Knallhatten

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Mikael Uhlin
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 31 maj 2015, 14:12

Re: Svenska upplagor/album

Inlägg av Mikael Uhlin »

Hawg McCall skrev:Här följer en sammanställning om dom Svenska upplagor/album som jag känner till. Kommentera gärna och fyll i eventuella "luckor".

Svenska upplagor/album

”Gnurglorna” (1949); Strippar från 1948 på svenska. Trots att det är det första Knallhatten albumet på svenska så är detta album lite överskattat enligt min mening rent prismässigt.

Comics – den stora serieboken" Volym 7 (1974); Strippar från 1950 på svenska. Ett fint Knallhatten-äventyr där Dogpatch-skinkan har en central roll.

Comics – den stora serieboken" Volym 8 (1975); Har ej!

Special-Comics nr 1,1974; Strippar från 1950 på svenska. Personlig favorit karaktär i detta album är Onda Ögat (Evil Eye)

Special-Comics nr 4,1975; Strippar från 1951-52 och 1949-1950 på svenska. Personlig favorit är ”Nancy O”-avsnittet där Daisy-Mae säljs som slavinna.

Special-Comics nr 9,1976; Strippar från 1951-52 på svenska. Personlig favorit är ”Miljödören”-avsnittet där Knallhatten uppfinner en parfym som får en att lukta som en miljonär.

Collage nr 3 1985; Har ej!

Collage nr 7 1989; Stripp från 1948 på svenska. Det klassiska ”Gnurgel”-avsnittet. Jag tycker väl att gnurglarna är ok men att det finns roligare och bättre äventyr. Har svårt att förstå att dom fick en egen tidning.

"De ä inte nödvänditvis mänschligt" (1992); Strippar från 1944 på svenska. Personlig favorit karaktär i detta album är kvinnan som försöker gifta sig med en apa.

"Det väschta odjur som nånsin levat" (1996); Strippar från 1945 på svenska. Personlig favorit är parodin på Orson Waggon (Orson Welles).


En väldigt sen kommentar men Knallhatten finns med även i Comics 2 (en sen episod, från ca 1970, där Orädde Oskar tillfälligt förminskas), Comics 3 (gnurgel-episoden) samt i en onumrerad utgåva av Comics från 1993 (# "10"), fast det är bara en kort repris av avslutningen på Knallhatten & Daisys bröllop från Special-Comics 9. Episoden i Comics 8 är samma som i Collage 3/85, om den upp-och-nervända halvmåne ("Yokum-månen") som gör alla manliga Yokums galna. De två avsnitten i Collage är visserligen omredigerade till serietidningsformat men i båda fallen mer kompletta och längre än publiceringen i Comics.

Avsnitten som publicerades i 91:an på 50-talet var omredigerade söndagssidor, och söndagsversionen gick även i Året Runt (i färg) ca 1962-67. Dagsstrippen publicerades i dagstidningen Nya Norrland (Sollefteå) från 50-talet till början av 70-talet. Nån gång i slutet av 60-talet slutade NN med färska avsnitt och körde istället 10 år gamla repriser.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska upplagor/album

Inlägg av Wakuran »

Hawg McCall skrev:...
Collage nr 3 1985; Har ej!
...

Antagligen bara ett simpelt typo, men ska vara nr 3 1989.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Knallhatten

Inlägg av Peral »

Jag är ett stort Knallhatten fan och jag har lärt mig av en kamrat från Örebro serieförening att alla gamla Expressen där bl.a Knallhatten publicerades, finns tillgängliga på Universitets biblioteken.
Skriv svar