Feministiska serietidningar?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Feministiska serietidningar?

Inlägg av Alice_ »

Någon som kan rekommendera några socialt medvetna, typ feministiska, serietidningar? Gärna superhjälteserier eller dylikt. Och då tycker jag inte det räcker med en kvinnlig superhjälte som huvudroll, utan även ett visst mått av social medevetenhet och maktanalys.

Eller serier av kvinnliga författare, det vore inte heller helt fel, och om de uppfyller kriterier från det jag skrev ovan är det ett jättestort pluss.

Varför? Jo, det är alltid intressant att se kvinnor ta plats i manligt dominerade domäner, t.ex. serier. Dessutom beskylls serier ofta för att vara sexistiska och föra fram stereotypa och nedevärderade kvinnorroller, och jag skulle gärna ha läsa exempel på motsatsen. Och då gärna i den genrer som oftast beskylls för detta, nämligen superhjälteserier.

Tack på förhand!
Vad vore livet utan Tom Waits?
Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Inlägg av Alice_ »

Mitt första post btw, och detta blir det andra. Välkommen Migsjälv!

Du är så välkommen så Alice!
Hoppas Du skall trivas här och att Du får svar på dina frågor!

Hälsar
Ellingen - Moderator
Vad vore livet utan Tom Waits?
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Kanske Prometha av Alan Moore kan vara något?

http://en.wikipedia.org/wiki/Promethea

[img]http://community-2.webtv.net/TerMcC/Promethea/scrapbookFiles/importD52.jpg[/img]

Har inte själv hunnit läsa Promethea men ska sätta tänderna i dem inom kort.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Finns väl också en hel subgenre "bad girls" tror jag. Lady Death är väl en av de större titlarna där. Hon ser väl rent fysiskt kanske inte ut som något feministiskt "föredöme", men det är väl kanske en defintionsfråga (även om jag själv är rätt tveksam till att den innehåller något maktanalys etc. som du efterfråga).

http://ladydeathuniverse.com/

[img]http://www.fond-ecran.com/ORIGINAUX/bd/lady_death_covers/lady_death_covers_065.jpg[/img]

Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Inlägg av Alice_ »

Näe, mitt intryck av Lady Death (och andra Bad Girl-serier) är knappast ett belysande av rådande patriarkala strukturer, utan många gånger är det bara än mer sexistiska och objektifierande : / tyvärr, men det blir lite för mycket "av män, för män" över det hela.


Moores serier är dock väldigt skarpa och innehåller bra och medvetna samhällskilldringar, så Promethea blir det att kolla igenom^^
Vad vore livet utan Tom Waits?
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Det är nästan lite creepy iof, att 'män sexar för män' sådär.. lite bögigt liksom..
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Inlägg av Alice_ »

haha, jag vet inte om det är så creepy. Om man inte är rädd för bögar. Och är man det så skulle då ialla fall Freud säga att rädslan kommer ur en latent homoerotisk fiktion hos den som är rädd. ^^

EDIT: Eller jo, det är creepy att se författarnas kvinnosyn, i sättet dom presenterar kvinnor. Men det annars så vet jag inte...
Vad vore livet utan Tom Waits?
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Hehe, Lilla Fridolf är ju gift med en kvinna som visar ett vanligt maktmissbruk i dagens och gårdagens samhälle men jag antar att man ofta tar hans parti och att det inte är det du söker. Sen har vi en hederlig gammal serie, Blondie, den har jag inte läst så mycket men jag har fått intrycket att hon är en ganska smart och självständig kvinna. Annars är väl Modesty Blaise är väl en förebild för de flesta kvinnor, eller?

Det finns ju en del svenska strippserier som gjorts av kvinnor och som är rejält feministiska men jag kommer inte just nu på vad någon heter för det är inget som intresserar mig personligen sålänge det inte skämtas om feministerna. Jag vet att ett par av dem har visats i metro eller i tidningen City i Sthlm.

With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Just nu kommer jag på Sisterhood of Steel. Det kom några nummer under 80-talet, utgivna av Epic (underetikett till Marvel).
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Det finns ju en hel del i feministiska serier, och jag tycker nog att exemplen ovan inte tillhör dessa... superhjältegenren har jag själv dock inte så himla bra koll på. Men du kan till exempel kolla upp en del av Trina Robbins saker, hon har ju bland annat ritat en del Wonder Women: http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Trina_Robbins - Sedan kan väl She Hulk nämnas också. Death och Black Orchid är serier med starka kvinnliga karaktärer, men om de kvalar som feministiska är väl tveksamt.

Om vi tittar utanför superhjältegenren så är jag väldigt förtjust i mycket av Alison Bechdels serier - hon har ofta ett feministiskt perspektiv i gayvärlden: http://www.dykestowatchoutfor.com/index.php. Roberta Gregory tycker jag också om mycket - http://www.robertagregory.com/.

En fransk klassiker är ju Claire Bretécher.

Bland svenskar kan man ju nämna serieskapare som Åsa Grennvall, Liv Strömquist och Nina Hemmingsson.

Och det finns mycket mer...

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja badgirl genren är absolut mer sexistiska om man nu ska jämföra.
Socialt medvetna på ett verkligt vis är nog ovanligt.

Catwoman har annars varit en bra serie där huvudpersonen inte framställs som en "Girl" av en manlig hjälte.
En annan som var riktigt bra var Marvels Alias.

Men ok det är 90% killar eller mer som läser serierna och som är inblandade i produktionen.

Wonder woman kan kanske kallas lite feministisk då hon kommer från ett samhälle utan män.

Image: Ultra handlar om en kvinnlig superhjälte.
http://www.imagecomics.com/iconline.php?title=ultra_001&page=cover&resize=now

Vi har Birds of Prey som är ett superteam som bara bestått av kvinnor.
Skrevs länge av Gail Simone

Gaimans Sandman är skrivet varannat kapitel för tjejer och killar.

Y-the last man har visserligen en kille som huvudperson men han lever i en värld bestående av kvinnor.

Men som sagt feministiska serier känner jag inte till, även om de säkerligen finns.

Personligen måste jag säga att det egentligen inte skiljer så mycket som man kan tro i fall en man eller en kvinna skriver eller tecknar en superhjälteserie, jag upplever det iaf så.
Det blir inte automatiskt att män skriver förnedrande om kvinnor och tvärtom.
Men tyvärr finns det så många "girl" där ute, bara att haka på ett girl bakom namnet ger ju skebn av en person som inte riktigt är på allvar och inte riktigt kapabel som en "woman" eller "man".

I övrigt tror jag mest det är genren superhjältar som dras med att folk ser på dem som om de aldrig ändrats sen 60-talet, de dömmer genren fullständigt fast den är väldigt bred.
Det är tragiskt att så mycket folk kan prata sån dynga fast de aldrig ens läst superserier själva.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Jag skulle vilja rekomendera Liv Strömquists serier.

Gå på bibblan och låna "100% fett". Det är i och för sig inga superhjälteserier, men läs och njut.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Jag kommer att tänka på Nemi, men har dålig koll på den skrivs av en kvinna eller man.

Lite utanför seriegenren hittar man även anime-film där flickor får ta större plats än pojkar. Tänker främst på "spritied away", "min granne totoro, "kikis expressbud" etc.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nemi är en stripserie som skrivs av en norska.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Inlägg av Alice_ »

Shit, tack för en rad med bra tips alltså. Jag hittade en skitbra sida, nämligen http://girl-wonder.org/index.php som inriktar sig på feminism och serietidningar. Där hittade jag en som hette Street Angel, som både föll mig i smaken vad gäller tecknarstil och innehållsmässigt, den ska verkligen kollas upp. Synd bara att den inga av de större bokhandlarna har den.
Vad vore livet utan Tom Waits?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4097
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Ett tips att kolla efter är albumen Fnitter och Mera Fnitter, vilka var ganska banbrytande på det här området. De är samlingsalbum från 1980-talet med bara kvinnliga serieskapare. Alla serierna är inte direkt feministiska i och för sig, men det finns där.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Street Angel var ju inte helt lätt att hänga med i tycker jag.

En serie med en riktigt bitchig brud är Bomb Queen.
Men det är en sån där serie som man gillar eler hatar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Inlägg av sverre »

Ensamma mamman av Cecilia Torudd kanske kan betraktas som feministisk.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Ingen har nämnt vare sig Echo eller Strangers in Paradise, båda av Terry Moore. Båda har starka kvinnor i huvudrollerna, och i alla fall Echo tangerar superhjältegenren.

Girl Genious (http://www.girlgeniusonline.com/) är en "spark", en sorts ingenjörssuperhjälte i en steampunkvärld. Här finns det också gott om starka kvinnor.

Johannasviten av Li Österberg och Patrik Rochling har inte med superhjältar att göra, men kankse desto mer feminism.
Användarvisningsbild
Alice_
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 21 nov 2008, 13:17
Ort: Sverige

Inlägg av Alice_ »

spindelmannenelektra: Din definition på feminism stämmer tyvärr inte överens med den ideologiska definitionen. Det går inte att förenkla feminism till enbart jämställdhet, utan feminism handlar om en analys av maktstrukturer i samhället, där man ganska tydligt kan se att män i ekonomiska, sociala och kulutrella sammanahang har betydligt mer makt än kvinnor.

Sen vet jag inte vad du har för definition på jämlikhet, men jag har svårt att se att serier är så jämlika som du verkar tycka att dom är. Kvinnor framsätlls ofta på ett väldigt objektifierande sätt, samt att män även i serier har maktpositioner och kvinnor oftast är underordnade.

Och visst, det avlånga bananlandet sverige är i många fall bättre än Uzbekistan, men va fan, kvinnor har forfarande lägre lön, färre chefsposter, blir i högre grad våldtagna och utsäts i högre grad av sexuella trackaserier. Dessutom pekar statestiken på att kvinnor i högre grad gör hushållsarbete än män. Och att så kanske inte är fallet hos dig är inte så konstigt, eftersom det inte handlar om INDIVID-nivå, utan om strukturer och strukturella förtryck.

Och ja, kvinnor är i mångt och mycket en del i upprätthållandet av patriarkala strukturer som leder till förtrycket av kvinnor. Där säger ingen emot dig, men jag vet inte riktigt vars du vill komma med det?

Eftersom jag gillar postmodernism och socialkonstruktivism så anser jag att det är väldigt viktig att de kulturella uttrycken, som delvis bidrar till den sociala konstruktion som är vårt genus, blir mer jämställd. Och att många serietidningar är sexistiska och förmedlar jävligt konstiga bilder av vad kvinnor är (platta karaktärer, dumma, underlägsna objektifierade osv. osv) är ju ett tecken på att vi inte lever i ett samhälle som är riktigt friskt.

Feminism är väldigt viktigt, även inom serietidningsvärlden. Varför? Jo, precis som det är viktigt med variation och kvinnorepresentation inom alla typer av kulturella yttringar. Kvinnor kan också teckna, och kvinnor kan också skriva serier. Och kvinnor kan också LÄSA serier. Anledningen till att så pass få kvinnor läser det sklle kunna vara att de i så hög utsträckning riktar sig till män. Av män för män.

Äh, nu orkar jag inte mer.
Vad vore livet utan Tom Waits?
Skriv svar