Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:Inte Dylan Dog. (Sånt här är lite viktigt. Även tråkigt när någon frågar efter Stenhuggaren MED Camilla Läckberg. Det säger de förstås för att de är obildade och tänker på hur man pratar om en film. Death Wish med Charles Bronson. Men det är ju LIKA snett. Det är regissörerna som ska uppmärksammas när det gäller filmer.
FAKTUM ÄR ATT nu till helgen, när vi köpt vårt dricka, så tycker jag att vi ALLA ska skåla för Michael Winner. Verkligen banka in i våra huvuden att det heter Death Wish AV Michael Winner --- inget annat. Eller hur???????? )


NEJ, Brian Garfield's Death Wish, omarbetad av Michael Winner. Det är ju bara en bok adaption. ;)

Wakuran skrev:...och ingen annan loser...

USCH!!!! Tänk inte tanken.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Ja, kanske har du rätt.
Även när en film saknar en bokförlaga så finns det ju (oftast) ett filmmanus i alla fall. Vi borde sluta hylla tråkmånsar som Hitchcock och Ford och Hawks och instället tänka på Ernest Lehman, Frank S. Nugent och William Faulkner!
Låt oss skåla för William Faulkner imorgon, när flaskorna korkats upp!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:Jag har iofs för mig att Sergio Bonelli var skapare (åtminstone medskapare) av Tex Willer. Men senare tog han sig mest redaktionella uppgifter, och nu är han ju död och det är mest ett förlagsnamn...

Men nu ser jag att jag hade fel. Det var Sergios pappa, Gian Luigi Bonelli, som var medskapare och manusförfattare till Tex Willer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Även den Sergio slängde ihop några Texmanus.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av KRax »

RioGrande skrev:Låt oss skåla för William Faulkner imorgon, när flaskorna korkats upp!


Skålar får Faulkner någon gång varje sommar, men en skål till är ju inte direkt något problem. Den ende engelskspråkige författare som överhuvudtaget är nära min topp-fem-lista!

Serieläsning? Har läst om alla delar av Metabaronerna och Zorn & Dirna för första gången sedan de kom ut. Då kändes Z&D bättre, nu var Metabaronerna överlägsen.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Just nu läser jag seriealbumen om Mac Coy, vilka kom ut på Semic på 1970-talet. En underskattad serie som man sällan hör nämnas. Det är en realistisk westernserie typ Blueberry och dyl. Fantastiskt tecknad av Antonio Hernandez Palacios. Och dessa album kan man idag få tag på billigt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Just nu läser jag seriealbumen om Mac Coy, vilka kom ut på Semic på 1970-talet. En underskattad serie som man sällan hör nämnas. Det är en realistisk westernserie typ Blueberry och dyl. Fantastiskt tecknad av Antonio Hernandez Palacios. Och album kan man få tag på billigt.

Det kom väl tyvärr bara ut tre album på svenska. På danska verkar ett till enstaka äventyr gått i tidningen SOS. Sjov og spænding.

På franska finns det 21 album.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Håll koll på de norska TEMPO-volymerna! De har kört nåt Mac Coy-äventyr. Där kan nog fler dyka upp!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

ENGELSKSPRÅKIGA på min topp... Hm... (nu ska ju denna tråd egentligen huvudsakl handla om serier...)
Beckett, Le Carré, Lee Child, ....
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har just avslutat Affären Francis Blake av Jean Van Hamme & Ted Benoit och jag måste tillstå att det här var en av de bästa läsupplevelser i serieväg jag haft på mången god dag.

Van Hamme har åstadkommit något så ovanligt som en perfekt Alistair Maclean-pastisch! Sättet att introducera storyn, den väl avvägda balansen mellan action och rent detektivarbete, de många vändningarna i historien med förräderi, dubbelförräderi och trippelförräderi, den torra humorn och total avsaknad av romantiska inslag samt en jakt som tar huvudpersonerna över en stor del av de brittiska öarna, allt är helt i Macleans anda. (Faktiskt mer än vad man kan spåra till äldre brittiska thrillerförfattare som Hammond Innes eller John Buchan.)

Van Hamme vet dessutom hur man berättar historien, med en tydlighet som gör att man aldrig svävar i tvivelsmål om vad som händer och växlar alltid mellan parallellhandlingarna i rätt ögonblick för att hålla spänningen på topp hela albumet igenom. Plus också för Björn Wahlbergs översättning som jag tycker hamnat rätt och ger "berättarrösten" i textplattorna en lagom ålderdomlig ton.

Av Ted Benoit förväntar jag mig inget annat perfektion. Om det var någon som var skickad att föra arvet efter E.P. Jacobs vidare så var det han!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Rufus skrev:Fantastiskt tecknad av Antonio Hernandez Palacios.

synd bara att trycket inte kunde förmedla det så väl. Ju mer detaljerat ju värre blir det med snedtryckta färger. Och om jag inte minns fel var det oerhört slarvigt tryck på dessa så mer sidor än inte var snedtryckta.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

BoJustBo skrev:
Rufus skrev:Fantastiskt tecknad av Antonio Hernandez Palacios.

synd bara att trycket inte kunde förmedla det så väl. Ju mer detaljerat ju värre blir det med snedtryckta färger. Och om jag inte minns fel var det oerhört slarvigt tryck på dessa så mer sidor än inte var snedtryckta.


Idag hade det varit bättre kvalitet på tryck och papper ja. Men jag gillar det ändå. Och det blir lite som gamla sunkiga spaghettiwestern-filmer över det hela, vilket har en speciell charm, tycker jag.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

JLA bronze age vol.2
Gamla hederliga serier man läste som barn då de ifta var gamla när de dök upp i Gigant här.

Fina minnnen av de gammelmodiga Justuce League med sin sattelit och Gardner Fox är borta, jag tålda inte karln på JLA.

Tung bokjävel som vanligt om än inte för maxad, jag tycker de blir för tunga för att ligga på soffan eller sängen och läsa i längden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Senaste Bild & Bubbla nr 217.
Temat är 50-årsjubileum och både Janne Lundström och Magnus Knutsson medverkar. Två personer som påverkade mitt serieintresse i min ungdom. Fredrik Strömgren skriver en tre sidor lång ledare... men den hade gärna fått vara längre, då han berättar om en tid då jag själv var som mest passiv serieentusiast.
Även Lars Krantz intervjuas och bjuder på några sidor av sitt kommande album. Väldigt intressant och sympatisk skapare, och ett album jag ser framemot att läsa.
Jag har snart läst första halvan och det känns redan som en av de bästa b&b jag läst på den sista tiden. Jag vet inte om det beror på min egen sinnestämning eller alla intressanta historiska tillbakablickar som gör det.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Strömberg (nästan som Stromberg i James Bond!). [8]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Strömberg (nästan som Stromberg i James Bond!). [8]

Eller som förgasaren som satt i gamla volvobilar. Förresten var det visst fyra sidor han skrev (när vi nu ska till och rätta bagateller :) )
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

[;)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Har just läst senaste X9.
Jag trodde att jag inte läst modestyserien tidigare, men det märkte jag snabbt att jag hade. Corrigan, däremot, hade jag inte läst. Dom är rätt kul dom här sf-corrigan av Goodwin/Williamson. Det blir som Blixt Gordon när den är som bäst.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Jag håller på med att läsa en stor packe med begagnade seriealbum som jag har fått köpa mycket billigt. Bara ganska okända titlar. Bäst hittills denna helg har varit albumet "Klöver knekt" av Dany och Van Hamme utgiven av Winthers förlag. Sämst: Harry Chase nr 2 från Hemmets Journal. Märkligt att HJ ville satsa på en sån skräpserie.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Läste nyss ut Spirits of the Dead av Richard Corben. En eklektisk samling med serier baserade (ibland väldigt löst) på noveller av Edgar Allan Poe. Fantastiskt tecknat av Corben, och även de historierna man redan läst i andra former fick helt nytt liv i dessa versioner.

Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar