Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Inspirerad av Alex Seguras hashtag #comicsDNA på twitter som fått så stort genomslag att den trendat de senaste dagarna (oerhört intressant att läsa, för övrigt) har jag idag rotat fram mina favoriter bland Tintin-albumen och ägnat söndagseftermiddagen åt att läsa igenom dem.

Bild

Fast de har lästs otaliga gånger under årens lopp ser de fortfarande riktigt hyfsade ut (utan lösa sidor). Speciellt om man betänker att de är från 1961, 1962, 1969 & 1968... [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Har nu läst ett gammalt avsnitt av Brock & Russel/Bråkmakarna från 1978, av Duchateau och Denayer. Samma skaparteam har, som bekant, gjort världens bästa serie, Yalek... Men detta är nästan i samma klass. Snygga bilar, dum intrig, intressanta skrafferingar. Det är bra serieunderhållning.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Läste över helgen Jannah: De sista året på jorden av Johan Jergner-Ekervik & Frida Ulvegren.
Uppenbarligen ett science-fiction återberättande av Utvandrarna som jag dock aldrig läst, fast visst känns vissa drag i storyn lite mer gammalmodiga.
Delar av den kändes ganska mycket som Simon roy's Habitat som släpptes ungefär samtidigt, och medans jag inte tycker hela denna boken höll riktigt den kvaliten så var det en god överraskning.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Superman Rebirth Deluxe Edition bok 3 av Tomasi. Den börja tyvärr med lite väl mycket patriotism och har legat där orörd ett tag nu. De två föregående böckerna har mer eller mindre lästs från pärm till pärm, nästan i ett svep.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

The Spirit Archives vol4.

Ok, antagligen levererade Eisner manus ännu, han blev ju intagen i det militära väldigt länge därför är typ vol 1-3 de enda han är med och tecknar i.

Och sedan efter vol 11 tror jag, så mycket är han inte inblandad i öht vilket går ut över serien lite beroende på vem eller vilka som skrev och tecknade förbrillfället, man kan säga om man betänker att det är en. Golden age serie om så för dagstidnningar så går den från suverän till bra och som sämst passabel under frånvaron av Eisner.

Jag brukar ändå köpa samlingarna när jag kan få dem billigt.

Läste senaste Viktor Kaparsson före, ett album som breddar hans värld en del på gott och ont.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Jag har lånat "Mannen som sköt Lucky Luke" på biblioteket och nu läst den, så nu har jag läst både de extraordinära äventyren med Lucky Luke. Bäst tycker jag dock allt att "Jolly Jumper svarar inte" är. Framför allt för den lite annorlunda humorn i den.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Har just läst de två senaste Tex Willer-albumen från Ades Media. Gillade "Montana" bäst.

Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Är det moderna Tex Willer?, Jag har ju gamla blaskor han var med i, iofs kass tryck och svartvitt.

Själv har det blivit skralt med serieläsande en tid, jag har tänkt läsa om en del men det har blivit vanliga böcker i stället.

Men jag har en del på lut i högen, amerikanskt från superhjältar till Mignolas värld.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Jo, dessa är rätt nya. Utgivna av Ades Media i Skellefteå i år.

Beträffande läshögar på lut så har jag också sådana. Fast mest fransk-belgiska album.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Har just läst de två senaste Tex Willer-albumen från Ades Media. Gillade "Montana"

Ja, den var bra. Och den påminde mest om pocketböckerna som ges ut i Norge.
De tidgare två var också bra, fast lite modernare.

själv har jag just börjat läsa den 7:e blueberry-samlingen. Den innehåller albumen "spökfolket" , "sista kortet" och "vid vägs ände". Dom här har jag aldrig läst och det känns spännande. Fantastiska artiklar och förord också.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Grumme »

Jag har precis avslutat Jan & Maria Berglins senaste samlingsalbum.
Som alltid, en blandning av bra och riktigt bra serierutor. [^]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Gamla hederliga SM special, undrar varför den hette så egentligen då den inte har nåt att göra med Seriemagasinet utan till stor del består av album i tråkigt svartvitt, men många kan man inte få se på annat sätt heller, ja på svenska alltså.

Visst IPC och spansktillverjade serier fyller ju ut med, Stålhanden och dylikt.

Kvaliteten där är klart lägre än albumdelarna som ju är sånnt som Dan Cooper och Jetfalkarna tex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Gamla hederliga SM special, undrar varför den hette så egentligen då den inte har nåt att göra med Seriemagasinet utan till stor del består av album i tråkigt svartvitt, men många kan man inte få se på annat sätt heller, ja på svenska alltså.

Visst IPC och spansktillverjade serier fyller ju ut med, Stålhanden och dylikt.

Kvaliteten där är klart lägre än albumdelarna som ju är sånnt som Dan Cooper och Jetfalkarna tex.

Den var ju mer lik Seriemagasinet i början, men sen fick man väl tag på någon billig licens från tyska Koralle (som låg bakom tyska Zack där de där fransk-belgiska serierna publicerades) och då bytte man snabbt inriktning på tidningen...

https://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Seriemagasinet+specialalbum+(1975)&covers=ON
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

SM-special var konstig. Den publicerade även två Blueberryalbum 1980/81 (knäckta näsan och den långa marschen). Jag köpte tidningen med knäckta näsan och fattade inte vad som hänt med serien. Då hade jag väl hunnit till general gula håret i albumpubliceringen. Och ni som har läst blueberry vet att det runnit ganska mycket vatten under broarna mellan dessa album.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo det kan jag tänka mig BB är ju skriven i sviter, som visserligen hänger hop men där man får svårt att hoppa över album och få nån mening ur det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Fast just ATT man hade läst Tsi-nah-pah/Knäckta näsan i SM gjorde en fantastiskt nyfiken på albumen som skulle föra en fram till den punkten (Hjälten i exil från civilisationen -- upptagen som krigare bland apacherna...). Kanske hade man ANNARS givit upp efter det ganska sega albumet Mannen som var värd ... (ja, halvmycket dollar)? Det var väl det albumet som hade den rasistiskt skildrade, helt onödiga, asiaten (!) som jobbar åt mexikanarna som torterare?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Det var väl det albumet som hade den rasistiskt skildrade, helt onödiga, asiaten (!) som jobbar åt mexikanarna som torterare?

Påminner han om en gammal Fu Manchu-stereotyp, eller? Annars fanns det väl rätt gott om kineser i USA under den tiden. (Som väl iofs ofta fick vara billig arbetskraft och göra slavgöra åt vitas gruv- och banarbete, har jag för mig...)

Jag har annars läst Blueberry ganska dåligt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Nja. Detta är inte riktigt Fu-stereotypen (Som mer är ledaren för ett gäng eller en organisation). Detta är "den kinesiske torteraren". Har kanske aldrig funnits annat än i populärkulturen och den politiska propagandan. Vet att Ainur Elmgren spårade den även i Ryssland. Även stor i Frankrike (som hade många kolonier i Sydostasien).
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Nja. Detta är inte riktigt Fu-stereotypen (Som mer är ledaren för ett gäng eller en organisation). Detta är "den kinesiske torteraren". Har kanske aldrig funnits annat än i populärkulturen och den politiska propagandan. Vet att Ainur Elmgren spårade den även i Ryssland. Även stor i Frankrike (som hade många kolonier i Sydostasien).


Jag hade bara ett vagt minne av figuren, men ja, det stämmer. Inte någon höjdpunkt precis. Dom ville kanske blanda in lite "svart humor" i den mörka delen och tog till något dom kände till och visste läsarna skulle roas av. Påminner förresten om den kinesiska torteraren i "singhpiraterna", den första fantomenserien.
Det är som fyllehumorn med Red Neck och McClure. Ibland känns det billigt men serien skulle bli ganska tråkig om dom inte fanns där.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Ibland känns det som om Charlier hade problem med östasiater. Kanske började det med Buck Danny i Stilla havet, striderna mot japanerna? Medan exempelvis indianer och afrikaner oftast framställs som (rimligt) mänskliga i hans manus --- så återkommer farliga och galna japaner och kineser gång på gång i hans manus. Valhardi, Jaktfalkarna, Dödens ängel... faktiskt dyker det upp ett gäng skumma östasiater även i Marc Dacier!
Skriv svar