Vilken serieskurk gillar ni mest?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Vilken serieskurk gillar ni mest?

Inlägg av Olof »

Japp, som topic lyder så undrar jag vilken serieskurk ni gillar mest eller har mest sympati för? [?] Ibland kan det ju av en eller annan anledning vara kämpigt att faktiskt hålla på "hjälten" i serien, eftersom denne kanske är alldeles för hurtig, rättrådig, omänsklig eller håller på och mässar moralkakor i det oändliga.

Jag satt alltid och småhöll på Shredder i Teenage Mutant Hero Turtles. Dom där sköldpaddsjävlarna var så klämkäcka och hurtiga så man kunde spy på dom. Dessutom så genomgick Sverige en TMHT-feber utav närmast bibliska proportioner under tidigt nittiotal. ALLA kollade på TMHT på TV, läste TMHT-serier och spelade TMHT-spel på Nintendo. Det fanns planscher, pennskrin, ryggsäckar, strumpor, T-shirts, videofilmer, barnböcker, plastdockor, muggar, engångstallrikar, armbandsur och högar med annat billigt krafs i butikerna som misspryddes av dessa gröna uslingar och libertiner. Så GRYMT irriterande. Jag satt ofta och önskade att Shredder skulle vinna nån gång och långsamt mala ner sköldpaddorna i en stor köttkvarn så man kunde bli av med skiten från butikshyllorna och TV-tablåerna. Den där bruna gamla råttan i rosa morgonrock kunde också åka med i kvarnen utav bara farten.

Bamse ogillar jag också. Hans fiender är mina vänner. [:p] Dock är jag inte riktigt säker på vilka fiender han har lyckats skaffa sig genom åren eftersom min instinktiva motvilja mot den lille kommunisten gjort att jag aldrig riktigt tillgodogjort mig serien. Jag kommer ihåg att jag undvek den redan som barn. Bamseklubben var inget för mig..... [;)]

Vilka seriehjältar retar ni er på? Vilka serieskurkar tycker ni lite extra synd om när det går åt fanders med deras planer? [?]
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

Jag kan tycka lite synd om björnligan i kalle anka. De lyckas aldrig med någon kupp, någon gång borde de ju lyckas. Det skulle nog inte göra så mycket om farbror joakim förlorade några kronor. Det här är en sak som jag ofta stör mig på i de flesta serier. Man vet alltid från början att skurkarna kommer att förlora och de "goda" kommer att segra. Det skulle vara roligt om någon bröt denna trend och gjorde serier där de onda vinner i slutändan..

Jag återkommer med fler serieskurkar när min skalle slutar att kännas som en degklump(jag är über trött)...
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
Lotta
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 21:29
Ort: Sweden

Inlägg av Lotta »

Är inte Svarte Petter lite av en skurk.
Lisa, what´s your favorite cigar size? Is it robusto? [:D]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Svarte Petter är defenitivt en skurk. Och om man tittar på serier / filmer som gjorts före c:a 1950 så är han riktigt ond ... På så pass gamla saker är å andra sidan Musse Pigg också betydligt mänskligare, kan vara rikigt hämndlysten, egoistisk och rent av elak ...

Så där "behöver" man inte hålla på skurken, man kan hålla på hjälten utan att få helylle upp i halsen. [:)]
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

quote:
Originally posted by rkaj

På så pass gamla saker är å andra sidan Musse Pigg också betydligt mänskligare, kan vara rikigt hämndlysten, egoistisk och rent av elak ...

Så där "behöver" man inte hålla på skurken, man kan hålla på hjälten utan att få helylle upp i halsen. [:)]


Det är just det jag menar. [^]

"Hjältens" moralpanik eller överdrivna klämkäckhet gör ofta att man bara vill spy på honom. Musse Pigg är ett lysande exempel på en karaktär som verkligen fjollat till sig i modern tappning. Allt han gör är seriöst, rättvist och smart. Han vinner ständigt och den enda som egentligen ger honom en match är Mimmi. Men som den goda och moderna man han är (?) så låter han henne ha övertaget i äkta mjukisanda.

Jag gillar ju själv s.k. anti-hjältar som kan visa upp sin mänskliga sida, hur elak, egoistisk eller beräknande den än kan vara. Faló i Uti vår hage är ett bra exempel. Bamse och Musse representerar lite av en übermenschmentalitet som jag inte är bekväm med. [}:)]
Användarvisningsbild
Halvard Hövlig
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 08:47

Inlägg av Halvard Hövlig »

Jag brukar faktiskt hålla lite i smyg på 87an Axelsson. 91an är alldeles för vek och mesig.

/Halvard Hövlig
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av RetepNoslack »

Svårt och säga. Det finns ju många och välja på.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

quote:
Originally posted by Halvard Hövlig

Jag brukar faktiskt hålla lite i smyg på 87an Axelsson. 91an är alldeles för vek och mesig.

/Halvard Hövlig


Där håller jag med. 91:an är en blyg och försagd pojke som visserligen kan bli arg men som emellan raseriutbrotten inte gör en fluga förnär. Samvete har han också, den lymmeln......

Nej, 87:an är det lite mer stake i........ [8]
Användarvisningsbild
Halvard Hövlig
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 08:47

Inlägg av Halvard Hövlig »

quote:
Originally posted by Olof

quote:
Originally posted by Halvard Hövlig

Jag brukar faktiskt hålla lite i smyg på 87an Axelsson. 91an är alldeles för vek och mesig.

/Halvard Hövlig


Där håller jag med. 91:an är en blyg och försagd pojke som visserligen kan bli arg men som emellan raseriutbrotten inte gör en fluga förnär. Samvete har han också, den lymmeln......

Nej, 87:an är det lite mer stake i........ [8]



Ahh... En finsmakare. [:o)]

/Halvard Hövlig


Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Zafir i Spirou. Elaka Måns i Pelle Svanslös. Loke i Valhall.
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av RetepNoslack »

Loke i "Valhall" är en riktigt bra buse. Jag lägger min röst på honom också.
Lömsk typ.
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

Magica De Hex! Hon har det inte heller lätt..
Alltid nåt som går åt fanders med hennes planer att lägga vantarna på turkronan, hon som anstränger sig så hårt.

Vilka jag retar mig på däremot.. Magneto kanske, han verkar aldrig komma på nåt nytt :P
Eller om det snarare är de som författar hans eskapader som inte kan det..
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

Björnligan absolut! De har i flera generationer och år försökt på många olika sätt försökt stjäla farbror Joakims pengar. Som marty här ovan nämner, så har farbror Joakim som världens rikaste anka råd att förlora några kronor. Dock har varje krona sin egen historia och minnen, som gör att farbror Joakim ännu mindre vill mista sina pengar.

På tal om Björnligan, Don Rosas "Ligan möter bingen" är ett bra exempel på en bra serie där man får följa Björnligans kupp. Trots att bingen står tom och att de har kartor över bingen, så misslyckas de som vanligt. Man borde egentligen ge dem medaljer för alla de olika sätten som de försökt stjäla farbror Joakims pengar!
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

quote:
Originally posted by Ingemar

Zafir i Spirou. Elaka Måns i Pelle Svanslös. Loke i Valhall.



Hmm... vet inte om man kan klassa Zafir som skurk. Han är definitivt storhetsvansinnig men han var ju manipulerad av Ricke som ju är den riktigt onde i Spirou.

De flesta skurkarna i den franska fantasyserien Donjon (dungeon) är häftiga. Min favorit var Henry som på loppet av fyra sidor lyckades starta krig och utplåna ett helt folk, fast han är ju död nu.[:(!]

Svartslipsarna i Sibyllina, Olrik i Blake & Mortimer, Ricke i Spirou och Antracit i Klorofyll är andra skurkar jag diggar.

[img]http://www.bibou.org/donjon/images_articles/Henri%20la%20souris.jpg[/img]
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

quote:
Originally posted by Svartslipsen

Hmm... vet inte om man kan klassa Zafir som skurk. Han är definitivt storhetsvansinnig men han var ju manipulerad av Ricke som ju är den riktigt onde i Spirou.

Skurk, men inte ond. Det är det jag gillar, han är så mänsklig. Eftersom han inte är "generiskt ond" så kan han lika gärna bättra sig som falla djupare.

Det är liknande skäl som jag nämnde Elaka Måns och Loke. Loke är en skurk som är på hjältarnas sida, en skön konflikt. Måns är liksom Zafir väldigt mänsklig, drivs av mänskliga behov.

De flesta skurkar är så platta. Ricke är bra i de två första äventyren, men efter "Diktatorn och champignonen" så är han så förbittrad och hämndlysten att det inte finns någon frihet kvar. Han kan bara bli en nattsvart skurk, utbytbar mot vilken annan standardskurk som helst.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Missförstå mig inte nu, jag gillar Zafir också (trots att han blev god i slutet av "Raffel med Zafir"). Det finns vissa likheter mellan Zafir & Ricke, båda är ute efter att skaffa makt och rikedomar och bådas namn börjar på z (Ricke heter ju Zantafio på franska). Skillnaden är väl den att Zafir vill använda sin makt för att bevisa att han är bättre och smartare än greve de Champignac. Kort sagt, Zafir vill imponera på sin gamle rival/lärare. Ricke, å andra sidan vill helt enkelt ha makt bara för maktens egen skull. Eller har jag fått allting om bakfoten?
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Svartslipsen har helt rätt. Zafir har ett socialt mål, och det är uttalat. Ricke är mest bara girig. Fast i "Spirou och arvingarna" är han i en fin gråzon, och till och med erkänner att han spelat falskt och avsäger sig arvet (utan att veta att det inte var värt något). Svårt att komma tillbaka dit bara.

Bamse försöker ibland mänskliggöra skurkar, men de klarar aldrig av att göra det rätt. Deras skurkar brukar ångra sig och bli änglar så fort någon påpekar för dem att de varit dumma. De missar hela problemet, med prestige och misstänksamhet och allt det där som gör saker komplicerade. Men det är väl för att ge barnen en förenklad värld kan tänka.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

quote:
Originally posted by Ingemar

Bamse försöker ibland mänskliggöra skurkar, men de klarar aldrig av att göra det rätt. Deras skurkar brukar ångra sig och bli änglar så fort någon påpekar för dem att de varit dumma. De missar hela problemet, med prestige och misstänksamhet och allt det där som gör saker komplicerade. Men det är väl för att ge barnen en förenklad värld kan tänka.


Frågan är om man lär sig något av det. Att ge barn en kraftigt förenklad (e.g. kraftigt vinklad/förljugen) bild av vad som händer måste ju i förlängningen leda till att barnet missar hela problematiken och istället lär sig att allt är ok att göra sålänge man ångrar sig om någon kommer på en med fingrarna i kakburken. Å andra sidan, kommer ingen på en så........... [B)]
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

quote:
Originally posted by Ingemar

Svartslipsen har helt rätt. Zafir har ett socialt mål, och det är uttalat. Ricke är mest bara girig. Fast i "Spirou och arvingarna" är han i en fin gråzon, och till och med erkänner att han spelat falskt och avsäger sig arvet (utan att veta att det inte var värt något). Svårt att komma tillbaka dit bara.

Bamse försöker ibland mänskliggöra skurkar, men de klarar aldrig av att göra det rätt. Deras skurkar brukar ångra sig och bli änglar så fort någon påpekar för dem att de varit dumma. De missar hela problemet, med prestige och misstänksamhet och allt det där som gör saker komplicerade. Men det är väl för att ge barnen en förenklad värld kan tänka.



Tack för det.[|)] Den ende riktigt onde karaktären i Bamse är väl kapitalist- maffiabossen Krösus Sork? De andra brukar ju bli snälla så fort den fule lille marxistbjörnen läxat opp dem.[}:)]

Kom på två skurkar till: Herr Chock, skurken med riddarhjälm i "Tim & Tommy" och Vilhelm, den lömske rådgivaren i "Johan & Pellevin".
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

H2Ohlsson är en favorit, han har en rätt säregen karaktär :)
Skriv svar