Serie som du hatar eller avskyr!

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av skaraborg76 »

skaraborg76 skrev:Ja men tolerans får inte bli PK!
Ärligt hur många tonåringar vill umgås med bögar och läbbar?
Men de kan ju ha med folk som har frånskilda föräldrar, astma eller något mera lagom.

Du får härmed en varning för OT. Vilket har påpekats tidigare. Kan du inte hålla dig till trådarnas ämnen i fortsättningen är det avstängning som sker.

/Admin



Detta med varning kan jag i detta fall ej förstå.
Hur många amerikanska tonåringar har homosexuella som bästa vänner? Troligen inte en majoritet.
Troligen så anser de flesta att HBT folk är något konstigt.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av Labrador Road 26 »

skaraborg76 skrev:
skaraborg76 skrev:Ja men tolerans får inte bli PK!
Ärligt hur många tonåringar vill umgås med bögar och läbbar?
Men de kan ju ha med folk som har frånskilda föräldrar, astma eller något mera lagom.

Du får härmed en varning för OT. Vilket har påpekats tidigare. Kan du inte hålla dig till trådarnas ämnen i fortsättningen är det avstängning som sker.

/Admin



Detta med varning kan jag i detta fall ej förstå.
Hur många amerikanska tonåringar har homosexuella som bästa vänner? Troligen inte en majoritet.
Troligen så anser de flesta att HBT folk är något konstigt.

Det spelar ingen roll vad ungdomar har eller inte har, tråden handlar om serier som man inte gillar och det är där ditt inlägg brister. Du har flera gånger fått tillsägelser om att hålla dig trådens ämne, och en varning tidigare för att du inte hållit dig till forumets regler. Håll dig till ämnet för tråden helt enkelt. Har du inget att säga om ett specifikt ämne så bör du inte posta i just den tråden, inte svårare än så.

/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av rkaj »

skaraborg76 skrev:
skaraborg76 skrev:Hur många amerikanska tonåringar har homosexuella som bästa vänner? Troligen inte en majoritet.


Just den biten är väl faktiskt lite on topic vad gäller det här med homosexualitet i Acke och liknande "vardagsrefererande" ungdomsserier. Den främsta orsaken till att det är så ovanligt som det är torde väl vara antingen homofobi bland utgivarna (kanske serieskaparna, men mera troligt förlagen) eller att utgivarna tror att homofobi är vanligare än acceptans bland läsekretsen.

Sen vad gäller ungdommar i USA tror jag att både homosexualitet, bisexualtiet, polyamori, och andra "avvikelser från den heterosexuella kärnfamiljsnormen" är både betydligt vanligare och betydligt mer accepterat än vad du (och kanske utgivarna) tror ...
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av mikaelbergkvist »

X-men fenomenet bygger ju helt och hållet på associationer till queer-kulturen.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av Rosen »

mikaelbergkvist skrev:X-men fenomenet bygger ju helt och hållet på associationer till queer-kulturen.

Tjå, svjv började väl det med filmen X-men II..?
Traditionellt bygger X-men helt och hållet på associationer till amerikanska rasmotsättningar.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av mikaelbergkvist »

Enligt Nocenti - en av mina facebook vänner - så speglade X-men i alla fall under hennes tid (hon var redaktör för x-men universat ett tag) känslan av utsatthet som många bi och homosexuella kände, och filmerna byggde medvetet direkt på detta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Rosen skrev:
mikaelbergkvist skrev:X-men fenomenet bygger ju helt och hållet på associationer till queer-kulturen.

Tjå, svjv började väl det med filmen X-men II..?
Traditionellt bygger X-men helt och hållet på associationer till amerikanska rasmotsättningar.

OT.

Finns något klipp med Halle Berry när hon pratar just om den saken. Att i X-Men så var det ok att vara afrikansk kvinna som Storm, handikappad som Xavier och andra avvikelser. Tror att det är i extramaterialet till någon av filmerna, ettan eller tvåan. Har dock aldrig sett någon nämna en koppling till gayvärlden. Det fanns dock med utan att spela någon större roll i en annan mutantserie, Gen 13, där deras variant av Storm, Rainmaker, är bisexuell.
http://www.comicvine.com/gen-13/65-40400/
http://www.comicvine.com/rainmaker/29-23473/
Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det här starka, men antydda, elementet är vad som fick Singer att ta jobbet, eftersom han är öppet gay.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, det låter litet "subtext"-artat, och som all "subtext" är den ofta så implicit att det är svårt att bedöma giltighetsgraden...

Hursomhelst, vet någon om det finns några HBT-mutanter i Earth-616-universumet? Det fanns några i något alternativt universum, har jag för mig, Hulkling var ihop med någon, om jag inte minns fel.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av mikaelbergkvist »

Wakuran skrev:Hmmm, det låter litet "subtext"-artat, och som all "subtext" är den ofta så implicit att det är svårt att bedöma giltighetsgraden...


Inte om artisterna och redaktören medvetet arbetat med det.
Det är som fansen som argumenterade emot Harry Potters skapare om att Dumbledore skulle vara gay.
Det är klart att hon hade fel. [8)]
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av Furienna »

rkaj skrev:Just den biten är väl faktiskt lite on topic vad gäller det här med homosexualitet i Acke och liknande "vardagsrefererande" ungdomsserier. Den främsta orsaken till att det är så ovanligt som det är torde väl vara antingen homofobi bland utgivarna (kanske serieskaparna, men mera troligt förlagen) eller att utgivarna tror att homofobi är vanligare än acceptans bland läsekretsen.

Sen vad gäller ungdommar i USA tror jag att både homosexualitet, bisexualtiet, polyamori, och andra "avvikelser från den heterosexuella kärnfamiljsnormen" är både betydligt vanligare och betydligt mer accepterat än vad du (och kanske utgivarna) tror ...

Eftersom jag (efter svenska mått mätt) är konservativ i dessa frågor, så tycker jag inte om ordet "homofobi". Det används bara av "liberala" och för att förolämpa oss konservativa, och av okunniga PK-människor, som inte vet bättre.

Men annars tror jag snarare, att fler ungdomar i USA är konservativa än vad du tror. Många unga där borta (fler än här i Sverige) är ju troende kristna, och det finns de, som inte har fått hålla ett tal på sin studentexamen, eftersom det har handlat om deras kristna tro, och en skönhetsmiss blev fråntagen sin titel på grund av sina konservativa åsikter.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av AndreasEriksson »

Wakuran skrev:Hursomhelst, vet någon om det finns några HBT-mutanter i Earth-616-universumet? Det fanns några i något alternativt universum, har jag för mig, Hulkling var ihop med någon, om jag inte minns fel.

Jodå, en hel del... Northstar brukar räknas som den förste som var öppet gay, sen har vi Mystique som kanske är den mesta kända HBT-mutanten (hon var ursprungligen tänkt att vara Nightcrawlers pappa(!), med sin partner Destniy som Nightcrawlers mamma, men det sade Marvel (och Comics Code Authority) nej till pga sin policy mot att öppet nämna homosexualitet i serier.

Och Hulkling och hans pojkvän Wiccan är väl från 616-universumet?

Mer info om detta hittar man t.ex. på figurernas respektive wikipedia-sidor. Fler HBT-superhjältar och -skurkar finns här (men inte enbart från Marvel):
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:LGBT_superheroes
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:L ... ervillains

PS. När nya Batwoman introducerades av DC Comics var jag inte imponerad, eftersom det verkade vara dikterat av ledningen att "nu ska vi banne mig ha en lesbisk figur" och jag tänkte att det blir aldrig bra när sånt blir toppstyrt istället för att komma från kreatörerna själva. Men tji fick jag – Batwoman-sviten av Greg Rucka och JH Williams III i Detective Comics kan ha varit det bästa jag läst från USA på bra många år. Batwomans sexualitet varken lyfts fram eller tonas ner – det är en del av hennes personlighet, det ÄR inte hennes personlighet. Omgivningen har dock sina synpunkter (precis som det är för homosexuella i verkligheten).

Furienna skrev:Eftersom jag (efter svenska mått mätt) är konservativ i dessa frågor, så tycker jag inte om ordet "homofobi". Det används bara av "liberala" och för att förolämpa oss konservativa, och av okunniga PK-människor, som inte vet bättre.

När det handlar om att man har något emot personer på grund av saker som är en så grundläggande del av deras natur som sexualitet, ras o.dyl. är det lätt det verkar fobiskt snarare än konservativt.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av skaraborg76 »

Men pedofiler förföljs. Deras lägning accepteras inte. Och det är ju bra.
Tidelag är heller inte så populärt trots att svensk lag tillåter det.
Så varför tillåta två vuxna homosexuella vara med varandra?
Fri vilja är överskattat!
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av mikaelbergkvist »

skaraborg76 skrev:Men pedofiler förföljs. Deras lägning accepteras inte. Och det är ju bra.
Tidelag är heller inte så populärt trots att svensk lag tillåter det.
Så varför tillåta två vuxna homosexuella vara med varandra?
Fri vilja är överskattat!


Pedofilers läggning förföljs inte, man beivrar övergrepp.
Vad gäller tidelag så är det sjukt men inte förbjudet.
Däremot har det stackars djuret inget att säga till om, det är i klart underläge - så det konstituerar övergrepp.

Här talar vi om faktiska övergrepp i båda fallen.


Vad gäller två vuxna homosexuella så kan man inte tala om övergrepp, eller begår de övergrepp på varandra samtidigt?
I så fall är det väl liktydigt med två mördare som skjuter varandra - vad är då problemet?
Det är väl bara att tacka och ta emot?

Misstolka inte detta, poängen är bara att vad gäller vuxna homosexuella så kan man inte tala om övergrepp.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

mikaelbergkvist skrev:
Misstolka inte detta, poängen är bara att vad gäller vuxna homosexuella så kan man inte tala om övergrepp.


För att förtydliga vad Bergkvist antagligen menar är att övergrepp inte är normen i homosexuella relationer. Däremot kan det givetvis förekomma och är lika brottsligt som vilka övergrepp som helst.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av mikaelbergkvist »

APenny4YourThoughts skrev:
mikaelbergkvist skrev:
Misstolka inte detta, poängen är bara att vad gäller vuxna homosexuella så kan man inte tala om övergrepp.


För att förtydliga vad Bergkvist antagligen menar är att övergrepp inte är normen i homosexuella relationer. Däremot kan det givetvis förekomma och är lika brottsligt som vilka övergrepp som helst.


Exakt.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av Furienna »

AndreasEriksson skrev:När det handlar om att man har något emot personer på grund av saker som är en så grundläggande del av deras natur som sexualitet, ras o.dyl. är det lätt det verkar fobiskt snarare än konservativt.

Fast det är inte alla, som tycker att det är lika naturligt, att människor har olika sexuella läggningar, som att människor har olika raser. Och vad menar du med "fobiskt"? En fobi är en överdriven rädsla för något, inte något annat.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Raser? Är ni födda på 20-talet eller? :)

Om det inte är så att man i rent provokativt syfte vill vara politiskt inkorrekt, så är etnisk tillhörighet ett mycket trevligare ord att använda. Dels på grund av ordet "ras" negativa värdeladdning och dels det faktum att benämningen "ras" är biologiskt felaktig att använda om människan. (Ja, jag vet att jänkarna använder ordet "race", men det blir inte mer rätt för det.)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av AndreasEriksson »

Furienna skrev:Och vad menar du med "fobiskt"? En fobi är en överdriven rädsla för något, inte något annat.

När giftermål för homosexuella kommit på tal har ett motargument varit att "Gay marriage dilutes the institution of marriage" (länk)

Det såna argument jag kall "en överdriven rädsla för något". På vilket vis drabbas man själv av att andra får samma rättigheter? Vad är man rädd ska hända?

Furienna skrev:Fast det är inte alla, som tycker att det är lika naturligt, att människor har olika sexuella läggningar, som att människor har olika raser.

Naturligt var ordet.
Fördomarna och homofobin har i stort sett bevisat att homosexualitet inte är ett val, utan något, tja naturligt helt enkelt. Vem skulle välja att vara en del av en utsatt minoritet?
APenny4YourThoughts skrev:Dels på grund av ordet "ras" negativa värdeladdning och dels det faktum att benämningen "ras" är biologiskt felaktig att använda om människan.


Ja det är nog sant, är väl bara i begreppet "rasism" som det fortfarande tillämpas på människor.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Serie som du hatar eller avskyr!

Inlägg av Furienna »

APenny4YourThoughts skrev:Raser? Är ni födda på 20-talet eller? :)

Om det inte är så att man i rent provokativt syfte vill vara politiskt inkorrekt, så är etnisk tillhörighet ett mycket trevligare ord att använda. Dels på grund av ordet "ras" negativa värdeladdning och dels det faktum att benämningen "ras" är biologiskt felaktig att använda om människan. (Ja, jag vet att jänkarna använder ordet "race", men det blir inte mer rätt för det.)

Mja, jag tycker inte att det är fel att tala om raser, även om det handlar om människor. Alla människor är samma art, men inte samma ras.
Skriv svar