Vilken serieskurk gillar ni mest?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Inlägg av Nima »

spökplumpen är en favorit om vi ska gå på disney-serier!
jokern, pingvinen, gåtan och galne hattmakaren är några andra favoriter.
marvel: skorpionen, doc oc, mfl.. måste börja läsa lite svenska spindelmannen-tidningar!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag läste nyligen om de första böckerna i samlingsutgåvorna om Lucky Luke, och jag måste säga att jag tycker att bröderna Dalton är riktigt trista typer. Det känns som om skämten i princip bara bygger på att det ser för tokiga ut i tripp-trapp-trull-storlek. Alldeles för korkade, Turlige Ture är ju både snabbare och smartare än sin egen skugga, varför det aldrig hinner bli särskilt intressant. Även om en humoristisk äventyrsserie kanske aldrig blir spännande, så vill man ju att manusförfattaren ska anstränga sig och få till en snygg intrig med lite vändningar som ställer läsarens förväntningar på huvudet. Sker detta någonsin i Lucky Luke?

Ett vanligt problem som kan skjuta den bästa serieskurk i sank är - precis som dryftats ovan - att han/hon överanvänds. Inte nog med att figuren gärna tappar sin mystik, överanvändning leder lätt till att manusförfattaren tar genvägar i berättandet (se ovan). Olrik i Blake & Mortimer är en mycket fin elaking, i Jacobs första album möter vi Olrik före B&M. Inte illa! MEN, måste de nya författarna post-Jacobs a l l t i d ta med Olrik som skurk? Det blir ju lite tjatigt, och det förkrymper hela Blake & Mortimers värld tycker jag; det verkar som om världens samlade brottslighet i princip består av en person med sin standardhantlangare Sharky och lokalt inhyrd gangster från mindre nogräknat bemmaningsföretag, och de enda som kan bekämpa denna konstellation är en skotsk professor med grön filtrock...
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av Svartslipsen »

Man kan undra om inte Dargaud mer eller mindre tvingar de nuvarande tecknarna/författarna att ta med Olrik i varje nytt äventyr. Hur mycket jag än gillar karaktären så går det inte att komma ifrån att han kan behöva lite vila.

En av mina favoritskurkar, som jag tror att jag inte nämnt tidigare, är Evelyn Crow i "The Rainbow Orchid", vilken definitivt är en av de mest lovande kvinnliga bovar som dykt upp på senare tid. Evelyn är visserligen inte seriens storskurk, men hon är definitivt den som orsakar hjältarna mest problem. Dessutom så besitter hon många av de egenskaper jag uppskattar hos skurkaktiga karaktärer, såsom intelligens, karisma och förmågan att improvisera. Pluspoäng för den fashionabla Louise Brooks-frisyren.
Living well is the best revenge
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re:

Inlägg av skaraborg76 »

marty skrev:Jag kan tycka lite synd om björnligan i kalle anka. De lyckas aldrig med någon kupp, någon gång borde de ju lyckas. Det skulle nog inte göra så mycket om farbror joakim förlorade några kronor. Det här är en sak som jag ofta stör mig på i de flesta serier. Man vet alltid från början att skurkarna kommer att förlora och de "goda" kommer att segra. Det skulle vara roligt om någon bröt denna trend och gjorde serier där de onda vinner i slutändan..

Jag återkommer med fler serieskurkar när min skalle slutar att kännas som en degklump(jag är über trött)...



Vill minnas att jag läst ett Kalle anka äventyr där Kalle lyckas förstöra Pengabingen eller vad nu Joakims fort nu heter. Och i sista rutan jagar Joakim Kalle medans björnbusarna flinar och samlar på sig pengar i bakgrunden.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re:

Inlägg av skaraborg76 »

Ingemar skrev:Buck Ryan och Spirit, ja, där finns det en del, men inte bara kvinnorna. Spirits kvinnor ger jag faktiskt inte mycket för, de är nästan identiska vampar allihop. Däremot finns det en del andra skurkar som är intressanta utan att vara standardiserade ärkeskurkar, i båda serierna.

Twilight är nog den enda "onda läckra" kvinnan som varit mer än ett snyggt fodral. Episoden med antikvitetsbedrägerierna, till exempel, är riktigt bra. Det är bara synd att Jack Monk inte kunde hantera Twilights konvertering till den goda sidan på ett mer nyanserat sätt. Allt som hände var att Twilight upphörde att existera och Buck Ryan hade två snygga sekreterare. Twilight borde vara mer än så. Med hennes bakgrund borde Buck fått problem med vem som har deckargruppens ledare. Då hade det kunnat hända mer. (Efter ett tag försvann Zola och bara Twilight var kvar. Beskrivs det i serien någonstans?)


Zola gifter sig med en gammal pojkvän som Ryan hjälper. Hans flickvän har blivit dödad kort tid innan. Zola läker hjärtesorg snabbt.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re:

Inlägg av skaraborg76 »

kungnima skrev:spökplumpen är en favorit om vi ska gå på disney-serier!
jokern, pingvinen, gåtan och galne hattmakaren är några andra favoriter.
marvel: skorpionen, doc oc, mfl.. måste börja läsa lite svenska spindelmannen-tidningar!


Håller med om Spökplumpen i disneys värld.
Björnbusarna och Svarte Petter verkar ha tragisk bakgrund och mer mänskliga.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av skaraborg76 »

Judge Death och hans gäng. Döda alla! Och fula är dom också!
Många skurkar verkar mer eller mindre vara antihjältar.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av Zara Hero »

Kom just på hur mycket jag saknar Tidshärskaren (Pastmaster) från Swat Kats (Fast det var kanske aldrig tecknade serier, bara tecknade filmer? Å andra sidan är filmerna fulla av seriereferenser!).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av Wakuran »

Fan, Swat Kats. Jag såg det knappt när det gick, men minns att det var rätt snyggt. Känns rätt anime-inspirerat när jag ser på trailern (men mjukare animation).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av Zara Hero »

Bra soundtrack (lite rockigt). Hanna-Barbera låg bakom. Uppenbarligen. Tänkte alltid att det var lite sådär halvtomhalvt independent när det gick... Men så var det alltså inte.
Tuff dialog, med oförglömliga one-liners.
Favoritavsnittet var nog "Tidshärskarens brud". Fast en massa annat var också bra. Och som allting annat (nuförtiden) ligger även delar av den här serien utlagd på Youtube.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av Peral »

Intressant tråd, de skurkar jag gillar är: Twilight i Buck Ryan, Rastapopolus, Cyanida i Spirou, Loke i Valhalla, P'Gell i Spirit, samt Julius Ceasar i Asterix
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av Zara Hero »

Är inte Borg (Vad heter han i förnamn, Anders? [:D] ) i Frank världsreportern/Lefranc en ganska intressant figur? Han är ju lite ond, men inte helt... Han försöker vid ett tillfälle, om jag inte missminner mig, använda någon uppfinning till att få världen att bli mindre beroende av fossila bränslen ---- men den gemena planen sätter hjälten FÖRSTÅS (versalt) P för!
Påminner inte Borg lite om Kpt Nemo (i En världsomsegling under havet)?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Zara Hero skrev:Är inte Borg (Vad heter han i förnamn, Anders? [:D] ) i Frank världsreportern/Lefranc en ganska intressant figur? Han är ju lite ond, men inte helt... Han försöker vid ett tillfälle, om jag inte missminner mig, använda någon uppfinning till att få världen att bli mindre beroende av fossila bränslen ---- men den gemena planen sätter hjälten FÖRSTÅS (versalt) P för!
Påminner inte Borg lite om Kpt Nemo (i En världsomsegling under havet)?

Axel heter han i förnamn.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frank_%28s ... _Martin%29

Har inte läst albumen så jag kan inte säga något om likheten med Jules Vernes karaktär Nemo.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re:

Inlägg av Zara Hero »

rkaj skrev:
Svartslipsen skrev:Vad beträffar Prosit så är han inte bara girig utan även riktigt ond. Tänk på scenen där han med hjälp av ett gevär tvingar den ormbitne Wally att "dansa" så att giftet ska verka snabbare...det är rätt så taskigt gjort.


Jo, det är ju rätt ondsint förståss ... Men han är ju ändå en ganska direktverkande skurk, de riktigt onda är de som tvingar andra att göra onda saker ...

Ps: Jag har inte läst något "Blueberry" album med General McAllister


Gör det! Albumet General "Gula Håret" är nog det mörkaste och hemskaste av alla Blueberry-albumen, men också ett av de bästa! Och generalen kan verkligen det där med ondska via ombud ...

Angel Face är väl ren rätt läskig typ också? (I Serien Blueberry. I och för sig (visar det sig) lierad med Gula Håret. MEN även för sig själv ganska läskig...)
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av luckylök »

Jag kan säga att jag inte håller ett dugg med Offissa Pupp. Daltons är mina absoluta favoriter! Spökplumpen däremot är ganska tråkig. Om man går tillbaka till den gamla, goda spökplumpen så är han bra, men inte nu. Jag läste för ett tag sedan om en serie där han var med, och han framställdes som en robot. Det är INTE gamla goda spökplumpen!

Annars så kan man väl säga att Julius Ceasar är en favorit. Inte för att han är någon egentlig skurk, men ändå.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av Zara Hero »

För många har Caesar snarare varit en hjälte.
Efter hand hjälper Asterix Caesar oftare och oftare. Jag tror också att Caesar får mer respekt för gallerna efter hand. Jag tror inte att Asterix skulle givit sitt stöd åt caesarmördarnas komplott, om han känt till den. (Det skulle kunna göras till ett album: Asterix får genom en slump veta om konspirationen och försöker förhindra mordet (Alix kunde kanske också vara med på ett hörn?)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av Peral »

Intressant fråga, den riktige Ceasar var definitivt ingen sympatisk person, men är Asterix Ceasar skurk eller bara motståndare?! Han har definitivt blivit mesigare genom albumen. I Cleopatra anfaller han gallerna med krigsmaskiner och i Asterix & son räddar Asterix Julius Ceasars son. Den riktige Julius Ceasar erövrade Frankrike så han har väl samma status där som Kristian Tyrann har i Sverige
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:Intressant fråga, den riktige Ceasar var definitivt ingen sympatisk person, men är Asterix Ceasar skurk eller bara motståndare?! Han har definitivt blivit mesigare genom albumen. I Cleopatra anfaller han gallerna med krigsmaskiner och i Asterix & son räddar Asterix Julius Ceasars son. Den riktige Julius Ceasar erövrade Frankrike så han har väl samma status där som Kristian Tyrann har i Sverige


Det är ju inte så enkelt! (Var det kanske inte på Kristians tid heller, för den delen. Hade inte den dumme upprorsledaren Vasa rivit upp Kalmarunionen hade vi kanske varit så starka, tillsammans, i Norden att Ryssen aldrig hade vågat växa sig stark...)
Innan romarna kom till Gallien var det bara en massa keltiska och germanska stammar huller om buller där (som ofta låg i luven på varandera). Kanske visste de inte ens själva om de var germaner eller galler förrän romarna började klassificera dem. På gott eller på ont gjorde romarna befolkningen i det som i dag är Frankrike och Belgien till romare/"civiliserade"/européer. De fick infrastruktur, städer, skriftspråk osv.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av skaraborg76 »

Julius är väl ingen riktig skurk i Asterix. Han är deras motståndare men han är aldrig riktigt ond.
Och han har ju mycket nytta av Asterix. Hur många elaka romare vill inte ha trolldrycken för egen del så de kan utmana Ceasar?
Han är ju snäll mot Klepatra även om han retar henne och verkar försöka vara familje far.
Han lever i en kultur där det är okej att slänga folk till lejonen på cirkus. Så han är inte värre än någon. Den riktige J C ska ju av barmhärtiga skäl låtit sjörövare istället för korsfästelse fått humana straffet halsen avskuren!

Dante låter Brutus lida värst i Helvetet tillsmans med Judas Iskariot. Det säger nog en del om synen på JC. Han ska ju vara en god hedning och ett allmänt bra ideal under medeltiden.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Julius - alla kvinnors man och alla mäns kvinna.
Skriv svar