Målet för 2009 års seriesamlande

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine

Inläggav Comic man » sön 23 aug 2009, 03:53

[quote="Comic man"]

Hm, jag vill nog gärna bredda mig genom att samla inom nya serieområden (ngt som jag började med så sent som i år), till exempel vill jag få Albumförlagets två titlar kompletta. Sen är jag väldigt intresserad i manga så där vill jag nog skaffa mig ngr nya titlar. Till sist borde även Disney's HoF-böcker med Rosa avslutas så där har vi ngt ytterligare. Det kommer säkert mer framöver...

Edit: Eftersom AF nu är på väg att ge ut nya titlar, kanske det är bättre om jag nämner vilka två det är jag vill bli komplett i: Bouncer och 3:e testamentet.
[/quote]

Det verkar som att jag kommer att hamna hyfsat nära att uppnå mina mål: HoF-böckerna, nya mangatitlar (Deathnote, Seraphic Feather, mf) och kanske 3:e Testamentet (beroende på Albumförlaget). Kunde varit värre, helt klart. [:)] Fast å andra sidan har jag säkert brutit mot min budget flera ggr om, hehe.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici

Användarvisningsbild
PRHR
Fine

Inläggav PRHR » ons 23 dec 2009, 22:13

Nu är 2009 snart slut jag når inte upp till mitt mål.Anderssonsonskans Kalle saknar jag fortfarande 12st.Bessie 3st.Ben Bolt 1s (Formatic)
Silverpilen 4st.Buster har det ramlat in en del.Jag har inte börjat samla på någon ny serie!!!!!Det är bara att jag dessa nr 2010.

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » ons 23 dec 2009, 23:17

Lika illa hos mig, jag trodde jag skulle bli komplett i Formatic (ramlade in mycket på slutet) men det saknas ca 15 st serie-nytt och i Kongo-Jim felar det 2 nr. Så 2010 blir intressant. Dels en del nya serier jag börjat samla på och om det ska bli komplett dom få nr som saknas i 2-3 stora sviter.

Användarvisningsbild
svammelman
Fine
Kontakt:

Inläggav svammelman » tor 24 dec 2009, 10:53

Jag hoppades lite iallafall på att jag skulle få komplett i Tarzan tidningsväg men slank in lite på all around med allt tänkbart istället som fick lite större prioritering och det var bara till det bättre [:o)] Tror nog jag ökat min sammling med det dubbla om inte snäppet mer tillomed hehe.
Men får sätta samma mål i år igen och se vart man hamnar sen i slutändan, i värsta fall får man flytta till större lägenhet för att få platts med allt [:D]

God Jul på er nu

Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine

Inläggav Robrocker » fre 25 dec 2009, 20:59

Vilket misslyckande!
Jag har gått från att vilja samla alla EC Archives till att sälja dem..=)

With great powers comes great responsibility.

Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Kontakt:

Inläggav Jocke » fre 25 dec 2009, 22:44

Inga Bamse 1977 i NM, lika bra att ge upp. 1973-74 gick rätt snabbt att få ihop i NM men senare årgångar är hopplöst. Men får väl ge en känga åt arkivet på Atlantic som tydligen inte läckt något.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » mån 28 dec 2009, 21:12

Tjaha ... Inte många dagar kvar av 2009 nu ...

[quote="rkaj"]

Mitt samlarmässiga mål för 2009 är att http://fantomenindex.krats.se/ ska bli ännu bättre, både kvalitativt (snyggare, mer info om enskilda serier och företeelser, etc) och kvantitativt (fler indexerade tidningar). Om jag skulle sätta ett numeriskt mål så kanske det skulle vara att passera 1000 indexerade tidningar innan 2009 är slut, men det är nog att sikta lite väl högt.[/quote]

Jodå, lite allmänna förbättringar har det blivit ... Och jag är uppe i 984 indexerade tidningar! Måntro jag kan shoppa loss sexton saknade under morgondagen och klara 1000 för årsskiftet! Klicka in på http://fantomenindex.krats.se/ på nyårsnatten och titta efter! [8D] (antalet indexerade tidningar står i ingressen).

[quote]Annars ser jag fram emot att läsa resten av Det Tredje Testamentet, kommande delar av Echo, Girl Genious, med mera. Och så hoppas jag på nya bekantskaper, inte minst Albumförlagets löfte om nya titlar.[/quote]

Check! Zorn & Dirna var riktigt bra, så även nykomna delar av både Echo och Girl Genius! Och en del riktigt bra serier som jag inte hade kunnat gissa i början på året har det blivit också ...

[quote]Och så ska jag försöka vara en medveten kulturkonsument och rösta med plånboken: Virgin, Disney och Warner ska inte få en krona, småförlag och oberoende skapare ska få så mycket jag har råd med (naturligtvis bara sånt som verkar intressant och värt pengarna, men även med den begränsningen finns det nog avsevärt mer jag vill stödja än vad jag har råd att stödja -- desto viktigare att inte slösa bort pengar på en kulturindustri jag inte är intresserad av).
[/quote]

Tja, jag var väl hyfsat bra på att strö pengar omkring mig på SPX i alla fall, och jag har handlat en hel del från småförlag. Och jag har handlat i butiker jag gillar. Egmont kanske borde få klara sig utan mina pengar egentligen, men Spirouutgåvan var ju faktiskt en kulturgärning och man kan ju inte bara sluta prenumera på Fantomen ...

Jo, 2009 har nog varit ett ganska bra samlarår, även om det varit för mycket annan stress särskillt nu på slutet så jag inte har hunnit läsa så mycket serier som jag kanske skulle ha önskat ...

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » mån 28 dec 2009, 21:48

[quote="Bufkin"]

Köpa amerikanska lösnummer varje månad som vanligt.[/quote]
Check, enklaste målet :) Blev ganska mkt album också.

[quote="Bufkin"]Köpa mer gammalt svenskt från 70-80... typ spirou, asterix och sådant som hör till min barndom.[/quote]
Blev ganska lite köpt... några asterix men hittade inte så mycket.

[quote="Bufkin"]Annars är jag mest sugen på att få ordning på alla serier, sortera upp saker bättre, kanske skaffa lådor eller nåt liknande. Kanske köpa en bokhylla till.[/quote]
Påbörjat arbetet men det går segt. Har sorterat upp allt svenskt ordentligt (har nästan bara album) och sortarade upp 4 lådor med engelskt mest för att spara plats. Funderar på att fixa riktiga listor på allt svenskt för att lättare se vad jag har (engelskt vet jag i huvudet).

[quote="Bufkin"]Funderar på att sätta mig in i Manga serier. Men det kanske får vänta.. alldeles för mycket jobb.[/quote]
Läser Monster som jag fick rekomenderat av staffars... mkt bra.. men annars blev det inget.

Annars köpte jag ganska mkt danskt under året (eller franskt, fast på danska).

Nästa år kommer det en liten knod (min första) så då är målet mest att fundera på hur jag skall få serierna att "överleva" när den blir äldre :)

Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Kontakt:

Inläggav hyperion83 » tis 29 dec 2009, 11:09

[quote="hyperion83"]

Mitt mål 2009 är ganska blygsamt. Jag tänker försöka se till att införskaffa de två sista volymerna i Jack Kirby's Fourth World Omnibus, samt de två sista delarna i 52.
[/quote]

Gick helt åt pipsvängen med min målsättningen för året. Ingen ytterligare Fourth World Omnibus inköpt eller någon av de sista 52-volymerna. Som vanligt så kom en hel del andra serier ivägen. Många riktigt bra, så jag klagar inte. ;)
http://www.shazam.se

Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Inläggav germund » tis 29 dec 2009, 13:12

Tja, 2009 var ett omstörtande år; det blev en hel del nya serieoriginal till samlingen, samtidigt som jag sålde/bytte bort en del jag aldrig trodde jag skulle skiljas ifrån. Det blev också en del amerikanska reprinter av seriestrippar, t.ex. Classic Comics Press underbara utgivning av On Stage och Juliet Jones, Jasons nya böcker, Buscemas Conan, faktaböcker, italienska Disneyserier m.m. Egentligen borde jag ha kompletterat mitt EC Library (det gamla svart-vita), men det kommer alltid några original ivägen som måste införskaffas först. Spontant är det mest revolutionerande inköpet Absolute-utgåvan av Watchmen - jösses, hur kan en serie tjäna så mycket på stort format, bra paper och färg? Dyr var den, men klart värd pengarna. Och 2010 tycks börja rätt omstörtande, så det kan bli att jag får sälja av en hel del till under våren för att finansiera nya begär (= snyftande blandat med pirrande magkänsla).

Och just det, jag införskaffade första Omnibus-volymen av Tomb of Dracula; stor och fin, men tyvärr med lite tradig färg och dålig inbindning - jag var inte helt nöjd, men det lär bli ett ex av del 2 också snart.

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » tis 29 dec 2009, 13:18

[quote="germund"]

2010 tycks börja rätt omstörtande, så det kan bli att jag får sälja av en hel del till under våren.
[/quote]

Härligt[:)]ska ligga som en rem i startgropen om det dyker upp något mer kul i stil med "Terry and the pirats" som var en mycket bra serie som jag hade dålig koll på.

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » tis 29 dec 2009, 15:49

Jag lyckades få ihop Betty & Veronica #1-70 precis som jag föresatt mig att göra, men i ärlighetens namn var det mera fråga om att få ändan ur vagnen än behäftat med några verkliga svårigheter. Däremot släppte jag tanken på komplett Love & Rockets då detta skulle betingat ett fyrsiffrigt belopp i dollar och jag tyckte att det får räcka med att ha förstaupplagan av första samlingsvolymen där de tre numren jag saknar ingår.

Däremot har min samling serieoriginal mer än fördubblats, mycket beroende på att jag hade några av dem utställda på Västmanlands Läns Museum under våren och sommaren och då mera systematiskt började hålla koll på marknaden. Utan att jag egentligen hade det som ambition har det resulterat i vad jag misstänker är [url="http://www.comicartfans.com/GalleryRoom.asp?GSub=73367"]en av de större samlingarna originalteckningar[/url] av Dan DeCarlo i det här landet[:p] (men säker kan man ju aldrig vara).

Sen har jag tack och lov begränsat med utrymme där hemma, så jag kan inte köpa allt jag är det minsta intresserad av, utan det gäller att lägga band på sig. I likhet med Germund är jag i alla fall mycket imponerad av samlingsutgåvan av Mary Perkins on Stage som definitivt har varit en av årets höjdpunkter.

Jag har också tack vare de fina reproduktionerna av Modesty Blaise börjat köpa lösnummer av Agent X9 igen och det fortsätter jag med så länge det är Holdaway-äventyr i tidningen.

Och nästa år? Tja, jag tänker nog försöka få ihop samtliga nummer (#1-32) av 90-talsutgåvan av Sabrina the Teenage Witch. Sen är jag sugen på Lilla Fridolfs julalbum från 1963 (det vore ett album som verkligen skulle förtjäna ett nytryck) men där gäller det bara att komma över spärren att betala vad det kostar.[:I]

Jag kommer att fortsätta med mina prenumerationer hos Staffar (Secret Six, Stumptown, The Human Target, Love & Rockets och Doom Patrol) och köpa annat där som han och Staffan rekommenderar åt mig. Det är bra att ha en personal shopper i seriebranschen.

Men som sagt, samla aktivt är ingenting som ligger för mig, det är roligare att ägna sig åt impulsköp.[:D]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » ons 06 jan 2010, 15:03

[quote="rkaj"]
[quote="rkaj"]

http://fantomenindex.krats.se/ ... att passera 1000 indexerade tidningar ...[/quote]

Klicka in på http://fantomenindex.krats.se/ på nyårsnatten och titta efter! [8D][/quote]

Nä, det sket sig. Nu nästan en vecka efter nyår har jag kommit upp i 995 tidingar, så det är fortfarande några tidningar kvar. Men snart så passerar jag 1000!

Återgå till "Serier i allmänhet"