Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Labrador Road 26 »

kungnima skrev:http://www.angelfire.com/space/u_line/tvfelix.htm

Finns tydligen någon tv-serie med Felix. Står ju visserligen att Svt har den någonstans i gömmorna men inte kan hitta den, men någon som vet om den finns att få tag på någonstans?

Statens Bild & Ljudarkiv upprättades först 1979 så där lär den tyvärr inte finnas, om den inte gått i repris efter det vill säga. Såg ett inslag på Kulturnyheterna om att pengarna för digitalisering av SVT arkiv tydligen var på upphällningen och att nuvarande regering inte var intresserad av att ge mer, så även där låter det ytterst tveksamt att de har avsnitten tillgängliga.
http://smdb.kb.se/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Tråkigt att man inte kan få tag på den.
Detta låter kanske jättetokigt, men jag är inte alls bevandrad inom ämnet. Skulle man inte kunna fråga svt själva om att på något sätt dela med sig av den? Det är ju knappast så att den kommer komma ut på dvd eller något.

I annat fall finns det inte något att göra, men skulle ha varit kul att se på! Någon som kanske har sett den?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Labrador Road 26 »

kungnima skrev:Skulle man inte kunna fråga svt själva om att på något sätt dela med sig av den? Det är ju knappast så att den kommer komma ut på dvd eller något.

OT.

Som jag minns det har SVT själva knappt någon som håller på med arkiven och sisådär med uppgifter om sakerna. Det är i alla fall min minnesbild fån då jag jobbade med info/artiklar på Belvisions Tintin och Star Wars Holiday Special. Statens Bild och Ljudarkiv hade bättre koll och möjlighet att se sakerna, vet inte om det är samma nu sedan KB tog över. Ibland kan det dyka upp på Youtube om man tur. YT som på sätt och vis fått bli hela världens arkiv över gamla rariteter. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Såg Jan Lööfs Felix del 3 i bokhandeln idag. Tjusigt, nytecknat, omslag med både Lööf och Felix. En massa bonusmaterial i form av färgbilder och ett par färglagda Felix-sidor dessutom. [:)]

Dock var kvalitén på de inscannade stripparna lika dålig som i bok 2. Verkar som nån scannat i 150 dpi gråskala? Lite trist på en i övrigt tjusig volym.
Så för hardcore Felix-fansen så är det fortfarande den gamla samlingsvolymen från 1980 som gäller. (Eller så köper man båda ...)
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av pogono »

Ja, det är skrämmande att det fortfarande ska vara så jäkla svårt för folk att göra repro på streckteckningar.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Magnus »

pogono skrev:Ja, det är skrämmande att det fortfarande ska vara så jäkla svårt för folk att göra repro på streckteckningar.


Det är inte så störande. Mest pga Lööf´s teckningar ofta är så ljusa med klara linjer.
Jag skaffade boken idag.
Väldigt trevlig bok med mycket extramaterial och de sena Felix-albumen, bl a en av mina favoriter Felix i Afrika. En härlig Tarzan-homage med Lööf´s far som Farsan.
Också några färglagda sidor ur albumet och en nytecknad(?) storbild av Kapten Baldos elefantfångarfartyg!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Vet ni ifall det finns många Felix-album/Ville-album som är signerade av Lööf?
Han besöker ju inte Sverige särskilt ofta, och gör han det så är det ju främst Sthlm, och jag skulle väldigt gärna vilja ha hans signering.

Skulle ju självklart vara att föredra ifall den var direkt från honom, men med tanke på hur liten chans det är, så får jag väl försöka hitta en.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Magnus skrev:En härlig Tarzan-homage med Lööf´s far som Farsan.

Trodde det skulle föreställa Johnny Weissmuller, den klassiska riktiga film-Tarzan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Det gjorrde jag med får jag erkänna, men det ska alltså vara hans farsa då?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Kung Orne I »

Jag har två versioner av Jan Lööfs serier, volym 1. En med röd rubriktext och en med vit. Kan det ena vara värd massor av pengar? [|)]

Båda är förstaupplagor.

(Om ni redan har diskuterat detta så ber jag om ursäkt.)

Bild
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Kung Orne I »

Inget ovanligt alls?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Min är röd med, det är väl bara en ny tryckning eller nåt, väldigt lite modernt har ett högt värde så fort pga varaiantskillnader.
Om nånsin ärligt talat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Min är också röd. En chansning är att den med vit text gjordes först, men att de sedan tyckte det såg lite för blekt och tanigt ut och ändrade till tjockare och röda bokstäver istället, för att tydligare sticka ut i bokhandeln. De efterföljande är ju röda också.

Fast på Adlibris står den vita som 2011 och den röda som 2008. Fast jag litar inte helt och hållet på deras uppgifter, de har felaktiga uppgifter lite för ofta för att jag ska göra det. Men det är ju en indikation i alla fall.
http://www.adlibris.com/se/searchresult ... duct=False
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Grumme »

Labrador Road 26 skrev:Min är också röd. En chansning är att den med vit text gjordes först, men att de sedan tyckte det såg lite för blekt och tanigt ut och ändrade till tjockare och röda bokstäver istället, för att tydligare sticka ut i bokhandeln. De efterföljande är ju röda också.

Fast på Adlibris står den vita som 2011 och den röda som 2008. Fast jag litar inte helt och hållet på deras uppgifter, de har felaktiga uppgifter lite för ofta för att jag ska göra det. Men det är ju en indikation i alla fall.
http://www.adlibris.com/se/searchresult ... duct=False


Jag har alla tre (inköpta så snart de kommit till nätbokhandlarna) och alla har vit text.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hoppsan där ser man, jaha då verkar det vara rörigare än jag fattar. Ettan kom ju 2008 om nu den uppgiften stämmer, och trean var jag på releaseparty för förra året. Så då verkar det som de kör vitt och rött lite växelvis.

EDIT: Eller varför inte trassla till det ytterligare med gul text också.
http://s.cdon.com/media-dynamic/images/ ... ym-tva.jpg
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Ja jäklar du mina 1 och 2 har röd text men 3an har vit text, vad var det här om egentligen?:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Ellingen »

Min är vit......
Gissar att de gjort en tilläggstryckning utan att ändra på försättsbladet.
Finns en del sådana exempel på andra album.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Försättsbladet? Det är väl själva omslaget vi pratar om, det var i alla vad jag kollade.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Grumme »

Labrador Road 26 skrev:Försättsbladet? Det är väl själva omslaget vi pratar om, det var i alla vad jag kollade.


Samma här.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Grumme »

Och nu när jag kollade igen så ser jag att jag for med osanning.
Ettan och trean har vit text, men tvåan har gul, precis som på Labradorens länk till CDON.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar