Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Har nu tagit fram en till volym med Steve Canyon.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Jaha... och här blir det Fantomens inbundna årgångar. Del 1, 1968 damp just ner i brevlådan. Ser ut att bli mycket sy Barry, varvat med italienska fantomen serier och Wilhelmsson.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Jaha... och här blir det Fantomens inbundna årgångar. Del 1, 1968 damp just ner i brevlådan. Ser ut att bli mycket sy Barry, varvat med italienska fantomen serier och Wilhelmsson.

Mycket Johnny Hazard och spanska västernserier, ser det ut som...

https://fantomenindex.krats.se/1968
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Jag får rätta mig själv. Tydligen var inte Wilhelmsson inblandad i någon serie. Däremot hjälpte Eralp till i att teckna något i nån italiensk serie. Jag tycker den här epoken är intressant. 1968 kom tydligen den svenska licensproduktionen av sig och man satsade på italienska fantomenserier istället. Förutom de amerikanska dagstripparna förstås. Måste ha blivit en omställning för läsarna då 1967 innehöll en stor del av McCoy-repriser.

Jag har bestämt mig för att fortsätta prenumerera på denna bokserie, även om tryckkvalitén inte är den bästa och den är förhållandevis dyr. Det går inte att hitta bättre begagnade tidningar heller. Och artiklarna är intressanta. Sen är det ju här en epok växer fram. En epok som gjorde att Fantomen blev den slitstarkaste äventyrserietidningen i Sverige.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

De flesta gamla Fantomentidningar finns hos SerieCentrum i Trelleborg. Skicka ett mejl och ange vilka nummer du behöver så svarar Gjäls och berättar vad han har. Om du vill ge 10 för en "fair" eller 30 för en "mint"...
Han har KNASIGT mycket...

(Håller med dig om trycket och priset. Tycker också att de här årgångsvolymerna är lite ogenomtänkta. Hade varit bättre om de packade in åtm en halv årgång i varje volym. Och omslaget hade inte behövt vara hårt. De kunde gjort som SEMIC gjorde med gamla MAD på åttiotalet istället. SÅ fina är ju inte dessa gamla serietidningar. Det man vill är att kunna läsa dem -- att ta del av de seriehistoriska dokumenten... ) :P
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:Tycker också att de här årgångsvolymerna är lite ogenomtänkta. Hade varit bättre om de packade in åtm en halv årgång i varje volym. Och omslaget hade inte behövt vara hårt. De kunde gjort som SEMIC gjorde med gamla MAD på åttiotalet istället. SÅ fina är ju inte dessa gamla serietidningar. Det man vill är att kunna läsa dem -- att ta del av de seriehistoriska dokumenten... ) :P

Som årgångsredax får jag väl försöka ta till mig synpunkterna, men jag undrar om du verkligen menar att man ska göra 900-sidiga böcker (så mycket skulle halva årgång 1968 motsvara)? Och hur ska man göra "som SEMIC gjorde med gamla MAD på åttiotalet"? Det var ju osålda tidningar som limmades ihop med ett nytt kartongomslag utanpå. Det går ju knappast att hitta ett restlager med 50 år gamla Fantomentidningar och göra så idag.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:De flesta gamla Fantomentidningar finns hos SerieCentrum i Trelleborg. Skicka ett mejl och ange vilka nummer du behöver så svarar Gjäls och berättar vad han har. Om du vill ge 10 för en "fair" eller 30 för en "mint"...
Han har KNASIGT mycket...


Tack för tipset, samtidigt är det ju bra att ha dem samlade i böcker. Och artiklarna är bra. Jag hade gärna sett fler sidor av dem. Det kommer nog att kräva en egen bokhylla när samlingen är klar, men hade jag serietidningar blir det en massa lådor med inkompletta årgångar med trasiga och nerfläckade exemplar. Tror även det blir jobbigt att jaga rätt på alla.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Nja. Man fick kanske trycka på tunnare papper? Sånt här HAR gjorts, exempelvis i Amerika.
Om man jämför med att köpa begagnade tidningar så blir det c:a 1000 kr för en årgång (26 nr) även om man ger så mycket som 40 kr för enstaka nummer. Att köpa fyra årgångsböcker (eller hur många går det på en årgång?) kostar 300 kr x fyra = 1200 kr.
Man får alltså betala mer för de avfotograferade faksimilerna än för de äkta originaltidningarna!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

RioGrande skrev:Nja. Man fick kanske trycka på tunnare papper? Sånt här HAR gjorts, exempelvis i Amerika.
Om man jämför med att köpa begagnade tidningar så blir det c:a 1000 kr för en årgång (26 nr) även om man ger så mycket som 40 kr för enstaka nummer. Att köpa fyra årgångsböcker (eller hur många går det på en årgång?) kostar 300 kr x fyra = 1200 kr.
Man får alltså betala mer för de avfotograferade faksimilerna än för de äkta originaltidningarna!


Under 40 kr för de flesta nummer från 1968 skulle innebära ganska slitna tidningar enligt värderingen: http://seriekatalogen.se/index.php?v=192
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Eller också är de lite övervärderade i listan.
Har i och för sig inte kollat så mycket på just 68:orna. Men jag bläddrade igenom 72:orna hos SerieCentrum en gång. Övervägde att köpa alla numren med M2-äventyret Skatten på Spökön som bara finns publicerat i den formen. Då låg priserna mellan 10 och 40 beroende på skick. (Men det kändes i slutändan lite för dyrt att lägga c:a 200 kronor på ett 30-sidigt M2...)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Jag har nyligen läst ut Frankas samlade äventyr del 2 från Cobolt. Denna gång två album samlade. Första albumet (äventyret) "Gangsterfilm" var väl lite sisådär. Föll mig inte riktigt i smaken. Men nästföljande "Atlantis" gillade jag.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Roy Cranes Buz Sawyer 4e boken FB givit ut.

Hoppas det blir fler även om han fick assistenter för allt sen, jag gillar drt Crane gjort bättre än många andra erkända äventyrsstrippar tex Terry and the Pirates.

Att det är realistiskt snyggt är inte allt jämt, Buz Sawyer blew ju bättre klart efter ww2 berättelserna som jag kan tycka är det vanliga flaggviftandet för USA mest, då var Wash Tubbs bättre isf.

Visst Crane var väl som de andra som gick på djupet i americas militär en anhängare för de, mot kommunism etc, men jag tycker ändå Buz blev bättre trots att US Navy kvarstod, senare med tex Troublemakers osv var det hög standard ännu.

Så jag hoppas de ger ut fler.

Wash tubbs har givits ut under 80tal så det ser man nog aldrig igen utan får försöja köpa de gamla.
Däremot Captain Easy dagstrippar kan vi nog få se.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Roy Cranes Buz Sawyer 4e boken FB givit ut.
Det är inte troligt att det blir fler Buz Sawyer-volymer. Tyvärr. Men Wash Tubbs & Captain Easy-böckerna från 80-/90-talet är ju löjligt billiga ibland - man kan hitta alla 18 volymerna för sisådär 300 dollar, och alla söndagssidorna med Captain Easy finns i tryck i fyra stora volymer. Annars finns allt Buz Sawyer från starten t o m 1966/67 repriserat i Comics Revue, men utspritt i hundratals nummer och ofta i dassig reproduktion. Höstens Agent X9-album repriserar, apropå Crane, två Buz Sawyer-episoder från 60-talet.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

germund skrev:Höstens Agent X9-album repriserar, apropå Crane, två Buz Sawyer-episoder från 60-talet.

Kan man hoppas på ryska spioner på USA-semester eller socker på ostron? [8D]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Mycket av då Buz Cooper gick ju i Seriemagasinet dock, inget vidare tryck och papper, men det är tur att det var så för de är billiga oftast att köpa.

Jag har tyvärr bara några från mjukpärms Wash Tubbs jag har aldrig hittat nåt för de pengar jag kan betala tyvärr.

Digitalt har jag såklart rubbet men tja det är just från nämnda utgåvor du nämner det är digitaliserat och kan därför se ut därefter.

Jag giarr helt enkelt mycket av vad Crane gjorde eller då senare var inblandad i helt enkelt.

Hsn är på inget sätt okänd eller nåt, men vissa gillar ju inte att han har en slags cartonny-realistisk stecknarstil, de vill ha mer realism, eller kanske mindre hehe, jag menar Popeye får väl kallas äventyr med och det är ju inte relaism alls.

Jag gillar helt enkelt fanatsifulla eller mer upptäcksresande äventyr än de här där militären är inblandad i första hand, jag vill gäspa när jag ser dem från USA.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik »

Vid ett besök på bibliotekets konsthistoriska avdelning hittade jag något mycket intressant, ”Munch” av Steffen Kverneland - en biografi i serieformat(!). Kände inte till författaren/tecknaren sedan innan, men då konstnären tillhör en av mina favoriter fångades intresset.

Kverneland har lagt ner mycket research för att skapa denna biografi om konstnären Edvard Munchs liv och källförteckningen är imponerande lång. Kverneland förmåga som tecknare är inte sämre - han kombinerar sin egen ”cartoon”-stil med Munch expressionism på ett mycket skickligt sätt.

För mig som dels är intresserad av konsthistoria men än mer älskar serieformatet blev det jackpot. Snart halvvägs in i boken och jag ägnar nog min söndag till att läsa resten av den.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

Kvernelands biografier – Munch och Olaf G -är briljanta. Rekommenderas klart även av mig. Själv läser jag de två första volymerna av Sussi Bechs samlade verk - Dalila den drevne och Aida Nur - utgivna på eget förlag. Mycket trevlig läsning och böckerna är både proffsiga och sådär varmt personliga som egenproducerade utgåvor ofta blir, när fina minnen och mycket kärlek till materialet får styra produktionen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Olaf G. är förresten gjord tillsammans med vapendragaren Lars Fiske, som även gjort biografin Merz - om Kurt Schmitters - på egen hand.

Eller egentligen så uppstod både Munch och Merz som delar i den sammanskapade albumserien Kanon, innan de samlades i album på egen hand...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Brittiska Star Wars, det som aldrig USA fick se.

Mestadels svartvitt material som lades in pga att det amerikanska materialett tröt, dock ändå författat av amerikaner(Goodwin) och tecknat av ofta(Infantino), men också en del av tex Alan Moore som exempel på udda.
Den innehåller även artiklar som publicerades, ofta intervuer med skådespelarna osv, man ser iaf en sak när man läser den att Gorge Lucas knappast hade nån 6 delars story i huvet från början utan det är en senare konstruktion han hävdade, jag antar att det var när första filmen blev så stor.

Marvel hade ju en UK baserad utgivning som gjorde en del bar för hemmarknaden, konstigt att det lönade sig att inte ge ut hemma.
En del av materialet blev klassiker Alan Moores Captain Britain imo, underskattat kanske och inget för en USA publik som inte var redo, precis som med tex Miracleman och Zenith som andra exempel.

Engelska serier fick sin helt engna stil under 70talet helt olik den amerikanska då, men som sagt den importerades ju sen, och än idag imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

De där serierna gick väl i Månadens äventyr och liknande på svenska?

Edit: Jag tänkte nog på den amerikanska dagspressversionen, och den var tydligen i Serie-Nytt och Seriemagasinet, samt dessutom ett julalbum med tidigare publicerat material.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... sversionen
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar