När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av Offissa Pupp »

Under min uppväxt läste jag i princip aldrig Snobben. Personligen trodde jag nog Snobben mer var en docka/klädesmärke/plastfigur/pennskrin etc etc. Av någon anledning började jag dock läsa Fantagraphics samlade utgåva och insåg att det åtminstone från början rör sig om en alldeles fantastiskt ypperlig rolig serie. Riktigt fullträff. Och jag kan ärligt säga att jag väldigt omvärderat Kalle och Hobbe efter att ha läst Snobben. (Inte för att jag tycker sämre om K&H, men man ser den ju mer i en bestämd humortradition).

Men jag började Snobbenläsningen med en föresats att bara hänga med så länge den var vass och inte fullständigt kommersiellt korrumperad. Således tänkte jag i tur och ordning sluta när hunden Snobben började prata (en tydlig förgullning), när femtiotalet tog slut, sextiotalet tog slut och när fågeln Woodstocks gjorde entré. Men jag har inte kunnat sluta utan har fortsatt av bara farten. Nästa brytpunkt som jag tänkt utgöra slutpunkten för min Snobbenläsning är när dagsstripparna går från fyra till tre rutor alt. Snobbens alla jobbiga kusiner (vad som nu kommer först).

Men nu läser jag boxen 1975-78 och nu börjar jag undra om det inte är dags att så sakteligen kliva av. Stripparna de här åren är lite väl larviga och saknar, tycker jag, helt de existentiella och deprimerande (!) aspekterna som trots allt fortfarande gått att hitta bland allt gulligt klet.

Så frågan är; hur länge ska man egentligen läsa Snobben och vid vilken punkt är det dags att kliva av? Synpunkter, reflektioner?
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av smorkin »

Snabbreflektion: Senaste boxen håller jag med om är sämre, men jag vet tyvärr inte om det är en tillfällig dipp eller inte. Jag kommer fortsätta köpa dem för jag uppskattar även mindre bra Snobben-strippar, men det verkar onekligen som om nu vore ett lägligt tillfälle att hoppa av.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av rkaj »

Exakt när man ska hoppa av vet jag inte, men det finns i alla fall många riktigt bra serier även efter Woodstocks intåg!
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av Linus van Pelt »

80-talet var nog seriens sämsta decennium, då sovrade Schulz inte längre så hårt bland idéerna utan envisades med långtråkiga och/eller ofyndigt absurda teman som Snobbens syskon, Zamboni-skämt och att de mänskliga figurerna också spelade med i Snobbens olika roll-lekar. Tycker också att han tecknade sämre redan från slutet av 70-talet, undrar om han inte gick över till pensel ett tag. På 90-talet blev den nog lite bättre igen, främst tack vare figuren Reprisen/Rerun och dennes storögt obstinata vägran att spela med i vuxenvärldens krav. Fast jag antar att man måste ha älskat den under dess storhetstid för att kunna uppskatta seriens sista decennium, den blev ofta ganska mild och melankoliskt poänglös, och Schulz rejält darrhänt under de sista åren.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av UlfK »

Man läser allt, såklart. Konstig fråga.

Man hör ofta folk påstå att serien blev sämre de sista tjugofem åren. Det är som vanligt när folk påstår saker, det stämmer inte när man kollar. Serien blev inte sämre. Den blev annorlunda. teckningarna blir friare, skämten ännu mer lågmälda. Det är inte längre skratt, knappt än fniss, men det finns en värme och glädje - och en stor del sentimentalitet - ända fram till sista strippen.

"När skall jag sluta läsa Krig och fred?" Det är som om man skulle påstå att Kurosawa blev sämre på slutet - att Kagemusha och Ran inte alls var lika svartvita som hans tidigare filmer. Bah, säger jag. Humbug! Make way for the king of the Jungle!
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

UlfK skrev:Man läser allt, såklart. Konstig fråga.

Man hör ofta folk påstå att serien blev sämre de sista tjugofem åren. Det är som vanligt när folk påstår saker, det stämmer inte när man kollar. Serien blev inte sämre. Den blev annorlunda. teckningarna blir friare, skämten ännu mer lågmälda. Det är inte längre skratt, knappt än fniss, men det finns en värme och glädje - och en stor del sentimentalitet - ända fram till sista strippen.

"När skall jag sluta läsa Krig och fred?" Det är som om man skulle påstå att Kurosawa blev sämre på slutet - att Kagemusha och Ran inte alls var lika svartvita som hans tidigare filmer. Bah, säger jag. Humbug! Make way for the king of the Jungle!


Helt objektivt sett, givetvis. [^]

Jag har väldigt liten erfarenhet av Snobben, har mest sett de animerade tv-avsnitten med dottern. Hon gillar det och jag gillar det. En av få saker som vi båda kan se med behållning, fast av olika anledningar. Händige Manny och Fairly Odd Parents har inte riktigt samma djup.
Senast redigerad av 1 APenny4YourThoughts, redigerad totalt 0 gånger.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av UlfK »

APenny4YourThoughts skrev:
UlfK skrev:Man läser allt, såklart. Konstig fråga.

Man hör ofta folk påstå att serien blev sämre de sista tjugofem åren. Det är som vanligt när folk påstår saker, det stämmer inte när man kollar. Serien blev inte sämre. Den blev annorlunda. teckningarna blir friare, skämten ännu mer lågmälda. Det är inte längre skratt, knappt än fniss, men det finns en värme och glädje - och en stor del sentimentalitet - ända fram till sista strippen.

"När skall jag sluta läsa Krig och fred?" Det är som om man skulle påstå att Kurosawa blev sämre på slutet - att Kagemusha och Ran inte alls var lika svartvita som hans tidigare filmer. Bah, säger jag. Humbug! Make way for the king of the Jungle!


Helt objektivt sett, givetvis. [^]


Naturligtvis. Som hobbyfotograf kan jag inte vara annat än objektiv.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av Johan Blixt »

UlfK skrev:Det är som om man skulle påstå att Kurosawa blev sämre på slutet - att Kagemusha och Ran inte alls var lika svartvita som hans tidigare filmer.


Det var banne mig det finaste jag läst sen konfirmationen!
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av Agentum »

Äcsh det är väl som smaken mest, jag köpte bara 1972 års strippar har jag för mig på upmaning från forumet, men jag har ingen lust att läsa nåt mer, det är inet för mig, allt jag gillade var just när Snoben själv är huvuderision.

Jag fixar inet det här eviga samma sak i barndom som altid går runt runt i samma spår utan att utvecklas.

Same shit bara.

SEn har an givetvis olika uppfattning om saker.
Jag anser att tecknatern la upp det fel helt enkelt, jag skiter i de där snorungarna utan attityd helt enkelt, andra ayvas över det.
9mm, i'm never further away than that.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av Göran Semb »

Offissa Pupp skrev:Så frågan är; hur länge ska man egentligen läsa Snobben och vid vilken punkt är det dags att kliva av? Synpunkter, reflektioner?

Jag tycker du ska läsa hela. Trots schackningsperioder fortsatte Schulz att utveckla serien under hela dess (och sin) levnad, och den fick litet av en renässans sista decenniet eller så. Det är en del av hans storhet, tycker jag, att han inte fortsatte göra samma sak hela tiden. Perioden när Snobben så ofta sitter vid skrivmaskinen och hittar på dåliga vitsar är inte någon storhetstid direkt, men det finns pärlor även under den eran -- och vänskapen (och även kärleken) som från ungefär då växer fram mellan Karl å ena sidan och Maja och Peppiga Pia å den andra är en del av vad som gör serien så bra i mina ögon, och den berättelsen pågår ju under en väldigt lång period.

Dessutom så är det ju en av de verkliga klassikerna. Snobben och Carl Barks hör verkligen till seriemediets kanon, tycker jag, liksom t ex Tintin och Franquin, och det är aldrig fel att ha läst in sig på kanon, även om man inte uppskattar allt i den -- inte minst är det (som du själv antyder i ditt inlägg) bra att kunna sätta in saker som inspirerats av klassikerna i sitt rätta sammanhang.

(Tecknaren Peter Bagge inspirerades f ö just av den Snobben-period som du verkar gilla bäst, med de hårda draman som utspelad sig mellan Karl och flickorna, främst Gullan, under seriens första storhetstid. Själv tycker jag den är litet deprimerande eftersom Karl far så illa av det, så min favoritperiod är snarast när Snobbens fantasi började slå sig lös på allvar. Fast min favoritstripp är antagligen en från 1994 när Snobben sitter i ett lerigt, dystert skyttevärn under andra världskriget och lakoniskt hoppas att han ska få komma hem till jul; den känns väldigt självupplevd från Schulz' sida...)

Men till syvende och sist så är det ju dina pengar och din tid, så svaret är kanske egentligen "när du inte har lust att köpa och läsa den längre".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Göran Semb skrev:Fast min favoritstripp är antagligen en från 1994 när Snobben sitter i ett lerigt, dystert skyttevärn under andra världskriget och lakoniskt hoppas att han ska få komma hem till jul; den känns väldigt självupplevd från Schulz' sida...)

Inte första världskriget? Som ju var det klassiska skyttegravskriget och också det då han är flygaräss.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av Göran Semb »

Labrador Road 26 skrev:Inte första världskriget? Som ju var det klassiska skyttegravskriget

Nej, andra. En veckas strippar kom i samband med 50-årsdagen av invasionen i Normandie, om jag inte missminner mig. Snobben är med om D-Dagen och vadar iland -- fast i nästa ruta ringer en av flickorna till Karl och klagar på att Snobben går omkring i deras plaskpool. Sedan följer fyra till med liknande tema. Den sista strippen skildrar däremot hur Snobben sitter ensam och frusen i sitt skyttevärn och skriver ett trött och sorgset brev hem, och den strippen påminde starkt om saker Schulz själv skrivit om sitt arméliv.

Han kom sedan att använda WWII-miljön fler gånger, så han hade därmed skapat sig ännu en miljö för Snobben att utforska. (Senare dök Snobben f ö även upp i amerikanska revolutionskriget.)

(Teknisk not: Ett skyttevärn är mindre än en skyttegrav och rymmer normalt en till två soldater. Det var nog rent allmänt en god idé om det fanns risk för fientliga angrepp att gräva ner sig så gott man kunde om det inte fanns bättre skydd -- typ ett stenhus eller en källare -- att tillgå.]
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av Offissa Pupp »

Samlade Snobben blir ju försvarlig mängd böcker, kronor och timmar. Alltså undrade jag hur seriens storhetstider infaller. Krig och fred känns mer som ett avslutat verk och det är nog svårare att tänka sig att någon bara skulle vilja läsa "krig"...

Första Snobben är visserligen grym, men just därför liksom. Allra första strippen är ju obetalbar: "There's Charlie Brown. / Good ol' Charlie Brown.../.../ How I hate him." Men trots att denna - för mig fullständigt nya upplevelse - ganska snabbt förbyttes till en serie med ett annat tonläge så hängde jag med. Jag insåg ju att det fortfarande var roligt. Den där sentimentala sidan som UlfK talar om, liksom den gulliga, har jag dock alltid haft lite svårt för.

Som lärare i filosofi har jag f.ö. haft många anledningar till att använda mig av Snobben i undervisningen. Det finns nog ingen filosofisk frågeställning som inte behandlas på ett avväpnade, roligt och illustrativt sätt i en Snobbenstrip. Vet ite om det finns, men nog borde man kunna skriva hela filosofins historia m.h.a. Snobben! (Och då pratar vi inte om någon ytlig kylskåpsfilosofi utan om fullkomligt geniala skämt om alltifrån modallogik, analytisk semantik till (förstås) kontinental existentialism!

Summan av kardemmuman; ni har övertygat mig. Jag hänger med till slutet! Har man som jag hela Carl Barks får man alltså (enligt Göran Semb) lov att också ha hela Snobben. För som sagt, en ovanligt och oväntat bra serie.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av Wakuran »

Göran Semb skrev:Perioden när Snobben så ofta sitter vid skrivmaskinen och hittar på dåliga vitsar är inte någon storhetstid direkt, men det finns pärlor även under den eran -- och vänskapen (och även kärleken) som från ungefär då växer fram mellan Karl å ena sidan och Maja och Peppiga Pia å den andra är en del av vad som gör serien så bra i mina ögon, och den berättelsen pågår ju under en väldigt lång period.

Peppiga Pia och Maja känns som de första kvinnliga figurerna i serien som är genuint sympatiska. De är i princip lika mycket outsiders som Karl och Linus, men de känns trevliga. Visserligen är Violet och Patty inte lika överjävliga som Gullan, men de är ändå inte några personer man känner för.

(Karls lillasyster Sally är iofs rätt sympatisk, men hon är några år yngre.)
Göran Semb skrev:Dessutom så är det ju en av de verkliga klassikerna. Snobben och Carl Barks hör verkligen till seriemediets kanon, tycker jag, liksom t ex Tintin och Franquin, och det är aldrig fel att ha läst in sig på kanon, även om man inte uppskattar allt i den -- inte minst är det (som du själv antyder i ditt inlägg) bra att kunna sätta in saker som inspirerats av klassikerna i sitt rätta sammanhang.

Alla ni som gjorde Comiquiz nu i år har sett hur många olika tecknare som refererat till serien på olika sätt under årens lopp. [8D]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av buster89 »

Nu har jag visserligen inte hunnit läsa alla böckerna som hittils kommit ut i Fantagraphics-serien (tänker börja på 1971-72 inom kort) men även jag planerar att läsa hela serien. Även jag har för mig att det inte är så många skratt och fniss efter 1970-talet (åtminstone om man jämför med tidigare årgångar, som ofta framlockar fniss och även stora skratt ibland) men Peanuts behöll alltid sin själ, själva universet fortsätter att fascinera fram tills sista strippen. Det är tydligt att Schulz älskade sitt arbete under hela karriären. Personligen tycker jag att Peanuts åldrade med större finess än Kalle & Hobbe (som ändå bara höll på i 10 år!). Under det sista året blev K&H enligt mig präglad av en pretensiösitet som inte passade seriens förmat alls; Kalle började hålla långa, komplicerade dialoger om filosofiska ämnen som minst sagt inte kändes särskilt subtila. Peanuts, å andra sidan, lämnade alltmer det filosofiska aspektet under dom sista åren och blev stillsammare, vilket gjorde många läsare besvikna (i någon mån även jag själv, ska jag erkänna) men det känns för mig som en trevligare avslutning. Jag antar att Schulz "mellowed with age" eller något ditåt. :)
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av Linus van Pelt »

buster89 skrev: Jag antar att Schulz "mellowed with age" eller något ditåt. :)


En bärande tes i Michaelis' biografi är att de psykologiska konflikterna och komplexen under seriens storhetstid avspeglade Schulz' förhållande till sin första hustru Joyce, vars personlighet skall ha avspeglats i den obarmhärtiga realisten Gullan (medan Leonard å andra sidan representerade Schulz själv, ständigt och självupptaget hukande över sin mästerliga småkonst). Under sitt andra äktenskap blev Schulz lyckligare och serien därmed softare, enligt Michaelis.
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av buster89 »

Det är mycket möjligt (t.o.m. sannolikt) att Peanuts-serien blev "behagligare" eftersom Schulz' liv blev det samma; det är inte för ingenting att Peanuts ofta anses vara en utav dom mest personliga serierna som någonsin gjorts (jag är emellertid skeptisk till många utav Michaelis sina teorier i Schulz-biografin, men det är en annan sak...).

Något jag f.ö. tycker är mycket vackert med Peanuts-serien, och som i sig borde vara motivation för att läsa hela serien, är att Schulz satte varenda streck själv under alla 50 år, alla pengar och Snobben-prylar till trots. Jämför Jim Davis och Garfield.....
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Garfield-stripparna är dessutom fantastiskt mycket bättre utan Garfield i dem.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av Linus van Pelt »

buster89 skrev:Något jag f.ö. tycker är mycket vackert med Peanuts-serien, och som i sig borde vara motivation för att läsa hela serien, är att Schulz satte varenda streck själv under alla 50 år, alla pengar och Snobben-prylar till trots. Jämför Jim Davis och Garfield.....


På Al Plastinos hemsida hävdas dock att denne "ghosted 'Peanuts' for Charles Shultz when he underwent heart surgery back in the 1980’s". Men med tanke på hur illa de stavar Schulz' namn törs man kanske gissa att påståendet saknar grund och att någon blandat ihop saken med de strippar som Plastino fick provteckna då syndikatet och Schulz ännu stred om rätten till serien?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När är det dags att kliva av samlade Snobben?

Inlägg av Wakuran »

Den enda personen jag känner till som lär ha gjort officiellt Snobben-material förutom Schulz själv är Dale Hale som gjorde material för Peanuts-serietidningarna. (Litet i liknande stuk som Little Lulu, Dennis the Menace, etc.)

Kan ha varit någon/ra till okänd/a upphovsma/än som varit inblandad i dem, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar