Svensk seriekultur

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Avgrundsvrål

Svensk seriekultur

Inläggav Avgrundsvrål » lör 22 jan 2011, 06:38

Jag tänkte att det här måste ju vara rätta stället (rätta forumet) att fråga lite allmänt om svensk seriekultur. Här lär ju finnas en och annan som är insatt i ämnet. Jag undrar främst hur ni tycker att svensk seriekultur står sig gentemot andra länder? Vi har ju några riktigt gamla serier (91:an osv) som går än idag, men skulle ni säga att det läses generellt mycket eller lite serier i Sverige?

Saknas det rentav något, tycker ni? Och hur väl säljer egentligen serietidningar? Nu kanske inte serier brukar ses som speciellt kulturellt relevanta, men jag känner på mig att det inte endast gäller i Sverige.

Användarvisningsbild
luckylök
Fine

Re: Svensk seriekultur

Inläggav luckylök » lör 22 jan 2011, 09:52

Sveriges serie kultur har (enligt mig) dalat neråt. Serierna tappar klass (Rocky, Elvis tex.) och om man ser i en vanlig butik efter serier, så är de oftast huller om buller och sönder slitna.

Jag har tänkt på denna sak, och när jag någon gång frågar vad folk tycker om serier, så blir oftast svaret: "Det är ju bara för barn". Det verkar som man får vara barnslig på alla andra områden än serier tydligen. Det är den bild jag fått...

Jag vet inte om det är lite OT, men nu har jag ventilerat min åsikt i den mest passande tråden.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » lör 22 jan 2011, 10:08

Svensk seriekultur eller bristen på densamma är ett ganska flitigt återkommande ämne här på forumet. Jag tycker Wakuran gav en kort och kärnfull beskrivning av den svenska seriemarknaden i tråden "Sydafrikas seriemarknad"

Wakuran skrev:It's not much of an industry, really. There are a few mainstream comics owned by the authors that are successful such as the humor series Rocky (slacker city dog). Hälge (moose dodging and evading the moose hunt), Elvis (funny animal family life) and Uti vår hage (bumbling villagers). The children's comic Bamse has been a success story for decades, partly due to lack of real competition. I should also mention Galago, an institute among alternative comics since the 80's still going, and the comics schools, attracting a lot of younger talented artists, very ambitious and enthusiastic despite the lack of a working market, selling their mini-comics and fanzines at arenas such as the Swedish Small Press Expo (SPX), arranged annually in Stockholm since the 90's. The popularity of manga, as well as a feminist wave growing strong since about the 90's has caused basically the majority of up-and-coming artists to be girls.

Since the 60's-70's, there has also been a prolific production of license-produced Phantom comics in Scandinavia (and also some Donald Duck comics).

But generally, currently, the market is almost oligarchal. There are a few idealists producing and translating stuff on a market where they'd be glad to make even, but the main mainstream actor Egmont is unfortunately very cowardly in letting any new stuff out.

There used to be a manga boom a few years earlier, but it's basically collapsed now due to the recession and that a lot of the core market essentially is too poor to buy all the longer series produced. (Consisting generally of high school and college kids, fans and artists themselves.)

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » lör 22 jan 2011, 10:53

Svensk mainstream ("serier som går att köpa på ICA") är på utdöende. De sista relikerna (Fantomen + buskis) kommer att dö ut inom en eller ett par generationer eftersom igenkänningsfaktorn i det närmaste är noll. Få vill läsa om småländska bönder eller ett värnpliktssystem som inte längre existerar.

Även om serieskolorna frodas till viss del, så produceras det inte speciellt mycket för marknaden via dem. Eller ja, det finns säkert fantastiskt många vettiga independent-projekt, men inget som genererar tidningar till massorna.

Svensk serieutgivning kommer framöver med stor sannolikhet att bestå av Bamse, Kalle Anka & Co och någon enstaka "vuxnare" utgivning i form av översättningar från amerikansk förlaga. Jag räknar inte tramsgrejer som Byggare Bob som serieutgivning eftersom de flesta ungar som får den, kastar tidningen och leker med borrmaskinen istället.

Det verkar som att de köpstarkare serieentusiasterna i landet mer och mer går över på album/antologisidan?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » lör 22 jan 2011, 11:11

Ja och sedan finns köp över Internet som framstår som mycket mer intressant för den som kan ett eller annat främmande språk!

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » lör 22 jan 2011, 12:12

Jo, svensk seriemarknad har varit dalande i åtminstone två decennier. Men det innebär inte att svensk seriekultur är på utdöende! De senaste åren har vi sett ett enormt uppsving av högkvalitativa serier på svenska, ofta dessutom skrivna på svenska från början.

För tjugo år sedan var läget att ska man få betalt för att göra serier i Sverige så ska man höra till Team Fantomen eller teckna 91:an eller Bamse. Praktiskt taget alla serieskapare som fick betalt alls fick betalt av Egmont. Idag finns det massor av serieskapare som faktiskt når ut och får betalt via andra (ibland egna) förlag.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 22 jan 2011, 12:42

Jag har hört att seriemarknaden i princip är "i kris" över hela världen, och både i USA, Frankrike och Japan klagas det på att serierna säljer för dåligt nu för tiden. Det är möjligt att seriemediet i princip mer och mer går över från ett populärintresse till ett särintresse.

Eller möjligen så att folk kommer läsa korta humorserier på internet och mobilen, men det kommer inte vara så många som väljer att köpa album och serieromaner.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Buzz
Very Good

Inläggav Buzz » lör 22 jan 2011, 17:16

Något som jag tycker genomsyrar och utmärker hela den svenska seriekulturen är olika former av socialrealism, mest s.k. "diskbänksvardag"
Typiska sådanna serier är ju de populära Rocky och Elvis där hela serierna bygger på skaparnas egna privatliv med en viss humoristisk twist
Hälge är lite av samma sak, utan att helt bygga på skaparens liv så ironiseras ofta stereotypiska glesbyggds fenomen.

Men också kan man se det i lite mer allvarligare serier som de skapade av Åsa Grenvall, där oftast tragiska och verkliga scenarion förekommer.
Vad detta beror på har jag ingen aning, kanske har det någon koppling till den tradition av socialrealistisk litteratur som vi har i Sverige med "Mina Drömmars Stad", "Statarna" osv

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » lör 22 jan 2011, 17:27

Buzz skrev:Något som jag tycker genomsyrar och utmärker hela den svenska seriekulturen är olika former av socialrealism, mest s.k. "diskbänksvardag" ...

Nja ... Det har väl alltid funnits en stark "alternativ" seriekultur med diskbänksrealism och skriva-på-näsan-politik i Sverige. Det som hände för tjugofem - femton år sedan var att "mainstream" serieutgivning i stort sett upphörde och kvar stod Galago som plötsligt var "det stora etablerade förlaget" men fortfarande såg sig själva som alternativa. Diskbänksrealismen hade segrat.

Så för fem - tio år sedan var det underhållande äventyrsserier som hade blivit alternativt och gavs ut på mindre förlag. Men nu är de på frammarsch! Viktor Kasparsson, Theo, Mara från Ulthar, ... Det som är diskbänksrealism är mest gamla grejjer ...

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 22 jan 2011, 22:05

Eller Rocky, men det är iofs en humorserie.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 22 jan 2011, 22:10

Riktigt dåligt för en som inte läse de här 100ex. albumen som folk gör.

Et B-land seriemässigt, med gammal jävla skåpmat bara och fegisar bakom det hela.

Det enda jag erkänner är de som tillkommit på senare år och som publicerar album från sian egna småföretag.

Det enda Egmont duger till är repriser, och en del av det i repris kan ju vara intressant när man missat nåt, men i övrigt är de hopplösa, Sverige är ändå största landet i norden, jag önskar att inet ett jävla danskt lilleputtlandsföretag hade akten, de har mindersvärdeskomplex som det altid är här i norden.

Så tummen ner från min sida, det var mycket bättre förr.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 22 jan 2011, 22:18

Samtryck och simultanöversättningar tror jag skulle kunna hjälpa till, ungefär som Faraos Cigarer's Inkalen-utgåva, eller Albumförlagets samarbete med Donovan på det där Dany-albumet. (Nu tycker jag visserligen serien är värdelös i sig, men det är ett bra initiativ.)

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 23 jan 2011, 20:28

Avgrundsvrål skrev:Jag undrar främst hur ni tycker att svensk seriekultur står sig gentemot andra länder?

Jag skulle säga att över lag står Sverige inte så bra till, mest beroende på den i mitt tycke allt för dominerande och utbredda kassheten bland tecknare. Visst, det finns några få lysande undantag men när majoriteten är pinsamt dåliga tecknare så går det liksom inte att konkurrera med länder där det omvända förhållandet gäller.

Detta är förstås mycket en smaksak, men man kan i alla fall konstatera att den stilen som utomlands normalt skulle räknas som independent, underground, amatör eller fanzin-mässig i Sverige ges ut som mainstream och professionell.

För att sticka ut hakan så tycker jag vi är ett U-land när det gäller tecknare, där U inte står för Utveckling utan för Undermålig. Glädjande nog så är en del av undantagen representerade här på forumet.

När Martin Kellerman som tecknar i ungefär samma nivå och stil som Robert Crumb, här är en av våra mest framgångsrika så säger det rätt mycket hur landet ligger. (Robert Crumb är verkligen inte en av USAs mest framgångsrika tecknare.)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » sön 23 jan 2011, 21:00

Labrador Road 26 skrev:
För att sticka ut hakan så tycker jag vi är ett U-land när det gäller tecknare, där U inte står för Utveckling utan för Undermålig. Glädjande nog så är en del av undantagen representerade här på forumet.

Det föds procentuellt varken fler eller färre bra tecknare i Sverige än någon annanstans. Däremot krävs det att talang uppmuntras och uppmärksammas för att frodas och utvecklas. Det här går helt hand i hand med den allmänna synen på serier i Sverige. Tecknartalangerna blir inte serietecknare. De blir industridesigners, arkitekter, grafiska designers, konceptdesigners eller något annat mer statusbetonat.

Ett land har den kvaliteten på tecknare i seriebranschen som man förtjänar. Precis som med allt annat.
Dessutom är Sverige ett litet land och det föds färre tecknartalanger här än i USA eller i Frankrike. (till antal, inte procentuellt), vilket också ger större utslag när de går till andra branscher.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » sön 23 jan 2011, 21:05

Avgrundsvrål skrev: Jag undrar främst hur ni tycker att svensk seriekultur står sig gentemot andra länder?

Finns den?

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » sön 23 jan 2011, 21:06

Man kan se på det ur två vinklar, vad ger vi ut och vad produceras i original i Sverige.

PÅ utgivningssidan är vi skrattretande dåliga. Norge och Danmark är betydligt bättre på att översätta bra serier utifrån. Det lilla av Finland jag har sett ger samma signaler men där är det en ren gissning.

Däremot tycker jag att det görs väldigt mycket bra och intressanta saker i Sverige. Vi har en stark självbiografisk tradition där det har gjorts mycket kvalitativa grejer. Visst finns det en del som tecknar "sådär" men vi har också kreatörer som Li Österberg och Mats Källblad för att ta några exempel. När jag besöker tex Spx så ser jag en fantastiskt levande kultur.

Sedan det där med kris i seriebranschen. Jag är inte säker på att jag köper det längre, jag tycker man har sagt det i typ 20år... det har slutat vara kris och blivit nån form av normaltillstånd, tyvärr.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 23 jan 2011, 21:13

APenny4YourThoughts skrev:Tecknartalangerna blir inte serietecknare. De blir industridesigners, arkitekter, grafiska designers, konceptdesigners eller något annat mer statusbetonat.

Så är det förstås, var min tanke också, att vilken genomsnittsillustratör som helst på vilken reklambyrå som helst, tecknar bättre än många av våra serietecknare.

Det jag dock inte förstår är den totala avsaknaden på självkritik/insikt. Alltså att man själv borde inse att det ser för jäkligt ut och i och med det ägna sig åt något man behärskar bättre istället. Fast jag ska nog inte säga något, blev ju själv kvar i alldeles för många år på ett yrke som jag var som bäst medelmåttig på.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » sön 23 jan 2011, 21:14

Bufkin skrev:
Däremot tycker jag att det görs väldigt mycket bra och intressanta saker i Sverige. Vi har en stark självbiografisk tradition där det har gjorts mycket kvalitativa grejer. Visst finns det en del som tecknar "sådär" men vi har också kreatörer som Li Österberg och Mats Källblad för att ta några exempel. När jag besöker tex Spx så ser jag en fantastiskt levande kultur.

Jag håller med dig, men det sorgliga i det här sammanhanget är att det som syns på SPX ungefär kan sammanfattas i vad svensk serieindustri har blivit. Ett gäng glada entusiaster som inte tjänar pengar utan gör det för att det är kul. Och då är det kanske ändå det vassaste vi har.

Någonstans känns det som att all serieproduktion och förlagsverksamhet i Sverige är på hobbybasis. Det finns inget driv, ingen själ, ingen som på allvar vill ta samlade grepp. Egmont vill det inte i alla fall, och är det deras ambition att stå för någon sorts utveckling i Seriesverige för de en väldigt anonym kampanj på området.

Visst, det kommer lite uppstickare emellanåt och det blir lite hajp kring nya konstellationer och utgivningar (läs: Utopi) men det ebbar alltid ut och blir fantastifoster.

Som någon skrev: Det är ingen svacka, det är ett normaltillstånd av icke-aktivitet som permanentats.

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » sön 23 jan 2011, 21:15

Labrador Road 26 skrev:Det jag dock inte förstår är den totala avsaknaden på självkritik/insikt. Alltså att man själv borde inse att det ser för jäkligt ut och i och med det ägna sig åt något man behärskar bättre istället. Fast jag ska nog inte säga något, blev ju själv kvar i alldeles för många år på ett yrke som jag var som bäst medelmåttig på.

Man måste inte kunna teckna "bra" för att vilja skapa...

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » sön 23 jan 2011, 21:19

APenny4YourThoughts skrev:Jag håller med dig, men det sorgliga i det här sammanhanget är att det som syns på SPX ungefär kan sammanfattas i vad svensk serieindustri har blivit.

Jag tycker inte det är sorgligt, det bor bara 9miljoner i Sverige. Eller det är sorgligt på utgivningssidan (dvs översättningar) men inte annars.

APenny4YourThoughts skrev: Ett gäng glada entusiaster som inte tjänar pengar utan gör det för att det är kul.

Rok n roll. Det är det kultur i grunden skall handla om.

Återgå till "Serier i allmänhet"