Vad vill ni ha för serier?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
pixierabbit
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 21:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Vad vill ni ha för serier?

Inlägg av pixierabbit »

Jag undrar vad folk vill ha för serier nu för tiden. Idetorka... Långa äventyr eller kort rå humor?![?]
Gul text Rosa text Min text
Användarvisningsbild
kada2k9
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 21:52
Ort: Sverige

Inlägg av kada2k9 »

Långa äventyr, gärna som sträcker sig över flera TPB's! Våld, sex, knark, robotar, datorer, m.m... Då är jag som fisken i vattnet.

Transmetropolitan är ett väldigt bra exempel. Heavy Liquid är också fruktansvärt bra.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Själv gillar jag längre historier som är baserade på handling och intressanta karaktärer.

Situationsbaserade humorserier håller sällan särskilt bra i längden, tycker jag.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
pixierabbit
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 21:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av pixierabbit »

Ja, själv gillar jag korta men har slut på idéer. Nån som har NÅT manus?
Gul text Rosa text Min text
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det är nog i regel bättre att utgå ifrån vad man själv gillar, än att hoppa på en våg som man inte känner något för.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
pixierabbit
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 21:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av pixierabbit »

Ok
Gul text Rosa text Min text
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Jag gillar nya idéer kring gamla koncept. Marvel har blivit vassa på det på sistone. Damma av gamla karaktärer och ge dem nytt liv med lite fräscht nytänk i tecknandet och lite vassare inks.
Användarvisningsbild
kada2k9
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 21:52
Ort: Sverige

Inlägg av kada2k9 »

Håller med bromolla... Läste nyligen Garth Ennis version av The Punisher och blev helt såld direkt. Fyfan vad bäst! Likaså gillar jag vad Frank Miller gjorde med Batman. Och tydligen ska det finnas nån nyare variant av Superman också, där Superman inte alls är lika snäll och trevlig som han brukar vara.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="pixierabbit"]

Ok
[/quote]
Ovanstående är ett totalt onödigt inlägg, pixierabbit! Det tillför verkligen inte ett dugg till diskussionen och saknar någon som helst poäng. Inlägget är ointressant för trådens läsare. Tänk innan du postar på om det verkligen finns något intressant och diskussionstillförande i ditt inlägg, om det intresserar läsarna. /mod.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag vill ha lååånga serier -- men de ska ha en början och ett slut -- med rejäla personligheter och en bra blanding av humor och äventyr! Typ Strangers in Paradise (19 tpb) eller ElfQuest (2.6GB på kanske 260kB / sida => 10 000 sidor, och då har jag inte tankat hem allt än).
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Inlägg av Marhulken »

Korta humorserier (oftast dåligt tecknade också) är för det mesta riktigt tråkiga i mitt tycke.
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

serier med våld i är bäst enligt mig ^^ håller själv på att skriva manus till min egna serie som kommer att innehålla mycket sådant.
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Om jag bara orkade och hade tid att ta fram lite "concept art" så skulle jag också skriva ett manus. Jag är för lat, det är den bistra sanningen. Jag läser hellre serier än ritar och skriver.
Användarvisningsbild
pixierabbit
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 21:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av pixierabbit »

Jag gör ju långa serier men de är segare än strippar och rutor.
Gul text Rosa text Min text
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Inlägg av Marhulken »

[quote="pixierabbit"]

Jag gör ju långa serier men de är segare än strippar och rutor.
[/quote]
Inte om de är bra. De blir oftast "intressanta", medan korta blir "roliga". I längre serier kan man lägga krut på att skapa roliga/intressanta personer, konflikter, dialoger etc. I korta serier är (för det mesta) det viktiga poängen, vilken sällan blir särskilt rolig.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag får väl påminna om en sak: Det verkar som om korta humorserier är det som svenska läsare vill ha. Själv tycker jag mycket om längre historier, humoristiska eller ej, de behöver inte alls vara sega (30 sidor Knasenstippar är mycket segare) men det är jag det. Det kanske är så att seriefantasterna gillar långa, men tillfällighetsläsarna vill ha strippar?
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Håller med Ingemar. Jag tar gärna en arc som spänner över 5+ nummer (150+ sidor).
Skriv svar