Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
Göran Semb skrev:Nyss läste och översatte jag allra tidigaste Lucky Luke, som faktiskt håller. Man är så bortskämd med Goscinnys manus att det är lätt att avfärda de tidiga Morris-historierna, men det är i efterhand lätt att förstå varför han -- eller LL -- blev en av Spirou-tidningens stjärnor redan då.

Är det för Cobolt? Albumförlaget?

Det känns ju som de där serierna redan finns i ett antal svenska utgåvor redan, men iofs, det kanske var ett tag sen de gick att hitta i boklådorna...


Tycker absolut att Lucky Luke borde få en hedersam utgivning typ Linda&Valentin, Blueberry eller Comanche. Ser att det mesta är utgivet men det verkar vara lite olika( pocketar, serietidningar, album och specialalbum) och inte kronologiskt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Oj. Det visste jag inte. Att döma av andrahandsvärdet är nog en nyutgivning en bra grej!
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Göran Semb »

Albumförlaget.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Göran Semb skrev:Albumförlaget.

Så är det de tidiga vanliga albumen som ska komma i nyutgåva, eller tjocka kronologiska samlingsalbum?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Göran Semb »

Tjockt och kronologiskt.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Göran Semb skrev:Tjockt och kronologiskt.


[8D] nice
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

GÖTT!!!
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

Prisras att vänta på de gamla samlingarna då...
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Serieguden skrev:Prisras att vänta på de gamla samlingarna då...

Knappast, samlare bryr sig inte värst.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Den där relationen känns inte helt uppenbar. Jag vet inte hur mycket av värdet som beror på läsvilja, och hur mycket som beror på att det traditionellt varit värdefulla objekt...

Dessutom är det mest de senare albumen som känns litet värdefulla, de tidigare albumen känns inte direkt värda mer än nya, ändå.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

BoJustBo skrev:
Serieguden skrev:Prisras att vänta på de gamla samlingarna då...

Knappast, samlare bryr sig inte värst.


Det är inte bara samlare som köper, utan sådana som bara läser också, och de är inte intresserade av allt som getts ut i alla versioner, utan nöjer sig med en version av allt.
Finns det då ett nytryck som kostar en femtedel av första versionen kanske hälften av köparna väljer nytrycket, och då minskar efterfrågan på första versionen= Priset går ned.
Det hände med Don Rosa -farbror Joakims liv när Hall of fame kom ut, Valhall - den stora boken del 1, när den samlade sagan kom ut, och det känns som att det händer nu med Linda & Valentin albumen när samlingarna kommit. Köpte del 12 i NM för 300:- av en av de större seriehandlarna i Stockholm i somras. Den hade kostat bra mycket mer annars.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Klart det kommer falla, om de nya är lika fina.

Som med Valhall som ju de nya var bättre än de gamla samlingarna.

Jag har de gamla LL till 1978 eller nåt sånt så jag överlever väl då jag inte tänkt sälja iaf.
Asterix saknar jag en bunt och även där är begpriser höga, har råkat hitta några på loppis bara som jag inte hade.
Är de gamla dyyyyra så kan utrymme finnas för att ge ut igen.

Vad jag läser, tja plöjde Comanche och Blueberrys senaste samlingsböcker idag, så det var en bra dag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Denna regniga eftermiddag har jag läst Hermanns Sarajevo tango. Väldigt intressant, både Hermanns engagemang och avsky för kriget och tystnaden som lät allt gå för långt. Han har en ganska rättfram och rå berättarstil vilket jag märkte då han gjorde något eget Bernard-Prince äventyr för några år sedan. Jag tänker att det är många krig även idag som verkar olösliga och så många gånger som det blir ett blodigt slut som ingen känner sig nöjd med. Inte ens segrarnas anhängare, med tiden, då allt kommer upp i ytan. Folkmord och etnisk rensning verkar vara något som aldrig upphör. Nåväl, den var intressant, stämningsfull och spännande, och jag skulle gärna läsa mer av den här sortens berättelser. Som berättar en historia med ett politiskt budskap.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Var inte lika förtjust i Sarajevo. Men som du vet är jag misstänksam mot propaganda (helt oavsett om den "goda" eller onda sidan är avsändare). De där "satir"-sidorna riktade mot FN (eller vad det nu var?) skämdes jag lite över att jag överhuvudtaget läste.
//(/
Själv har jag läst ett Angel Wings-album (som var rätt dåligt) samt börjat läsa Top 10 (av Moore, Ha och några andra). Flippad superhjälteserie som påminner lite om SH3 av Daniel Ahlgren (den påminner lite om Watchmen också). Har läst c:a 80 s. Volymen är jättetjock. Flera hundra sidor. Så kanske ändrar jag uppfattning. Men just nu gillar jag den. I en rolig scen när det skulle bli förhör på polisstationen kom det en advokat, som var en haj.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Ja Top 10 är en klassiker av Moore, helt klart.

Själv läste jag ut ett par Epic samlingar av Peter Davids Hulk, 92-94 , bra tid.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Kattmannen »

Nyligen har jag läst två album om ”Alix” (av Jacques Martin), en yngling i Romarriket som är med om en massa äventyr. ”Den onda guden” och ”Iorix den store”. Hittade dem och ett album till på ”Världens längsta bokbord” i Sthlm den 20/8. Jag minns att jag hade två andra album när jag var riktigt liten första delen av 80-talet. De var bättre än vad jag mindes. Bra tecknade och spännande om en rättrådig tapper yngling. Jag minns att jag som liten tänkte mig ”Alix” som fullvuxen, men då var jag själv rätt liten, nu ser jag honom som riktigt ung. Skulle gärna kunna tänka mig att köpa albumen om de kom i nytryck.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Kan tipsa dig om att Faraos Cigarer ger ut Alix i Danmark. Riktigt snygga volymer (som nästan ser ut som femtiotalsfaksimiler (bortsett då från att de är översatta till danska!)). Även tidigare kom det ut fler titlar i Danmark --- på Carlsen och på Arboris. </// Bland annat har Faraos Cigarer givit ut det allra första Alixäventyret, från 1948...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Kan tipsa dig om att Faraos Cigarer ger ut Alix i Danmark. Riktigt snygga volymer (som nästan ser ut som femtiotalsfaksimiler (bortsett då från att de är översatta till danska!)). Även tidigare kom det ut fler titlar i Danmark --- på Carlsen och på Arboris. </// Bland annat har Faraos Cigarer givit ut det allra första Alixäventyret, från 1948...

Deras utgåva känns litet hoppig, iofs. Den danska utgivningen är bredare än den svenska, men albumen finns utgivna på olika håll, och de är ofta rätt dyra på danska.

http://comicwiki.dk/wiki/Alix

http://www.forlagetfaraos.dk/tegner--fo ... artin.aspx

http://pegasus.dk/soegning/Alix
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

Kattmannen skrev:Nyligen har jag läst två album om ”Alix” (av Jacques Martin), en yngling i Romarriket som är med om en massa äventyr. ”Den onda guden” och ”Iorix den store”. Hittade dem och ett album till på ”Världens längsta bokbord” i Sthlm den 20/8. Jag minns att jag hade två andra album när jag var riktigt liten första delen av 80-talet. De var bättre än vad jag mindes. Bra tecknade och spännande om en rättrådig tapper yngling. Jag minns att jag som liten tänkte mig ”Alix” som fullvuxen, men då var jag själv rätt liten, nu ser jag honom som riktigt ung. Skulle gärna kunna tänka mig att köpa albumen om de kom i nytryck.

Om du verkligen vill läsa om Alix som vuxen så finns det ju en albumserie som heter "Alix Senator", om Alix som just senator. Bara på franska hittills så vitt jag vet, om du inte vill ge dig ut på internets mörkare sidor för då finns det en engelsk översättning gjords av fans i digitalt format ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar