Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Looding »

Håller just nu på att läsa igenom Felix-albumen, men är förvånad att huvudpersonen heter Alf ganska många sidor i i samlingsvolymen från 1980, för att mitt i historien ändras till Felix, helt utan förklaring. Varför är detta inte ändrat? Det är en kort notis om det i förordet, men den är knappast tillräcklig tycker jag. Är det så i de nya Jan Lööf-böckerna också?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Grumme »

Ang. Jan Lööf samlingsvolym 1:

I serien "Felix på stora Apön", så heter han Alf i hela serien.
I nästa serie, "Felix och tidsmaskinen", så heter han Felix.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Looding »

I Tidsmaskinen byts namn mitt i, så där är det ändrat i de senare utgåvorna i alla fall.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Någon som vet om Jan Lööf planerar att göra fler serier? I "Jan Lööf 70 år"-boken nämnde han ju att han var sugen på att skriva lite skräckserier. Kan det bli något månne?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Bear »

Nima skrev:Någon som vet om Jan Lööf planerar att göra fler serier? I "Jan Lööf 70 år"-boken nämnde han ju att han var sugen på att skriva lite skräckserier. Kan det bli något månne?


Hoppas han gör det, men Jan är 77 år och inte gett ut något nytt i serieväg på 40 år, så är väl tyvärr ganska tveksamt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Bear skrev:
Nima skrev:Någon som vet om Jan Lööf planerar att göra fler serier? I "Jan Lööf 70 år"-boken nämnde han ju att han var sugen på att skriva lite skräckserier. Kan det bli något månne?


Hoppas han gör det, men Jan är 77 år och inte gett ut något nytt i serieväg på 40 år, så är väl tyvärr ganska tveksamt.

Det har väl iofs kommit ut en del emellan där, under de 40 åren, men inget har ju varit särskilt långt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Ok inte Lööf nen arvegidset Felux gjordes ju i Danmark in på 80 talet frömst av den hör Werner.

Gjordes det nånsin dansja samlingar av Felix?
Isf vad ör de i flr form, och vad heter de?, Var det i modern tid?

Mins nåt om en samling, nen vet inget mer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Ok inte Lööf nen arvegidset Felux gjordes ju i Danmark in på 80 talet frömst av den hör Werner.

Gjordes det nånsin dansja samlingar av Felix?
Isf vad ör de i flr form, och vad heter de?, Var det i modern tid?

Mins nåt om en samling, nen vet inget mer.

Jo, det gavs ut 7 album efter att den svenska albumutgivningen lagts ner, med den danska 80-tals-versionen. Sen gavs det ut en WOW-samling 2018, men jag tror inte den sålde tillräckligt bra för att det skulle bli en fortsättning.

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Felix

https://comicwiki.dk/wiki/Felix_på_eventyr
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Ah jag flrstår, nyfuken är jag men ok fpr nan inte tag i WIW boken så är det album flr album, det firtsatte nämlugen efter Werner abdra gjorde figuren, dt kabske car betydlugt sömre.

Att Han Lööf gjorde det bästa är givetvus ingen tvekan gan ör ju en unik k människa på många sätt, Tprtan på TV tex jag tycjer han var ett geni öven om jag inte är vänstermänniska sim han var, men nan fpr tänka hur det ändrat sug mer, frpn arbetarna, kommunism till vet i gelvete idag
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av GuestOnQuest »

Jan Lööf är med i TV-programmet Babel (12:00 - 20:20).

https://www.svtplay.se/video/28248075/b ... start=auto

Kan ses till och med 2021-05-14.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Hmm. Är inte det nåt sånt konstigt kulturprogram? Det känns lite väl, han har väl aldrig tänkt på sig så.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Det handlar primärt om att hans gamle vapendragare Carl Johan De Geer skrivit en bok som Lööf har illustrerat. De ska ha gjort ett liknande samarbete tidigare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar