Fördomar?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Fördomar?

Inlägg av amikael »

Jag har sålt betydligt fler manus och historier än vad jag har sålt tecknade serier, och mina mest framträdande storys har publicerats utan att det framgått att de var mina.
Jag gnäller inte över det - jag visste på förhand att det skulle bli så, och det var ett nöje att se dem pulicerade och gjorda av en så säker hand.

Men så fort man vet att det är jag, så fokuserar man på teckningarna och det antas rent allmänt att jag inte kan skriva.

Är det så att det finns en fördom att det ena utesluter det andra?
Att tecknare inte antas kunna skriva?

Det vore roligt att höra andras åsikter i frågan och kanske ha en liten diskussion om saken.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

[quote]Ursprungligen postat av amikael

Jag har sålt betydligt fler manus och historier än vad jag har sålt tecknade serier, och mina mest framträdande storys har publicerats utan att det framgått att de var mina.
Jag gnäller inte över det - jag visste på förhand att det skulle bli så, och det var ett nöje att se dem pulicerade och gjorda av en så säker hand.

Men så fort man vet att det är jag, så fokuserar man på teckningarna och det antas rent allmänt att jag inte kan skriva.

Är det så att det finns en fördom att det ena utesluter det andra?
Att tecknare inte antas kunna skriva?

Det vore roligt att höra andras åsikter i frågan och kanske ha en liten diskussion om saken.
[/quote]

En av de saker jag gillar med att samla seriekonst är att bilden måste kunna berätta en historia. Att "bara" kunna rita vackra bilder är otillräckligt. En skicklig serietecknare är tveklöst en bra berättare. Därmed inte sagt att alla serietecknare är skickliga berättare, men det är för mig uppenbart att alla skickliga serietecknare är berättare. Så de utesluter verkligen inte varandra, tvärtom. Förresten är det lika tydligt att en skicklig serieförfattare måste ha ett sinne för bilder. Kanske inte kunna teckna, men definitivt ha ett sinne för bilder. Det är ju också rätt vanligt med folk som är både författare och tecknare.

/Magnus
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Ändå är det så att om jag skriver anonymt eller under pseudonym, så blir det genast taget på allvar.
Men har jag tecknat det, så råkar jag ut för den märkligaste kritik, där det märks att författaren ifråga går på defensiven, som om jag trampat in på 'dennes område'.
Det är förstås en subjektiv upplevelse från min sida.

Personligen anser jag att serier är en enhet, inte det ena eller det andra, och att det inte bara handlar om att teckna men även att finna balans och dramaturgi i berättandet visuellt, och hur man använder rutor, ramar och layout.
De måste harmoniera med det skrivna.

Alltför många serier tycks bygga på ett manus, som sedan 'tolkas' av en tecknare som inte engarerar sej.
Jag skäms inte för att säga att jag tycker att 99% av allt som fantomen gjort passar in i det facket av 'habilt utfört men vältecknat'.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
kada2k9
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 21:52
Ort: Sverige

Inlägg av kada2k9 »

Jag vet inte om det kan räknas som fördom, men jag har iaf alltid haft störst respekt för *tecknaren*, inte författaren. Har alltid tyckt att författa serier "kan ju vem som helst göra" lite grann, typ... Det är ju såklart inte sant, men kan inte låta bli att tycka det ändå. Visst, det finns en del mästerverk som t.ex. Watchmen som bara personer som Alan Moore kan tänka ut, men hur mycket skräp har inte den karln gjort också? Läste senast idag hans "Another Suburban Romance" som jag undrar om man ens kan kalla det att författa något?? Den verkliga talangen för den serien är utan tvekan den spanska tecknaren Juan Jose Ryp, men hans namn nämns inte ens på omslaget. Bara Alan Moore. För att det är Alan Moore. Vad jag har tänkt många gånger i liknande fall är om författarna ens KAN teckna? I många fall när det är tydligt att tecknaren är flera ljusår före författaren vad gäller talang så tycker jag nästan det är ett hån mot tecknaren att sätta nån sopig författares namn överst, eller att inte ens nämna tecknaren och bara nämna författaren. Kan inte låta bli att tänka då "hur svårt kan det vara egentligen..." (att skriva ett enkelt manus, dvs).
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av aakeforsmark »

Jag har mycket stor respekt för seriemanusförfattandet. Det är väldigt svårt att liksom få rätt flyt och veta vad man ska lägga ner arbete på. Kapten Sverige satt jag och skrev som någon annan skulle teckna det men oftast så gör jag bara rafsiga seriesidor.

Jag har arbetat med författare några gånger och någon gång har jag skrivit manus till någon annan. När jag var som mest i kontakt med Semic trodde de mer på mej som manusförfattare än tecknare. Det blev några provmanus till Åsa-Nisse men detrann ut i sanden. Jag blev för upptagen med att konstruera bisarra uppfinningar.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

>>Jag blev för upptagen med att konstruera bisarra uppfinningar.

Jag har en misstanke om att jag väldigt gärna skulle vilja läsa din Åsa Nisse.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

Det är för få bisarra uppfinningar.

Men till ämnet, jag har aldrig förstått mig på författare till serier (att de behövs)
för jag har alltid sett det som att det är tecknaren som skapar historien. Numer har
jag dock ändrat mig på den punkten och insett hur svårt det är att skriva rätt saker.

Rent spontant borde en tecknare som skriver manus ses som en som förstår vad som borde skrivas. Men givetvis finns det en uppfattning om att en om är duktig på att skriva
nog inte är så bra på att teckna och att en tecknare borde hålla sig till tecknandet.
Hur allmän den uppfattningen är vet jag inte.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jo, det känns som att manusförfattandet många gånger underskattas, tycker jag. Och många skriver "tecknare" när dom egentligen menar "serieskapare".
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Jag håller med om att serieförfattandet är helt kritiskt avgörande.
Men jag betraktar detta som ett seriemanus [url]http://www.naltabyte.se/five.pdf[/url]

Det tar mej 4 dar att skriva ett sånt här manus med breakdowns.
Jag fattar inte hur ett seriemanus ska fungera annars, om jag inte får en chans att noga överväga hur serien fungerar innan jag sätter pennan till pappret "på riktigt".
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

[quote="amikael"]

Jag håller med om att serieförfattandet är helt kritiskt avgörande.
Men jag betraktar detta som ett seriemanus [url]http://www.naltabyte.se/five.pdf[/url]

Det tar mej 4 dar att skriva ett sånt här manus med breakdowns.
Jag fattar inte hur ett seriemanus ska fungera annars, om jag inte får en chans att noga överväga hur serien fungerar innan jag sätter pennan till pappret "på riktigt".
[/quote]

Det finns massor av varianter på hur jobbet fördelas. Keith Giffen gör sina manus i den där stilen också, men det är extremt ovanligt.

/Magnus
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

De är få som kan göra båda sakerna bra, så det är väl därför, de som finns håller jag ofta högt, särskilt om de även kan variera sig och utvecklas.

Men visst ofta antar man kanske att ett team gjort en proffesionell serie.

Giffen som nämns har svårt för att skriva bra dialoger tex, han funkar kanon när han bara plottar en story och ev. tecknar eller gör breakdowns, det behövs oftast en person till för dialogen för att det ska lyfta i det mest kända fallet då förstås DeMatteis och även om Giffen faktiskt kan teckna och en gång var en kopierare av Kirby så är Maguire tecknare på den serien.

Annars görs ju manusen på marvelviset i en koalisation mellan författare och tecknare som diskuterar vad som ska hända sen tecknar tecknaren det hela och sen skrivs dialogen in bara, DC var länge stenhårda med fullständiga manus som beskriver i detalj vad som händer i varje ruta, Alan Moore är en sådan som skriver väldigt detaljerade manus.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

[quote="amikael"]

Jag håller med om att serieförfattandet är helt kritiskt avgörande.
Men jag betraktar detta som ett seriemanus [url]http://www.naltabyte.se/five.pdf[/url]

Det tar mej 4 dar att skriva ett sånt här manus med breakdowns.
Jag fattar inte hur ett seriemanus ska fungera annars, om jag inte får en chans att noga överväga hur serien fungerar innan jag sätter pennan till pappret "på riktigt".
[/quote]

Jag är nog inte helt olik dig, jag har svårt att skapa en berättelse utan att jobba med både bild, text och yta. Själv lägger jag mest vikt vid ytan och rytmen.

[url="http://isegrim.se/bilder/portfolio/06_bild.jpg"]ett manus kan se ut så här[/url]
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Precis. Du förstår vad jag menar.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Mikael Sol
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 03 aug 2006, 08:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mikael Sol »

Det är konstigt det där, för på nåt vis får jag ändå intrycket av att folk tror att det är lättare att skriva seriemanus än vad det är att teckna serier. Jag får ofta manus skickade till mig av glada amatörer som tror att de lyckats skriva något storslaget epos, men det är i princip alltid ren skit.
Läs serietidningen [url="http://babian.se/"]babian.se[/url]gratis på nätet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det blir ju ofta väldigt tydligt med en dåligt tecknad serie. Det kanske har med vanan att göra, men manusarbete känns mer subtilt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus Knutsson »

[quote="amikael"]

Precis. Du förstår vad jag menar.
[/quote]
Om vi ska vara lite tekniska så finns det i princip två slags seriemanus
storyboard och skrivet manus.
Storyboard består av skissade sidor eller i varje fall rutor. I rutorna finns sedan skissade bilder.
Till storyboardet kan man sen lägga texten, antingen på egna sidor eller så smacka texten på storyboardet.

Skrivet manus består av bildbeskrivning och text, ruta för ruta. Typ:
33. Närbild på Fantis
Fantis: Här får du en fet smäll!

När jag kan träffa tecknaren, så gör vi storyboard först och sen skriver jag texten.

Manus till typ Fantomen består av skrivet manus, numrerat från 1 till
så där en 200 - 300 (om jag kommer ihåg rätt).

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

[quote="Magnus Knutsson"]

[quote="amikael"]

Precis. Du förstår vad jag menar.
[/quote]
Om vi ska vara lite tekniska så finns det i princip två slags seriemanus
storyboard och skrivet manus.
Storyboard består av skissade sidor eller i varje fall rutor. I rutorna finns sedan skissade bilder.
Till storyboardet kan man sen lägga texten, antingen på egna sidor eller så smacka texten på storyboardet.

Skrivet manus består av bildbeskrivning och text, ruta för ruta. Typ:
33. Närbild på Fantis
Fantis: Här får du en fet smäll!

När jag kan träffa tecknaren, så gör vi storyboard först och sen skriver jag texten.

Manus till typ Fantomen består av skrivet manus, numrerat från 1 till
så där en 200 - 300 (om jag kommer ihåg rätt).


[/quote]

Teknikaliteter ska man förvisso vara noga med, så jag ska förtydliga min ståndpunkt såvida att:

Jag själv har svårt att skriva ett skrivet manus, då jag jobbar
med ytan mer än texten. Men det är jag...

(Kanske finns det en tredje typ manusskrivande!?)
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus Knutsson »

[quote="Mikael Sol"]

Det är konstigt det där, för på nåt vis får jag ändå intrycket av att folk tror att det är lättare att skriva seriemanus än vad det är att teckna serier. Jag får ofta manus skickade till mig av glada amatörer som tror att de lyckats skriva något storslaget epos, men det är i princip alltid ren skit.
[/quote]
Det är också min erfarenhet. D v s, det tar betydligt längre tid att bli en kompetent författare än en dito tecknare. Bra är en annan sak, för det fordras det både begåvning och flit, vare sig man ska bli tecknare eller författare.

En orsak till det här kan vara att en tecknare ganska direkt kan se resultatet. Medan en författare först måste få sitt manus tecknat, sen tryckt. För det är en väldig skillnad på att läsa tecknade sidor och tryckta sidor. Det är dom tryckte sidorna som är verkligheten.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

För ett bra seriemanus krävs det ju dels att det är ett bra manus, dels att det funkar som seriemanus, dvs att det låter bilderna föra fram berättelsen utan att det känns rörigt, etc. Om man inte är van med serier kan det nog vara svårt att få fram på ett bra sätt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus Knutsson »

[quote="Wakuran"]

För ett bra seriemanus krävs det ju dels att det är ett bra manus, dels att det funkar som seriemanus, dvs att det låter bilderna föra fram berättelsen utan att det känns rörigt, etc. Om man inte är van med serier kan det nog vara svårt att få fram på ett bra sätt.
[/quote]
Jag antar att du menar 1. en bra berättelse, historia 2. gjord till ett fungerande seriemanus.

Jag har sett horribla exempel på serier gjorda av bokförfattare. Det finns ett antal fällor som ovana manusförfattare lätt faller i.
T ex att bryta mot regeln att det bara får hända en sak i varje ruta. Bryter man mot den regeln kan man skapa en ruta som inte går att teckna.
34. Fantis kommer in genom fönstret, springer genom rummet och klipper till Doctor Doom.
SOCK!
Fantis: Här har du!

Vad bokförfattare kanske inte heller känner till är att ren handling i allmänhet fordrar c a dubbelt så många rutor som man först tänker sej. Medan prat oftast fordrar mindre antal rutor.


Skriv svar