Amerikanska Inbördeskriget!

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
southpunk
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 21:33
Ort: Sverige

Amerikanska Inbördeskriget!

Inlägg av southpunk »

Hej!

Skulle vilja ha lite tips på serier som kretsar kring det amerikanska inbördeskriget :). Extra plus vore det om man fick följa det från sydstatarnas synvinkel.


Bryr mig inte om ursprunget så länge fokus ligger på själva konflikten.


Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Kolla in dom allra första historierna med Blueberry. De finns tyvärr bara utgivna i Norge och kanske danmark, men de delar som givits ut i sverige borde också funka.

Många westernserier berör nog kriget mer eller mindre.
Användarvisningsbild
Ninix
Very Good
Inlägg: 119
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 22:15

Inlägg av Ninix »

[code]http://www.amazon.ca/ref=gno_logo_b[/code]

Sök på United States Civil War under Graphic Novels så får du ett antal träffar. Vilka som är bra kan jag inte yttra mig om då det inte riktigt tillhör mitt intresseområde men du kan kanske få något uppslag som du kan gå vidare på med den listan.
"Han skrev ned allt han såg. Oftast blev det föregående mening."
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Skakben"]

Kolla in dom allra första historierna med Blueberry. De finns tyvärr bara utgivna i Norge och kanske danmark, men de delar som givits ut i sverige borde också funka.
[/quote]
Även om de första albumen inte getts ut i albumform här finns allihop i alla fall i 80-tals-Fantomen. Glo här för index:
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Blueberry#Svensk_utgivning
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote]Ursprungligen postat av southpunk

Hej!

Skulle vilja ha lite tips på serier som kretsar kring det amerikanska inbördeskriget :). Extra plus vore det om man fick följa det från sydstatarnas synvinkel.


Bryr mig inte om ursprunget så länge fokus ligger på själva konflikten.


Tack på förhand!
[/quote]

Vi har ju Blueberry
och så mycket "Sydstats/inbördeskrig" serier är det inte tycker jag.
Det har väl aldrig kommit någon riktig serie om det?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Blårockarna är väl under inbördeskriget, fast från nordsidan i och för sig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Inlägg av jedi tomas »

blårockarna är kanon bra serie,18 st albulm+ 2 till som kom förre,den stora bataljen var ifrån innebördes kriget
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Glöm inte att Jonah Hex är gammal sydstatare (det är krig i dessa serier också ibland, när det är tillbakablickar)

Och sedan finns ju också
Mac Coy-serien av Palaciaos. Mac Coy är sydstatare.

[[Gourmelen, J. P. (författare)
Legenden om Alexis Mac Coy / text: J. P. Gourmelen ; teckning: A. H. Palacios
1978 ]]

Det hann komma några album på svenska, fler nere på kontinenten!
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Trots att det är en humorserie och större delen av historierna bara har inbördeskriget som bakgrund tycker jag faktiskt några historier illustrerar inbördeskriget ganska bra. De om specifika slag är ganska bra, till exempel. På hemligt uppdrag tar upp sydstatarnas experiment med 'ubåtar'. Fånglägren tas upp et c. Och kan man franska eller tyska är väl Blårockarna uppe i runt 50 album nu?

Blueberrys ungdom, till skillnad från löjtnant Blueberry, utspelas under inbördeskriget men har enligt min åsikt i ännu högre grad inbördeskriget bara som bakgrund.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Blårockarna är ju bara humor mest tycker jag.

Jag känner inte till några serier som utspelar sig under amerikanska civil war, många tar upp det bar som del av den övriga västernserien, som Jonah Hex och liknade, det finns bara en bakgrund med några få historier från kriget.

De flesta serier vil gärna inrikta sig på vilda västern så att säga efter kriget.

Jag känner inte heller till nån anan seriös skilldring från USA, jag menar med dagens Vertigo och likande så tycker man ju att nåt sånt där borde kommit ut, men så verkar det inte vara.

Jag håller med om att sett från den förlorande sidan vore intressant med.

Jag är själv inne på västenserier just nu (amerianska sånna främst) och visst finns det mycket bra, men just detta verkar inte kommit upp så mycket utan tex Loveless en Vertigo serie börjar just när kriget är över (i övrigt är den kanon i början och faller sen totalt plattfall trist nog).
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Harvey Kurtzman skrev historier som utspelade sig under amerikanska inbördeskriget i EC-tidningarna Two-fisted Tales och Frontline Combat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-Fisted_Tales
http://en.wikipedia.org/wiki/Frontline_Combat
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo men inte enbart, kanske man ska tillägga.

det är inga serier på det sättet jag tror han menar utan avsnitt som är självståenmde, sånna finns det givetvis många fler av här och där i olia serier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Det finns några Illustrerade Klassiker som handlar om AIK.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
southpunk
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 21:33
Ort: Sverige

Inlägg av southpunk »

Har läst igenom tråden nu och tackar för alla tips!

Hade tänkt mig en serie likt många andra världskrigets serier där själva fokusen ligger på de olika slagen. Verkar dock vara svårt att få tag på efter man läst inläggen här =/.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Jag har ingen som helst koll på serie kvaliten men osprey ger i vanliga fall ut böcker som handlar om just krigshistoria. De är nästan alltid bra (även om det finns undantag) så serierna borde kunna ha potential (iallafal på fakta planet) men man vet aldrig.

http://www.ospreypublishing.com/graphic_history/

Men det går att förhandstitta på enstaka sidor så man kan ju försöka skaffa sig en uppfatning, jag tyckte de såg lite torra ut men jag gillar det oandra sidan.

Jag har funderat på dem ett tag men aldrig slagit till.
Skriv svar