Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Ok.. Men jag gillar verkligen hans teckningar, så får väl köpa böckerna om ett tag [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Jag gillar att han jävlas lite med och har med Fantomen tex, men kallar honom Dragos vilket han kallades i vissa dagsblaskor ända in på 80-talet.
Tarzan förekommer också.

För att inte nämna Palme och kungen i Ville f.ö. vilket Palme tydligen blev arg över hehe.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Ja, slutade inte palme prenumerera på ''Vi'' pga ville? [:o)]
Har dock alltid tyckt att Lööfs teckningar och historier har en väldigt speciell charm [:)] Ska det komma ännu en volym med hans serier?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Jag tror Palme mest var irriterad över karikatyren, men att det blev en mediagrej p.g.a. att någon skvallrade till pressen.

Och jo, jag har hört att det ska komma en tredje volym med Lööf-serier, men jag kan inte komma på vad den ska innehålla om den ska bli lika tjock som de tidigare. Känns som det mesta materialet hunnit publiceras i de två första.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av mikaelbergkvist »

Var det inte att han var totalt emot monarkin och vägrade acceptera en 'folklig kung' som dessutom han då skulle validera med sitt deltagande i serien.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Jag minns inte att jag har hört något sånt, men det kan ju stämma för den saken, ändå.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Labrador Road 26 »

mikaelbergkvist skrev:Var det inte att han var totalt emot monarkin och vägrade acceptera en 'folklig kung' som dessutom han då skulle validera med sitt deltagande i serien.

Folklig kung? Vi har väl aldrig haft något sådant mig veterligen. Att hovet då och då väljer en man/kvinna av folket är inte detsamma som att kungen eller drottingen i sig är folkliga.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Kungen var ju lite av "hjälten" av dem, det kanske inte passade Palme hehe.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Det var väl Palme som smashade norrmannen?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av K-E Lindkvist »

För att undvika ytterligare spekulationer i ämnet Olof Palme/Vi/Ville/Jan Lööf hänvisar jag till Anders Isakssons bok: Ebbe: Mannen som blev en affär där det utförligt redogörs för händelseförloppet. Enn Kokk skrev om det hela i Aktuellt i Politiken och betraktade det som storm i ett vattenglas, något som han återkommit till på sin blogg vid något tillfälle. Om inte amatörtrollkarlen och förre chefredaktören på Sydsvenskan, Ulf Mörling, gjort en grej av det är det inte troligt att det överhuvudtaget blivit känt i vidare kretsar.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av mikaelbergkvist »

Labrador Road 26 skrev:
mikaelbergkvist skrev:Var det inte att han var totalt emot monarkin och vägrade acceptera en 'folklig kung' som dessutom han då skulle validera med sitt deltagande i serien.

Folklig kung? Vi har väl aldrig haft något sådant mig veterligen. Att hovet då och då väljer en man/kvinna av folket är inte detsamma som att kungen eller drottingen i sig är folkliga.


Med detta menar jag är monarkin var folklig ungefär som Åsa Nisse.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Jo, "folkligt" kan ju betyda "för ..." eller "omtyckt av folket", likväl som "från ..." eller "av folket".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Jag ä personligen inte för monarkin vi har, jag ser inget i det alls egentligen, mne det är ju en hel del slott och sånt som ändå kommer kosta pengar och en president lär väl inte vara gratis heller.

Dock är det lite förstummande hur de är skolade de här människorna, det är extrainsatta platser och lumpen med bara polarna och annat fjant.

Så nej jag tycker inte om skräpet, dessutom är de franska, det enda värre är väl det engelska kungahuset som är ännu vagare gentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
peppe
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 12:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jan lööf

Inlägg av peppe »

För er som inte vet så kan jag delvis slå hål på det där eremit o folkskygga :)
Han är förutom tecknare/illustratör dessutom Jazzmusiker som spelar Saxofon o när man står o spelar inför folk så är man nog inte direkt skygg.
På min fråga när jag pratade med honom om Felix etc detta var på Jazzklubben Nefertiti för massa år sedan så svarade han
bara jag tröttnade på o teckna serien Felix det blev för mycket. Han var ju väldigt inne på 70 talet o då var det ju vänsterorienteriat värre på de flesta plan TV kultur etc osv.
mina 50 cent är väl slut så jag tackar för mig :)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jan lööf

Inlägg av UlfK »

peppe skrev:mina 50 cent är väl slut så jag tackar för mig :)


OT: Uttrycket är "my two cents". Har du femtio cent får du fortsätta att prata ett bra tag till. [;)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
peppe
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 12:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jan lööf

Inlägg av peppe »

UlfK skrev:
peppe skrev:mina 50 cent är väl slut så jag tackar för mig :)


OT: Uttrycket är "my two cents". Har du femtio cent får du fortsätta att prata ett bra tag till. [;)]



Mycket sant men det var mer en travestering på att Jan Lööf är musiker för de som lyssnar o vet kanske 50 centaren trillar ner :) även om den var långsökt.

Ber om ursäkt för ett våldsamt försök till humor.. :)

Nu tillbaka till Habanero Pastan....
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:Felix själv är ganska intetsägande och är liksom bara med på vägen i berättelserna, det är alltid andra som är de intressanta figurerna.


Kanske är det delvis det som motiverar epitetet "En Svensk Tintin"? Utöver ung man / grabb som råkar ut för äventyr är det inte mycket likhet ... Annat än att båda är bra serier, fast på ganska olika sätt.

Bakgrunderna är i och för sig intressanta i båda serierna, men på lite olika sätt: I båda serierna är bakgrundrena ofta väldigt välgjorda, men i Tintin är de realistiska och ger en kontrast till de ikoniska / karikerade figurerna, medans de i Felix håller samma stil som figurerna men rymmer massor av lustiga detaljer. Kanske mer som Barks (eller ännu mer Don Rosa) än som Herge, men vänsterfolket som pushade Felix tyckte väl inte att Disneyserier var någon bra jämförelse ...
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

rkaj skrev:Kanske mer som Barks (eller ännu mer Don Rosa)


Lustigt att du nämner det, tänkte i samma spår tidigare idag. Eller var det igår.. [B)]

''Man vill bosätta sig i hans teckningar o leva där'' [:)]

En annan sak, är innehållet i Jan Lööfs serier svartvitt? Har för mig jag såg det på bokia [?]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Felix var/är svart-vit ja, Ville är dock färg.

Sen har han ju gjort en del mindre kända serier med som dyker upp.

På den tiden reagerde man inte ens över saken då så många serier man köpte i affären var helt svart-vitt eller delvis i färg bara, jag vet inte man saknade väl inte nåt man inte kände till helt enkelt.

Felix är ju dock teckat för att vara utan färg vilket jag föredrar över serier där de tar bort färgen, ofta tecknars det olika för vilket av dessa det ska vara, så en 60-tals superserie blir lätt mycket lamare i svart-vitt jämfört med i färg, medans tex Warrens serier(Chock främst) är svåra att tänka sig i färg.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag brottas just med detta problem nu när jag ska teckna Allan Kämpe. Jag skulle vilja teckna lite mer i Eugen Semitjovs klassiska svart/vita teckningsstil som använder sig av mycket svart-tuschade ytor och många parallella tuschlinjer i lite Alex Raymond-stil som i mångt och mycket var Semitjovs stora förebild.
Men då faller lite idén om färgläggning där man istället ofta kan använda sig av blå färgtoner i de skuggade partierna och de kontraster som blir mellan t.ex. blått och orange respektive rött och grönt i färgskalan.

Annars, när det gäller Jan Lööf så tycker jag att han var en duktig serietecknare som hade ett mycket eget bildspråk och lite skrämmande figurer. Han behärskade den svart/vita tekniken men även att teckna i färg som han gjorde med serien Ville. Speciellt läckra är hans skivomslag i färg till jazzplattor som man kan se bilder på i samlingsvolym ett. Kul att han nu blivit uppmärksammad för sitt konsnärsskap!
Skriv svar