Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Furienna »

Allan Kämpe skrev:När jag var 9 år gammal hittade jag mitt i skogen en bunt på cirka 20 tidningar med Walt Disneys Serier och Kalle Anka från 1967-68. Någon olycklig hade glömt dem där. En ofattbar skattgömma som jag lite skuldmedvetet tog med mig hem... [;)]

Kul! Jag hade ju annars turen att ha två äldre syskon, så jag fick läsa deras serietidningar och seriealbum.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Sir-L »

larsa66 skrev:[...]
"Det okända" och en del western är ganska bra. Är det någon som vet vad BARDON SS är? förlaget som levererat westernserier heter tydligen så.

Kul med Internet och att man kan kolla vem som gjort vad. Men det där BARDON gick jag bet på.

Då har du inte sökt på rätt ställe ;) Bardon_Art

Bardon var en spansk tecknarstudio som huvudsakligen gjorde serier för den brittiska marknaden, men även för den nordiska. Man kan inte öppna en svensk serietidning från sjuttiotalet utan att stöta på copy: Bardon
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

Göran Semb skrev:Johnny H var en riktigt bra äventyrsserie innan Robbins snöade in på kalla kriget.
Jag älskar tidiga Johnny Hazard, men detta sammanfattar även min syn på serien. Och även jag har läst lite JH idag.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mikaelsol »

Läste "Tack och förlåt" av Fanny Agazzi (Syster förlag, 2015) härom kvällen. Påminde lite om hur självbiografiska serier var back in the day på slutet av 90-talet. Till stor del i någon slags dagboksform, lite svårläst därför, men jag uppskattade boken ändå. Hade önskat att det varit mer genomtänkta presentationer av de olika personerna dock.

Handlar dels om hennes vän som dog i tidig ålder, sorgen efter det, försöka bli med barn och att må kasst psykiskt. Sån jag kan relatera till.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Images Rat Queens.

Fantasy/humor om en åventyrargrupp med bara tjejer.

Bättre än jag trodde, klart helgalet på sina håll och roliga personligheter.

Image har ju så mycket som är svårt att avgöra bara på att se omslaget mycket för att de ju satsar på allt annat än vad DC eller Marvel blåser ur sig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Blake och Mortimer. På engelska, från Cinebook. //// När det gäller Johnny Hazard kan jag rekommendera Carlsens album, om man hittar dem antikvariskt. Söndagsmaterial från guldperioden.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Charleys war brittisk serie om ww1 ur hans ögon, the battle of the somme.

Är skriven som en dagbok och en del via breven.

bättre än Tardis hopplösa beskrivning av kriget.

Det är skit och allt och lite till finns här men också nån form av hopp.

Väldigt bra tecknad på typiskt krigserievis från UK
Är man lite intresserad av ww1 och hur det var där iskyttegravarna osv, skaffa de här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Charley's war är den bästa WW1 serien jag någonsin läst.

Läser själv just nu Art in Time av Dan Nadel som är en bok som samlar glömda godbitar ur seriehistorien från 40 till 80talet.
Läste även nyss The League of Extraordinary Gentlemen av Alan Moore och Kevin O'Neill och lär läsa bok två I den sagan ganska snart för del ett var grym precis som man kan vänta av Alan Moore.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läser motorsportserien Michel Vaillant på danska (där heter den Mark Breton). De första, långa albumen. En härligt träig serie, lite i samma anda som Alix eller Jaktfalkarna.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

BoJustBo skrev:Charley's war är den bästa WW1 serien jag någonsin läst.

Jag är särskilt impad över korrektheten i vad som visas, kroppstraff, konstiga diciplinåtgärder, metoder och saker som påstps.

Flera ggr tänker man ju, men vafan det kan inte vara riktigt, men tro på fan det är det.

Inte så att en enda soldat råkade ut för allt men att det faktiskt var så, det är då mycket jag inte hade en aning om.
9mm, i'm never further away than that.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

"Bouncer" av Jodorowsky&Boucq, en riktig hårdkokt western i en riktig härlig utgåva på över 400 sidor från Humanoids.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Tack för tipset, den la jag på listan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Ala »

Jag håller på och läser en del i DC och Marvels appar för tillfället. Grant Morrisons "Son Of Batman" håller jag på med just nu, och har "Captain America: Man Out Of Time", "Ant-Man & Wasp: Small World" samt de första volymerna av Rick Remender och John Cassadys "Uncanny Avengers" och Abnett & Landings "Guardians Of The Galaxy" som väntar på mig. Läser också lite i gamla Marvel-pockets med Hulken när andan faller på.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik S »

trimble skrev:"Bouncer" av Jodorowsky&Boucq, en riktig hårdkokt western i en riktig härlig utgåva på över 400 sidor från Humanoids.

Är Bouncer avslutad nu? Och samlar Humanoids-utgåvan hela alltet isf? Är det schysst format på den boken?
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Jäpp, alla sju volumerna är med, slutar med att Bouncer rider bort i solnedgången, ISBN 9781594651151.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Bedetheque säger "Série en cours", alltså att det är en pågående serie som inte formellt är avslutad...

På franska finns det förresten nio album, varav det sista kom 2013...

http://www.bedetheque.com/serie-663-BD-Bouncer.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Hm intressant, tack för informationen, då kan vi förhoppningsvis förvänta oss mer översatta album i serien. Den versionen som jag refererar till har en klart avslutande story
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik S »

Är det vanligt albumformat på Humanoids-klumpen, eller är det nån slags nedkrympt variant?
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Albumformat, 27X20 cm och 3,5 cm tjock, tryckt på 408 sidor högglansigt papper.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

På danska Faraos Cigarer såg jag en box med Bouncer 1-7 (för c:a 299 danska). Åttan och nian är på gång på danska. Men antagligen också på Albumförlaget hos oss..
Skriv svar