Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

trimble skrev:Okej, det finns alltså ingen del 5 och 6 att ge ut?
Angående Silas Corey: Nej, av någon anledning tecknade man aldrig fler delar, trots att serien var väldigt populär i Frankrike. Jag & Johan Kimrin plockade upp Silas för X9 redan 2016, men det dröjde alltså fyra år innan vi gav ut dem i albumform. Både Silas och Djurslottet är briljanta serier, som dock tycks gå under radarn för rätt många.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Håller med om att Djurslottet är en briljant serie, rekomenderade den till en kompis som inte läser serier men hon var helt lyrisk efter att ha läst den så nu längtar hon efter 3 och 4.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

trimble skrev:Håller med om att Djurslottet är en briljant serie, rekomenderade den till en kompis som inte läser serier men hon var helt lyrisk efter att ha läst den så nu längtar hon efter 3 och 4.
Vi på redaktionen hade med glädje kastat oss över Djurslottet 3 och 4, men i det fallet hänger det på att de inte är tecknade/släppta i Frankrike än. Tack för hjälpen att sprida ordet – det finns så många serier och berättelser som är läsvärda för många personer men faktiskt helt ointressanta för många andra, men just Djurslottet känns så löjligt välberättad, vältecknad och tänkvärd för precis vem som helst som vill läsa en berättelse med något viktigt att säga.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Jag promotar alltid serier till personer som i vanliga fall inte läser serier men som har ett stort allmänt läsarintresse och jag har nog lyckats sälja in ett antal titlar genom åren till serieanalfabeter.
Inte tecknade/släppta i Frankrike???? men ni har döpt 3-an till Rättvisans natt och 4-an till Kungens blod?????
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

trimble skrev:Jag promotar alltid serier till personer som i vanliga fall inte läser serier men som har ett stort allmänt läsarintresse och jag har nog lyckats sälja in ett antal titlar genom åren till serieanalfabeter.
Inte tecknade/släppta i Frankrike???? men ni har döpt 3-an till Rättvisans natt och 4-an till Kungens blod?????

Det verkar som Xavier Dorison redan har en plan för hela serien, men så ska det tecknas också...

https://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Ch%C3% ... es_animaux
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jan det vara så svårt?, Ok tidigare försäljning påverkar väl men han är en bra författare
9mm, i'm never further away than that.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Jo, men jag undrar om Egmont vet något mera om Djurslottet eftersom man har namngivet 2 framtida album i serien?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

trimble skrev:Jo, men jag undrar om Egmont vet något mera om Djurslottet eftersom man har namngivet 2 framtida album i serien?
Vi vet inte mycket mer än så här än: Det blir fyra album och vi har fått titlarna.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
trimble skrev:Jo, men jag undrar om Egmont vet något mera om Djurslottet eftersom man har namngivet 2 framtida album i serien?
Vi vet inte mycket mer än så här än: Det blir fyra album och vi har fått titlarna.

Det låter litet betryggande, dvs att planeringen kommit så pass långt iallafall. Fast det är klart, finns ju andra författare *host* GRR Martin *host* Patrick Rothfuss *host* som lyckats klämma ur sig titlar många långa år utan mer resultat än så... [:p]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Har använt delar av lördagseftermiddagen åt att läsa gamla kvalitetsserier med Läderlappen i huvudrollen:

Bild

Legends of the Dark Knight #1-5 (Shaman) & #16-20 (Venom).

Bild

Batman 404-407 (rätt mallig över att jag köpte dem nya) med Year One av Miller & Mazzucchelli, Batman: Gothic av Morrison & Janson (LotDK #6-10) samt Batman: Haunted Knight av Loeb & Sale som repriserar historierna ur Batman: Legends of the Dark Knight Halloween Special #1-3. Dessa var föregångare till det som skulle bli deras mästerverk: The Long Halloween.

Det finns sämre saker att ägna några timmar i läsfåtöljen åt!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Legends of THE Dark Knight gjord mycket bra då de inte var så hårt bundna till grundserien utan kunde göra sina grejor.
Year One gäller ännu imo, Loeb sen har ju fler bra, Long Halloween tex.

Själv? Läst några Dylan Dig som var surrealistiska saker och började kika i EC Segar Thimble Theatre, en måttmässigt stor bok, jag gillar att han kunde skämta om sig själv senare, jag mins att han tog upp flera av sina gamla strippar som hopplösa som ett skämt hur dålig man kunde vara som serietecknare.

Här för man ju se den del av dem.

Tragiskt att han dig så tidigt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Senaste serierovet i min jaktskog blev Nordens stjärnor vol 2 (utgiven av Thomas Fels). Den var bra. Bäst var nog Mario Toro.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Champignac: Patient A, en mycket trevlig och positiv läsupplevelse, otrolikt snyggt illustrerad. en riktig pärla.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

THE Baker Street Four.
Djian, Etien och Legrand.

Belg-franska ursprung som serie troligen då i full album storlek.

Det handlar helt enkelt om Sherlock Holmes Irregulars, dvs de gatuungar han då använde för skuggning och utkik osv, det är Mao London i slutet av 1800talet.
Mycket snyggt gjort miljömässigt särskilt och det har lagts en hel del krut just på det, trots allt vet man ju mycket om hur det såg ut eller kunde se ut.
Tyvärr har dessa brittiska samlingar minskat ner storleken en hel del, inte så bra.

Det är ingen barnserie ner ön att den ju handlar om dem, men nej, folk dör och olyckor händer, folk råkar illa ut mm.
Över förväntan imo, troligen gjordes 8 album på franska som ledde till de fyra som finns på engelska.

Jag gillar tidsperioden och just i London givetvis så efter att köpt en på bokrean som fanns köpte jag nu de andra med, det kan bli så ibland.
Det är så mycket man aldrig får se eller vet nåt om när man inte kan franska, det är ju knappast per automatik de kommer på engelska, en del kommer till UK och Humanoid satsade ju på USA.

Men en del blir aldrig översatt eller enbart digitalt.

Nåväl tycker de verkar bra, och fortsättningen på Carthago köpte jag med, av Bec, dvs del två av grundserien inte äventyra som inte ännu iaf kommit med ner ön en bok, men mer har skrivits, men som vanligt, översatt till tyska och spanska typ.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läser just nu Monsters av Barry Windsor-Smith. Den är bra (påminner lite om Patient 67 av Lehane (samt om lite annat)).
Snygg.
Har nyligen även läst Olivier Schrauwens Arsene Schrauwen. Också bra. Påminner nog inte om något annat. Kanske lite om någon annan skildring av det koloniala Kongo. Den är även lite surrealistisk.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Bubbla Ho-tep, de flesta mins ju filmen.
Men hittils anser jag att denna missar poängen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Grumme »

Jag har precis läst ut den andra samlingsvolymen (av fyra) av Max Lundgrens Åshöjdens BK, tecknad av Reijo Stävenborg.
Precis som den första volymen, en riktigt bra fotbollsserie där vi får följa div. 6-laget Åshöjdens BK, och deras resa uppåt genom tabellerna. En resa som inte bara påverkar spelarna, utan hela bygden.

Rekommenderas. [^]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Har skummat igenom en bunt gamla Heavy Metal.
Har även börjat läsa Tardi/Vautrin: Folkets röst (på danska, utg av Faraos cigarer).
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Kattmannen »

Jag läste nyligen ut: Framtidens arab 4 En barndom i Mellanöstern (1987-1992) av Riad Sattouf. Förlag: Cobolt. Riktigt bra, ser fram emot de kommande delarna.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läste nyligen en Comès: Le maître des ténèbres. Fortsättningen på Ergün vandrarens äventyr (album ett kom på svenska). Trevlig serie. Man ser att Comés på den tiden var påverkad av Pratt och Druillet. Det hela är mycket vackert utfört.
Skriv svar