Surt för läsarna, men obetalbart idag såklart
![Skratta [:D]](./images/smilies/icon_smile_big.gif)
AndreasEriksson skrev:Det här låter ju mycket intressant![]()
Framgår det någon redaktör eller liknande? Nån man skulle kunna fråga om albumets uppkomst alltså.
Agentum skrev:Sånt kan ju roa ungefär som golden age serier, dvs det var inte meningen att det skulle vara kul men tyvärr eller vad man ska säga blev det så.
Grrooovy skrev:Scooby-wikin täcker enbart den amerikanska utgivningen och knappt det. T ex har Western Publishing - "March of Comics" sina luckor avseende både innehåll och tecknare för att inte nämna total frånvaro av strip-tecknare som Bill Titcombe. Här är ett exempel på "Western Publishing - March of Comics" nr 391 från 1974.
BoJustBo skrev:Agentum skrev:Sånt kan ju roa ungefär som golden age serier, dvs det var inte meningen att det skulle vara kul men tyvärr eller vad man ska säga blev det så.
Garanterat var det meningen att det mesta av sådanna saker skulle vara kul redan från början.
Folk tenderar tro att humor utanför raka komedier inte existerade förr i tiden.
germund skrev:Jag kan säga så här, baserat på många års rotande i Semics arkiv där även en del Williams-material ligger: Det är ytterst sällan det står tecknare/kreatörer utskrivna på redaktörernas utläggningslistor, om inte namnen anges i tidningen. Eventuellt kan det ligga något referensmaterial, proofs, motsvarande utländska utgåvor etc, i mappar för material, men jag tror inte tecknar-cred var uppgifter man värderade speciellt högt för sådana här titlar. Jag ska se om jag kan hitta något Scooby-material nästa gång jag ska hämta grejer i arkivet.
Agentum skrev:Gold Key serier mm där fick många göra lite vad som helst anonymt.
Sir-L skrev:Du kanske har koll, men annars så finns det lite info om tecknare i Jerry Bails Who's Who. Inte specifika äventyr men du kanske kan få tips på tecknare och jämföra stilen.
http://www.bailsprojects.com/whoswho.aspx
Coppas skrev:<Snip>
Vad gäller den äldre versionen så har jag försökt att kika runt lite här på forumet, men inte hittat något speciellt av substans utan det enda verkar vara att serien nämns lite här och var i förbigående. Ser man sedan till vad som står på Seriewikin vad gäller svensk utgivning så är även det ganska summariskt. T.ex. ser det ut som om det inte ens fanns utgivning 1977 vilket dock är fel. Är även frågande till om det verkligen var 1983 som var sista året och gissar mer på 1982? Det enda konkreta som nämns i övrigt att utgivning skedde och vilka förlagen var.
<Snip>
Grrooovy skrev:En liten ledtråd: Förlaget Brown Watson i England utgav under 70-talet ett antal serieböcker (hårda pärmar) med namnet "Scooby Doo...Where are you! Annual" och där återfinner jag på ebay, irland bl a ett omslag som är väldigt likt den okände tecknaren. Även "pysslet" är bekant från Williams utgivningstid: https://www.ebay.ie/itm/Scooby-Doo-Where-Are-You-annual-Scooby-Doo-annual-1977-Brown-Watson-1976/253953477782?hash=item3b20ce8c96:g:D84AAOSwHf5bBJRr:rk:6:pf:0
Återgå till "Serier i allmänhet"
Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster