Statliga bidrag / Kulturråd

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Statliga bidrag / Kulturråd

Inläggav lennon » fre 16 okt 2009, 12:57

Länge har jag stört mig på Kulturrådet och deras sätt att godtyckligt fördela skattebetalarnas pengar.

Serier dom gillar får stora bidrag, serier dom inte gillar får inga bidrag. Hade det inte varit mer rättvist att alla hade fått en del av kakan, alternativt att ingen får något. Som det är nu så blir det orättvisa konkurrensfördelar mellan förlagen.

Är jag ute och cyklar eller vad tycker ni ?

Själv har jag bestämt att jag inte ska söka bidrag fler gånger, dels för att jag inte tror att Albumförlaget kommer att få något och dels för att jag starkt ogillar systemet.

Ska serier bära sig själva ekonomiskt för att ha ett existensberättigande, eller är det ok att sälja ett par hundra ex och sedan vänta på bidrag ?
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » fre 16 okt 2009, 13:22

Har inte albumförlaget fått bidrag?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » fre 16 okt 2009, 13:31

[quote="AndreasEriksson"]

Har inte albumförlaget fått bidrag?
[/quote]
Jodå, för Bouncer del I, och visst behöver Albumförlaget pengarna - det är inte det.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » fre 16 okt 2009, 13:40

Svårt problem. Kulturrådet kanske inte förstår hur små och sårbara förlagen egentligen är. Ni borde be dem att få träffas för att diskutera och framföra era åsikter om stödet.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Jocke S
Fine

Inläggav Jocke S » fre 16 okt 2009, 13:43

Dåligt [:(!]

Samma fördelningssystem överallt just nu där det är statlig inblandning.
Mer pengar till de som redan har så det räcker.
Sänk skatten och pumpa in så lite pengar som möjligt.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Inläggav Ellingen » fre 16 okt 2009, 16:00

Jag ser detta kulturbidrag som en stor anledning till att vi har så torftig serieutgivning i Sverige.
Ingen vill (trådstartaren undantagen) jobba hårt och satsa på de (ur "kultursynpunkt") mindre värda serierna då det socialrealistiska eländet faller svågerpolitikerna i smaken och behöver inte ens sälja för att gå med vinst.

Nix och nej.
Låt läsarna bestämma och inte de som tror sig stå över gemene man avgöra vad som är kvalité.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » fre 16 okt 2009, 16:08

På tal om svågerpolitik så kan jag nämna att det är fem personer i arbetsgruppen som bedömer bildverk och serier, 74 ansökningar behandlades, olika personer avstod från att delta i handläggningen av 13 ansökningar. Visst, dessa personer avstår från handläggningen, men det är som sagt en liten, och jag antar; en rätt tight grupp som handlägger dessa 74 ansökningar.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » fre 16 okt 2009, 16:32

Finns uppgifter om seriestödet tillgängliga för 2009? Hittar bara 2007-08 här:
http://komikamagasin.se/artikel/297/redovisning-av-seriestoedet
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 16 okt 2009, 16:46

Jag har som vanligt mina icke omtyckta aningar om att de socialkritiserande eller serierna är de som får bidragen, och som dessutom säljer uselt.

Det behövs folk som ser på serier mer nyktert så att säga, vad är det folk vill läsa och hur kan vi hjälpa någon ge ut detta material för att vidga marknaden, inte vad vi anser fint och begåvat får pengar.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » fre 16 okt 2009, 17:19

Jag har inte haft så mycket koll innan men har nu läst in mig på det jag hittat hittills:

[url="http://komikamagasin.se/artikel/297/redovisning-av-seriestoedet"]Komikas redovisning av seriestödet 2008-09[/url]
[url="http://www.kulturradet.se/sv/bidrag/litteratur/Litteraturstod/"]Allmänt om litteraturstödet[/url] (seriestödet är en del av detta)
[url="http://www.kulturradet.se/sv/Om-kulturradet/Organisation/Arbetsgrupper/Arbetsgruppen-for-bildverk-for-vuxna-samt-serier/"]Arbetsgruppen för bildverk för vuxna samt serier[/url] (det är dessa som beslutar om vilka som ska tilldelas stödet, inte politiker)
[url="http://www.kulturradet.se/Documents/Bidrag/bidragsinformation/fpristabell_2008_serier.pdf"]Sidersättning och högsta tillåtna f-pris för serier[/url] (kriterier för stödbelopp)

[quote="lennon"]

Hade det inte varit mer rättvist att alla hade fått en del av kakan, alternativt att ingen får något?[/quote]

Alla utgivna album under året eller alla som söker? Och är det bra med ett bidrag som delas ut till samtliga utan någon form av bedömning?
Om alla vet att man är garanterad en peng bara för att man söker eller ger ut ett seriealbum, så är väl risken att det bara blir smulor till alla istället för ett belopp som faktiskt har en verkan.

[quote="lennon"]

Serier dom gillar får stora bidrag[/quote]Storleken på bidraget beror på sidantal, så arbetsgruppen beslutar väl bara om man ska få stöd eller ej (inte belopp).

[quote="ellingen"]

[...]då det socialrealistiska eländet faller svågerpolitikerna i smaken och behöver inte ens sälja för att gå med vinst.[/quote]
Men det är väl lite av poängen med ett bidrag? Att det (till största delen) går till utgivning som inte går med vinst?

När man ser vilka album som fick bidrag 2008-09, är det "socialrealistiska eländet" inte direkt i majoritet (fast jag vet inte vilka kriterer du har för den genren visserligen). Synd att jag inte kunde hitta några nyare siffor bara, det finns t.ex. bara ett album (avslag) från Albumförlaget i ovan nämnda lista.

[quote="ellingen"]

Jag ser detta kulturbidrag som en stor anledning till att vi har så torftig serieutgivning i Sverige.[/quote]
Jaha? Hur skulle det vara mindre torftigt om möjligheten till bidrag inte fanns?

[quote="ellingen"]

Låt läsarna bestämma och inte de som tror sig stå över gemene man avgöra vad som är kvalité.[/quote]
Det om något leder väl till torftighet: Bara Idol och dokusåpor på TV, för det är ju vad majoriteten vill se. Bara Beck på bio, för dom får ju garanterat storpublik. Och musik som inte spelas på Rix FM saknar självklart kvalitet.

Nej, kvaliteten finns i mångfalden, inom serier precis som allting annat.

[quote="lennon"]

Ska serier bära sig själva ekonomiskt för att ha ett existensberättigande, eller är det ok att sälja ett par hundra ex och sedan vänta på bidrag ?[/quote]

Om man tror på bidrag som affärsidé riskerar man ju att sitta i skiten om man inte får bidraget. Vill man ta risken att köra på den taktiken så får man väl göra det. Av dom som fått bidrag i listan ovan finns Optimal, Kartago, Seriefrämjandet, Komika, Alfabeta, Bakhåll, ETC, Kolik, Nisses Böcker, Schibsted, Sanatorium och Tranan & Trasten. De flesta ger ut betydligt mer än de fått bidrag för (åtminstone om man ser på deras totala utgivning, vissa ger ju ut mer än serier). Jag har inte känslan av att nån av dessa är i branschen för att roffa åt sig bidragspengar, tvärtom är väl de flesta serieutgivarna i Sverige hängivna entusiaster, om än med annan smak än t.ex. Albumförlaget
[quote="Agentum"]

vad är det folk vill läsa och hur kan vi hjälpa någon ge ut detta material för att vidga marknaden[/quote]
Vidga marknaden låter bra. Gör man inte det genom att bredda utbudet? Sådant som "folk" vill läsa säljer väl redan bra? I stödlistan hittar jag t.ex. Rocky, som jag tycker borde klara sig utan stöd - det är väl en försäljningssuccé. Men du tycker alltså att Rocky ska få mer pengar?

Sammanfattningsvis: Jag tycker att det är bra med ett seriestöd. Det ger mer mångfald, och beloppen är så låga att det inte handlar om att nån fifflare kan leva på att söka bidragen. Det är synd att Albumförlaget fått en så liten del av kakan, men det innebär inte att jag tycker att bidraget borde avskaffas så att de som faktiskt fick pengar också skulle ha blivit utan.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 16 okt 2009, 17:33

Nej jag tycker inte Rocky ska få bidrag, han är ju klart självgående.

Jag menar mer att de ska se till hur marknaden ser ut, vad som kanske borde få en chans, så att folk har råd att ge ut saker, sen om det säljer bra som fan så är det ju redan fixat för den serien så att säga.

De käns slutna, och dessa uddaserier som bevisligen inte säljer bra får för mycket bidrag, det borde säga dem nåt.

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » fre 16 okt 2009, 17:49

Jag tycker att staten skall dela ut 0kr till kultur, sport, media, journalistik, hobbyverksamhet osv...

OM staten skall dela ut pengar skall det göras ifom av öronmärkta pengar som sedan får användas varsomhelst (tex kulturpengar, friskvårdspengar eller liknande)... men helst inte alls.

Att en serie som rocky får bidrag är desutom skrattretande korkat om man skall ha ett system där staten delar ut pengar direkt.

Nu talar jag dock om vuxna människor... jag känner mig ambivalent till sånt som riktar sig till barn och ungdomar.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 16 okt 2009, 17:54

Just vad det gäller Rocky så känns det litet märkligt, känns som sagt som det inte finns något hinder för att serien ska komma ut ändå.

Jag hörde att ett kriterium för bidrag till filmdistribution var att filmen inte förväntades bära sig själv ekonomiskt, och tanken var att understödja kultur som inte/knappt klarade sig på egen hand.

Bidragen verkar f.ö. ha sänkts väldigt mellan 2007 och 2008, har väl med krisen och högerregeringen att göra.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » fre 16 okt 2009, 18:00

Jag håller med Andreas.
Jag tycker det är ytterst motsägelsefullt att det skulle ge en "torftig" seriemarknad när man ger pengar till dåligt säljande serier för att de ska ha möjlighet att ges ut. Det blir ju tvärtom mer mångfald.
Själva grejen med seriestöd tycker jag bara är postitiv, men därmed inte sagt att det sköts på ett ultimat sätt i dagsläget. Att Rocky fick stöd är ju väldigt konstigt, och jag kan även hålla med om att Albumförlaget nog skulle kunna få mer stöd.

Användarvisningsbild
Jocke S
Fine

Inläggav Jocke S » fre 16 okt 2009, 18:11

[quote="Bufkin"]

Jag tycker att staten skall dela ut 0kr till kultur, sport, media, journalistik, hobbyverksamhet osv...

[/quote]

Då skulle nog Sverige dö.
Vissa bidrag behövs för att samhället ska kunna gå runt.
Hade varit tråkigt att plugga sju till halv fyra och komma hem till ingenting. Allt som är kul hade varit för dyrt. [:)]

Dra in till stormarknaden, (små lokala butiker, som idag är allt annat än lönsamma skulle få slå igen) och handla ett album man inte vill läsa för en ordentlig summa pengar.
Utan bidragen skulle mindre titlar förmodligen bli ganska mycket dyrare, eller få lägga ner.

Då hade bara de rikaste överlevt...
Som i Sverige på 1800-talet innan folket slog tillbaka. [:)]

Nä, bidrag behövs, men man kunde ju kontrollera det lite bättre.

Känns konstigt att ge massa pengar till någon som står på egna ben.
Bidrag ska vara till för de som inte klarar sig och har svårt att gå runt själva. [:o)]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 16 okt 2009, 18:18

[quote="Erik S"]

Jag håller med Andreas.
Jag tycker det är ytterst motsägelsefullt att det skulle ge en "torftig" seriemarknad när man ger pengar till dåligt säljande serier för att de ska ha möjlighet att ges ut. Det blir ju tvärtom mer mångfald.
Själva grejen med seriestöd tycker jag bara är postitiv, men därmed inte sagt att det sköts på ett ultimat sätt i dagsläget. Att Rocky fick stöd är ju väldigt konstigt, och jag kan även hålla med om att Albumförlaget nog skulle kunna få mer stöd.
[/quote]
Men när det sker år efter år?
Är det inte dags att svälja sina tramserier och se ut över marknaden och ge folk chansen med att ge ut nåt som inte är av samnma sort?

Alltså år efter år med bidrag till saker som inte säljer är skit enl. mig, jämför konst tex där ju den här som spelade psyksjuk hade fått bidrag tex, hur används pengarna egentligen?

Det är ju rena vansinnet helt enkelt och rektor och hela skiten involverade borde fått en spark i arslet ut ur det hela.

Det är ju inte för sakens skull man måste ge det pengar, det är våra skattepengar som går till idioter som aldrig kan leva på sin sk. konst.

Ok, det är ett steg över serier som får bidrag, men ändå jämförbart, jag vet att du gillar de serier de ger bidrag.
Men det gör inte tillräkligt många, så jag tycker de skulle sumpa dem, kan de inte efter år av bidrag klara sig så släpp dem, det skulle ge en bättre marknad konkurrensmässigt.

Nån har nämnt den här Ahlgren som testate ett nytt grepp med sin superskola, det är väl ett lyft om något, att försöka få folk att gilla det man gör utan att leva på bidragen.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » fre 16 okt 2009, 18:41

[quote="Agentum"]

[quote="Erik S"]

Jag håller med Andreas.
[/quote]
Men när det sker år efter år?[/quote]
Att år efter år pengar till serier som inte kan klara sig ekonomiskt annars, till skillnad från till serier som säljer ganska bra, ja...? (därmed inte sagt att det är så i nuläget, men jag antar att det är det som är meningen, och det verkar som om du protesterar mot principen)

[quote]Är det inte dags att svälja sina tramserier och se ut över marknaden och ge folk chansen med att ge ut nåt som inte är av samnma sort?[/quote]
Jag vet inte riktigt vad du definierar som tramsserier (varför du nu måste blanda in kvalitativa värderingar i den här diskussionen), men visst kan det vara dåligt om allt går till samma genre. Jag ser dock inte särskilt stora problem av den tendensen i nuläget.

Och att ge folk chansen att ge ut nåt som inte är av samma sort är ju själva grejen med stödet, det man försöker göra. Att ge pengarna till de som är behövande ekonomiskt. Inte Lilla Fridolf, utan en självbiografisk serie typ.

Nej, det där uttalandet från din sida var ganska konstigt tycker jag.

[quote]Alltså år efter år med bidrag till saker som inte säljer är skit enl. mig,[/quote]
Varför? Det leder ju till att fler serier kan ges ut över huvud taget, vilket jag ser som positivt, och inte att utgivare som tjänar pengar bara tjänar ännu mer.

[quote]jämför konst tex där ju den här som spelade psyksjuk hade fått bidrag tex, hur används pengarna egentligen?[/quote]
Den här jämförelsen förstår jag inte.
[quote]
Det är ju inte för sakens skull man måste ge det pengar, det är våra skattepengar som går till idioter som aldrig kan leva på sin sk. konst.[/quote]
Är man idiot så fort ens serie inte säljer? Kan man alltså mäta hur smart/idiotisk någon är genom hur mycket den personens verk säljer? Då blir alltså Jim Davis serievärldens största geni.

[quote]Ok, det är ett steg över serier som får bidrag, men ändå jämförbart, jag vet att du gillar de serier de ger bidrag.[/quote]
Uppenbarligen vet du inte alls särskilt mycket om min smak. Jag har redovisat vad jag tycker om sådana här serier tidigare i en diskussion med dig, men jag tänker inte bry mig om att göra det igen, eftersom det bara tycks flyga dig förbi.

[quote]Men det gör inte tillräkligt många, så jag tycker de skulle sumpa dem, kan de inte efter år av bidrag klara sig så släpp dem, det skulle ge en bättre marknad konkurrensmässigt.[/quote]
Hmm? Ger det en bättre marknad konkurrensmässigt om Egmont får massor av pengar för sitt redan storsäljande Kalle Anka-album, än om samma pengar går till utgivare som inte klarar sig ekonomiskt annars? Låter mycket konstigt i mina öron.

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Inläggav Ellingen » fre 16 okt 2009, 18:44

Andreas:

Det krävs en topp för att kunna ge en bredd.
Kulturstödet skapades i en tid när det gavs ut serier i parti och minut i Sverige för att ge en motvikt mot det som ansågs komersiellt.
Idag är det precis tvärtom.
Vi har ingen komersiell utgivning, allt bygger på att du får stöd.
Stödet i sig har motverkat sitt eget mål och bör därför avskaffas.

Om det krävs något som ingen vill ha som inte säljer för att överleva är vi på fel spår.
Moment 22 så det förslår.

Att Rocky får en bit av kakan talar också för det som bör motverkas.
Du har så du överlever men får ändå.
För du känner rätt person på rätt position.
(Inget ont om Rocky i sig. Bara ett exempel)

"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."

Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Kontakt:

Inläggav mikkeX » fre 16 okt 2009, 18:45

Ups, listan på bidrag har jag faktiskt glömt av, ska se till att uppdatera den med nyare siffror.

Det jag vänder mig emot är att Gunnar Krantz sitter i Arbetsgruppen. Gunnar är en av lärarna på Serieskolan på Kvarnby, ansvarig för utbildning av serieskapare på HDK, aktiv som serieskapare och dessutom starkt knuten till Seriefrämjandet. Han är med andra ord nästan alltid jävig, ibland erkänner han det och deltar inte inte beslut, men ibland deltar han ändå. Ett annat problem i arbetsgruppen är Johan Melbi som är gammal kompis med Rolf Classon på Kartago.

Jag har öppet kritiserat Gunnar Krantz i olika frågor och bett Kulturrådet att han inte ska vara med och bedöma mina böcker - men fått nej till det - då man inte kan bestämma över det som förlag - dock så avstod han på eget bevåg nu senast att säga nej till David Liljemarks "Äppelkindat bus". Men den internationellt prisbelönade "Spacedog" var han med och sa nej till stöd för...

Seriestödet behövs i ett litet land, men det behövs också att det stora förlagen söker det mer aktivt för att skapa ett bättre mångfald bland ansökningarna.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » fre 16 okt 2009, 18:50

[quote="ellingen"]

Vi har ingen komersiell utgivning, allt bygger på att du får stöd.
[/quote]
Du har absolut en poäng, men visst finns det en del kommersiell serieutgivning kvar? Egmont satsar väl aldrig på nåt som inte garanterat säljer, t.ex.

[quote]Att Rocky får en bit av kakan talar också för det som bör motverkas.
Du har så du överlever men får ändå.
För du känner rätt person på rätt position.
(Inget ont om Rocky i sig. Bara ett exempel)

[/quote]
Nu blev jag intresserad, finns det nåt grund i det uttalandet eller är det bara hittepå? Om det är så att Martin Kellerman eller utgivaren har fixat stöd via kontakt på "rätt position" är det ju förjävligt.

Jag håller med om att valet att Rocky skulle få stöd var mycket konstigt, jag undrar verkligen hur de tänkte där (och om det var jäv inblandat).

EDIT: Av Mikkes uttalande att döma verkar ju jäv inte alls särskilt otroligt.
Mycket dåligt.

Återgå till "Serier i allmänhet"