Svensk favorit!

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Svensk favorit!

Inlägg av skaraborg76 »

Vilken är er svenska favorit serie?
Någon som ni skulle rekommendera en utländsk vän eller så att läsa.
Och vi låsas att alla kan svenska.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svensk favorit!

Inlägg av rkaj »

Det skulle nog vara Röde Orm, eftersom det ju är en av de stora klassiska svenska böckerna omarbetat i serieform, och med ett "svenskt kynne" som jag gärna känner igen mig i.

Fast Theos ockulta kuriositeter ligger också bra till. Dels är ju Ola Skogäng lite mer "up & coming" än Charlie Christensen, och dels för Stockholmsmiljöerna.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Svensk favorit!

Inlägg av skaraborg76 »

Kronblom. Kan det bli svenskare?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svensk favorit!

Inlägg av Wakuran »

Fast serier som är "riktigt" svenska kan iofs ofta bli obegripliga för läsare i andra länder, t.ex. Assar och Agust och Lotta skulle nog mest göra utlänningar förvirrade.
Några exempel jag kommer på på rak arm är annars Bacon & Egg, Socker-Conny, tidiga Bamse och Mystiska 2:an.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Svensk favorit!

Inlägg av skaraborg76 »

Wakuran skrev:Fast serier som är "riktigt" svenska kan iofs ofta bli obegripliga för läsare i andra länder, t.ex. Assar och Agust och Lotta skulle nog mest göra utlänningar förvirrade.
Några exempel jag kommer på på rak arm är annars Bacon & Egg, Socker-Conny, tidiga Bamse och Mystiska 2:an.


Det är ju det som är kul!
Arne Anka kan sitta och sura i Stockholm, Madrid, Vaduz eller var som helst. Sitta och gnälla i fyllan är internationellt.
Bamse har översatts till flera språk. Så björnen, sköldpaddan och kaninen är inte typisk svenska.
91:an är nog svensk, men även en norsk variant finns. Lata soldater och dumma befäl finns även i Knasen.
Det får bli Kronblom.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Re: Svensk favorit!

Inlägg av Svartslipsen »

Theos Ockulta Kuriositeter är definitivt en av mina favoriter på senare tid, mycket på grund av att jag är lite svag för historier om ockulta mysterier och det svämmar inte precis över av svenska serier med det temat, så vitt jag vet. Att serien ifråga sedan är vältecknad och har intressanta karaktärer skadar inte heller.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svensk favorit!

Inlägg av Wakuran »

Svartslipsen skrev:Theos Ockulta Kuriositeter är definitivt en av mina favoriter på senare tid, mycket på grund av att jag är lite svag för historier om ockulta mysterier och det svämmar inte precis över av svenska serier med det temat, så vitt jag vet. Att serien ifråga sedan är vältecknad och har intressanta karaktärer skadar inte heller.

Det är ju väldigt mycket miljöer från Sverige och Stockholm f.ö. men det kan nog utländska läsare tycka är exotiskt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svensk favorit!

Inlägg av rkaj »

Svartslipsen skrev:... mycket på grund av att jag är lite svag för historier om ockulta mysterier och det svämmar inte precis över av svenska serier med det temat, så vitt jag vet ...


Fast för en utlänning som verkligen är insnöad på ockultism och/eller "mysskräck" skulle jag nog visa Mara från Ulthar i stället. Den är ju nyare också.

Eller "i stället"? Om jag inte hade ont om tid skulle jag visa alla de svenska serier jag har ... Allt jag har nämnt, det mesta av Wakuran nämnde (Bamse, Mystiska 2an, Bacon&Ägg, ...), och lite till, som Ratte och dess uppföljare Martin Udd.

De klassiska humorserierna Kronblom, August & Lotta, 91:an, Åsa-Nisse, etc skippar jag nog, däremot.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svensk favorit!

Inlägg av Erik S »

Joakim Pirinen är ju en fantastiskt bra serieskapare, dessutom med en oerhört bred, unik och fantasifull produktion.

Och kanske Uti vår hage, även om den liksom Agust, Kronblom etc. möjligtvis är just lite för svensk för utlänningar.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Svensk favorit!

Inlägg av Bufkin »

röde orm är ett mycket bra förslag.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svensk favorit!

Inlägg av Peral »

Såsom varande en trogen läsare av Herman Hedning och Illustrerad Djävulskap så tror jag båda dessa serier skulle klara sig alldeles utmärkt internationellt! En serie som jag tror skulle kunna förnyas och omdanas för 2010 talet är Rit-Olas serie "Biffen och Bananen"
Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Re: Svensk favorit!

Inlägg av Pirlouit »

Håller med om Röde Orm. Litteraturklassiker och inte alltför svårtillgänglig för någon från annat land.

Sambon som inte är från Sverige lärde sig läsa med hjälp av 91:an, Kronblom och Åsa-Nisse (inte SFI, Svenska För Invandrare). Lärde sig en hel del talspråk och svensk humor på köpet. Är nog den ende icke-svensk jag känner som gärna ser och uppskattar tex Lasse Åbergs Sällskapsresor.
Ett "mått" på hur väl man kommit in i en annan kultur kan ju vara om man förstår och uppskattar det landets humor.

Bamse kom först när Lillemannen kom i lämplig ålder. Men den uppfattar hon som nästan vilken annan söt seriefigur som helst. Varken särskilt svensk eller speciell.
Uti vår Hage och Herman Hedning lite väl urflippade. Däremot skulle nog Jan Lööf kunna vara en hit.
Arne Anka och Socker-Conny fungerar inte heller så bra. Men smaken är väl som baken, delad, och tur är väl det.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Svensk favorit!

Inlägg av Offissa Pupp »

Peral skrev:En serie som jag tror skulle kunna förnyas och omdanas för 2010 talet är Rit-Olas serie "Biffen och Bananen"


Biffen och Bananen är verkligen "tjarmangta"! Undrar dock hur den skulle kunna omdanas för vår tid? Känns som den typen av regionala varianter inte längre finns i Sverige. Den urbana medelklassen ser väl likadan ut överallt, handlar på samma affärer och pratar (twittrar/bloggar) samma språk.

Det kan f.ö. vara värt att notera att Biffen och Banen då och då spelade i AIK ("Klart man ställer upp för gamla kolsäckarna") då Rit-Ola var en riktig gnagare. Det är bara att beklaga att han inte fick uppleva det allsvenska fotbollsåret 2009 (Dubblish!).
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Svensk favorit!

Inlägg av KRax »

Om jag lyssnar på min tyska hustru...

Då är nog Uti vår hage det bästa som finns i serieväg. Hör, Egmont, exportera! Den är extremt vältecknad också med internationella mått (för att vara en svensk humorserie är det ganska ovanligt) och kriserna i manusen gäller alla människor. Att den utspelar sig i en typisk svensk småstad, spelar därför ingen roll. Den är visserligen ganska avancerad, det tog lite tid innan hon började gilla den, innan persongalleriet hade satt sig.
Kronblom uppskattas också, hon tycker den är speciell, ovanligt snäll för att vara en vuxenserie. Visst, extremt svenskt, men på ett lättförståeligt och mysigt sätt.
Röde Orm gillas, även om boken är snäppet bättre. Boken är ju också en lyckad internationell export.
Assar är helt okej, liksom Medelålders plus.
Jan Romare gillas! Särskilt Råttan Robert-albumen.
Jan Berglin skrattas det också gott åt, men det var svårt att begripa allt i början, innan hon hade jobbat här ett tag.

Nästan svenskt, som det skrattas nästan lika mycket åt som Uti vår hage, är äldre Pondus. Inte Pondus idag, utan de äldre mer skruvade stripparna. Hon är fullständigt övertygad om att de skulle kunna sälja där nere i Tyskland, så pass att hon har varit sugen på att provöversätta och skicka till lämpliga mottagare.

Felix uppskattas icke. Inte heller några som helst serieromaner eller strippserier, som försöker vara moderna, aktuella eller realistiska. De är alla bara exempel på fördomen "Sverige, landet med flest självmördare". Dit hör också flera serier, som de flesta av oss inte spontant skulle placera där, t. ex. Arne Anka och Rocky.

Det är nog sant, de kontinentala serierna är i grunden mer positiva än de flesta moderna svenska serier. Också de samhällskritiska och mer uppkäftiga där nere, har mer glädje.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Svensk favorit!

Inlägg av Zara Hero »

Mats Källblad kanske? Sture Stelben + Vimmelgrind? Humor+vältecknat+genuint svenskt när det gäller miljöer, situationer och karaktärer.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svensk favorit!

Inlägg av Peral »

Offissa Pupp skrev:
Peral skrev:En serie som jag tror skulle kunna förnyas och omdanas för 2010 talet är Rit-Olas serie "Biffen och Bananen"


Biffen och Bananen är verkligen "tjarmangta"! Undrar dock hur den skulle kunna omdanas för vår tid? Känns som den typen av regionala varianter inte längre finns i Sverige. Den urbana medelklassen ser väl likadan ut överallt, handlar på samma affärer och pratar (twittrar/bloggar) samma språk.

Det kan f.ö. vara värt att notera att Biffen och Banen då och då spelade i AIK ("Klart man ställer upp för gamla kolsäckarna") då Rit-Ola var en riktig gnagare. Det är bara att beklaga att han inte fick uppleva det allsvenska fotbollsåret 2009 (Dubblish!).

Biffen och Bananen är breda, starka karaktärer, de är globetrotters och inte bunden till en viss miljö såsom Åsa-Nisse och 91:an. De är obundna ungkarlar precis som Asterix och Tintin samt att möjligheten finns att behålla dem i tid och miljö de verkade
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svensk favorit!

Inlägg av Wakuran »

KRax skrev:Det är nog sant, de kontinentala serierna är i grunden mer positiva än de flesta moderna svenska serier. Också de samhällskritiska och mer uppkäftiga där nere, har mer glädje.

*Host!* Vuillemin *Host!*
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Svensk favorit!

Inlägg av Nitro74 »

KRax skrev:Om jag lyssnar på min tyska hustru...


Felix uppskattas icke. Inte heller några som helst serieromaner eller strippserier, som försöker vara moderna, aktuella eller realistiska. De är alla bara exempel på fördomen "Sverige, landet med flest självmördare". Dit hör också flera serier, som de flesta av oss inte spontant skulle placera där, t. ex. Arne Anka och Rocky.


Att Arne Anka hamnar i det facket är inte så konstigt eftersom det är en ganska svartsynt serie. Rocky är ju också rätt svartsynt (serien börjar ju trots allt med att huvudpersonen blir dumpad) även om jag tycker att svartsynen inte är lika framträdande som i Arne Anka.

Rocky fungerar ju bevisligen också bra internationellt även om man gärna glömmer det i den Rockyaversion som råder här på forumet. [;)]
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Svensk favorit!

Inlägg av KRax »

Wakuran skrev:
KRax skrev:Det är nog sant, de kontinentala serierna är i grunden mer positiva än de flesta moderna svenska serier. Också de samhällskritiska och mer uppkäftiga där nere, har mer glädje.

*Host!* Vuillemin *Host!*


Många leenden i hans teckningar. [V]
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Svensk favorit!

Inlägg av KRax »

Nitro74 skrev:
KRax skrev:Om jag lyssnar på min tyska hustru...


Felix uppskattas icke. Inte heller några som helst serieromaner eller strippserier, som försöker vara moderna, aktuella eller realistiska. De är alla bara exempel på fördomen "Sverige, landet med flest självmördare". Dit hör också flera serier, som de flesta av oss inte spontant skulle placera där, t. ex. Arne Anka och Rocky.


Att Arne Anka hamnar i det facket är inte så konstigt eftersom det är en ganska svartsynt serie. Rocky är ju också rätt svartsynt (serien börjar ju trots allt med att huvudpersonen blir dumpad) även om jag tycker att svartsynen inte är lika framträdande som i Arne Anka.

Rocky fungerar ju bevisligen också bra internationellt även om man gärna glömmer det i den Rockyaversion som råder här på forumet. [;)]


Efter lite diskussion [}:)] här hemma har jag precis förstått att Rocky inte passar i den gruppen, den är tydligen levnadsglad i grunden. Det var annat, som inte gillades med den...
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Skriv svar