Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Sir-L »

Jerry Bails project listar en G. Morris som jobbat med MAD Magazine. Visserligen 1958. Men det kan ju vara därifrån som Wikipedia fått det ifrån.

http://www.bailsprojects.com/bio.aspx?Name=MORRIS%2c+G
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Läser Karl-Alfred, Det stora råkurret.
Trevlig lättsam historia. Galna figurer och flummiga idéer. Svårt att förstå att detta gick hem 1931, den känns modernare.
Jag har inte läst så mycket Karl-Alfred tidigare men som det känns nu kan det bli fler framöver.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

haha jag sa ju det:-)

Jag gillar alla vändningar, från det ena runt till det andra bara, nu blir det inga skratt längre, utan nu är det bara olycka och elände, och så blir det så draget till sin spets så det blir humor.

oväntade ändringar, pang bara, total frihet på nåt ibland kanske barnsligt sätt men som jag verkligen gillar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

Jag har två favoritsekvenser från Segars Popeye:

- En från dagsstripparna på ett skepp där Popeye slåss med på ena sidan av skeppet och där hans vänner står på den andra och är förtvivlade över hur påpackad Popeye blir. Sekvensen pågår i veckor, och består i princip enbart av bilder på de förskräckta som bitren på naglarna, skriker hur fruktansvärt det är att se, osv. Popeye ser vi aldrig till. Fantastisk drift med läsaren och hur roligt som helst.

- Från söndagssidorna när Popeye är relativt ny i serien och vi får följa hans boxningskarriär, med alltmer bisarra motståndare (från gigantiska råbusar via gigantiska gorillor till robot); upptrappningen är fascinerande. Och dessutom har vi Segars teckningar av den ansiktslösa publiken, och att domaren får mer och mer personlighet (Wimpy).
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Jerry Bails project listar en G. Morris som jobbat med MAD Magazine. Visserligen 1958. Men det kan ju vara därifrån som Wikipedia fått det ifrån.

http://www.bailsprojects.com/bio.aspx?Name=MORRIS%2c+G

Hmmm, Morris ska ha varit i USA mellan 1948 och 1954. Sen var ju G. Morris tydligen en författare och ingen tecknare. Det kan ju ha varit redaktionellt material eller något sånt... Att det fanns kopplingar mellan Spiroutecknarna, Goscinny och Mad har ju framkommit från flera olika källor...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:haha jag sa ju det:-)

Jag gillar alla vändningar, från det ena runt till det andra bara, nu blir det inga skratt längre, utan nu är det bara olycka och elände, och så blir det så draget till sin spets så det blir humor.

oväntade ändringar, pang bara, total frihet på nåt ibland kanske barnsligt sätt men som jag verkligen gillar.


Ja, jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Det verkar som att Segar har total frihet med sina berättelser.
Sen det där med spenaten. Jag har nog sett för många tecknade filmer, för där var spenatburken som Bamses dunderhonung, eller Asterix trolldryck. Men i denna bok ser man inte skymten av den. Han nämner det ibland när han fått så mycket stryk att ingen fattar att han överlever, men han sprättar ingen burk.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Nej, det är mer gott leverne han förespråkar egentligen som orsak till hur han är, visst spenat är järn-nyttigt men mer är det inte ännu där.
9mm, i'm never further away than that.
mell92
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 02 maj 2016, 15:48

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mell92 »

Jag läser Kalle anka pocket och special och ibland händer det att jag läser Kalle anka och co :
Sen har jag en liten hälge samling med tidningar och böcker :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Var på veteranmarknad i helgen och köpte lästidningar Seriemaggan, Western och allt superhjältande, en del franskalbum förstås.

Så nu har jag att läsa ett tag.

(som om jag inte redan har en hög oläst liggande)
9mm, i'm never further away than that.
TimmyZillen
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 07:30
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av TimmyZillen »

Var nere på Seriezonen i fredags och hämtade senaste lösnumren av:

Hellboy in Hell - Det känns verkligen att vi närmar oss slutet nu. Kul att Mignola går in på helvetets historia och ger dess invånare ett djup som jag inte sett förr.
Baltimore
House of Penance
Klaus
och
Moon Knight - Jag behöver verkligen lite backstory på´den här herrn, men jag tror att det kommer bli riktigt bra!

Bra laddning!

Sen har jag hunnit läsa ett par SIS-köp:

"Nio År"; en jättekort skräckhistoria av Kenneth Larsen (Bästis)
En fruktansvärt mörk historia som kylde en in i benmärgen, jättebra!!

KELIPPOT
"Mörkret på Svalbard" och "Danielle"
Två fristående historier satta i ett universum till synes fullt av interdimensionära fasor.
"Svalbard" är ett Lovecraft-ianskt äventyr som snabbt (och välgjort) lägger upp vad för slags universum vi befinner oss i,
och "Danielle" är en exorcist-historia som träffar hårt i ett pappahjärta.

Jag är ett fan! Historierna är jättebra, och berättade likaså. Läckert tecknade, men färgläggningen knockar en totalt!
Såg en teaser igår om att nästa del kommer om ett år. Trist att vänta så länge, men kul att ha något att se fram emot!
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Göran Semb »

The Complete Junior and Sunny by Al Feldstein;
Madklassiker 1952-1953;
The Comics Journal Library Volume 8: The EC Artists.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Conquistador 1
En Riktigt tung historia. Utspelar sig i mellanamerika på 1500-talet.
Aztekernas imperium faller sönder samtidigt som spanjorernas jakt på guld leder till något... oväntat.
Hoppas 2:an kommer snart.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Göran Semb »

The Complete Junior and Sunny suger; stelt tecknad Acke-ripoff (och då var inte Acke någon höjdare heller).
Madklassiker 1952-1953 innehåller bra, läsvärda saker. Har ni inte läst det tidiga Mad-historierna så gör det för all del, i någon form.
The Comics Journal Library Volume 8: The EC Artists innehåller en hel del bra saker även om jag blir litet frustrerad ibland på sättet man intervjuat (och transkriberat) på.
Harvey Kurzman's Jungle Book innehåller okej satiriska historier som driver med hårdkokta deckare, förlagsvärlden m m. Men det lyfter inte riktigt, eftersom historierna inte längre känns originella. Tiden har i någon mån sprungit ifrån Kurzmans grejor IMO -- utom kanske krigshistorierna, som har en stark emotionell grund att stå på; folk dog ju faktiskt på riktigt i de där krigen. Vi får se vad jag tycker om Hey Look! när jag läst klart den. (Och hans Mads klassikerstatus är förstås välförtjänt, med en hel del riktigt bra teckningar.)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Fastnat några sidor in i senaste Agent X9... Silas Corey ÄR ju bra... Man VILL verkligen älska den. Men antingen läser man alltsammans i ett svep och tänker sedan: jag minns ingenting. Eller också kommer man 5-10 sidor in i ett avsnitt. Och fastnar där. Tidningen blir liggande. I dagar. Och då är det ju även Modesty och Velvet som ska läsas... längre in i numret...

(Vet verkligen inte vad jag vill säga med detta... Och vi får hoppas att detta bara gäller mig! Annars går det käpprätt för X9:s nya kampanj för att få fler läsare....)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Litium nr 2.
Dubbelepisod med the wake denna gång. Den måste du läsa Rio, den kommer att inspirera dig (och alla ni andra också)
Vilken otroligt intressant berättarteknik. Constantine och American Vampire går inte heller av för hackor. Bästa vuxenserietidningen i Sverige idag.
TimmyZillen
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 07:30
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av TimmyZillen »

TimmyZillen skrev:Var nere på Seriezonen i fredags och hämtade senaste lösnumren av:

Hellboy in Hell - Det känns verkligen att vi närmar oss slutet nu. Kul att Mignola går in på helvetets historia och ger dess invånare ett djup som jag inte sett förr.
Baltimore
House of Penance
Klaus
och
Moon Knight - Jag behöver verkligen lite backstory på´den här herrn, men jag tror att det kommer bli riktigt bra!


Nu har jag hunnit klart med de här! Jag är farligt nära att prenumerera på mer än jag hinner läsa nu..

Senaste Baltimore var riktigt vass! Vi är inne i en "backstory"-fas, och Bergting levererar de kanske kusligaste paneler jag sett någon gång. Det är så man känner fasan stråla från sidorna!

House of penance börjar bli riktigt konstig, på ett utmärkt sätt!!

Klaus omslag teasade ett möte med en läcker demon (eller Krampus, kanske?), men vi får nog vänta en stund till. Den här var lite utav en transportsträcka, men jag är spänd av förväntan till nästa nummer!!


Jag lyckades äntligen komma ihåg beställa "Headlopper", men första numret var slutsålt.. Så det blev till att vänta på nytryck eller TPB på den..
Blev lite intresserad av nya Power Man and Iron Fist med, men jag måste nog inse att jag inte hinner läsa alla tidningar som kommer ut..
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Läser Baltimore volym 4. två femtedelar in så håller den samma höga klass som jag vant mig vid.

Har mest läst prosa de senaste månaderna (lustigt nog fick jag lust till det ungefär när jag började jobba på min egna nya serie.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Tex Willer! På NORSKA [:)]

Efter att diskuterat med norrmän på facebook och även Thomas här på forumet kände jag att norska inte alls var svårt att förstå.
Så jag beställde ett paket Tex Willer, fick ett bra pris av Ivan Pedersen. Har nu läst första pocketen och jag ångrar inte köpet en sekund.
Har bara läst den första pocketen men det är en rafflande och fartfylld historia om sex soldater som deserterat och väljer brottets bana istället.

Teckningarna gillar jag.
Bild

Gubben längst ner till höger är lik någon skådespelare, tror jag, men kommer inte på vem.

Synd att inte denna serie finns i Sverige. Det är ju en annan typ av Western än Blueberry och Commanche. Lite mer lättläst action, två medelålders rangers som rider omkring och försöker skapa lag och ordning. Trevlig läsupplevelse trots att den är på norska.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Din tosk! Helsikes snushane! (Dustehue! Dompapp!)

(Litet osäker på hur bra norska fungerar för kraftuttryck...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Din tosk! Helsikes snushane! (Dustehue! Dompapp!)

(Litet osäker på hur bra norska fungerar för kraftuttryck...)


det funkar, man vänjer sig [;)]
Skriv svar