Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Re: Vad läser ni?

Inläggav RioGrande » lör 16 sep 2017, 20:27

Tyvärr har jag inte avslutningen på gorillan. Men jag undrar om inte norrmännen gjort ALBUM av den? Har för mig att ett omslag visades på Texsidan på fb en gång. Kolla med dem!

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » lör 16 sep 2017, 20:53

RioGrande skrev:Tyvärr har jag inte avslutningen på gorillan. Men jag undrar om inte norrmännen gjort ALBUM av den? Har för mig att ett omslag visades på Texsidan på fb en gång. Kolla med dem!

Det var ett italienskt album tror jag.

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » lör 16 sep 2017, 21:02

Jag har precis avslutat Charlie Christensens senaste album med Arne Anka.
Som vanligt läsvärt, även om jag föredrar hans kortare alster istället för som här, till stor del en längre berättelse
https://www.flashback.org/ - När du vill ha nyheter, även sådant som media väljer att inte skriva om.

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » sön 17 sep 2017, 02:19

Jag läste just ut Kirkmans "Outcast" del 1 . Bra serie. Skall fortsätta med den.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 17 sep 2017, 06:29

Daredevil Masterworks 11, den enda masterworks jag kostat på, jag har andra men begagnatköp osv mest.

Jag är sån som läser fler saker om varandra, så även Marvels 70,tals hit Master of Kung-fu vol2.
9mm, i'm never further away than that.

Kattmannen
Fine

Inläggav Kattmannen » sön 17 sep 2017, 16:56

Tack för info om Alix! Danska och engelska kan jag ju läsa serier på, men inte franska.

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » tis 26 sep 2017, 09:17

Har läst mycket manga jag lånat på biblioteket senaste veckan.
Good-bye av Yoshihiro Tatsumi. Samling men kortisar i Gekiga genren (serier med äldre män som målgrupp). Bra grejjor men inte för den som har lätt att bli deppig.
The Strange Tale of Panorama Island av Suehiro Maruo baserad på en bok av Edogawa Rampo. Även detta en vuxenserie. Mycket skumt, mycket intressant. Handlar om en författare som tar över en död mans identitet för att kunna förverkliga sin dröm om att bygga en utopisk ö.
A Drunken Dream and Other Stories av Moto Hagio. En samling serier skriva på sent 60-tal och tidigt 70-tal för ung kvinnlig publik. Inte det romans slask jag förväntade mig. Ganska vuxna teman och mycket tragedier.

Sedan har jag även läst en bit till av Nemesis the Warlock av Pat Mills från 2000ad. Galen rymdopera.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » ons 11 okt 2017, 09:28

Läste äntligen ut Nemesis the Warlock volym 1 av Pat Mills etc. Bra grejjor.
Läste även ut Red Moon av Carlos Trillo och Eduardo Risso i morse, skit dåligt skriven verkligen. Deus Ex Machina på var och varannan sida. Rissos bilder var såklart bra, men inte hans starkaste arbete häller.
För ett par dar sedan läste jag igenom Sanctum av Xavier Dorison och Christophe Bec. Spännande sci-fi, fantasy, thriller, skräckis. Fast har lite klagomål med att karaktärer var kopierade från skådisars ansikten å sånt.
Mina serier

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » ons 11 okt 2017, 09:58

Läste Bo Hernö igår. I Seriemix 4. Det var bra.

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » ons 11 okt 2017, 10:03

Den där Bo är en knepig typ, för mycket svärta säger somliga. För lite säger Lars Krantz enligt det påhittade ryktet.
Mina serier

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 11 okt 2017, 12:54

Supermsn and JLA vol 1, JL när Jurgens tog över efter Giffen och De matteis.

Si så där, men jag har läst det förr i lösnummer mins jag, det är när det leder upp till att Superman "döööör", årets händelse som tom svensk media tog upp.:-)
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Erik
Kontakt:

Inläggav Erik » ons 11 okt 2017, 22:10

Nya Norrland av Mats Jonsson.
Bild

Detta är det första jag läser som Jonsson skapat och jag har kommit en tredjedel in i boken. Det som imponerar på mig så här långt är Jonssons berättarförmåga. Han belyser ett problem och djupdyker i en liten norrländsk bruksorts historia. Boken är helt i svartvitt med många detaljerade bilder, alla detaljer i samband med mycket text gör boken något svårläst. Kanske hade större skala av rutorna varit gynnsamt för boken.

Hursomhelst, historien är mycket intressant och blir en liten tidsresa till min egen barndom i en liknande ort. Det känns som att boken kommer leda till en rad olika analyser och slutsatser och det är något jag ser fram emot att läsa framöver.

Andra böcker jag läst nyligen är Joe Saccos Fixaren som var okej enligt mig men aldrig riktigt fångade mitt intresse, samt Henrik Bromanders debut Hur vi ser på varandra, som var lika fantastiskt bra som historierna var sjuka. Det sjukaste jag läst, möjligen i konkurrens med Daniel Clowes.

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » lör 14 okt 2017, 17:33

Inspirerad av nyutgivningen av Blueberry fick jag lust att plocka fram mina gamla förstaupplagor. Album nr 1-4 läste jag i Fantomen, så dom köpte jag aldrig. Dessutom var nr 5 (Jakten genom öknen) det första riktiga toppalbumet enligt min mening. Nr 6 (Spöket med guldkulorna) fortsätter och avslutar detta kanonäventyr. Och sen därefter äventyret "Guldskatten" med albumen "Chihuahua Pearl", "Mannens som var värd 500.000" och "Uppgörelsen i Tacoma". Detta är äventyrsserier när de är som allra bäst! J-M Charlier och Jean Giraud - vilka mästare!

Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Inläggav germund » lör 14 okt 2017, 18:45

Jag har faktiskt också läst Blueberry senaste veckan, och exakt dessa äventyr (Cobolts finfina bok 4). Fantastiska äventyr på ALLA sätt.

Användarvisningsbild
Serieguden
Very Good

Inläggav Serieguden » lör 14 okt 2017, 19:26

Var inte så förtjust i Blueberry när den gick i Fantomen. Tyckte det var för plottrigt, men i färg i albumformat är den otroligt fin.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 14 okt 2017, 19:47

Serieguden skrev:Var inte så förtjust i Blueberry när den gick i Fantomen. Tyckte det var för plottrigt, men i färg i albumformat är den otroligt fin.

Även berättarmässigt var ju Fantomenpubliceringen ganska plottrig. Det är ju en serie där man ofta behöver läsa 2-5 album i följd för att få en någorlunda avslutad historia, och i Fantomen så läste man bara 1 tredje- eller fjärdedels album per nummer, och så fick man vänta ett par månader till nästa publicering...

Fast det påminner ju iofs om hur den allra först publicerades i Pilote... (Färre sidor per nummer, veckolig utgivning, och sällan särskilt långa pauser mellan olika albumäventyr...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

mib

Inläggav mib » sön 15 okt 2017, 11:23

Nästan precis klar med Hard Boiled (second Edition). Sett fram mot denna utgåvan rätt länge nu. Senaste genom läsningen var på 90 - talet. Det var en stor besvikelse över att de kändes som de kört boken genom ett slags sepia filter från pärm till pärm i denna nya utgåva. Berättelsen i sig är klart värd att läsa med sin skruvade tvist, om någon inte läst boken redan.

Och precis klar med Tintin och Faraos cigarrer från Kartago Förlag. Inte mycket att orda om. Fin bindning och utgåva i mitt tycke, om än med lite tunt papper i själva boken.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » mån 16 okt 2017, 14:34

Fantomen årgångsvolym 1967 (nr 1-5 (tror jag)). Ganska mycket Johnny Hazard. En rätt okej period. Inte så mycket billigt utfyllnadsskräp, varken bland biserierna eller i huvudserien.

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » tis 17 okt 2017, 13:49

Har precis påbörjat det album som brukar vara höjdpunkten i serieväg när det kommer ett nytt varje höst. [:)]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill ha nyheter, även sådant som media väljer att inte skriva om.

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Inläggav smorkin » tis 17 okt 2017, 20:18

Grumme skrev:Har precis påbörjat det album som brukar vara höjdpunkten i serieväg när det kommer ett nytt varje höst. [:)]

bild

Aha, hade missat att den var på väg; tack!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com

Återgå till "Serier i allmänhet"