Krazy and Ignatz.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Krazy and Ignatz.

Inlägg av Agentum »

Det här är ytterligare en gammal amerikansk sak ända från tidigt 1900-tal tom.
Det extremt lilla jag läst tycks utspela sig i södern med en katt en hund och en mus, dvs ständigt triangeldrama.

Serien sägs vara bra och finns att köpa i tyvärr ganskas tunna årgångar.

Är det här nåt att läsa tycker ni?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Krazy Kat är ju en superklassiker, men jag tror dess stil till stor del gör att det antingen är en serie man älskar eller hatar.

Testa att läsa ett par söndagssidor på engelska och se om det verkar vara något för dig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det ska jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Om jag inte har helt fel så tror jag Krazy har släppts fri som amerikansk public domain, och att det är rätt lätt att hitta sidor på nätet att ladda ned gratis.

Annars finns det snygga samlingsutgåvor från Fantagraphics och så...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jorå det ordnar sig, ville mest ha lite åsikter, de släpper ju massor av klassikertrådar i fransk-belg forumet så det måste ju finnas lite motpoler här med, USA har ju haft andra serier än superserier med och en hel del av stripserierna är värda att försöka uppmärksamma för folk att läsa.

Inget fel på de europeiska klassikerna men det finns mer liksom som är minst lika klassiskt och ofta före tidsmässigt med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

En av de bästa serierns någonsin, den är tillräckligt mångbottnad för att kunna läsas om och om igen i all evighet. Typ.

Fantagraphics har hittills gett ut två riktigt tunga, inbundna volymer och kanske ett tiotal tunnare album..

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Håller med föregående talare. Underbart skönt anarkistisk surrealistisk serie, som sitt enkla tema, hund, katt, mus, till trots är genialisk. En bra genomgång av själva upplägget finns i denna video.
http://www.youtube.com/watch?v=9tMlMi4OJUo

För min del så är det Ignatz som är seriens huvudrollsinnehavare.

Fantagraphics egna kanal på Youtube visar en av böckerna.
http://www.youtube.com/watch?v=5awi8RpjbLo
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

De där riktigt tjocka böckerna gavs bara ut i 1000 ex. så de kan man glömma utan det är isf de tynnre årsböckerna som gäller.

Vad jag förstår pågår utgivning ännu då de backat och tar det före 1925 sist, det har tydligen givits ut av en annan utgivare som la av just där på 90-talet.

Nåväl som sagt jag ska kolla in denna serie mer nogrannt, jag kände mest baar redan till att musen(Ignatz) hatar katten och slänger tegelstenar i huvet på denne som i sin tur älskar musen, hunden fängslar musen för hans tilltag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Krazy Kat är en klassisk serie som väldigt många hyllar. Att hitta någon som faktiskt läst den är svårare. För moderna läsare som förväntar sig fart, fläkt och punchlines förblir Krazy Kat trist, tråkig och obegriplig.

Serien har dubbla kvalitéer. Den man ser snabbt är teckningarna, de lätt surrealistiska bakgrunderna. Återigen, för en nutida läsare av manga eller Marvel/DC där allt är fotorealistiskt ser säkert KK ut som telefonklotter.

Den andra kvalitén är språket. Och här är det svårt att delta som svensk. Det går inte att översätta. Och det går inte alltid att läsa eller förstå. Tänk er någon som skriver kraftigt dialektal svenska, "Hemmel åou pannekauga Nesse!", där man måste läsa varje mening högt ett par gånger för att förstå vad som egentligen sägs.

Lägg därtill att det bara finns två möjliga slut på en KK-söndagssida. Antingen träffar musen Ignatz Krazy Kat i huvudet med en tegelsten, eller så slängs Ignatz i finkan av offisa Pupp.

Låter det avskräckande? Bra. Då är det bara att sätta igång med läsandet!

Alla amerikanska söndagssidor finns återutgivna från Eclipse och Fantagraphics, även om det bara är Fantagraphics-böckerna som fortfarnde finns i tryck. F. har även planerat att återutge de år Eclipse-utgivningen täcker. De båda inbundna volymerna Skakben nämner samlar Fantagraphics hittills utgivna softbacks (10 st). Fantag-volymerna är dessutom makalöst vackert formgivna av Chris Ware.

Det finns två album på svenska från nittiotalet också, som brukar gå att uppbringa på bibliotek.

För läsa Krazy måste man. Utan Krazy Kat hade vi inte haft Snobben, utan Snobben inte den moderna humorstrippen. *tänker* Iofs hade vi då inte haft Garfield, så det kanske går på ett ut...

Här finns mer info och boklistningar m ISBN. Och här motsvarnde för svenska utgåvor.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Hahaha, ja jag har läst lite och som du skriver det är ett väldigt underligt och som du skriver fulständigt oövesättningsbart språk katten snackar.
Hunden tycks vara mer formell och riktig som en polis ska vara och även då förälskad i katten.

De ständigt föränderliga bakgrunderna är för mig förvirrande, men inte direkt fula utan det hör ju till att det är tidstypiskt med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Nu var det ett bra tag sedan jag läste "Krazy Kat", men jag minns den som riktigt, riktigt bra. En av samlingsvolymerna; "Love Letters in Ancient Brick" står i bokhyllan, mindre än en meter från datorn. Jag kanske skulle ta ner den och åka på en sväng til Coconino County?
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:
Hahaha, ja jag har läst lite och som du skriver det är ett väldigt underligt och som du skriver fulständigt oövesättningsbart språk katten snackar.
Hunden tycks vara mer formell och riktig som en polis ska vara och även då förälskad i katten.

De ständigt föränderliga bakgrunderna är för mig förvirrande, men inte direkt fula utan det hör ju till att det är tidstypiskt med.


Det är en hel del som är ganska förvirrande med serien, t.ex. Krazys kön. Eftersom både Ignatz och Offisa Pupp mer tydligt är män, är det många som tagit för givet att Krazy är kvinna, även om hen(!) oftast refereras till som "he" i serien. När Herriman explicit frågades ut om Krazys kön, ska han ha sagt att han såg Krazy som en typ av könlös alv.

EDIT: Och språket, som tagits upp tidigare, är också fullt av fåniga ordvitsar, som har mer eller mindre betydelse för handlingen och Herriman mer eller mindre drar ut till sin spets allt som oftast...

EDIT: Kan flika in att det skumma språket i serien tydligen i huvudsak ska ha varit baserat på lokal New Orleans-dialekt, uppblandat med litet yiddish, spanska och afroamerikanska dialekter, som jag förstått det.

Och bara måste länka till den här välgjorda Krazy-leranimationen, som är en utmärkt introduktion till serien:

http://www.youtube.com/watch?v=9tMlMi4OJUo

Var god undvik dubbelspostningar, använd "Ändra" som Erik påpekar nedan. LR 26 - Moderator.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Wakuran: Bild-knappen funkar fint... [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jo, iofs, men det kändes som jag hade så mycket nytt att tillägga, och jag ville inte ge ett intryck av att inte stå för det jag säger... Det ser så pinsamt ut med inlägg som ändrats flera gånger... ;)

Edit: Det här inlägget var iofs ganska ironiskt... Notera bokstavssmileyn. [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det tycker iofs inte jag, jag ändrar väldigt ofta på mina eftersom jag tyvärr skriver ned vad jag tänker och det kommer ibland ut helt fel och med många slarvfel, då blir det att editera och kanske ytterligare en gång innan det åtmistonde är gångbart för ett forum.

Men åter till Krazy nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

okej...

Någon som vet vad tidningen från Dell innehåller och vem som skrivit/tecknat? Tydligen finns fem nummer enligt GCD.

http://www.comics.org/coverview.lasso?id=299931&zoom=4

(bilden fungerar visst inte)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Serien lades ner när snubben som gjorde den dog 44, men omslag och sånt kan säkert gjorts av andra, det där ser ju mer 60-tal ut eller nåt, troligen reprinter i den.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Skakben skrev:
okej...

Någon som vet vad tidningen från Dell innehåller och vem som skrivit/tecknat? Tydligen finns fem nummer enligt GCD.
http://www.comics.org/coverview.lasso?id=299931&zoom=4


Det verkar vara ingen mindre än John Stanley som ligger bakom, om man skall tro den här bloggen.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jaha det gjordes alltså ett försök igen då på 50-talet, tydligen fiasko vad jag läser på din blogg.

Där ser man, det jag läste var ju att det var stopp i maskin när upphovsmannen trillade av pinn, men det kanske var mer för att de inte räknar det där försöket.
Det är väl inte så lätt heller att göra en serietidning av em sån stripserie som denna, det var ju en hel del funny animals på gång ändå på den tiden med att konkurrera mot.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Agentum skrev:Det är väl inte så lätt heller att göra en serietidning av em sån stripserie som denna, det var ju en hel del funny animals på gång ändå på den tiden med att konkurrera mot.


Precis. Att utgå, som Dell verkar ha gjort, från att Krazy Kat är en funny animal serie för barn är lika korkat som att låta Frank Miller och Alex Ross göra Bamse eftersom den helt klart handlar om någon med superkrafter. [;)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Skriv svar