RATTE (Knutsson/Jansson)

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Zara Hero »

Oförtjänt bortglömt mästerverk. Franquins svenska arvtagare. Borde få chansen att upptäckas av nya generationer --- men var ska man publicera den? Kanske ett tjockt samlingsalbum med "rubbet"? Ordfront? [Kan man göra så med Lööfs Felix borde det väl gå med Ratte?].
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Wakuran »

Två samlingsalbum inkl. satirserierna och bonusmaterial, möjligen? Jag undrar iofs över hur stor marknaden är. Serien är ju egentligen rätt daterad.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Zara Hero »

Var/är inte Gohs och Lööf daterade?
Knutsson/Jansson är lika (om inte viktigare) viktiga delar av vår seriehistoria.
Kanske är Knutsson/Jansson det bästa vi har (har haft) i serieväg överhuvudtaget i Sverige?
Ska man hitta något motsvarande får man gå tillbaka till femtiotalet och Allan Kämpe.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av aakeforsmark »

Serien Ratte blev ju sorgligt misshandlad av sättet den publicerades på som var olika bilagor i Aftonbladet så den skulle på något sätt byta fokus mellan den bilaga den plötsligt hamnade i. Och de här kändisarna som är aktuella just då är många gånger oidentifierbara när de har hamnat bortom kändisskapet. Skämtet om Bert Karlsson som Sveriges mest attraktive man är numer fullständigt bissarrt.

Det är synd att de inte hade möjlighet att göra Ratte som en något mindre tidsbunden serie för den hade haft alla förutsättningar att bli en klassiker.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Rufus »

Jag tycker annars att det är lite av Ratte-seriens charm med de då aktuella personerna som dyker upp lite då och då.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Offissa Pupp »

Det är väl iofs inget som hindrar att man ger ut en kommenterad samlingsvolym!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Mikael Tegebjer berättade för mig på SPX att han till Magnus & Ulfs 30-årsjubileum som serieskapare tyckte att det hade varit på plats med en rejäl hyllningsbok som varvat med intervjuer, artiklar och analyser också skulle återtrycka alla deras serier från fanzinet Quid Facto och framåt. Kanske dags att väcka liv i det projektet till 40-årsjubileet istället?
Då skulle också mindre projekt som Puddinge Nyheter (som det finns för få strippar av för att motivera en separat utgåva) kunna nå nya läsare.
Senast redigerad av 1 K-E Lindkvist, redigerad totalt 0 gånger.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Peral »

Jag ser inte varför man med dagens teknik lätt skulle kunna trycka ut en begränsad minnesupplaga, Gör man på samma sätt som med Gaston så lär de gå åt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Wakuran »

Snells Express finns det bara ett album av, men jag tror det finns minst 4-5 gånger mer serier som bara tryckts i Blondie, att döma av den interna numreringen.

Har Ulf Jansson förresten gjort något övrigt där han inte samarbetat med Knutsson?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Zara Hero »

Nej, de är gifta. [:D]
Jo, han gjorde bl.a. en liten grej till Svenska serier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Wakuran »

Mmm, Knutsson har ju varit litet otrogen med bl.a. Åke Forsmark, men om Janssons övriga material är begränsat känns det ju lika bra att slänga med det i samlingen (nu när man ändå spånar).

Jag tycker iofs riktiga omnibusvolymer verkar litet klumpiga att bläddra i, om det ska vara en enda volym med allt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Då skulle också mindre projekt som Puddinge Nyheter (som det finns för få strippar av för att motivera en separat utgåva) kunna nå nya läsare.

Formatfix. Nu funkar länken. Man kan även via Seriewikin få mer info om vad det är som K&J har gjort.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Zara Hero »

Kanske skulle det göras något i stil med Gaston-boxen? 500 numrerade exemplar klädda i brunt manchestertyg.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Har Ulf Jansson förresten gjort något övrigt där han inte samarbetat med Knutsson?


Benny - golvens hjälte. Det påstås att det skall finnas två album utgivna, men ingen jag känner har någonsin sett mer än ett. Har forumets storsamlare något att säga i den frågan?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Linus van Pelt »

Har också bara sett ett Benny-album men det ger mersmak. Glöm ej heller Box 19008 bland Janssons soloverk, och gjorde han inte någon ytterligare serie där om en hjärna i en väska?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Wakuran »

Linus van Pelt skrev:Har också bara sett ett Benny-album men det ger mersmak. Glöm ej heller Box 19008 bland Janssons soloverk, och gjorde han inte någon ytterligare serie där om en hjärna i en väska?

Menar du i Epix, eller? Enligt Robotman-indexet gjorde han också serien "En flygare går i land" i Epix 4/88. Vet inte om det var den du tänkte på.
http://koti.mbnet.fi/~robotman/lehdet/epix.html

Och någon Jansson som gjorde serien "Hemma hos Håkanssons" i Pox 8/89. Vet iofs inte om det är Ulf.

http://koti.mbnet.fi/~robotman/lehdet/pox.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av UlfK »

Är det bara jag och Wakuran som kan söka i Libris? [;)]

Album ett:
Benny - golvens hjälte : med huvudet på skaft /[manus av Golvbranschens riksorganisation och Ulf Jansson] ; [teckningar av Ulf Jansson] BookSwedish1993
Publisher, publication year, extent ...
Stockholm :Golvbranschens riksorganisation,1993 ;([Falköping] :[Gummesson]) 32 s. :färgill. ;30 cm

Album två:
Benny - golvens hjälte : samlade storverk /bild & text: Ulf Jansson ; idéer och faktagranskning av Golvbranschens riksorganisation och AB Svensk våtrumskontroll 1. uppl.
BookSwedish1994
Publisher, publication year, extent ...
Stockholm :Golvbranschens förl.,1994 ;(Falköping :Gummesson) 44 s. :färgill. ;30 cm
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Wakuran »

UlfK skrev:Är det bara jag och Wakuran som kan söka i Libris? [;)]

Tala för dig själv, men tack för tipset. :oops:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av UlfK »

Wakuran skrev:
UlfK skrev:Är det bara jag och Wakuran som kan söka i Libris? [;)]

Tala för dig själv, men tack för tipset. :oops:

Du har gjort det förr, har jag för mig. Därför fick du vara med i klubben. [:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av aakeforsmark »

Wakuran skrev:Snells Express finns det bara ett album av, men jag tror det finns minst 4-5 gånger mer serier som bara tryckts i Blondie, att döma av den interna numreringen.

Har Ulf Jansson förresten gjort något övrigt där han inte samarbetat med Knutsson?


Det som var allra roligast var serierna om Epix-redaktionen som väl gick i Epix vill jag minnas.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Skriv svar