Bamse blir politisk igen

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Bamse blir politisk igen

Inlägg av lennon »

Saxat ur Göteborgsposten 9/3: "Bamse ger sig på samhällskritik igen i senaste numret där Krösus Sork är en gniden och samvetslös tv-mogul. Skalman sågar både reklam och medier och Bamses farmor kallar Krösus för bajsgubbe"
Heja Bamse ![:p]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Är det särskilt lämpligt att Bamses farmor säger någonting sådant i en tidning som till större delen riktar in sig till barn?
Att serier har en viss politisk inriktning bryr jag mig däremot inte särskilt mycket om. Även om jag själv är emot kommunism är det en del av Bamses personlighet, och jag tänkte inte själv på att många av bamsetidningarna hade ett politiskt budskap när jag var yngre och läste dem.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Det är klart att det inte är så lämpligt, men det är rätt roligt.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag har själv läst den för min dotter och blev lite chockad av farmors uttryck. Men jag såg det mest som att det var nåt som skulle få barn att tycka Bamse är rolig att läsa.=O)
Det är ju Rune som skrivit avsnittet i senaste Bamse, kanske därför den har en så politisk karaktär...
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Jag tror att man använder det uttrycket för att många barn troligast skulle säga så och skratta åt det. Sen om det är lämpligt eller inte är en annan debatt.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Farmors uttalande är väl lite ofint, men budskapet är väl närmast "tro inte på allt du hör" och det ställer jag upp på. Det är bäst barnen lär sig det.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag tycker faktiskt att det var en bra historia; Krösus delar ut gratis paranboler för att kunna marknadsföra sitt nya varuhus på en TV-kanal som bara visar reklam för hans eget företag, klart att Farmor och Skalman genomskådar planen. Dessutom måste ju skalman påpeka att "en sådan hade han minsann själv konstruerat för flera år sedan."
-Han är så jävla skön ibland!

Och en annan sak som är bra är att Bamse bara kostar 21 spänn, ganska billigt idag faktiskt.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Krösus Sork ville bygga en motorväg genom skogen. Bamses svar, "Men det vill inte vi" brukar jag ha som exempel till mina barn på en självutnämnd härskare som uttalar sig för andra. Det är ingen filosofisk skillnad mellan någon som vill bygga en motorväg utan att fråga andra, och någon som motsätter sig vägen utan att fråga andra.

F.ö. tycker jag Krösus är mobbad av alla i Bamse-skogen. I dagens Sverige hade han troligen kunna kräva skadestånd av kommunen.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jo, där kommer vi tillbaka till att Bamse inte är den smartaste av seriehjältar, det är hans tanke mot skogens invånare som är god.

Jag förstår hur du menar, men Bamse är på något vis talesman för de goda i serien. Skalman skulle man kunna kalla stroppig, eller, han ÄR stroppig, men det förgyller hans karaktär, gör honom rolig. Tex; "Håller båten?" "-Självklart, det är ju JAG som konstruerat den!"
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E

Krösus Sork ville bygga en motorväg genom skogen. Bamses svar, "Men det vill inte vi" brukar jag ha som exempel till mina barn på en självutnämnd härskare som uttalar sig för andra. Det är ingen filosofisk skillnad mellan någon som vill bygga en motorväg utan att fråga andra, och någon som motsätter sig vägen utan att fråga andra.

F.ö. tycker jag Krösus är mobbad av alla i Bamse-skogen. I dagens Sverige hade han troligen kunna kräva skadestånd av kommunen.



"men det vill inte vi" låter ju som att det är en majoritet som motsätter sig bygget och då är det väl en jävla skillnad - lika stor skillnad som det är mellan en demokrati och en diktatur.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av lennon

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E

Krösus Sork ville bygga en motorväg genom skogen. Bamses svar, "Men det vill inte vi" brukar jag ha som exempel till mina barn på en självutnämnd härskare som uttalar sig för andra. Det är ingen filosofisk skillnad mellan någon som vill bygga en motorväg utan att fråga andra, och någon som motsätter sig vägen utan att fråga andra.

F.ö. tycker jag Krösus är mobbad av alla i Bamse-skogen. I dagens Sverige hade han troligen kunna kräva skadestånd av kommunen.



"men det vill inte vi" låter ju som att det är en majoritet som motsätter sig bygget och då är det väl en jävla skillnad - lika stor skillnad som det är mellan en demokrati och en diktatur.


Fast om saken enbart gäller hur många man har bakom ryggen när man ställer krav på sin omvärld så skulle nog Krösus kunna klämma fram ett gäng aktieägare, åkare, företagare och andra som hade tjänat på ett motovägsbygge och då hade helt plötsligt Bamse och hans bakåtsträvande kverulanter varit i minoritet. En åsikt blir inte mer "sanning" för att många ställer sig bakom den. Ett exempel på det var ju nazismen som på trettiotalet var omåttligt populär i hela Tyskland.................
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

citat:
Ursprungligen postat av Olof

citat:
Ursprungligen postat av lennon

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E

Krösus Sork ville bygga en motorväg genom skogen. Bamses svar, "Men det vill inte vi" brukar jag ha som exempel till mina barn på en självutnämnd härskare som uttalar sig för andra. Det är ingen filosofisk skillnad mellan någon som vill bygga en motorväg utan att fråga andra, och någon som motsätter sig vägen utan att fråga andra.

F.ö. tycker jag Krösus är mobbad av alla i Bamse-skogen. I dagens Sverige hade han troligen kunna kräva skadestånd av kommunen.



"men det vill inte vi" låter ju som att det är en majoritet som motsätter sig bygget och då är det väl en jävla skillnad - lika stor skillnad som det är mellan en demokrati och en diktatur.


Fast om saken enbart gäller hur många man har bakom ryggen när man ställer krav på sin omvärld så skulle nog Krösus kunna klämma fram ett gäng aktieägare, åkare, företagare och andra som hade tjänat på ett motovägsbygge och då hade helt plötsligt Bamse och hans bakåtsträvande kverulanter varit i minoritet. En åsikt blir inte mer "sanning" för att många ställer sig bakom den. Ett exempel på det var ju nazismen som på trettiotalet var omåttligt populär i hela Tyskland.................


Om Bamse och hans gäng hade varit i minoritet så hade det ju varit ett helt annat läge - där har du rätt.
Sedan orkar jag nog inte gå i klinch med dig ang Nazismen då du verkar rätt rabiat i dina åsikter.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det är ett bra tema för framtida Bamse-historier. Krösus är ju inte precis ensam, han har sorkarna med sig jämt och kan få med sig de flesta andra tidvis. Säg att Krösus driver igenom expropriering i laga ordning, för "framsteg". Kanske inte av just kullarna, om inte Bamse-gänget lyckas stoppa det, men hur kan de göra det? Det verkar ju ligga någon slags stad/stationssamhälle/hamn i närheten. Säg att Krösus får folket i staden att rösta för hans förslag, medan folket på kullarna röstar mot. Praktexempel på "majoritetens förtryck". Vart skulle det leda?
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag tror det blir FÖR mycket politik, kom ihåg att det är en barntidning också! =O)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av lennon

Sedan orkar jag nog inte gå i klinch med dig ang Nazismen då du verkar rätt rabiat i dina åsikter.


Det skulle vara ganska kul att veta vad du menar med det............
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av Robrocker

Jag tror det blir FÖR mycket politik, kom ihåg att det är en barntidning också! =O)


Kanske, men man kan ju förpacka det lämpligt. Bamse gillar ju poängen att många små är starka tillsammans. Barnen kanske inte klarar omröstningar... men kanske det gör det. Gör det till handuppräckning så blir det konkret, och det blir ju en poäng när fem ekorrar (myror?) får fler röster än fyra vargar (elefanter?). Så när Bamse väl övertygat ekorrarna om att de får rösta fast de är så små...?

Jag tycker det är kul att fundera på seriemanus helt utan hänsyn till om de går att publicera eller ej. [;)]
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

citat:
Ursprungligen postat av Robrocker

Jag tror det blir FÖR mycket politik, kom ihåg att det är en barntidning också! =O)


Kanske, men man kan ju förpacka det lämpligt. Bamse gillar ju poängen att många små är starka tillsammans. Barnen kanske inte klarar omröstningar... men kanske det gör det. Gör det till handuppräckning så blir det konkret, och det blir ju en poäng när fem ekorrar (myror?) får fler röster än fyra vargar (elefanter?). Så när Bamse väl övertygat ekorrarna om att de får rösta fast de är så små...?

Jag tycker det är kul att fundera på seriemanus helt utan hänsyn till om de går att publicera eller ej. [;)]



Du har rätt, det går ju att göra bra! Men Bamse är en så stor serie..
Men använd det i din serie, hur går det med manusförfattandet?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av lennon
"men det vill inte vi" låter ju som att det är en majoritet som motsätter sig bygget och då är det väl en jävla skillnad - lika stor skillnad som det är mellan en demokrati och en diktatur.


Nja, det är mer sättet som Bamse säger det på. Det är uppenbart att det är han som inte vill ha motorvägen, men han uttalar sig som en kung, "vi". Men det är ju teoretiskt möjligt att han medelst handuppräckning kollat vad alla de andra vill.

Visst är väl Bamse i praktiken diktator i skogen? Den som säger emot honom åker på smörj.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E

Visst är väl Bamse i praktiken diktator i skogen? Den som säger emot honom åker på smörj.



Ja, visst är det så............. [B)]
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Man får inte glömma att Bamse hela tiden uppmanar folk till att vara kritiska mot vad de hör och läser. Man får heller inte glömma att allt förenklas i Bamse för att passa in i serieformat och för att passa för barn.
Dock saknar jag nån serie där det visar sig att även Bamse kan ha fel.
Skriv svar