Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo det klart att det nog krävs arbete för att få dem i färg, jag tycker det var kul att se dem i färg bara.

Det beror ju mycket på hur man färglägger med, i det hör fallet vill man ju inte döda allt extraarbete som svartvitt ger över att göra serien klartför färgläggning.

Rasterna är tex kvar, och de har valt att vara lite försiktiga hekt enkelt.

Så jag tror väl inte alla team Fantomen serier i serietidningsformat blir omvandlade i brådrasket.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag börjar med den Absoluta Sandman igen, den svenska versionen. Jag har börjat läsa den många gånger men aldrig riktigt kommit igenom den. Nu kör vi på igen. Jag har annars läst väldigt många böcker och serier med Neil Gaiman. Skall bli spännande.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Ikväll blir det det nya Asterixalbumet.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Vad läser ni?

Inlägg av zlv »

Lånade precis Framtidens Arab 3 på biblioteket.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Lilla Fridolf samlingsboken, en serie jag inte gillade värst som barn men på senare år tycker är bland det bästa svenska från sin tid.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Försöker hitta tid och ork till att påbörja Batman Vol 1&2 Rebirth Deluxe Ed. Den har stått och stirrat på mig i bokhyllan allt för länge nu.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Göran Semb »

Spirou av Morvan och Munuera.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

haha fusk att läsa serier bara för att översätta dem :-)
9mm, i'm never further away than that.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Göran Semb »

Kanske lite.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Ala »

Läser mestadels i DC och Marvels appar på iPaden nu för tiden, förutom Fantomen och nått enstaka album här och där.

När det gäller DC har jag senaste tiden läst klart New 52-Green Lantern och New 52-Justice League samt Rebirth-Batman. Men det tar lite tid eftersom jag försöker vänta och köpa albumen när de släpps istället för lösnummer. Och läst The Button och Dark Days: Forge + Casting.

I Marvel-väg har jag läst en del Amazing Spider-Man (Spider-Verse bla) och ser fram emot att läsa lite Punisher- och Daredevil-album jag har liggandes där.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Stranger »

Håller på och plöjer igenom Wonder Woman från 87 Post-crisis rebooten och framåt. Den var bra fram till tidigt 90-tal, sen blev den i princip oläslig, ungefär som alla andra DC och Marvel serier från den eran.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo Perez var bra och läsbar ännu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Läste precis klart Superman Reborn. Den här serien spela mig verkligen ett spratt, kan man nog säga. Samtidigt som det blev väldigt skönt att veta att 1+1=1 [:o)]

Känns så här i efterhand som att detta har varit årets viktigaste DC bok för mig personligen. Inte den bästa men den som flätat ihop allt samtidigt som den skapade ganska stora frågetecken för vilka följder allt detta kommer få framöver. Sista sidan är en av de bästa cliffhangers jag varit med om i en serie.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Cinebooks engelska Buck Danny album, kanske lite väl mycket politik i vissa, dvs mycket text.
Men väldigt realistiskt tecknat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:Lilla Fridolf samlingsboken, en serie jag inte gillade värst som barn men på senare år tycker är bland det bästa svenska från sin tid.


Den boken var kanon. Jag minns att jag gillade 113 Bom mer än Lilla Fridolf. Jag hoppas dom ger ut något pampigt av den serien också.
Bjarre är speciell, en skön fartig stil, och artiklarna i boken om honom gjorde det inte mindre intressant.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Tja kanske, det är ju ovanligt reprintat med och även Oskar är ju inget som givits ut i modern tid men en imo kul serie med.

Jag antar att tanken är om den här säljer kommer mer av svenskt som inte reprintats nästan alls?
Jag tycker man kan läsa så mellan raderna på nåt sätt.

Och jag tyckte denna boken var riktigt bra faktikst.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Grumme »

Jag har precis läst Zak & Ting - Jobbiga Jävlar del 1 av Yvette Gustafsson.

Tidigare har jag snubblat över Zak och Ting i stripformat i tidningen Nemi, och jag måste säga att serien passar bättre som fyr-rutingar än som längre serie.
Detta till trots, så gillade jag den första delen av Jobbiga Jävlar tillräckligt mycket för att jag ska vilja läsa mer, och få veta fortsättningen.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Humanoida intåg på amerikanska marknaden har ju givit mycket även för oss här som inte kan franska men engelska.

Det ena bättre än det andra kommer ut och allt går kanske inte hem hos serieroman i USA men jag tror det passar oss som kan tänka utanför det.

Iaf Christophe Bec en författare jag börjat läst en del av.
Hittade honom för att han skrivit ihop med den mer för oss kände Xavier Dorison, tredje testamentet, Undertaker och många fler.

Skriver en hel del äventyrsserier och mystiska skräckserier.

Carthago Äventyrens, en samling med berättelser om jakt efter monster i världen, baserade på typiska sägner som finns även om de aldrig givit nåt i vår värld.
Här gör de det kopplat till en grupp personer som söker svaren.
Allt typiskt av idag europeiskt realistiskt tecknat, ja ni vet Thorgal etc. En stil som man inte så ofta ser man annanstans imo.

Finns en längre Charthagobaderad bok med men den har jag inte läst ännu, men den finns utgiven på engelska.

Det finns aldrig nån botten känsla det som om man söker nya serier, finns det inte från förr så finns det från nån annan del av världen osv.
Seriernas död är väldigt överdrivet snack.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tänkte börja läsa "Webslinger Unauthorized Essays on your Friendly Neighborhood Spider-Man" edited by Gerry Conway.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik »

Smålands Mörker av Henrik Bromander. Tagit mig in i andra kapitlet. Som alltid grymt bra historia, tecknandet på en ganska simpel, men stabil nivå, vilket på något vis ändå blir en bra kombo!
Skriv svar