She-Hulk skall kolla upp den. Tack för tips. De svenska varianterna av Miss Hulk från 1982-1984 är rätt roliga de med.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Jag vill börja med att påpeka en sak. INGEN har startat en tråd om att serier som inte är feministiska är dåliga, att superhjälteserier är skräp eller att folk bör skämmas för att de läser "dåliga" saker.

Man har frågan efter serier med ett visst tema.. och då tog folk "chansen" att prata ut om detta eller ibland indegnerat fråga varför det skulle spela nån roll. Det är inte det de handlar om. Det var inte ens en fråga om "tycker ni att feministiska serier är bra".

Om jag frågade efter serier om Zombier skulle jag då vara tvungen att få det hela ifrågasatt... inte så troligt.
Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Inlägg av Alice_ »

Jeez, vikken seriös tråd jag har givit upphov till. Brukar det vara så här mycket fart och debatt på detta forum eller är det jag som fungerat som en tändsticka vid en gasläcka?
Vad vore livet utan Tom Waits?
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Det är nog mest du... [:p]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Bufkin"]

Jag vill börja med att påpeka en sak. INGEN har startat en tråd om att serier som inte är feministiska är dåliga, att superhjälteserier är skräp eller att folk bör skämmas för att de läser "dåliga" saker.

Man har frågan efter serier med ett visst tema.. och då tog folk "chansen" att prata ut om detta eller ibland indegnerat fråga varför det skulle spela nån roll. Det är inte det de handlar om. Det var inte ens en fråga om "tycker ni att feministiska serier är bra".
[/quote]
Det var därför jag ville dela tråden. Det finns ett behov av att prata ut lite om feminism och sexism, känns det som, men det var ju inte frågan.

[quote="Alice_"]

Jeez, vikken seriös tråd jag har givit upphov till. Brukar det vara så här mycket fart och debatt på detta forum eller är det jag som fungerat som en tändsticka vid en gasläcka?
[/quote]
Tändsticka, tror jag. Vissa sidor av begreppet feminism är oerhört ångestladdade och skuldtyngda, delvis för att det förekommit en del rabiata företrädare för begreppet, militanta feminister. Lägg till det att seriemediet är nedlusat med sexism till kvinnors nackdel. Upplagt för urladdning, missförstånd och heta känslor.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Men så blir det lätt på forum, det vore annorlunda om vi alla satt runt ett bord och snacake och man kunde se på personerna som pratar, man missar ju en hel del genom att mimik och kroppsspråket försvinner.

Jag tycker inte Alice ska känna sig skyldig för att ha startat nåt bråk här, det hade hänt förr eller senare ändå när den här frågan till slut kommit upp.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

[quote="Ingemar"]
Det var därför jag ville dela tråden. Det finns ett behov av att prata ut lite om feminism och sexism, känns det som, men det var ju inte frågan.
[/quote]
Jag skulle nog helst se att allt som inte direkt handlar om serier raderas i tråden. Jag är inte säker på att vi överhuvudtaget skall diskutera politik (eller religion) på såna här forum. Det finns bättre platser för sånnt.

Men visst kan man ha ett "övrigt" forum där allt är tillåtet. Där skulle man kanske kunna knoppa av stora delar av tråden.

Men helst skulle jag slippa och bara radera loss (jajamensan även majoriteten av minna inlägg). Jag gillar att detta är ett av de få forum jag hänger på där nästan allt handlar om "rätt" ämne och att när saker blir off-topic så är det för att man börjar diskutera annat om serier än vad tråden startade som.
Skriv svar