Bästa serieskaparen i världen

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Bästa serieskaparen i världen

Inlägg av Estelle »

Fruktar att det redan kan finnas en sådan här tråd, någonstans (hittar dock ingen).
Alltså detta är frågesällningen.

Vilken serieskapare är absolut BÄST (har varit bäst) i världshistorien?

Motivera gärna era val. Man kan tänka sig att någon kläcker smartast idéer, att någon är tekniskt skicklig, gör väldigt skrattretande figurer, att någon är skicklig på att domptera publiken, smickra läsare och på så sätt vinna genomslag brett. Med andra ord olika människor definierar säkert BÄST på olika sätt. Men det gör inget. Det skulle var kul att höra vad ni säger och vad ni tycker.
Objektivt sett ligger nog Jean Giraud (Moebius) bra till? ELLER? (Uderzo är jäkligt skicklig också.)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Carl Barks

EDIT: Om jag ska försöka ge en kort motivering så är det för att han var den mest komplette serieskaparen på absolut världstoppnivå. Mästerlig både som tecknare och manusförfattare (både när det gäller äventyr och humor). Och dessutom mästerlig som innovatör. Förnyare av inte bara ankvärldens serieuniversum utan även av seriemediet som helhet.
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Håller med Anders1. Carl Barks är min absoluta favorit
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Indiana Jonas
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 12 jan 2010, 16:10
Ort: Sverige

Inlägg av Indiana Jonas »

Bill Watterson

Så otroligt bra humor & bilder med skön atmosfär
Inget är svårt de blir bara olika bra!
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

Oj. Winsor McCay eller Jack Kirby?

/Magnus
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Hehe, enkel liten fråga [:o)]

Med risk för att vara lite trist och förutsägbar: George Herriman / Krazy Kat

Det tog ett bra tag innan jag fastnade för den, men när jag väl lyckats läsa igenom några album var jag förlorad. Krazy Kat har en så egenartad och speciell rytm och känsla att jag inte vet vad den ska jämföras med. Men jag har inga problem att förstå om man inte gillar den för den är extremt mycket en älska djupt alternativt rycka på axlarna åt.

Sen beror det förstås på vad man menar med bäst. Den jag personligen tycker är bäst? Den jag tycker är bäst i någon slags objektiv mening (lätt att avgöra vad som är objektivt, eller hur? [:p])? Den som jag tror kommer hålla bäst historiskt sett?

På a. svarar jag Herriman, på b. samma sak, men på c. svarar jag Hergé.

Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Will Eisner.

Enorm bredd, från Spirits actiondeckare till socialrealism eller till och med science fiction, alltid med berättelsen i centrum och en rejäl dos av hans speciella humor.

(På frågan om min favorit skulle jag kanske ha svarat Neil Gaiman eller Terry Moore eller någon helt annat, men ska man utse mästaren och se lite objektivt på det så blir Will Eisner outstanding).
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Håller med rkaj, utan tvekan Will Eisner, ingen kan layouta sidorna som honom. Att på bara sju sidor berätta en gripande historia visar vilken otrolig hantverkare han var. Detta val om man läser in att bästa är lika med skickligaste. Även att få ett pris uppkallat efter sig tyder väl på att man är den bäste inom sitt gebit.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det finns väldigt många bra tecknare, och även många personliga favoriter, men jag nämner några här som jag tycker känns "helgjutna", utan inbördes rangordning:

Carl Barks
Bill Watterson
André Franquin
Osamu Tezuka
Will Eisner
Alex Raymond
Milton Caniff

Det jag kommer på i nuläget, i morgon kanske det är några andra...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Tretton serieskapare jag håller högt av olika orsaker. Jag har valt personer som direkt eller indirekt har påverkat serieutvecklingen i sina respektive hemland, och ofta även internationellt. Med undantag för Ditko står väl deras serier rent allmänt för en form av varm humanism.

Amerikaner:
Frank King (Gasoline Alley)
E. C. Segar (Thimble Theatre/Popeye)
George Herriman (Krazy Kat)
C. C. Beck (Captain Marvel)
Charles M. Schulz (Peanuts)
Carl Barks (Donald Duck)
Will Eisner (The Spirit)
Steve Ditko (Spider-Man m.m.)
Neil Gaiman (The Sandman)

Och européer
Hergé (Tintin)
Franquin (Gaston, Spirou)
Goscinny (Asterix, Lucky Luke, Iznougoud)
Elov Persson (Kronblom)

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Inlägg av Coppas »

Jag är inte ute efter att provocera utan syftar mera mot en viss eftertanke så ursäkta för att jag är både långrandig och för att jag säger detta, men den här typen av trådar får lätt lite för mycket av ’dagis’ över sig och jag undrar lite vad de fyller för funktion?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Som skapare av tråden är jag naturligtvis jävig. Men jag tyckte faktiskt att den gav fina svar. Meningsfulla svar. Fina listor över duktiga serieskapare. Långt ifrån den lekstuga som du vill ha det till.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Inlägg av Coppas »


Jag är som sagt inte ute efter att vare sig provocera eller att vara negativ, men jag undrar ändå som sagt vad dessa listningar mm. egentligen fyller för funktion och vad de tillför?

Visst kan man här få en snygg uppspaltning utifrån folks tycke och smak, men det blir inte så mycket som faktiskt tillkommer rent konkret just för att det blir för brett och spretande. Som extern betraktare (i synnerhet om man är novis) så får man då heller inte så mycket grepp. Bättre då i så fall att t.ex. starta en [klistrad] tråd där forumets medlemmar kan rekommendera serier/upphovsmän (så att folk kan få upp ögonen för andra intressanta saker) än att försöka att ge sig på att säga vad som är störst, bäst eller vackrast... för just sådant brukar som sagt sällan eller aldrig fungera som avsett. [;)]
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Tja, om man tycker att någon typ av tråd saknas, så är det väl bara att skapa den själv...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
queenvixen
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 24 dec 2009, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av queenvixen »

För mig är Herge´obestridlig etta. Måste också nämna Goscinny. Han har måhända inte ritat något men hans bidrag historiemässigt till serievärlden kan man inte förbise. Andra favoriter utan att kunna rangordna dem är Vicar, Carl Barks och Peyo.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

PEYO rules!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Estelle"]

PEYO rules!
[/quote]
http://sekvenskonst.blogspot.com/2010/01/december-drawings.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Det var ju ett både märkligt och intressant sammanträffande....
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Att en tråd om bästa serieskapare fått hela sexton svar utan att Alan Moore ens nämnts var lite otippat. För mig är han, trots att han kanske inte gör så mycket intressant (eller ointressant heller för den delen) numera, den allra störste. Verk som "Watchmen", "V for Vendetta" och "From Hell" har förändrat mitt och många andras sätt att se på serier.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Inlägg av buster89 »

Angående frågan om hurvida såna här diskussioner har något syftemål, så tycker jag själv att det kan vara interessant att läsa andras tankar om just varför man anser att bestämda kreatörer förtjäner (eller eventuellt inte förtjäner) sitt omdöme, vad dom gjort för seriehistorien. Att man aldrig kommer att kunna fatta en konklution där alla håller med tror jag de flesta vet.

Jag har märkt mig att en del säger Bill Watterson. Han var djävulsk duktig, och "Kalle & Hobbe" var i många år den serie jag läste oftast. Jag har stor förståelse när någon håller denna som sin favorit. Dock är jag inte så säker på om Watterson var riktigt så innovativ som det kan verka som; dom senaste åren har jag haft som projekt att läsa allt utav Charles Schulz "Snobben" från början, och förvånas över att vartenda ämne eller element ur "Kalle och Hobbe," i en eller annan mening, är inspirerad av "Snobben." Allt från förhållandet mellan drömvärld och verklighet till hemska snömän och brev till jultomten. Watterson har helt enkelt tagit teman åt mer extrema höjder. Dessutom stämmer Kalle och Hobbe (naturligt nog) mer överens med vår tid än Snobben vilket nog också är något av anledningen att många föredrar den.

Om jag skulle välja ut någon "bästa" serietecknare så skulle jag nog svara just Charles Schulz, åtminstone bland kommersiella serier. Det ser så enkelt ut i början, men det är just där att något utav hans storhet ligger: med ett minimalistiskt och opretensiöst förmat med uteslutet barn som rollinhåvare lyckades Schulz skapa en univers där det fyndiga, det burleska, vardag och fantasy blandades ihop till en nonsens-sofistikerad deg där man, åtminstone under seriens bästa år, aldrig kunde förutspå nästa steg även om grundformeln var ganska trygg och repetitiv.

Andra kandidater är förstås redan nämda George Herriman (Krazy Kat är faktiskt en jäkligt rolig serie--men det tar ett tag att upptäcka det...), Carl Barks och André Franquin. Jag vill även nämna Knallhatten-skaparen Al Capp; hans figurer var stereotyper allihop men hans förmåga att blanda ihop spänning, satir och ren dumhumor var unik i mina ögon.
Skriv svar