Statliga bidrag / Kulturråd

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » tis 20 okt 2009, 18:33

Jag tycker vi ska avskaffa konsten, för det är ändå inget som säljer. Ska det vara konst, ska det vara sådant som man kan styra massorna med, eller som säljer. Gärna något fint och uppfostrande. :P

...not!
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.

Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Kontakt:

Inläggav mikkeX » tis 20 okt 2009, 18:58

[quote="lennon"]

Det kan man nog inte undvika. Gör i stället en fördelning av pengarna mellan förlagen. Givetvis med olika kriterier som garanterar kvalitet och att det är fråga om en seriös utgivning och satsning.
Fördelning i efterhand ett par gånger om året.
[/quote]
Det där låter sig tyvärr inte göras, det skulle bli ännu mer komplext än dagens system. Hur ska man garantera kvalitet, seriösitet etc? Vilka förlag ska få vara med, och varför.

Jag håller dagens system som det bästa - efterhandsstöd till specifika böcker, men att det behövs ett annat sätt att bedöma dem på, dessutom - med Gunnar Krantz som boss i gruppen är han i princip i jävsituation med hela seriesverige.

Användarvisningsbild
Guest
Very Good

Inläggav Guest » tis 20 okt 2009, 19:36

[quote="KRax"]

Det jag undrar är hur många människor i Sverige det finns, som egentligen har en lämplig kompetens? Hur borde en sådan här grupp vara sammansatt? Finns det så många namn att välja på som inte är jäviga? Vi har ju inte ett otal professorer i serier att välja bland, från olika universitet.[/quote]

Kan inte bibliotekarier och seriehandlare med bred kunskap i ämnet vara kompetenta för denna lilla grupp? En person som jag tror skulle passa i så fall är t. ex. Serietekets Kristiina Kolehmainen.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » tis 20 okt 2009, 20:23

[quote="mikkeX"]

[quote="lennon"]

Det kan man nog inte undvika. Gör i stället en fördelning av pengarna mellan förlagen. Givetvis med olika kriterier som garanterar kvalitet och att det är fråga om en seriös utgivning och satsning.
Fördelning i efterhand ett par gånger om året.
[/quote]
Det där låter sig tyvärr inte göras, det skulle bli ännu mer komplext än dagens system. Hur ska man garantera kvalitet, seriösitet etc? Vilka förlag ska få vara med, och varför.

Jag håller dagens system som det bästa - efterhandsstöd till specifika böcker, men att det behövs ett annat sätt att bedöma dem på, dessutom - med Gunnar Krantz som boss i gruppen är han i princip i jävsituation med hela seriesverige.
[/quote]

Dagens system suger! Godtyckligt fördelande!

Inte alls mer komplext, utan ett väldigt lätt system. Låt någon med god kännedom om seriesverige göra en kvalitetsbedömning, någon på Kulturrådet eller någon som alla förlag respekterar. Alla seriösa förlag får vara med så klart. Nu har jag inte i detalj tänkt igenom kriterierna, men sedan kan man göra en fördelning efter antal utgåvor, sidor, storlek, hardcover/softcover mm.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » tis 20 okt 2009, 21:45

[quote="mikkeX"]

Jag håller på intet sätt med om att de som är med att betala i slutändan har små möjligheter att påverka - då det gäller licenspengar så går ju bland annat de till SVT - SVT är mycket lättpåverkade av tittarsiffror[/quote]

Jo, och det gäller ju även reklamfinansierad massmedia. Problemet med det är att det premierar saker som 90% av publiken inte tycker är tillräckligt uselt för att stänga av framför sånt som 30% av publiken tycker är fantastiskt bra.

[quote]för att göra långfilm i Sverige behöver man stöd från staten (finns kanske 1 eller 2 undantag per år) - Sverige är ett för litet land för att man ska kunna ha en kommersiell filmproduktion utan statliga bidrag.[/quote]

Jo, det stämmer ju. Vilket är en kontrast mellan kulturstöd till biofilm och kulturstöd till serier: Vad gäller biofilm får praktiskt taget allt stöd, vad gäller serier är det en ganska liten andel som får stödet. Och så länge det bara är en liten andel kommer alltid en stor del av oss entusiaster att tycka att det är fel del.

Så i stället för att gnälla över att fel serier får bidragen borde vi gnälla över att fel media får bidragen.

Tillägg: Med tanke på skilnaderna i produktionskostnader borde det räcka att säga nej till en film för att kunna bevilja bidraget till ganska många fler serier.

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » tis 20 okt 2009, 22:00

Nu gillar jag iofs system optimering även inom system som jag inte vill ha alls så jag har funderat lite på det här med stöd :)

Jag kan se två allternativ rakt av (finns garanterat flera) om det är just bolagen som behöver stöd.

1. Sponsra någon form av verksamhet som alla använder men som ger hög ingångskostnader. Det var ganska många tidningar som blev olönsamma iom Tidsam affären.. det kanske fortfarande är ett problem eller så finns det kanske något nytt?

2. Ge biblioteken betydligt mer pengar att köpa in saker för (givetvis med nån form av regler så att det inte bara blir fler ex av nån känd deckare). Eftersom alla inte borde köpa in samma saker så borde det öka spridningen.

Jag ser helst nån form av lösning som folk kan räkna med redan från början för att öka möjligheten för folk att försöka eller som följer nån form av "marknadsregler".

Annars tror jag iofs att den bästa vägen för att få kulturen att fungera är att göra det enklare att leva av eget arbete tex genom skatteändringar.

Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Kontakt:

Inläggav aakeforsmark » tis 20 okt 2009, 22:10

Skatteändringar är ju bara intressanta för de som tjänar pengar. Bidrag är nog det enda sättet att få ruljans på det svenska serieskapandet.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Användarvisningsbild
Tinet
Kontakt:

Inläggav Tinet » tis 20 okt 2009, 23:52

Medborgarlön!

(Belgien har faktiskt ett system med ett grundbidrag till verksamma konstnärer - kunstenaarsstatuut - som ska ungefär täcka hyra, sjukförsäkring och kanske andra grundbehov. Jag har för mig att det är ungefär 1000 euro i månaden om man bor ensam, och 600 om man bor ihop med en partner. För att kvalificera sig för det måste man tjäna en ganska hög summa under en viss period på sin konstnärliga verksamhet, och när man väl är inne måste man redovisa att man är aktiv och har utställningar, projekt o.dyl.)

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » ons 21 okt 2009, 00:02

[quote="aakeforsmark"]

Skatteändringar är ju bara intressanta för de som tjänar pengar. [/quote]
Nu pratade jag om bidrag riktade mot förlag och för dem lär minskade kostnader vara lika intressant som bidrag av olika slag.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 21 okt 2009, 00:38

[quote="rkaj"]

Så i stället för att gnälla över att fel serier får bidragen borde vi gnälla över att fel media får bidragen.

Tillägg: Med tanke på skilnaderna i produktionskostnader borde det räcka att säga nej till en film för att kunna bevilja bidraget till ganska många fler serier.
[/quote]
Eller iallafall för få serier, även om det väl är en kostnadsfråga. =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Kontakt:

Inläggav mikkeX » ons 21 okt 2009, 07:39

[quote="Bufkin"]
Nu pratade jag om bidrag riktade mot förlag och för dem lär minskade kostnader vara lika intressant som bidrag av olika slag.
[/quote]
Nej, det är det inte då det gäller skatter. Momsen är en väldigt lite del av Komikas utgifter. Och skattelättnader för alla förlag ger bara mindre skatteinkomster för hela samhället. Och det är jag verkligen inte intresserad av.

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » ons 21 okt 2009, 09:13

[quote="Tinet"]

Medborgarlön!

(Belgien har faktiskt ett system med ett grundbidrag till verksamma konstnärer - kunstenaarsstatuut - som ska ungefär täcka hyra, sjukförsäkring och kanske andra grundbehov. Jag har för mig att det är ungefär 1000 euro i månaden om man bor ensam, och 600 om man bor ihop med en partner. För att kvalificera sig för det måste man tjäna en ganska hög summa under en viss period på sin konstnärliga verksamhet, och när man väl är inne måste man redovisa att man är aktiv och har utställningar, projekt o.dyl.)
[/quote]

Nånting liknande finns även i Sverige, men det handlar om en utvald skara konstnärer och andra "kulturpersonligheter" som t.ex. Jan Myrdal.

Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Kontakt:

Inläggav aakeforsmark » ons 21 okt 2009, 09:22

I sverige har vi något slags konstnärslön som tilldelats exempelvis Joakim Pirinen, men det avskaffas nu och kommer inte att delas ut till några fler.

Men diskussionen är lite svepande. Hur ser det ut konkret? Hur mycket pengar delades ut, till vilka verk och vilka borde ha fått det istället? För exempelvis 2008.

Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Kontakt:

Inläggav mikkeX » ons 21 okt 2009, 10:09

[quote="Anders1"]

Nånting liknande finns även i Sverige, men det handlar om en utvald skara konstnärer och andra "kulturpersonligheter" som t.ex. Jan Myrdal.

[/quote]

Nja, det där är ganska långt ifrån varandra. Den svenska inkomstgarantin för konstnärer är bara att man är garanterad en minsta inkomst - men många av de som har den kommer upp i en större inkomst än den de är garanterad - vilket gör att de inte får ut något genom garantin. De som får den är dessa:
http://www.konstnarsnamnden.se/stip/inkomstgarant.html

Det rör sig om i sammanhanget lite pengar, 17 miljoner betalades ut under föregående år.

Åke - Pirinen har inte statlig inkomstgaranti. Och jo, de som redan har inkomstgaratin kommer fortsätta att ha den, men inga nya kommer att få den, i alla fall så läng nuvarande kulturpolitik gäller.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 21 okt 2009, 10:15

Det tycker jag är helt ok att de slopat iaf.

Även om de nu inte var så mycket pengar i det stora hela.

9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Kontakt:

Inläggav aakeforsmark » ons 21 okt 2009, 10:43

Jag kunde ha svurit på att Prininen fått det. Men där ser man.

Okej 17 miljoner. Inte så mycket i det stora hela men spelar dock stor roll i marginalen för serier som eljest inte skulle kunna kommit ut.

Men vilka var det som fick det, vilka var det som inte borde ha fått och vilka borde ha fått?

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » ons 21 okt 2009, 17:28

Måste säga att jag blev rätt paff över att hitta flera namn på den där listan på folk som jag trodde tjänade rätt skapligt. Får mig att tänka på när Pernilla August blev intervjuad av Kristian Luuk som undrade hur mycket hon fått för rollen som Darth Vaders morsa, vilket hon förstås undvek att svara på och hänvisade till att hon sedan kanske inte fick något jobb på ett halvår, jo jag tackar, fick jag en mille eller mer för någon månads jobb skulle jag också kunna tänka mig att vara utan jobb i ett halvår, vissa människor går bara inte att tycka synd om.

Hur har de där människorna kommit in på listan egentligen? Sorry att det blev OT nu.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Kontakt:

Inläggav mikkeX » ons 21 okt 2009, 17:41

[quote="labrador road 26"]

Måste säga att jag blev rätt paff över att hitta flera namn på den där listan på folk som jag trodde tjänade rätt skapligt. Får mig att tänka på när Pernilla August blev intervjuad av Kristian Luuk som undrade hur mycket hon fått för rollen som Darth Vaders morsa, vilket hon förstås undvek att svara på och hänvisade till att hon sedan kanske inte fick något jobb på ett halvår, jo jag tackar, fick jag en mille eller mer för någon månads jobb skulle jag också kunna tänka mig att vara utan jobb i ett halvår, vissa människor går bara inte att tycka synd om.

Hur har de där människorna kommit in på listan egentligen? Sorry att det blev OT nu.
[/quote]

Som jag skrev så är det flera av dem som finns med som tjänar för mycket för att få ut något av garantin - det är därför som det är ett ganska billigt stöd.

"Konstnärsnämnden och Sveriges författarfond utser innehavare av statlig inkomstgaranti för konstnärer. Inkomstgarantier kan ges till konstnärer som står för en konstnärlig verksamhet av hög kvalitet och stor betydelse för svensk kulturliv"

Mer kan man läsa här:
http://www.konstnarsnamnden.se/k_info/Statlig_inkomstgaranti.html

Och skådespelare tjänar generellt väldigt dåligt, och jag tror nog inte att Pernilla August tycker att man på något sätt ska tycka synd om henne...

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 21 okt 2009, 19:34

Det är klar vänstervarning på sånt där iaf.:-D

9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good

Inläggav Magnus Knutsson » tor 22 okt 2009, 13:12

[quote="Agentum"]

Det är klar vänstervarning på sånt där iaf.:-D
[/quote]
Varning? Det skulle i så fall vara för den borgliga kulturpolitiken.

Återgå till "Serier i allmänhet"