läsa serier digitalt (och bärbart)

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
tomparocks
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 11:57
Ort: Sverige

läsa serier digitalt (och bärbart)

Inlägg av tomparocks »

som många säkert känner till så finns det digitala serier i form av cbr eller cbz filer. Dom kan man läsa på datorn eller som i mitt fall på tex. en flashad psp (playstation portabel) obs.
Diskutionen gäller bara lagliga serier, altså sådana som är gratis så det inte blir några missförstånd. Givetvis är dom bästa att läsa på paper också så har jag fått det sagt.

Att läsa serier på psp:n fungerar faktiskt bättre än vad man tror på tex. bussen eller andra ställen då man inte vill ha med sig sin bärbara dator. faktum är att jag snabbt fyllde minneskortet och prioriterade bort psp-spel, musik film och annan programvara. Tyvärr hade psp:n svårigheter med vissa upplösningar och det gick inte så hejdundrande snabbt men i det stora hela fungerade det bra.

Nu är jag intresserad av vad det finns för andra möjligheter att läsa serier digitalt. Iphone? Någon windows mobil? Jag antar att det blir bättre om skärmen har högre upplösning och om man tänker i-phone eller i-toutch så kanske den tryck-känsliga skärmen är en positiv egenskap? Dela gärna med er =)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det lilla jag har läst serier digitalt (på nätet i synnerhet) så tycker jag att just upplösningen är ett problem. Grovt ritade serier funkar rätt bra, ju mer detalj desto mer problem.

Jag har lite svårt att tänka mig att läsa en serie på en liten skärm som iPhone med behållning. Visst är iPhone-skärmen bra, och att göra en bra bläddrare går ju bra, men enda chansen är att visa en ruta i taget, och jag tror att man läser fram och tillbaka en hel del på papper.

Det är illa nog att läsa serier på en 19"-skärm.
Användarvisningsbild
Jaerven
Very Good
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 17:37
Ort: Sverige

Inlägg av Jaerven »

Jag läser serier på bussen på min DS. Det tycker jag fungerar skitsmidigt. Skärmen är inte speciellt stor men programmet är väldigt smidigt så du ser en helsida på nedre skärmen och en inzoomning på övre, du kan välja hur inzoomat det ska vara och du styr med pennan på nedre skärmen vart du vill läsa på den övre. Går väldigt smidigt.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag läser webbserier och ElfQuest (jodå, de finns legitimt gratis) på laptopen, den har 1680x1050 pixlar, så det räcker rätt bra för en elfquestsida, särskillt om jag vrider bilden 90 grader.

På en liten psp eller nintendo ds skulle jag möjligen kunna tänka mig att läsa stripserier, men det blir väl nästan bara en ruta i taget, så det känns lite tveksamt ... Jag skulle gärna ha en "panel" laptop eller en eboksläsare (typ amazon), även om den sistnämnda är svartvit.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Visst har jag förhandskollat en hel del serier på detta sätt, men nu börjar ju bolagen fatta att det är värt att lägga ut förhandstittarna på nätet så vi ickeamerikaner också kan se dem.

Jag tillhör ju dem som 10 dubblat min konsumtion av sereier sen jag upptäckte de digitala serierna.
Jag får också erkänna att jag spart en del Golden Age material som jag aldrig i mitt liv får se mer än möjligen framsidan på bild, mest som referensmaterial.

Hittar jag en serie jag känner att jag gillar så avbryter jag nedladdandet av den och kastar det jag tagit ner, jag vill ha det på papper helt enkelt, MEN jag vill också veta vad mina surt förvärvade pengar går till.

Sen läser jag en del webserier med, men det är ju inget att hymmla om.

Jag har en PSP med, fast visste inte ens den kunde läsa nåt format, jag vet att CBR och CBZ egentligen bara är RAR och ZIP filer med bilder iofs.

Det är uselt i jämförelse att läsa på skärmen jämtemot att ha tidningen i handen, men i vissa fall kan man inte göra på annat sätt om mna ska få se nåt alls.

En nedladdad serie betyder inte alltid en tidning mindre såld så som många vill mena.

Även i framtiden när jag tror det upphör med månadsserier(för det kommer hända) och vi får trades och print on demand så kommer vi nog att få prenumereara på dem i didgiatlt format och sen välja at få dem tryckta om vi vill.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Cremaster
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 30 nov 2008, 20:47

Inlägg av Cremaster »

Jag har just upptäckt att det går att läsa serier på datorn. Vissa serier blir ju faktiskt alldeles fantastiska med belyst skärm - särskilt detaljerat tecknade serier med "ljuseffekter" (som Iron-Mans kraftverk på bröstet t.ex.) blir ju löjligt snygga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, men dagens datorfärgläggning är fantastisk redan i tidningen, det lyser om det.
Det har hänt en hel del på den sidan, färgläggning och upplösning.

Den där GL serien när Hal blir av med sitt gula skräckmonster tex. det är så det lyser direkt från sidorna.
Värdelös serie men fantastiskt bra "konst".
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Conan_collector
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 13:51

Inlägg av Conan_collector »

[8]Snuskiga serier läser jag nästan alltid digitalt....
Lloyd Alexander 1924 - 2007 R.I.P
Skriv svar