Något måste väl vara fel?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Kontakt:

Något måste väl vara fel?

Inläggav amikael » ons 27 jan 2010, 13:09

Först tar Peter Bergting omvägen via USA och sedan detta, Second thoughts av Niklas Asker. Att inte förglömma 'swedish invasion' projektet.

Jag har länge tyckt att sverige inte längre uppmuntrar mer realistiskt serieberättande och att serieskapare i så fall måste ta omvägar för att visa vad de kan, men börjar det inte bli nästan lite löjligt?

Kan inte EGMONT visa framfötterna en endaste eländig gång?
(^-^)y Live Long And Prosper

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 27 jan 2010, 13:13

Egmont tror jag knappast på, men förhoppningsvis kan det dyka upp något nytt oberoende förlag som iaf kan gå runt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 28 jan 2010, 18:06

Håller med Wakuran, Egmont handlar om billig producering och kvalitet därefter eller samam reprinet om och om igen.

Jag tycker ändå det är klart kul när de lyckas bli utgivna om så än av amerikanska bolag, de har mer förstånd i huvet än Egmont som tror att man kör allt så länge det går och om det inte funkar så lägger man ner skiten direkt.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Qutmaster
Kontakt:

Inläggav Qutmaster » fre 29 jan 2010, 12:21

Felet tror jag tyvärr är den svenska seriekulturen.
De som köper serier är för få.
Alla klagar på Egmont här, och jag säger inte att de är felfria, men Egmont ger faktiskt ut en hel del.
Och det som de flesta här anser var bra, köptes inte av tillräckligt många för att gå runt.
Vilket bevisas av att de andra förlagen som försöker ge ut alternativa serier inte går runt och därför måste de jobba med annat och sköta förlagsbiten när de har tid.

Så... problemet är att svensk seriekultur blivit urvattnad. Men vems är felet? förlagens eller köparnas?
Jag är nog beredd att säga att det är båda.
Vem som började är jag dock osäker på...
Men rent allmänt har ju serier ett lågt värde hos gemene man.
Och de är inte alltid så lätta att övertyga trots att de i många fall har uppenbart fel.

Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine

Inläggav Offissa Pupp » fre 29 jan 2010, 23:24

Jag skulle - och många med mig - hävda att det är en myt att det är kunderna/köparna som skapar marknaden. Oftast används förklaringen av den typen bara av näringsidkare som försöker undfly sitt ansvar - "vi tillhandahåller bara det som människor efterfrågar". Det är inte heller så att företagare hittar ett behov och fyller detta med varor, tvärtom bygger hela det kapitalistiska samhället på att företagare skapar ett behov.

Så självklart är det serieförlagen som inte i tillräckligt hög grad skapar ett behov av högklassiga serier hos konsumenterna. Att skapa ett behov kan naturligtvis ta tid, och eftersom branschen i sig inte verkar vara så lukrativ så är det svårt för små nyetablerade företag att vara med om skapa konsumenternas behov.

Användarvisningsbild
Qutmaster
Kontakt:

Inläggav Qutmaster » lör 30 jan 2010, 00:38

Som sagt: jag tycker det ligger på båda parters ansvar.
Förlagen måste få folk att köpa och folk måste köpa.

Jag är lite nyfiken på vad du Offissa – och många med dig – jobbar med och hur ni hade löst det om er försäljning rasat pga konkurrans från andra produkter.
Let's face it: Det finns en anledning till att vedeldade spisar att laga mat med inte finns i var mans hem längre.

Dock är jag personligen mer inställd på att fokusera på det andra.
Typ det Apple har gjort: Varit ett (relativt) litet företag med en hängiven skara fans. Och ge dessa de fetaste produkterna. Efterhand sprider sig ryktet om det de erbjuder – OM det de erbjuder är bra nog – och fler och fler ansluter till den här hängivna skaran.
Och så vinner de.
Pang Boom!
Men rasade upplagor beror nog inte bara på att serieförlagen inte gör ett bra jobb.
Dock kunde fallet varit betydligt mindre, och uppfångandet av nya läsare betydligt bättre, det är jag säker på!
Men man måste se det från båda håll och inte bara från sitt eget.
Det är inte alltid det görs här (det är få ställen överhuvudtaget som folk ser nyktert (läs: realistiskt) på saker å ting)...

Återgå till "Serier i allmänhet"