Stora Modesty Blaise-tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Peral »

När det gäller Modesty Blaise så tycker jag det bästa äventyret är El Toro-banditen "A few flowers for the colonel". Som är lysande skrivet.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av pogono »

Bild

Jag köpte Agent X9 Specialalbum 1991 för en femma på en loppis. Fascinerande hur man trots albumformatet valt att gå totalt jäkla bananas på montagebordet och beskära en del rutor och bygga ut andra med oskön luft. Jag kan förstå att man redigerar bort titelrutorna, men att göra så här... Fast det kanske är samma montage som gått i tidningen.

Bild
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Agent X9 »

pogono skrev:Bild

Jag köpte Agent X9 Specialalbum 1991 för en femma på en loppis. Fascinerande hur man trots albumformatet valt att gå totalt jäkla bananas på montagebordet och beskära en del rutor och bygga ut andra med oskön luft. Jag kan förstå att man redigerar bort titelrutorna, men att göra så här... Fast det kanske är samma montage som gått i tidningen.

Bild


Ja, jösses...
Det där är inget kul.
Men vi hoppas att du noterat hur trogna vi försöker vara numera.
Och att det uppskattas.
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Agent X9 »

Zara Hero skrev:
skaraborg76 skrev:Hur många äventyr är rädda kidnappad person då? Minst 50 %!


Det finns ju en lista över alla äventyr på Seriewikin. Du kan ju själv räkna efter. Det finns bara fyra: MB och den kidnappade professorn, MB och den kidnappade elefantungen, MB och den kidnappade lilla pojken samt Presidentens dotter kidnappad.
[:D]
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... 3%A4ventyr


skaraborg76 skrev:Men ibland har ju Wille blivit bort snapapd och även tanten själv har ju slagits ner och tagits i förvar!


Skaraborg76 har lite mer rätt här.
Bara för att kidnappning inte är med i titeln betyder det inte att en kidnappning inte har skett.
Fast bara för att det verkar vara en kidnappning, som i "The Long Lever" betyder det ju inte att så är fallet.
Och i nästa nummer igen, nr 11, så blir ju Willie kidnappad och rejält nerdrogad.
Men 50% är ju att ta i ganska ordentligt.
Tror att anledningen till Modestys storhet ligger mycket i ett varierat berättande och att O’Donnell har, förutom ett bra personbibliotek med spännande relationer, lyckats göra många svängningar och intriger som överraskar och tilltalar många.
Du får läsa om och kolla igen, Skaraborg76.
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
Den Lekande Människan
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 23:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Den Lekande Människan »

Modesty Blaise-skor är på gång. Bloggat lite om pjucken här:

http://www.denlekandemanniskan.com/2010 ... r-sig.html

Tyvärr, för storfotade mig, görs de bara i storlekarna 35-41 :(
www.denlekandemanniskan.com
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Allan Kämpe »

Modesty verkar vara populär bland alla åldrar. Igår satt jag på tunelbanetåget och såg då en distingerad dam i övre medelåldern som satt djupt försjunken i en Modesty Blaise-roman...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Peral »

Jag har kluvna känslor när det gäller Mme Blaise. Den har haft strålande höjdpunkter, men samtidigt; skaparen av serien, Peter O'Donnell, är död, det görs inga nya äventyr mig veterligt och jag tror mig ha läst i stort sett alla äventyr. Jag kan helt enkelt inte motivera mig till att köpa Agent X9 så länge som tidningen använder Modesty som ledande serie. Men jag är glad att tidningen finns. Det behövs äventyrsserier i Sverige
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Allan Kämpe »

Peral skrev:Jag har kluvna känslor när det gäller Mme Blaise. Den har haft strålande höjdpunkter, men samtidigt; skaparen av serien, Peter O'Donnell, är död, det görs inga nya äventyr mig veterligt och jag tror mig ha läst i stort sett alla äventyr. Jag kan helt enkelt inte motivera mig till att köpa Agent X9 så länge som tidningen använder Modesty som ledande serie. Men jag är glad att tidningen finns. Det behövs äventyrsserier i Sverige


Håller med dig på de flesta punkter. Jag skulle dock kunna tänka mig att köpa Modesty Blaise i samlarutgåva om stripparna finns reproducerade i stort format. Framför allt Jim Holdaways produktion av vackra strippar.
Senast redigerad av 1 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Peral »

Jim Holdaway var suverän, enda invändningen jag har mot att stripparna reproduceras i stort format är att pratbubblorna blir så enorma, så det ser ut som karkatärerna går omkring och skriker åt varandra. Men det är kanske en vanesak. Jag är inte förtjust i den redigering nuvarande X9 redaktionen gör, då de kan blåsa upp enskilda rutor, och man tappar den avsedda läsrytmen. Ibland känns det som om de bara försöker dra ut serien över fler sidor
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Allan Kämpe »

Peral skrev:Jim Holdaway var suverän, enda invändningen jag har mot att stripparna reproduceras i stort format är att pratbubblorna blir så enorma, så det ser ut som karkatärerna går omkring och skriker åt varandra. Men det är kanske en vanesak. Jag är inte förtjust i den redigering nuvarande X9 redaktionen gör, då de kan blåsa upp enskilda rutor, och man tappar den avsedda läsrytmen. Ibland känns det som om de bara försöker dra ut serien över fler sidor


Den främsta invändningen jag har är att de ju har styckat upp seriestripparna på ett onaturligt sätt för att passa serietidningsformatet. Föreslog i en annan tråd viewtopic.php?f=8&t=5523&p=100477#p100477 att de borde trycka stripparna på andra ledden i tidningen och på så sätt få med två stora strippar per sida.
Senast redigerad av 1 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Peral »

Bra idé, när de gav ut Knallhatten i albumformat så gjorde de så i den andra delen av "de är inte nödvändigt visscht mänschkligt" (kommer inte ihåg den exakta stavningen på bondska)
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av captainknut »

germund skrev:reproduktionen är ett hån mot kunderna

Ajdå. Skulle läst den här tråden noggrannare. Beställde just del 1. Får väl se om jag tycker det är värt att fortsätta sen...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av RioGrande »

Här kommer fakta, som i alla fall var okända för mig!
http://www.frankhampson.co.uk/modesty.php

Detta ÄR verkligen intressant! Visst var Hampsons teckningar snygga, kanske till och med mer lättavlästa än Holdaways, men oj vad mycket häftigare Holdaway gjorde figuren. Man kan titta på bytet av bil till exempel!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Peral »

Jag instämmer i O´Donells bedömning, Holdaway är minst klassen bättre än Hampton
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Kim W Andersson tecknar ännu ett Agent X9-omslag med Modesty Blaise. [:o)] Ett litet smakprov finns att se på hans blogg. Äventyret är uppenbarligen "The Greenwood Maid", ett av de bättre i O'Donnell & Romeros produktion om jag får säga min mening. [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av RioGrande »

Det intressanta i detta fallet är ju att Modesty ser mer ut som Holdaways (Audrey Hepburn-liknande) figur än Romeros mer "amason-aktiga".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Det intressanta i detta fallet är ju att Modesty ser mer ut som Holdaways (Audrey Hepburn-liknande) figur än Romeros mer "amason-aktiga".

Jag tycker mer det ser ut som Lina Neidestam än Kim Wiklund, som om hon skulle gjort skissen och han tuschat eller något.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
RioGrande skrev:Det intressanta i detta fallet är ju att Modesty ser mer ut som Holdaways (Audrey Hepburn-liknande) figur än Romeros mer "amason-aktiga".

Jag tycker mer det ser ut som Lina Neidestam än Kim Wiklund, som om hon skulle gjort skissen och han tuschat eller något.

De har ju jobbat i samma studio för Kolik/Utopi, så man kan tänka sig att det finns en påverkan däremellan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Wiklund? [?]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

AndreasEriksson skrev:Wiklund? [?]

Så går det ibland, Andersson ska det förstås vara. Var nog W som snurrade till det för mig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar