Seriepockets.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Ferm65
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 17:33

Seriepockets.

Inlägg av Ferm65 »

Ja just det, seriepockets! Minns ni dem som Semic gav ut under sjuttio- och åttiotalet? Det var blandade titlar, nr 1 var Knasen, nr 2 Fantomen, Nr 3 Lilla Fridolf osv. Så fortsatte det fram till nedläggningen. Den sista som gavs ut var Buster, nr 161.
Jag samlar bl a på Seriepockets och försöker få hela serien komplett. Idag har jag fått tag i de flesta, alla i fint skick, men det är några kvar.
Är jag ensam om att samla på just dessa och vad tror ni värdet på en komplett samling i fint skick kan bli?
Jag samlar naturligtvis på album och vanliga tidningar också men det diskuterar jag gärna i andra trådar. Här gäller seriepockets!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriepockets.

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, vad jag kan bedöma verkar de allra flesta pocketarna knappt vara värda någonting ens i nyskick, men de kan ju vara roliga att samla på ändå. Verkar knappt finnas någon efterfrågan, förutom för Fantomen och vissa andra serier. Chock-pocketarna är tydligen några av de mest värdefulla på senare tid. Kul, köpte något billigt ex i en affär enbart p.g.a. teckningarna. Buster, Nr. 150 är också litet kul, då det, svjv, är den enda egentliga samlingen av underskattade Super-Mac på svenska.

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=seriepocket
http://seriekatalogen.se/seriepocket.php
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Ferm65
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 17:33

Re: Seriepockets.

Inlägg av Ferm65 »

Wakuran: De första titlarna i bra skick får man ge en del för. Nr 1 fick jag hosta upp trehundra spänn för. De både Chocktitlarna fick jag dock billigt. Den ena hittade jag på ett serieantikvariat för flera år sedan, kanonskick! Gav en femma vill jag minnas. Den andra ropade jag in på Tradera förra månaden. Fint skick. Tror inte jag gav mer än någon femtiolapp eller något.
Men i alla fall, jag ser det mest som en kul grej att få komplett serie. Värdet intresserar mig inte så mycket överhuvudtaget. Har en del värdefulla album men för mig så är det enbart nostalgi- och affektionsvärdet som räknas.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Seriepockets.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Ferm65 skrev:Wakuran: De första titlarna i bra skick får man ge en del för. Nr 1 fick jag hosta upp trehundra spänn för. De både Chocktitlarna fick jag dock billigt. Den ena hittade jag på ett serieantikvariat för flera år sedan, kanonskick! Gav en femma vill jag minnas. Den andra ropade jag in på Tradera förra månaden. Fint skick. Tror inte jag gav mer än någon femtiolapp eller något.
Men i alla fall, jag ser det mest som en kul grej att få komplett serie. Värdet intresserar mig inte så mycket överhuvudtaget. Har en del värdefulla album men för mig så är det enbart nostalgi- och affektionsvärdet som räknas.


Jag samlar Marvelpockets och Superseriepockets, och det är samma där. Man får dom för en spottstyvel även i VF-NM. Jag tror att jag har betalat mer i frakt än för själva pocketarna genom tiderna.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Ferm65
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 17:33

Re: Seriepockets.

Inlägg av Ferm65 »

Jag samlar Marvelpockets och Superseriepockets, och det är samma där. Man får dom för en spottstyvel även i VF-NM. Jag tror att jag har betalat mer i frakt än för själva pocketarna genom tiderna.


Jo, men det roligaste är ju samlandet och affektionsvärdet. Man ska ju själv gilla dem, värdet spelar mindre roll även om det kan vara en trevlig bonus.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriepockets.

Inlägg av pogono »

Min Seriepocket-samling gick nyligen från "jag har alla Stålmannen" till "jag saknar alla utom Stålmannen och några till som jag råkade köpa för ett par kronor".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriepockets.

Inlägg av Wakuran »

Vad hände, hittade du en annan "Stålle" som ville köpa?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Seriepockets.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Vad hände, hittade du en annan "Stålle" som ville köpa?

Han menar väl att han utökat sin samling till att innefatta seriepocketarna, inte bara de som som innehåller Stålis. Att samlingen breddats alltså.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriepockets.

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Vad hände, hittade du en annan "Stålle" som ville köpa?

Han menar väl att han utökat sin samling till att innefatta seriepocketarna, inte bara de som som innehåller Stålis. Att samlingen breddats alltså.

Ahh, såklart. Läste slarvigt och tänkte fel. Sorry... :oops:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Seriepockets.

Inlägg av jens-olof »

Har saknat nummer 18 i många år!
Det jäkliga är att jag har haft den, men den försvann någonstans
mellan inköp och transport till samlingen (då var det cirka sex mil
emellan, och jag åkte inte dit så ofta...)

Jens
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Seriepockets.

Inlägg av Schuberg »

Ferm65 skrev:
Jo, men det roligaste är ju samlandet och affektionsvärdet. Man ska ju själv gilla dem, värdet spelar mindre roll även om det kan vara en trevlig bonus.


Dagens sanning, mycket tänkvärt... Vad någon annan tycker ska inte spela någon roll så länge som man själv njuter av det hela.. [:)] Man ska samla på det som tilltalar en, och inte på det som massan säger "är rätt"...
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Seriepockets.

Inlägg av burnout »

jens-olof skrev:Har saknat nummer 18 i många år!
Jens



91:an???
Den verkar vara svår, en kompis letade i många år efter den innan den dök upp i ett skick han kunde ta. Oftast är det plockepinn av innehållet i många av dessa pockets. Trevlig liten sak, har haft lite funderingar att börja samla dom igen. Jag har nog 1:a och Fantomen resten saknas ca 150st [:o)]
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Seriepockets.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Schuberg skrev:
Ferm65 skrev:
Jo, men det roligaste är ju samlandet och affektionsvärdet. Man ska ju själv gilla dem, värdet spelar mindre roll även om det kan vara en trevlig bonus.


Dagens sanning, mycket tänkvärt... Vad någon annan tycker ska inte spela någon roll så länge som man själv njuter av det hela.. [:)] Man ska samla på det som tilltalar en, och inte på det som massan säger "är rätt"...


Av ren nyfikenhet, vad säger massan "är rätt" ? :)

Jag håller också med Ferm65 för övrigt. Jag gissar att jag själv samlar på sånt som de flesta skulle tycka var ganska "okreddigt".
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Ferm65
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 17:33

Re: Seriepockets.

Inlägg av Ferm65 »

Å fasen! Är nr 18 med Nittioettan svår? Då har jag haft tur, ropade in den på Tradera för ett tag sedan för under femtiolappen. I kanonskick! Då tycker jag det är värre med nr 5 och nr 2. Femman har jag hittat några gånger, men i bedrövligt skick, och tvåan har jag aldrig sett röken utav någonstans. (Nr 5 är nittioettan, nr 2 är Fantomen)
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriepockets.

Inlägg av pogono »

Begåvade samlingen med 5, 47, 51, 64, 67, 86, 87, 98, 100, 105, 112, 117, 120, 137, 140 och 160. Det här är ju en perfekt hobby till det som jag samlar på på riktigt.

Bild
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Seriepockets.

Inlägg av jens-olof »

Ferm65 skrev:Å fasen! Är nr 18 med Nittioettan svår? Då har jag haft tur, ropade in den på Tradera för ett tag sedan för under femtiolappen. I kanonskick! Då tycker jag det är värre med nr 5 och nr 2. Femman har jag hittat några gånger, men i bedrövligt skick, och tvåan har jag aldrig sett röken utav någonstans. (Nr 5 är nittioettan, nr 2 är Fantomen)


Tror inte det är någon större brist på någon Seriepocket, problemet är nog snarast
att de har så lite värde, att ingen bryr sig om att sälja dem...
(Och jag har inte jagat bena av mig för att hitta den heller) [:o)]

Jens
Ferm65
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 06 nov 2010, 17:33

Re: Seriepockets.

Inlägg av Ferm65 »

Jens-Olof:
Undrar var det är så, att Seriepockets har så lite värde?
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Seriepockets.

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Ferm65 skrev:Jens-Olof:
Undrar var det är så, att Seriepockets har så lite värde?


Jag skulle tro att det följer med namnet lite. "Pocket" alltså. I bokvärlden är det ju en slit-och-slängprodukt som har ett lägre pris och värde redan från början.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Seriepockets.

Inlägg av Jocke S »

Var i Norge igår och såg att de sålde seriepocket nr 268 i några av mataffärerna.
Det var Knasen, eller Billy som de verkar kalla honom.

Är det några fler länder som höll på med seriepockets som fortsatt utgivningen? [:)]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Seriepockets.

Inlägg av Erik S »

Jocke S skrev:Var i Norge igår och såg att de sålde seriepocket nr 268 i några av mataffärerna.
Det var Knasen, eller Billy som de verkar kalla honom.

Är det några fler länder som höll på med seriepockets som fortsatt utgivningen? [:)]

Nej, Norge är det enda land som fortfarande håller på, och då endast med Knasen.
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... .C3.A4nder
Skriv svar