Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Det är sant, men jag var ivrig köpare under min tid tills den lades ned.

Den fanns på det lokala Konsum.

Och nå rätt lågt antal sålda och den dåliga kvaliteten gör nog sitt till att den inte direkt är som X9 eller Seriemaggan.
Och idag intresserar jag mg jyst för de serier du nämnde, men det var skickliga engelska tecknare även om det ofta var väldigt liknande handling med tex Battler Britton.

Faktum är att de nog letade udda flygbaserade serier, finns tex en Iron Annie där ww2 tyskar är huvudpersoner i sin JU52 sim är specualpreparad, men främst mot ryssarna, det kändes nog inte ok att ha dem vinna mot britterna.

En sak man kan undra över är varför de brittiska Charlies was var med eller Johnny Red, kanske hade nåt med åldersgruppen att göra särskilt Charlies War visar ju Ww1 på ett sätt man intee trodde var sant om än att en person aldrig kan vara med om så mycket, imo spöar den Tardis ww1 skildring tom.
Jag har googlat en hel del och tro fan det stämmer, och har ändrat min syn på det kriget mycket.

Nåväl bland finns nån blänkare iaf där det finns en mänsklig historia bakom, jag har i princip inga av de äldre Pilot 22, kanske var de mer krigsbkaskor av den där typen i litet format som fanns i stil, nästan ingen är vettig utom till just hur saker ser ut.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Skaffat Daredevil Epuc collection 19-20, de har mao valt åren han hade en grå dräkt med skydd på och Matt var död så nu var han Daredevil baea och kalllade sig Jack Battlin om han måste få ihop stålar, imo mångt och mycket en rätt låg punkt som mest käns deorimerande, nån enstaka oneshot är vettig.

Lite för mycket jättar som spöar upp honom och tål precus allt på ett rätt ej trovärdigt sätt.
I nästa bok byts det tillbaka till röda dräkten igen för nu serni är Matt tillbaka, men åter jättefigurer han får stryk av, är inte kkar med nr20 men det här var inte några bra år, inte oväntat Marvel under 90tal hade ju först inställningen författaren är oviktig, vara dåtuden image stil användes, sen utnytjades företaget av storskojare för att gå i konkurs sent 90tal, sja absolut inte säga att allt var skit, vissa hade ännu namn om sug att riktiga författade serier fanns, Daredevil? Mer ountresee käns det som i del 19, antar att JM Dematteis som kommer in ska försöka höja nivån och då tar tillbaka Matt igen.
Som är psykstörd eller nåt, en gul DD finns med den gamla asfula dräkten, och han är hyvens han, eller nåt mycket psykotiskt.

Varflr köoer jag spnt jag egentligen vet är rätt dåliga serier? Jo just Daredevil försöker jag få så komplett jag kan sen början, det ör en figur som via svenska tidningar med Miller påverkade mycket, ch även efter honom var det länge en hyfsad nivå imo, en del hatar vissa förfatrare vet jag, men isf skulle de läsa just det här.

Senare skulle ju bla Bendus och Brubaker städa upp, Marvel var i ny ägo och det var slut med att spilla färg på sidorna och kalla det serier, öven om de som främst gjorde det blev rika på kuppen då ett vansinne utbröt i USA kring detta, de samlade nya tidningar trots att miljoner av dem fanns ute och wow fem olika fula omskag det måste man ju alltid ha, gärna med tramsiga folierade nummer.

Vol 20 är 95-97 och jag trir inte det blev nåt vettigt, men antar att det återgick till det som var igen, trots allt är det bästa varianten.
Senare har ju samma sak floppat ned att ta död på bifigurerna tex, ointressant dravvel.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Faktum är att DD rycker upp sig 97, de tar bort den gråa DD och låter honom bli röd igen och Matt när han har tid, de försöker gå tillbaka till Stan Lee dagarna i stil.

Dvs där DD är humoristisk, iofs tyckte jag han var en second rate Spider-man då, men allt är bättre än den surmulna grå DD med rustning på sig som bytt cvilt liv.

Vann en Knnasensamling, de där böckerna med alla årgångar tror det var 56-57, av misstag, jag bjöd 20 spänn och vann den för 16kr, men jag har hört att det var en skaplig strip i början, nu är detta inte första åren tyvärr men blir intressant då jag alltid varit nedlåtande mot de moderna stripparna.
Krig var tydlugen kul tom Korea, sen fick även amerikaner via tv sändningar i Vietnam se hur skoj det var och sånt här försvann.

16 spänn, men ok frakten idag är ju över 60kr, tror alla gick lågt borde bjudit på de ännu äldre, men jag trodde att jag inappast skulle vinna, men ibland finns inga intresserade, vann nya Valhall 1 för 50 spänn tex, nån som hade otur med timingen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Jag läser... långsamt långsamt... Det var en gång i Frankrike (Nury/Vallée). Nu läser jag den. Jag läste två eller tre delar när den var ny. Men nu har jag bestämt mig för att läsa klart den. Det är en ganska mäktig seriemåltid. Mycket mat.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo verkar som folk slutat med serier på forumet, ok kanske en menlös tråd, men ger iaf liv åt forumet.

Bättre än vad blev du glad/arg av idag, vad åt du etc som förekommer
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?serier

Inlägg av Agentum »

Nu läser jag om Morrisons Doom Patrol, det var evigheter sen jag läste den och inte heller helt komplett.

Det är otroligt att DC gav ut detta, jag menar han var inte känd i USA riktigt ännu, han skrev iofs Animal Man men det var inte värst långt före den kom igång.

Vertigo fanns ännu inte så de var väl menade att finnas i DCU från tiden, det han gör är ju att ta saker från andra media, tankenötter och oaradoxer mm, han gjorde det igen med Invicibles som jag aldrig klarat läsa.
Trolugen för att jag bryr mig om de här figurerna.
Iaf är det annorlunda nu att läsa, jag har glömt väldigt mycket men dock hört via andra källor vad han försöker göra så man kan förstå.

Den är mer heltokig och udda än Animal Man trots att den utforskade seriefiguren mycket tex.

Jag tycker nog han var rätt vass här i början, han gjorde inget liknande på länge sen, trots allt gav DC ut allt han hade lust att göra tom, det borde sålt.
Både denna och Animal man försökte andra fortsätta på, med varierande resultat då det liksom inte räckte att vara konstig utan det måste finnas nåt i det hela med.

Senare kom Vertigo och de här och Sandman och Alan Moores grejor flyttades dit och massor av nytt kom, en av de bästa koncept någonsin inom serier imo och det av DC, Marvel har knappt nåt jämförbart.

Kul iaf att läsa det igen och se det med andra ögon än för 20år sen

En typusk nackdel är att tecknare och tuschare byttes ut, samma med fler av de här.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Jag läser... långsamt långsamt... Det var en gång i Frankrike (Nury/Vallée). Nu läser jag den. Jag läste två eller tre delar när den var ny. Men nu har jag bestämt mig för att läsa klart den. Det är en ganska mäktig seriemåltid. Mycket mat.


Det där är förbanne mig en av de bästa serierna som getts ut i Sverige.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Doom Patrol av Morrison är en tragisk historia inutu en tragisk historia.

Det är begripligt varför figurerna inte användes igen på länge och då att detta aldrig hänt.
Även om utan denna så skulle de väl inte nånsin dykt upp igen.

Pratadesju om en tv serie, och en kort baserat på grundstoryn här skulle rätt gjord bli den bästa de gjort, dvs ett definitivt slut på ett par säsonger.
Det har blivit för mycket mainstream inriktat där inget får sluta hur det vill, inga fler Watchmen eller Sin City.
Det är väl därför jag tröttnat för länge sen då de här vanluga actionfilmerna är sämre än de tecknade serierna, finns massor av material ändå görs blaj hela tiden av folk som drar stålarna ur allt maximalt ned noll känsla.

Vem orkar ens se dem gratis, men folk är dumma de vill ha det där skräpet; m och om igen, helst samma jävla orgin roterandes.
Men ok jag är inte 11 år längre det gör väl en del.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vad läser ni?

Inlägg av MAD »

Jag gillade verkligen Morrisons Doom Patrol när jag läste den. Nu var det några år sen så jag kommer inte ihåg så mycket detaljer men jag tycker att TV-serien som går nu har fått in en bra känsla. Visserligen har vi bara sett de första 3 avsnitten än så länge men den är snygg och känslan är rätt :-)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Går doom patrol nu?

Och ja jag gillar Morrisons variant, den är bara lite deppig, men det är gott, tänk på att Vertigo inte fanns ännu utan det var menat helt mainstream DCU, ich de tryckte det ändå.

Imo har DC varit mer vågade genom åren ån Marvel som kört säkra kort mest.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vad läser ni?

Inlägg av MAD »

Just nu är det uppehåll efter att första säsongen tagit slut. https://www.imdb.com/title/tt8416494/?ref_=nv_sr_srsg_0
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Då är det den nionde,och sista, boken av Blueberrys samlade äventyr som gäller. Första albumet i boken är läst och det här blir bara bättre och bättre. Giraud är ju en fantastisk manusförfattare. Det visste jag inte. Trodde att han mest gjorde flummiga historier som de i heavy metal.

Men det var nog inte sant, jag tror att jag har läst en westernserie skriven av honom tidigare. Jim Cutlass, kommer inte ihåg om det var Charlier som skrev manus till den eller Giraud, men de två album jag har läst påminner mer om denna Blueberry än den klassiska Blueberry.

Sedan att komma på idén att göra paralella historier som löper samman och omkring den omskrivna och filmade Wyatt Earp/ok korall- historin är ett genidrag. Det ställer lite högre krav på sin läsare. Men det är fantastiskt. Och jag tror inte att det blivit mycket annorlunda, eller bättre, med Charlier vid skrivmaskinen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Skriiiiiiik!!!

Vad säger du om vår husgud?

Ärlugt talat visst en del är svprare, men det gjorde Mobeius, det andra gjorde Giraud, det är en sak man ska förstå.

Han delade helt enkelt upp sig själv efter två önskade vägar han ville verka.

Antar du iaf läst Inkalen?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Men det var nog inte sant, jag tror att jag har läst en westernserie skriven av honom tidigare. Jim Cutlass, kommer inte ihåg om det var Charlier som skrev manus till den eller Giraud, men de två album jag har läst påminner mer om denna Blueberry än den klassiska Blueberry.

Det första albumet var Charliers manus till Girauds teckningr, i det andra tror jag Giraud tog över manuset efter ett tag, medan Christian Rossi fick bli ny tecknare då Giraud inte hade tiden som krävdes, och i album 3-7 så var det Girauds Manus och Rossis teckningar som gällde.

https://comicwiki.dk/wiki/Jim_Cutlass
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Finns en hel del man inte har koll på med Moebius/Girarud.

En del aldrig översatt från franska, inte säkert det blir det heller även om han är känd i USA.

Att inte hans budrag till Stan Lees Silver Surfer blåsts upp mer ör knepigt imo.

Sögs att han blev chockad nästan att bara några dagar efter ha pratat med Lee om seriens handling hade ett manus framför sig the Marvel way.

Finns en del mer jag gärna såg utgivet öven om det väl blir ett blandat innehåll.

Visste inte det ni just tog upp ens, Blueberry var väl inte meningen att handla om honom, det bara blev så och jag har inte läst allt men det blir hårdare ju längre det går tycker jag, det är nästan som två olika versioner.

Fö finns ju franskspråkiga västern vi väl knappt sett av andra, de är inte kända i en engelspråkig värld iaf inte för det materialet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:

Antar du iaf läst Inkalen?


Faktiskt inte. Men den finns med på "serier-att-läsa-listan". Även Moebius silversurfer såg fin ut. Vore kul att se hur en Moebius/Lee fungerar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:
Agentum skrev:
Antar du iaf läst Inkalen?


Faktiskt inte. Men den finns med på "serier-att-läsa-listan". Även Moebius silversurfer såg fin ut. Vore kul att se hur en Moebius/Lee fungerar.

Jag tyckte väl den funkade bättre bild- än manusmässigt, minns jag... Osäker på om Moebius och Lee förstod den andras respektive skolor...

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Grumme »

Just nu så läser jag igenom några julalbum med Uti vår hage, som har blivit skamligt försummade de senaste åren. [:(]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Sant Uti vår hage är fantastisk, jag köpte samlingen i affärn när den kom iaf.

Men visst missar man mycket, han tycks inte vilja ge ut säg allt han gjorde i 91an iaf i samlingar, utan det är val ur det som givits ut enbart.

Han klarar sig väl ändå helt enkelt, han gör väl 91an med så det räcker kanske för honom.
Brukar påminna folk om serien så de iaf köper säg julalbumen och samlingar, folk lyser upp och mins, mycket för när jag gick i plugget tex fanns ett rastrum med tidningar och serier där att läsa och 91an lästes ju och många annars rätt ointresserade personer läste bara Uti vår Hage, säkert fanns liknande i många skolor.

Han är populär i alla bonniga trakter härifrån och söderut i Sverige iaf, det ör nog ingen stadsfoljsgrej direkt, de hafåde ju sin Rocky i evigheter.
Mer längre norrut är Hälge npt alla läser.

Nåväl nog om Pettersson jag har just svalt Morrisons hela Doom Patrol som tog mer den här gången än för 20 år sen.
Men det blir nog Ennis klassiker Preacher jag har två av de nyare tjocka samlingarna att börja med, fick dem billigt, den serien läste jag digitalt på lunchrasterna på jobbet för många år sen, jag skötte det datoriska på företaget så jag kunde ta hem stulna digitala kopior som fanns redan då ibland i newsgroups.
Så nu får jag väl återvända och betala för mig om jag gillar den idag.

Jag kan tycka att efter denna försökte han toppa sig själv i våld och sex i många grejor han gjorde, trist nog då han kan skriva en samnanhängande berättelse med våld ja men ner skämtsamt och begripligt varför.
Jag har följt han i UK innan han kom till USA och han har just denna stil om än mer tillbakadragen där i 2000AD tex.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Opus »

Läst de två albumen om Videvill som Egmont gett ut.
En lite annorlunda historia med ett djupare underliggande budskap.
Grafiskt är det fantastiskt fina verk.
Egmont ska ha en stor eloge för att gett ut dessa på svenska till ett mycket humant pris.
Albumen hör samman och utgör en avslutad historia så man bör köpa båda på en gång, rekommenderas.
Skriv svar