Svensk seriekultur

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
mikaelbergkvist
Near Mint

Re: Svensk seriekultur

Inläggav mikaelbergkvist » mån 21 feb 2011, 23:12

En gång i tiden fanns det inga serier, så det var ett bök att introducera nya ideer och koncept för folk, efter det att man introducerat ett helt nytt media.
Detsamma har ju hänt nyligen med dataspel.

Det verkar som om det är en kurva. Det börjar med innovation, kreativitet, rullar på i kommersiell exploatering, och sen slutar i tillbakalutad senilitet då man tappat tron på alltsammans och inte tror att det går att introducera nåt nytt mer. Och sedan blir allt till ett nostalgiskt minne. Tills Lasse Åberg får tag i det..

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 21 feb 2011, 23:30

Buzz skrev:Men som inkörsporten till en bred och mer allmänn seriekultur så tror jag mest på bibliotek. När jag kom till Sverige och skulle börja i den svenska skolan så tog morsan med mig till bilioteket för att hitta bra barnböcker för att fixa språket. I barnavdelningen fanns serierna och förutom Katten Gustaf så fanns det spännande saker som Neanderdalen av Ola Ambjörnsson och Valhall av Peder Madsen, massvis med album som man fick läsa helt gratis. Kanske är min idé lite för naiv men jag tror att om serierna fick en egen del i bibblan så skulle fler söka sig dit för ärligt talat många tycker att det är pinsamt att sitta ensam brevid "Totte badar" när man läser saker som typ Sandman, DMZ, The Walking dead eller Preacher. Kanske kunde man också pryda seriehörnan med lite posters (ja det är faktiskt inte bara text det handlar om utan konst också [;)] ) som visade några utdrag ur lite olika serier, typ en helsida i formatet 90 ggr 50cm. Aja nu börjar jag spåra ur rejält.

Jag vet inte var du bor, men på de flesta svenska (och norska) bibliotek jag varit i på senaste tiden har serier en egen avdelning både på barn- och vuxenavdelningen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » mån 21 feb 2011, 23:55

Allan Kämpe skrev:För inte är det väl så att vi består av en nation av människor som helst läser humor och gags?
Det har bara råkat bli en övervikt på den fronten när det gäller just serietidningar därför den typen av serier är billigare och enklare att producera!

Vet egentligen om det blivit övervikt som att de inte har lagts ner i samma omfattning som andra typer av serier. Knasen och 91:an har tidigare haft en enorm boost av försvaret, varenda regemente hade en bunt prenumerationer, till typ vartenda dagrum, men i och med att försvaret nu är avskaffat i stort sett helt och hållet så bör de ligga pyrt till. De fick så att säga konstgjord andning av staten, men det är slut med det nu så döden bör vara i antågande. Nu när det istället handlar om utlandsstyrkor borde de ju ta upp Patrullserien och liknande så killarna i Afghanistan får något lite närmare verksamheten så att säga att läsa. [8D] *viss ironi är bäst att tillägga*
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » tis 22 feb 2011, 00:12

Jag förstår verkligen inte hur 91:an har överlevt. Det i sig bör man lyfta på hatten för. Serien är verkligen inte speciellt rolig, har inte utvecklats ett piss på 60 år, men ändå säljer den? Vem köper och skrattar åt det? Det kan ju inte vara 40 000 nostalgiker liksom?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » tis 22 feb 2011, 08:09

Det är ännu mer märkligt eftersom den allmäna svenska värnplikten inte längre existerar, så igenkänningsfaktorn är lika med noll

Användarvisningsbild
Avgrundsvrål

Inläggav Avgrundsvrål » tis 22 feb 2011, 10:33

Som liten började jag läsa 91:an efter att farsan och äldre släktingar gjort det tidigare. Så det kanske är nostalgiker plus deras barn och yngre släktingar som läser den? ;) Och då gjorde jag aldrig värnplikt heller, var inget för mig, trots att den allmänna värnplikten fanns då. Är väl rätt nyligen den tagits bort till och med? 91:an kanske inte är ha-ha-rolig på samma sätt som den är charmig, och snyggt tecknad också för den delen. 91:an är ju en kulturell ikon så det skulle inte förvåna mig om tidningen har ett ständigt flöde av nya unga läsare som känner att de blivit lite för gamla för Kalle Anka.

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » tis 22 feb 2011, 14:01

Peral skrev:Det är ännu mer märkligt eftersom den allmäna svenska värnplikten inte längre existerar, så igenkänningsfaktorn är lika med noll

Jag undrar om igenkänningsfaktorn har varit speciellt mycket högre än noll nånsin? På vilket reglemente fungerar det som i en pilsnerfilm?

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » tis 22 feb 2011, 14:08

På den tiden när större delen av den manliga befolkningen hade gjort värnplikten, så kunde många av läsarna relatera till vad det innebar att ligga i lumpen, med dess hierarkiska strukturer, fälttjänstgöring och vapenbruk.
Men den kopplingen finns inte alls idag

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » tis 22 feb 2011, 16:47

Jag gjorde värnplikten, lumpen, och i Sollefteå var igenkänningsfaktorn deprimerande hög.
Det är stofiler som mej dom här serierna lever på, för då och då köper jag ett nummer bara pga nostalgi-faktorn - jag läste dessa serier som barn.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » tis 22 feb 2011, 16:53

Ja visst får man en klump i halsen och en tår tränger fram i ögonvrån när man minns Löjtnantens ljuva stämma när han skrek "För bövelen karl, kräla fortare!" Ahh det var tider det!

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » tis 22 feb 2011, 16:54

OT: Jag tycker det är lite osunt att haka upp sig på igenkänningsfaktorn som någonting som avgör om en serie logiskt bör vara populär eller ej. Med det resonemanget så skulle ju diskbänksrealistiska alternativserieskapare vara betydligt mer populära än exempelvis science fiction-serier som Linda och Valentin. "Hur många kan känna igen sig i sådant rundresande i rymden?!".

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » tis 22 feb 2011, 17:00

Jag tror ingen tog igenkänningsfaktorn som en generell regel, utan mer en förklaring kring varför just 91:an var populär?

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » tis 22 feb 2011, 17:01

APenny4YourThoughts skrev:Jag tror ingen tog igenkänningsfaktorn som en generell regel, utan mer en förklaring kring varför just 91:an var populär?

Jag tolkade er diskussion som om ni tyckte att 91:an rent logiskt egentligen inte alls borde vara populär längre, just pga. den bristande igenkänningsfaktorn.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 22 feb 2011, 17:14

Man kan i alla fall konstatera att 91:an, som så ofta i svensk underhållning, är så slätstruken att ingen kan bli direkt upprörd. Pacifiströrelsen ser den knappast som ett krigshetsarhot, och de som vill ha lite militaria har inte mycket annat att välja på, så de får nöja sig.

Igenkänning eller inte spelar nog inte så stor roll. Det är ju inte precis så att någon kan känna igen sig i hur det är att svinga sig ibland New Yorks skyskrapor, men det behövs inte det räcker med att man kan tänka. Precis som det inte är särskilt svårt att tänka sig hur det är att drälla omkring på regementet, dra en sväng på markan eller ta en bondpermis.
http://www.youtube.com/watch?v=9Ut3OJ-sBag
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » tis 22 feb 2011, 17:26

Igenkänningsfaktorn kan ju handla om andra saker än just ytan - jag känner i alla fall igen mej i 'Linda och Valentin'. Diskussionerna med flickvännen känns bekanta.
Vad gäller 91'an så var nog den omedelbara igenkänningsfaktorn hög när serien debuterade.

Men serien är ju som tv-sänd buskis. Och mer är det nog inte med det.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » tis 22 feb 2011, 17:27

Labrador Road 26 skrev:Igenkänning eller inte spelar nog inte så stor roll. Det är ju inte precis så att någon kan känna igen sig i hur det är att svinga sig ibland New Yorks skyskrapor,

Jag förstår vad du menar, men Spindelmannen sägs ju vara hjälten 'som kan vara du'.
Peter Parker som nörd och mobb-offer, som unga killar lätt identifierar sej med, har det ju skrivits spaltmeter om.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 22 feb 2011, 18:20

Ja det är skillnad på serietyp, superserier spelar inte just på igenkänningsfaktorn så mycket, tja utom då med Peter Parker.

Men vissa serier erbjuder inget så att säga om ingen igenkänningsfaktor finns i dem.

Det går utmärkt att göra en sci-fi serie där man inte känner igen sig ett skit, bara det är en bra story.

Men du kan inte ta 91:an och mena att den erbjuder nåt för den som knappt vet vad det handlar om i serien, därfrör måste den dö med de sista som känner sig nostalgiska till seren.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Doughnut Donovan

Inläggav Doughnut Donovan » tis 22 feb 2011, 18:29

Huruvida mitt exempel är representativt ska jag låta vara osagt men jag kännner i alla fall till ett fall i min hemstad där ett gymnasiebibliotek sa upp prenumerationen på 91:an för att spara pengar. Det blev uppror och protestlistor från eleverna vilket förde med sig att personalen backade och lät den vara kvar. En sann historia.

Minns också en prao på mitt jobb som lyssnade på fikarasten när vi just diskuterade varför 91:an fortfarande var populär. "Han är ju supercool!, utbrast praon. Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att fråga ut honom om vad som gjorde 91:an så cool.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » tis 22 feb 2011, 18:43

Agentum skrev: ..bara det är en bra story.

Jag vill mena att det är just det som innehåller det igenkänningsmässiga - inte 'ytan', miljön eller bilderna - utan vad som driver karaktärerna.
Jag känner igen känslor, drivkrafter och teman i 'Linda och valentin', men sällan vare sej miljöer eller de samhällen som skildras.
Just 'Linda och Valentin' är ju kända för politiska parabler hämtade från just vår verklighet och politiska debatt idag.

Grabbigheten i 91'an överlever nog ett tag att lumpen försvunnit av det skälet.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » tis 22 feb 2011, 18:50

(OT)Var det inte så att när de började blanda in vardagliga ting i Superhjälteserierna som Marvel fick ett övertag över DC! Igenningsfaktorn och identifieringen med Marvels superhjältar blev större. (slut OT)

Återgå till "Serier i allmänhet"