Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Li Österberg. Athena. Bra på 1 bra sätt.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Idag fick jag hem "The Walking Dead Here's Negan". Skall börja läsa den ikväll. Det bli kul att se vad Negan gjorde innan han började jäklas med Rick och hans gäng.Sen fick jag också hem The Walking Dead Volume 28 A Certain Doom". Kul att läsa om striderna med "The Whisperers".
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Tintin Blå Lotus, uppskatta den nog mer nu än när jag var barn konstigt nog.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Ska kika på Pisket, Medborgare. Oj, vad tjock... Bild
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Jag har fortsatt att läsa om mina gamla Blueberry-album och i helgen blev det "Fredlös" och "Angel Face". "Angel Face-äventyret" får man väl kalla dessa två album. De nästföljande albumen "Spräckta näsan" och "Den långa marschen" var faktiskt de första albumen som jag läste med Blueberry, eftersom de gick i SM-special (vilka alltså började och även slutade sin publicering just där), och det är även de som jag har läst flest gånger.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Marvels mycket udda 70 talsutgivning av Howard the Duck omnibus.

Cynisk drift med USA på den tiden.

Gene Colan bla, snyggt tecknat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Max Landis, Superman American Alien HC. Efter att läst en del Batman kändes denna bok som en befrielse. Den var öppen, hjärtlig och med glimten i ögat. Precis som det står på baksidan av boken så är det ingen "Superman" bok, utan den handlar om och belyser vardag och problem Cent hade i sin ungdom innan han blev Superman.

Önskar så att den hade varit en Delux ED, den lilla formatskillnaden gör mer än man kanske tror (enligt min egen mening).
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

mib skrev:Max Landis, Superman American Alien HC. Efter att läst en del Batman kändes denna bok som en befrielse. Den var öppen, hjärtlig och med glimten i ögat. Precis som det står på baksidan av boken så är det ingen "Superman" bok, utan den handlar om och belyser vardag och problem Cent hade i sin ungdom innan han blev Superman.

Önskar så att den hade varit en Delux ED, den lilla formatskillnaden gör mer än man kanske tror (enligt min egen mening).

Håller med, en väldigt trevlig serie! Landis förstår sig på Superman som karaktär, och det har ju synts i hans tidigare Superman-serier, för att inte tala om i hans underbara Youtube-film om Supermans död:

https://youtu.be/0PlwDbSYicM
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läste igår om en gammal Jaktfalkarna-episod i SM-Special. Kunde även jämföra med det franska albumet. Laverdure hette Dupont!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Läste igår om en gammal Jaktfalkarna-episod i SM-Special. Kunde även jämföra med det franska albumet. Laverdure hette Dupont!

Det verkar som det kan ha gått via någon tysk översättning(?)...

https://de.wikipedia.org/wiki/Mick_Tanguy#Hauptpersonen
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vad läser ni?

Inlägg av MAD »

Jag köpte en flyttlåda(!) med New 52 TPB ganska billigt för ett tag sedan, just nu är jag inne på Swamp Thing som jag efter de första 2 TPs tycker är ganska bra.

Har lite problem med hur långt jag ska läsa av varje serie bara eftersom det är så många crossovers att jag funderar på vilka delar som hör ihop i alla olika titlar. Jag märker t.ex. nu att det är nån crossover med Animal Man (som jag iaf läst två TPs med så jag vet början) men helt plötsligt slänger de in Justice League Dark som jag inte läst... jaja, lyxproblem :-)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

MAD skrev:Har lite problem med hur långt jag ska läsa av varje serie bara eftersom det är så många crossovers att jag funderar på vilka delar som hör ihop i alla olika titlar. Jag märker t.ex. nu att det är nån crossover med Animal Man (som jag iaf läst två TPs med så jag vet början) men helt plötsligt slänger de in Justice League Dark som jag inte läst... jaja, lyxproblem :-)

Fast hur ofta betyder det där något för historien? Oftast känns det bara som de slänger in några figurer mest för att sälja in dem också som gratisreklam...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

MAD skrev:Jag köpte en flyttlåda(!) med New 52 TPB ganska billigt för ett tag sedan, just nu är jag inne på Swamp Thing som jag efter de första 2 TPs tycker är ganska bra.

Har lite problem med hur långt jag ska läsa av varje serie bara eftersom det är så många crossovers att jag funderar på vilka delar som hör ihop i alla olika titlar. Jag märker t.ex. nu att det är nån crossover med Animal Man (som jag iaf läst två TPs med så jag vet början) men helt plötsligt slänger de in Justice League Dark som jag inte läst... jaja, lyxproblem :-)

Det där finns det bot för. Den totala läsordningsguiden för ALLA DC trade paperbacks. Delavsnittet om New 52 vol.1. osv.
En annan läsordningsguide som fokuserar specifikt på New 52 finns här. Nu är det bara att börja pussla ihop dem.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Läste igår om en gammal Jaktfalkarna-episod i SM-Special. Kunde även jämföra med det franska albumet. Laverdure hette Dupont!

Det verkar som det kan ha gått via någon tysk översättning(?)...

https://de.wikipedia.org/wiki/Mick_Tanguy#Hauptpersonen

Ja, det var ju via Koralle/Zack som SM-Special/Semic fick de här serierna. Även det tyska namnet på Jeremiah hängde med (David Walker). Kanske även andra figurer?
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vad läser ni?

Inlägg av MAD »

Jösses, det känns inte helt enkelt att följa den läsordningen när jag har dem i album istället för lösa tidningar... eller ens om jag hade haft dem i lösnummer...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:
Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Läste igår om en gammal Jaktfalkarna-episod i SM-Special. Kunde även jämföra med det franska albumet. Laverdure hette Dupont!

Det verkar som det kan ha gått via någon tysk översättning(?)...

https://de.wikipedia.org/wiki/Mick_Tanguy#Hauptpersonen

Ja, det var ju via Koralle/Zack som SM-Special/Semic fick de här serierna. Även det tyska namnet på Jeremiah hängde med (David Walker). Kanske även andra figurer?

Jo, det var väl i princip lättare att hitta en översättare som kunde hjälplig tyska, än att leta reda på det franska originalmanuset och hitta någon som kunde hjälplig franska också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Inte ens säkert ATT det fanns några franskspråkiga versioner utgivna ännu, det var ju Koralle/Zack som var huvudbeställare (även om en kortlivad fransk version också fanns... Super-As(?)).
Samma sak gjordes f.ö. även mellan Champion och Fart og Tempo. Helt uppenbart översattes Champion-Blueberry från danskan.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Superman Action Comics Bok 1 i Rebirth Deluxe Ed
Kände mig ganska förvirrad, antar jag skulle läst Superman boken först. Men samtidigt under förvirringen var det ganska spännande och ett sju jäkla driv i boken. Berättelsen i sig var inte den starkaste utan mer action (men det ska det kanske vara om ordet action återfinns i titeln).
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Nä Action comics är ursprungligen en blandtidning från 30talet, de har trots att Superman tog hela innehållet snart behållit ursprungsnamnet, det är mao en av hans två huvudtitlar sen dess.
Som Detective comics, även det först en blandtitel men med tiden helt Batmans ena huvudtidning.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Agentum skrev:Nä Action comics är ursprungligen en blandtidning från 30talet, de har trots att Superman tog hela innehållet snart behållit ursprungsnamnet, det är mao en av hans två huvudtitlar sen dess.
Som Detective comics, även det först en blandtitel men med tiden helt Batmans ena huvudtidning.


Hur som det fick mig att köpa Superman Vol 1 &. 2 (Rebirth) och Superman Reborn (Rebirth) för vidare läsning [:o)]
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Skriv svar