Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läser om några gamla Fantomen fr 79: 6, 9, 12. Det är berättelsen om Röda drakens pirater (som nyligen återtryckts i färg... men jag vill ju återvända till den ursprungliga läsmiljön... tillsammans med King och Mandrake och sånt! )
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik »

RioGrande skrev:Läser om några gamla Fantomen fr 79: 6, 9, 12. Det är berättelsen om Röda drakens pirater (som nyligen återtryckts i färg... men jag vill ju återvända till den ursprungliga läsmiljön... tillsammans med King och Mandrake och sånt! )

Hela berättelsen finns i butik just nu (nummer 22-23). Kommit halvvägs in i historien och den är riktigt bra! Antar att enda skillnaden är att nypubliceringen är färglagd?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

En annan skillnad var visst att en sida var felmonterad så att övre halvan hamnade längst ned och nedre halvan längst upp. Har bara hunnit läsa om del 1 hittills. Och visst är det lite nostalgi, men TOKBRA? Mer tveksamt! [V]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:En annan skillnad var visst att en sida var felmonterad så att övre halvan hamnade längst ned och nedre halvan längst upp. Har bara hunnit läsa om del 1 hittills. Och visst är det lite nostalgi, men TOKBRA? Mer tveksamt! [V]

Var det felmonterat första gången, eller i reprinten?...

(Det mest logiska känns ju som att felet har rättats till sen originalpublicering, men Fantomen virrar starkare än djungelfnatten...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Viktor Kasparsson Helvetes Fasor.

Mycket underligt slut här? Hur ska det tolkas? Slut på den totala historien?

Ändå stämmer det inte med storyn vad som ju förs över alls isf.

Njä jag vet inte jag, inte direkt i nivå med tidigare i serien men jegriplig om drt är just sista albumet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:En annan skillnad var visst att en sida var felmonterad så att övre halvan hamnade längst ned och nedre halvan längst upp. Har bara hunnit läsa om del 1 hittills. Och visst är det lite nostalgi, men TOKBRA? Mer tveksamt! [V]

Var det felmonterat första gången, eller i reprinten?...

(Det mest logiska känns ju som att felet har rättats till sen originalpublicering, men Fantomen virrar starkare än djungelfnatten...)

Såg nu att det tydligen var felmonterat i nya numret... Ajaj!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag läser de 10 titlar som Spider-Man är involverad i plus Ms Marvel:

1. The Amazing Spider-Man
2. The Amazing Spider-Man Renew Your Wows
3. Peter Parker Spectacular Spider-Man
4. Spider-Man
5. Spider-Gwen
6. Gwen-Pool
7. Spider-Man and Deadpool
8. Champions
9. Venom
10. Ms Marvel
11. Ben Reilly The Scarlet Spider
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
Wakuran skrev:
RioGrande skrev:En annan skillnad var visst att en sida var felmonterad så att övre halvan hamnade längst ned och nedre halvan längst upp. Har bara hunnit läsa om del 1 hittills. Och visst är det lite nostalgi, men TOKBRA? Mer tveksamt! [V]

Var det felmonterat första gången, eller i reprinten?...

(Det mest logiska känns ju som att felet har rättats till sen originalpublicering, men Fantomen virrar starkare än djungelfnatten...)

Såg nu att det tydligen var felmonterat i nya numret... Ajaj!


Har egmont gett alla redaktörerna sparken? Jäklar vad det blivit fel de senaste månaderna.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Vad läser ni?

Inlägg av MrKumquack »

Bild
Snubblade häromdagen över den här boken på bibblan. En helt underbar historia med suverän humor och enkla, men talande teckningar. Kan varmt rekommendera denna - för mig nya bekantskap - till alla som har sitt barnasinne i behåll. Ett givet kommande köp för min del!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Dungeons & Dragons Shadowplague. Kul och rapp berättelse precis som tagen från vilken D&D session som helst. Arketyperna är 110% korrekt och otroligt fint tecknade. Gruppen med äventyrare är precis så dysfunktionell men med glimten i ögat som man kan förvänta sig från ett fantasyrollspel.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag skippade visserligen Don Rosas besök i Stockholm tidigare i veckan, men tänkte försöka återskapa magin från 1987 med att rota fram denna ur samlingen och ha som fredagsläsning:

Bild

U$219 med "Son of the Sun" såklart! (Jösses, är det verkligen 30 år sen den kom ut? [:0] )
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

Just ikväll läser jag Radio Gaga-stripapr som ska gå i 91:an under 2018, men det har blivit lite Don Rosa i veckan även för mig. Annars är det Bryan Talbots senaste och avslutande Grandville-album som gäller – jösses, så bra det är!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Undrar om jag inte ska mysa med lite Luc Orient på danska (d v s Jim West)?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

RioGrande skrev:Undrar om jag inte ska mysa med lite Luc Orient på danska (d v s Jim West)?
Har man väl ställt sig frågan, så ska man nog det.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik »

Precis läst ”Allt jag rör vid försvinner”, en bok med samlade historier skrivna av Henrik Bromander men med olika tecknare. Historierna berör verkligen, alla på olika sätt. Bland det bättre jag läst under året, helt klart.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Jag har nu precis läst Benjamin Renners "Stora stygga räven", vilket jag fick tips om (Tack MrKumquack!), och det är det bästa nyproducerade seriealbum som jag har läst på mycket länge! Enormt rolig. Många gapskratt. Mycket trevligt att det fortfarande görs bra serier. Detta album borde ju få Urhundenpris och dyl. Det har tydligen fått pris som bästa barnseriealbum i Angouleme, men det tycker jag blir fel, eftersom detta album uppskattas bäst av vuxna läsare. Vuxna som gillar djur, rolig humor och riktigt bra serier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Blandade Fantimen 2014-2016 nåt, gillar när de färglagt 80talsäventyr, jag tillhör inte svartvitt är bättre gänget alls.

Fantomen var menad för färg och jag antar enbart kostnader gjorde den svartvit.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Agentum skrev:Fantomen var menad för färg och jag antar enbart kostnader gjorde den svartvit.

Nej, fantomen var en svartvit seriestripp och hans kostym var menad att vara grå tillochmed i söndagssidorna men det lyckades färgläggaren sabba.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jag menar i Sverige.

Först var han i färg här.

Sen förstår jag att i dagstidningar var stripar ju oftast svartvita såklart, men söndagsidor i färg.

I Fantomentidningen var allt svartvitt länge.

För att tidigt 90tal gå över i färg igen, vilket iaf jag ser som en förbättring, det handlade inte längre bara om stripserier, sen bra länge.därför är det kul att de färglagt de äventyren nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Men 80-talsserierna var ju gjorda för att tryckas i svartvitt från början. Jag kan tänka mig att om rastrerna är fastklistrade direkt på originalen och liknande, kan de bli väldigt murriga vid färgläggning om de inte förarbetas digitalt innan...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar