Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inläggav Agentum » tor 20 apr 2017, 20:34

Sånt kan ju roa ungefär som golden age serier, dvs det var inte meningen att det skulle vara kul men tyvärr eller vad man ska säga blev det så.

Surt för läsarna, men obetalbart idag såklart [:D]
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 20 apr 2017, 21:57

AndreasEriksson skrev:Det här låter ju mycket intressant [:)]

Framgår det någon redaktör eller liknande? Nån man skulle kunna fråga om albumets uppkomst alltså.

Just nu vet jag tyvärr inte exakt var jag gjorde av det där albumet. Däremot tror jag att jag fick fel på årtal och menade julalbumet från 1981...

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s ... &covers=ON
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » fre 21 apr 2017, 10:59

Agentum skrev:Sånt kan ju roa ungefär som golden age serier, dvs det var inte meningen att det skulle vara kul men tyvärr eller vad man ska säga blev det så.

Garanterat var det meningen att det mesta av sådanna saker skulle vara kul redan från början.
Folk tenderar tro att humor utanför raka komedier inte existerade förr i tiden.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725

Grrooovy

Inläggav Grrooovy » fre 21 apr 2017, 11:03

Jag blev först väldigt konfunderad då julalbumet från 1983 innehåller tre serier varav två tagna från "Gold age" med tecknarna Phil DeLara (första) och Warren Tufts (tredje) vilka knappast kan kallas amatörmässiga. Med julalbumet 1981 är det däremot en annan sak och jag kan enbart instämma i kritiken. Generellt sett var serietidningen bättre under tiden på Williams förlag (undantaget den "psykedeliska tecknaren") jämfört med SEMIC då mycket material hämtades från "Bronce age" med tecknare som Bill William och Dan Spiegle. Det som var bra under SEMICs tid var album och seriepockets där serier reprisades från Williams Förlag och amerikanska Gold Key Comics ("Gold age"). Redaktörer på Williams Förlag var (kronologiskt) Margareta Carr och Gia Bladh om namnen är bekanta för någon.
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...

Återgå till "Serier i allmänhet"