Nytryck av äldre album - för vem och varför

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Wakuran »

Jag tror Mikke Schirén försökte köpa rättigheterna för Komika när förlaget var nytt, men att han fick slå det ur hågen efter ett tag då priset blev för högt.

Annars finns i princip hela Elfquest att läsa online via hemsidan:

http://www.elfquest.com/gallery/OnlineComics3.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Agentum »

Visst är det skit egentligen, men det beror väl på att typ DC eller nån har rättighterna i USA idag, jag har för mig att de har dem där.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Jocke S »

Labrador Road 26 skrev:Själv tycker jag det är helt obegripligt att förlag inte trycker nytt av samtliga saker som går för rejält höga summor i andrahandsmarknaden. Är folk (galningar [8)] ) villiga att pröjsa över två lakan för ett ynka Prins Valiant-album ja då finns det pengar för förlaget att tjäna om de bara ser till att trycka upp en ny omgång.


Kom och tänka på det där med Valianterna idag när jag var inne i bokaffären och letade album.
Varför trycker man en ny omgång av just Prins Valiant Nr 15 "Den unge Geoffrey"?
Den tillhör knappast de svårare, hade helt missat att den skulle finnas i fler än en upplaga.

Finns det fler Prins Valiant som tryckts i fler upplagor? (Förutom Nr 1 och 2)
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Bufkin »

Jag vill se Linda och Valentin samlingarna på svenska.

Men i sakfrågan:

Problemet med tradera är att det skapar en "falsk" bild av värdet. Det är en enorm skillnad mellan "köp den nu för X kronor du vet aldrig när den dyker upp igen eller vad den kommer ha för pris" och "köp den nu för X kronor... eller vänta nåt år och betala fortfarande X eller kanske tom mindre pga av rea".

Visst tar nya saker slut, men de flesta grejer trycks i upplagor som gör att man iallafal har ett år eller två på sig att fundera.
Användarvisningsbild
Deza_al
Very Good
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 08:17

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Deza_al »

APenny4YourThoughts skrev:Men är det verkligen att säga att den här utgåvan kommer att bli värdefull? Är det inte bara ett sätt att säga att innehållet är eftertraktat och omtyckt av samlare?

Hur kommer det att påverka andrahandsvärdet på nuvarande album tror ni?
Minns hur Snövit-DVDn (den första Disneyklassikern) tappade 80% i värde när nyutgåvan kom. Såldes för runt 1800kr på Tradera. En vecka efter nysläppet kunde man köpa den gamla eftertraktade för 300kr ungefär.


Jag tror att andrahandsvärdet kommer att minska på de nuvarande albumen, men bara till en börja. Men med tiden så tror jag ändå att värdet på de äldre albumen kommer att öka. Eftersom om man är en inbiten valhallsamlare som jag så vill man trots allt i slutändan ändå ha alla upplagorna som släppts av valhall och och då slår inget de tidiga upplagorna och speciellt inte de mer sällsynta.
Sen tror jag att värdet på det äldre upplagora kommer öka på grund av att om det kommer ett nytryck så finns det vissa som kommer göra sig av med sina gamla album eftersom man redan har en nyare och bättre variant av den, vilket kommer innebära att de äldre albumen kommer sakta men säkert försvinna. vilket medför att det kommer bli ännu svårare att få tag i en första upplaga.....
Har du Valhall-serierna i skick NM-M så köper jag gärna, skicka ett mejl eller PM.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Wakuran »

Menar du att folk skulle slänga sina gamla album? Är det så troligt? Valhall-albumen ägs väl mest av seriekännare som har koll på samlarvärdet?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Tyckte också det lät konstigt. Jag tror inte någon slänger äldre upplagor bara för att de köper nya. Jag ser det mer som att marknaden blir (över?) mättad och priset sjunker på de äldre upplagorna, både på kort och lång sikt. De som inte bryr sig om att ha förstaupplagor säljer till de som bryr sig. Det kyler ner efterfrågan på de äldre upplagorna (eftersom de som bryr sig får vad de vill ha). Efterfrågan sjunker och därmed också priset.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Deza_al
Very Good
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 08:17

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Deza_al »

Menar inte att man slänger sina gamla album, men jag vet personer som om dom köper nytryckta seriealbum så använder de sina gamla album som läseexemplar eftersom dom är mer slitna, vilket kommer medföra att de kommer gå sönder först. Sen får man ju hoppas att alla inte gör på det viset
Har du Valhall-serierna i skick NM-M så köper jag gärna, skicka ett mejl eller PM.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Agentum »

Jag har bara några enstaka av de här första Valhalla som jag tror det står på dem, de med vit ram.

Sen har jag de där 3 stora böckerna, senare album har ju komit i så låga upplagor att jag missat presis alla.

Så jag hoppas att de sista där släpps igen på nåt sätt.

Hittar man begagnat så är de oftast av de tigiga nummren också, jag har sett att det finns andra album med än de vita jag nämnde, antar att de är senare tryck.

Men som sagt jag vill bara ha hela rasket, men jag ahr ingen lust tat köpa om det från början igen, jag har ju de 3 böckerna och det får räcka för mig där, jag vill ha det som kom efter dem, kommer det alltså ges ut igen?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Men som sagt jag vill bara ha hela rasket, men jag ahr ingen lust tat köpa om det från början igen, jag har ju de 3 böckerna och det får räcka för mig där, jag vill ha det som kom efter dem, kommer det alltså ges ut igen?

Jo, "Tegebjer och Ekholm" ska ge ut alla fem samlingsböckerna om jag förstått det hela rätt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Agentum »

Törs man hoppas på att 4an och 5an av dessa blir med de album jag saknar tro?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Bufkin »

Deza_al skrev:Menar inte att man slänger sina gamla album, men jag vet personer som om dom köper nytryckta seriealbum så använder de sina gamla album som läseexemplar eftersom dom är mer slitna, vilket kommer medföra att de kommer gå sönder först. Sen får man ju hoppas att alla inte gör på det viset

Njaaaa... men jag skulle kunna tänka mig att det finns folk som ger bort sina gamla album till småsykon, barn, kusiner och liknande.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Bufkin skrev:
Deza_al skrev:Menar inte att man slänger sina gamla album, men jag vet personer som om dom köper nytryckta seriealbum så använder de sina gamla album som läseexemplar eftersom dom är mer slitna, vilket kommer medföra att de kommer gå sönder först. Sen får man ju hoppas att alla inte gör på det viset

Njaaaa... men jag skulle kunna tänka mig att det finns folk som ger bort sina gamla album till småsykon, barn, kusiner och liknande.


Om man har så pass bra koll på Valhalla att man köper de nya utgåvorna, så har jag svårt att se varför man skulle ge bort de äldre mer värdefulla utgåvorna. Det låter lite osannolikt. Antingen har man ingen koll och struntar i att köpa de nya, eller så har man bra koll och stuvar undan/säljer de gamla för att finansiera andra köp, möjligen.

Kasta eller ge bort ligger inte riktigt i en Valhalla-samlares natur tror jag. :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Bufkin »

APenny4YourThoughts skrev:Om man har så pass bra koll på Valhalla att man köper de nya utgåvorna, så har jag svårt att se varför man skulle ge bort de äldre mer värdefulla utgåvorna. Det låter lite osannolikt. Antingen har man ingen koll och struntar i att köpa de nya, eller så har man bra koll och stuvar undan/säljer de gamla för att finansiera andra köp, möjligen.

Kasta eller ge bort ligger inte riktigt i en Valhalla-samlares natur tror jag. :)

Jag tror inte att majoriteten av albumen ägs av samlare. Jag känner massor av människor som har 5-10favorit serier som de älskar men som inte är serienördar. De kan ha allt som finns till de serierna (de köpte dem när de kom ut) och skulle mycket väll kunna köpa nya vackra utgåvor och ge bort de gamla.

Men min kommentar var mest mot "slängs". Jag tror inte heller att priserna skulle kunna öka, jag tror de skulle droppa ordentligt initialt för att sedan stabilisera sig uppåt men under de gamla.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Agentum »

Väldigt många missade den serien med tror jag, de jag köpte mins jag var när det var en sån här bokrea på 80-talet helt enkelt, inte visste jag vad det där var för serie.

De vanliga fransk/belg serierna hade man ju hyfsat koll på i jämförelse.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Bufkin »

Agentum skrev:Väldigt många missade den serien med tror jag, de jag köpte mins jag var när det var en sån här bokrea på 80-talet helt enkelt, inte visste jag vad det där var för serie.

Jag såg filmen på bio. I rollspelsnörds kretsar är den ganska känd. Vi var svältfödda på 80-talet så allt som var det minsta fantasy gick ner.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Agentum »

Jag missade den helt och har bara på senare år sett den på danska, den floppade visst rejält här i landet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av smorkin »

Bufkin skrev:
Deza_al skrev:Menar inte att man slänger sina gamla album, men jag vet personer som om dom köper nytryckta seriealbum så använder de sina gamla album som läseexemplar eftersom dom är mer slitna, vilket kommer medföra att de kommer gå sönder först. Sen får man ju hoppas att alla inte gör på det viset

Njaaaa... men jag skulle kunna tänka mig att det finns folk som ger bort sina gamla album till småsykon, barn, kusiner och liknande.


Precis. Vid de tillfällen jag köpt nya utgåvor av serier jag redan har så är det för att de nya på något sätt är bättre, typ Absolute-utgåvan av All-Star Superman. Då går de äldre utgåvorna iväg till någon syster eller kompis som vill ha dem. Ett bra sätt att hålla nere bokhylleantalet. Åtminstone i teorin, men på något sätt har jag ändå >50 hyllmeter seriealbum, trots att det i princip saknas dupliceringar. Och sen har vi ju serietidningarna i källaren också... [V]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
mikaelte
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:08

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av mikaelte »

Ny på forumet gläds jag åt diskussionerna kring Valhall-samlingarna som vi, Ekholm & Tegebjer, ger ut med start i april i år.
För att återkoppla till diskussionerna om texten hos Adlibris, så är den inte ämnad konsument per se utan var information som gick ut till bokhandeln via våra säljare. Och som sådan var texten, som Erik S poängterade, menad för hela bokserien.

Jag tror knappast att de summor albumen betingar på Tradera lockar till något köp från intresserade läsare. Ska kolla om jag kan få Adlibris och ta bort avslutningen på texten.

Men tråden har ju också innehållit diskussioner om samlande med de gamla Valhall-utgåvorna i fokus och då kan det kanske vara intressant att veta att äventyren i den första samlingen (som alltså innehåller de tre första albumen) kommer i nyöversättning av undertecknad, som också översatt album 13–15.
Hur detta påverkar de tidigare utgåvorna av dessa tre album ska jag låta vara osagt, men lite unika fortsätter de kanske att vara.
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Otherworld »

Lånar tråden för detta.

Varför får inte vi denna boxen här i Sverige för? Vill ha den, men inte på norska.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8242943192
Skriv svar