Johnny Hazard

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Johnny Hazard

Inlägg av burnout »

Jaha, då har Egmonts bok om Johnny Hazard kommit. Gunnarsson skriver i förordet att tiden är 1953-55 som då Frank Robbins är bäst. Nja, själv tycker nog jag att dom hade kunnat backat något år till på utgivningen (47-49). Nog om detta.

Hur den är?
Nja, nog har jag kunnat betala någon kr till för att få den med hårdare omslag och lite större än ett album (nu är den mindre än album). 130 sidor är lite lagom hanterbart (ingen mastodont man får i huvudet om man somnar) Teckningarna är verkligen en fröjd för ögat, sen att man läst allt sen tidigare (snömannen, 3:e ögat m.fl) det får man räkna med om man gillar Hazard. Men för någon som bara har läst lite här/där om J H så rekommenderar jag boken varmt, det är mycket trevlig läsning för en billig peng och man kan bara hoppas att det kommer flera.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Coppas »

Har kikat lite på den. Som det skrivs så har nog ganska många av oss läst det mesta sedan tidigare. Å andra sidan är det inte så ofta det kommer ut något alls så man får uppmuntra initiativen. Tyvärr synd bara på storleken, hade oxå gärna sett ett litet större format. Får fundera lite till, men i nuläget så den ligga på kanske-inköpslistan.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johnny Hazard

Inlägg av Wakuran »

Jo, det verkade som urvalet till 80% överlappade med de gamla Carlsen-albumen, som jag förstod det. Och de är fortfarande rätt vanliga och billiga att få tag på i andra hand, är mitt intryck. Om det varit serier från ungefär samma tidpunkt, men som inte gått i albumen skulle jag ha varit mer intresserad. (Jag antar att den här utgåvan är mildare redigerad än Carlsen-albumen, men i alla fall...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av K-E Lindkvist »

Så här ligger det till med överlappningen med Carlsen-albumen:
"Farligt spel" gick i album 5 (och gav det albumet sin titel) medan "Apkonster", "Snömannen" och "Den långsamma dödens demon" återfinns i album 6. "Den glömda garnisonen" och "Illdåd planeras" är ej tidigare samlade i album på svenska (men har gått flera gånger i både Fantomen och Agent X9).
Om detta faller väl ut borde nästa album innehålla "Garanterat levande", "Vapengömman", "Död eller försvunnen", "En riktig hårding", "Skräcködlan" och "Titanska Tanja hoppar av" (som jag minns hade vissa komiska poänger).

Vill man läsa i större format finns ju alltid Pacific Comics Clubs gamla samlingar (se bild)

Bild

eller Hermes Press nyligen utgivna samling med söndagssidor från 1944-46 i formatet 12 1/4" x 17 1/4". Men den är rätt dyr.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Johnny Hazard

Inlägg av burnout »

K-E Lindkvist skrev:
Vill man läsa i större format finns ju alltid Pacific Comics Clubs gamla samlingar (se bild)

Bild



Vissa av dom i serien har jag och dom andra letar jag efter (det är inte det lättaste). Är det något du vill göra dig av med kontakta gärna mig. [:o)] (om dom är dina)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Johnny Hazard

Inlägg av K-E Lindkvist »

burnout skrev:Vissa av dom i serien har jag och dom andra letar jag efter (det är inte det lättaste). Är det något du vill göra dig av med kontakta gärna mig. [:o)] (om dom är dina)

Jo, de är mina som jag skaffade när de reades ut på eBay för några år sedan. Tyvärr har jag inga dubletter att skiljas från, men har du försökt mejla utgivaren Tony Riaola på Pacific Comics Club direkt (Tony(at)PacificComics.com) och fråga om de nummer du saknar finns kvar i lager? Chansen finns (även om han inte verkar ha mycket verksamhet för tillfället).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Johnny Hazard

Inlägg av burnout »

K-E Lindkvist skrev: men har du försökt mejla utgivaren Tony Riaola på Pacific Comics Club direkt (Tony(at)PacificComics.com) och fråga om de nummer du saknar finns kvar i lager? Chansen finns (även om han inte verkar ha mycket verksamhet för tillfället).


Det var genom han jag fick dom jag har (det ser tomt ut på hans sida), staffars hade en som jag inte hade med såg jag här om dan som är på väg. Bara att fortsätta leta.
Skriv svar