RATTE (Knutsson/Jansson)

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Zara Hero »

UlfK skrev:
Wakuran skrev:
UlfK skrev:Är det bara jag och Wakuran som kan söka i Libris? [;)]

Tala för dig själv, men tack för tipset. :oops:

Du har gjort det förr, har jag för mig. Därför fick du vara med i klubben. [:o)]


Jag kan också söka i Libris. Faktum är att alla KAN. En annan femma OM de gör det. [;)]
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Magnus Knutsson »

Wakuran skrev:Mmm, Knutsson har ju varit litet otrogen med bl.a. Åke Forsmark, men om Janssons övriga material är begränsat känns det ju lika bra att slänga med det i samlingen (nu när man ändå spånar).

Otrogen och otrogen... Om man ser det på det sättet har jag nog varit rena Casanovan. Längre serier har jag gjort med bl a Jan Gissberg, Monica Hellström, Charlie Norrman och Mikael Grahn. Ska man ta med kortare grejor så har vi också Patrik Norrman och ... äh...pinsamt... kan folk därute som gjort nåt med mej räcka upp en hand?

Vad beträffar Ulf Jansson så kom bara för nån månad sen med ett nytt album: Benny golvens - golvens hjälte. Nya storverk. Jag tror att åtminstone en grossist ska ha det, Carina på Grand Ocean. Hon ska förresten ha nåra av Ulfs och mina album, Martin Udd, Bix ev Sveryda. Om nåra är intresserade kanske jag kan fixa en beställning....
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Zara Hero »

Knutsson!
Vilken serie är du själv mest nöjd med?
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av aakeforsmark »

Det var helt okej att vara en Magnus frillor. Fast jag såg det nog mer som att jag var en i svenska skidlandslaget. Fast Uffe var Gunde Swan och jag var Teodor Ölveklint.

Vad jag minns så träffade jag bara Uffe en enda gång men jag pratade nog med honom några gånger i samband med att jag färglade "Kämpa för rättvisa". Han var mycket behaglig att ha att göra med. Man kände sej nästan lite ovärdig att kleta färg på hans briljanta teckningar.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Hm. Jag har inte gjort något med Magnus.. *Grumble*
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Zara Hero »

mikaelbergkvist skrev:Hm. Jag har inte gjort något med Magnus.. *Grumble*

[^] [^]
Det skulle kunna bli en magisk kombination. Jag tycker att ni borde göra en klassisk äventyrsserie i så fall. Som Terry +piraterna eller Kapten Prince. Rykande puffror, rasande vilddjur och lika otämjd vildmark. Mystiska försvunna folk och magiska tempel. Extra plus om ni hittar på en kvinnlig hjältinneduo.
För en legendarisk vet som Knutsson kommer det dessutom att vara lätt att ta sig in i HQ X9 på Egmont. Det kan bli räddningen för tidningen!
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Magnus Knutsson »

Zara Hero skrev:Knutsson!
Vilken serie är du själv mest nöjd med?

Det var en tuff fråga. Ungefär som ett fråga en fembarnsmamma vilket av barnen hon är mest nöjt med...Framför allt är det fullständig omöjligt att ha nån slag kritisk distans. De olika avsnitten har ju varit en del av mitt liv.

En intressant sak är att det Ratte-avsnitt jag så här efteråt tycker är roligast att läsa om och tänka på är Paniken i Pompador. Samtidigt vet jag att det är kanske minst omtyckt bland läsarna. Och orsaken är nog den samma. Äventyret tilldrar sig i ett påhittat land. Läsarna anser att Ratteäventyren ska tilldra sej i verkligheten, medan jag älskar påhittade länder, Syldavien, Palombia, Ruritanien.... Det var jättekul att hitta på smått och stort i landet Pompador och grannlandet Cikoragia. Men faktum är att det mesta ändå byggder på verkligheten. En viktig biperson, en svensk Sidatjänsteman och hennes upplevelser t ex.

Ett Ratteäventyr som däremot är populärt är Ratte i New York. Och det är jag faktiskt själv nöjd med. Av flera skäl, det var kul att göra t ex. Ulf och jag åkte faktiskt till New York och rekade. Så de flesta platserna har vi varit på själva. Utom den mest imponerande New York-bilden, det är fejkad!

Själva storyn är stulen, den är Snövit, fast konsekvent könsbytt. Ratte är Snövit och de sju dvärgarna kvinnor. Fast dom har behållt Disneynamnen och därmed karaktärerna. Det finns också sidor med intressanta och genomtänkta layoutlösningar. Och finns en mops! Jag är hundälskare...

Sveryda känns så här efteråt kul att tänka på, eftersom jag är mycket intresserad av politik. Här finns satir som jag tycker blev riktigt lyckad. Så t ex lyckades jag förutsäga ett populistiskt partis hela uppgång och fall...
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Magnus Knutsson »

mikaelbergkvist skrev:Hm. Jag har inte gjort något med Magnus.. *Grumble*

Men har jag inte hjälpt dej med åtminstone ett manus?
Zara Hero skrev:För en legendarisk vet som Knutsson kommer det dessutom att vara lätt att ta sig in i HQ X9 på Egmont. Det kan bli räddningen för tidningen!

Jag har faktiskt varit publicerad i X9. I tidningens ungdom gjorde jag nåra ensides sfhistorier med Lennart Berman
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Zara Hero »

Magnus Knutsson skrev:
Zara Hero skrev:Knutsson!
Vilken serie är du själv mest nöjd med?

Det var en tuff fråga. Ungefär som ett fråga en fembarnsmamma vilket av barnen hon är mest nöjt med...Framför allt är det fullständig omöjligt att ha nån slag kritisk distans. De olika avsnitten har ju varit en del av mitt liv.

En intressant sak är att det Ratte-avsnitt jag så här efteråt tycker är roligast att läsa om och tänka på är Paniken i Pompador. Samtidigt vet jag att det är kanske minst omtyckt bland läsarna. Och orsaken är nog den samma. Äventyret tilldrar sig i ett påhittat land. Läsarna anser att Ratteäventyren ska tilldra sej i verkligheten, medan jag älskar påhittade länder, Syldavien, Palombia, Ruritanien.... Det var jättekul att hitta på smått och stort i landet Pompador och grannlandet Cikoragia. Men faktum är att det mesta ändå byggder på verkligheten. En viktig biperson, en svensk Sidatjänsteman och hennes upplevelser t ex.

...


Eller fembarnspappa (?).
Jag gillade Paniken jättemycket. Särskilt när det kändes som nästanövertramp in på Franquinmark. :lol: Och var där inte en James Bond-blinkning också?
FAST jag gillade många Ratteavsnitt. Sjöodjuret. Folkparkerna. [...] Till skillnad från dig har jag dock lite svårt för politik, varför det sista, med satiriska ensidor, känns svagare i mina ögon. Samma sak med Sveryda. Snyggt och smart skrivet, visst, men inte äventyr.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Wakuran »

Jag minns f.ö. att det var någon liknande satirserie av Knutsson och Jansson i DN på söndagarna under 90-talet(?) Den tror jag aldrig har tryckts om i album.

(Och någon James Hund-historia om en val också, f.ö. även om det inte var Knutsson och Jansson.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Jocke S »

Magnus Knutsson skrev:Det var en tuff fråga. Ungefär som ett fråga en fembarnsmamma vilket av barnen hon är mest nöjt med...Framför allt är det fullständig omöjligt att ha nån slag kritisk distans. De olika avsnitten har ju varit en del av mitt liv.

En intressant sak är att det Ratte-avsnitt jag så här efteråt tycker är roligast att läsa om och tänka på är Paniken i Pompador. Samtidigt vet jag att det är kanske minst omtyckt bland läsarna. Och orsaken är nog den samma. Äventyret tilldrar sig i ett påhittat land. Läsarna anser att Ratteäventyren ska tilldra sej i verkligheten, medan jag älskar påhittade länder, Syldavien, Palombia, Ruritanien.... Det var jättekul att hitta på smått och stort i landet Pompador och grannlandet Cikoragia. Men faktum är att det mesta ändå byggder på verkligheten. En viktig biperson, en svensk Sidatjänsteman och hennes upplevelser t ex.

Ett Ratteäventyr som däremot är populärt är Ratte i New York. Och det är jag faktiskt själv nöjd med. Av flera skäl, det var kul att göra t ex. Ulf och jag åkte faktiskt till New York och rekade. Så de flesta platserna har vi varit på själva. Utom den mest imponerande New York-bilden, det är fejkad!

Själva storyn är stulen, den är Snövit, fast konsekvent könsbytt. Ratte är Snövit och de sju dvärgarna kvinnor. Fast dom har behållt Disneynamnen och därmed karaktärerna. Det finns också sidor med intressanta och genomtänkta layoutlösningar. Och finns en mops! Jag är hundälskare...

Sveryda känns så här efteråt kul att tänka på, eftersom jag är mycket intresserad av politik. Här finns satir som jag tycker blev riktigt lyckad. Så t ex lyckades jag förutsäga ett populistiskt partis hela uppgång och fall...


Du borde köra fler politiska serier. Tror de hade fått ganska bra genomslag nu innan valet. [:)]
Har tröttnat på alla Tobleroneskämt, det är roligare med riktig satir med lite tanke bakom [^]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av mikaelbergkvist »

Magnus Knutsson skrev:
mikaelbergkvist skrev:Hm. Jag har inte gjort något med Magnus.. *Grumble*

Men har jag inte hjälpt dej med åtminstone ett manus?


Flera faktiskt, men aldrig regelrätt skrivit ett för mej.
Du har dock varit en ovärderlig hjälp flera gånger som sagt.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Zara Hero »

Varför svalnade den här tråden?
Ämnet "RATTE (Knutsson/Jansson)" kan väl inte var uttömt på 32 inlägg???
Och varför är det så tyst om Jansson nuförtiden? (Han var ju nästan Sveriges Franquin!) [}:)] :roll: [:0] [xx(] :o :?: (Vad betyder smileyn "Herr Grön"?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Wakuran »

Jansson verkar tyvärr knappt ha tecknat något som blivit allmänt känt sedan 90-talet. "Benny - Golvens hjälte" känns för intern för att nå ut långt utanför golvläggarkretsar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Wakuran skrev:Jag minns f.ö. att det var någon liknande satirserie av Knutsson och Jansson i DN på söndagarna under 90-talet(?) Den tror jag aldrig har tryckts om i album.


Kanske tänker du på Uno, tecknad av Micke Grahn?
För visst var det Knutsson som skrev?
Jag gillade Uno och har kvar sidorna jag klippte från DN.
Två äventyr tror jag publicerades.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Wakuran »

Joakim Gunnarsson skrev:
Wakuran skrev:Jag minns f.ö. att det var någon liknande satirserie av Knutsson och Jansson i DN på söndagarna under 90-talet(?) Den tror jag aldrig har tryckts om i album.


Kanske tänker du på Uno, tecknad av Micke Grahn?
För visst var det Knutsson som skrev?
Jag gillade Uno och har kvar sidorna jag klippte från DN.
Två äventyr tror jag publicerades.

Nej, Uno tror jag var långt tidigare. Serien har som sagt aldrig tryckts om, och jag tror den var ganska kortvarig. Den var litet lik satirversionen av Ratte, den med söndagssidorna. Jag har för mig att den publicerades i "liggande" halvsidor, ung. som amerikanska dagsstrippar. Minns något avsnitt där Göran Persson m.fl. var läkare som försökte rädda patienten Moder Svea (om jag minns rätt).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Zara Hero »

Nu blåser vi lite nytt liv i Jansson/Knutsson-tråden! (Fattar ni inte hur viktiga dessa skapare är?)

Hade det varit rätt av mig att använda "herr grön" ovan? Dvs betyder den något positivt eller något negativt?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Peral »

herr Grön?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av Wakuran »

En smiley:

:mrgreen:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: RATTE (Knutsson/Jansson)

Inlägg av skaraborg76 »

Serien Ratte okey tecknad. men handlingen var väl inget jag minns som något unikt. Ganska tidsbunden.
Har något album, men inte min favvo.
Skriv svar