Svensk seriekultur

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Re: Svensk seriekultur

Inläggav Agentum » tis 22 feb 2011, 19:10

Jo Stan Lee införde såpoeran i superserierna det förändrade väldigt mycket.

De förstod det inte själva först, men så började de få brev av Collegestudenter som ville diskutera deras serier.

Tidigare var det barn som läste dessa serier nästan enbart.

Och vad hände jo över åren så är det idag övervägande "vuxna" som läser deras serier och få barn.
9mm, i'm never further away than that.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » tis 22 feb 2011, 19:15

Så det kan hända att de kan ge konstgjord andning åt 91'an ett par år till, om de lyckas attrahera unga/medelålders killar genom sin lätt dumdryga grabbighet, och vänta ut dessa köpare, tills de så småningom dör av ålder, eller utvecklar en hjärna, vilket som nu kommer först.
Evolutionen måste ju ha nåt att säga till om förr eller senare..

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 22 feb 2011, 19:19

Sverige är svårläst tycker jag, jag häpnar ofta vad som säljer bäst och vad folk köper för nåt.

Jag har fel nästan jämt i det här landet, det jag tycker är bra är inte bra här och tvärtom.

Det är för jobbigt att läsa en serie som har en handling, det är enklare med taling heads eller korta buskishumor sidor, det är intrycket jag får.
Om det är äventyr så måste det helst vara av matinetyp, enkelt och och sen återgår allt till status quo.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » tis 22 feb 2011, 19:30

Sverige är efter sin tid - skulle nån komma på iden att göra nåt nytt och fräscht, så debuterar det nästan alltid utomlands först.
Det är jantelagen. Gör gärna något nytt och innovativt, men inte i Sverige. Om hela världen säger att vi har fel, att det är bra, så kanske vi kryper till korset och ger ut det här också - men lita inte på det.

Jag har all respekt bakom det fantastiska jobbet som man gör med Agent X9, med allt i åtanke, men det är också fantastiskt att det är den enda tidningen i hela världen - Indien och Japan inkluderat - som ens skulle fundera på att köra en mysteriegåta som fill-in serie.
Det är så häpnadsväckande utdaterat som koncept att det är inte sant.

Joakim Gunnarsson
Fine
Kontakt:

Inläggav Joakim Gunnarsson » ons 23 feb 2011, 07:56

mikaelbergkvist skrev:Jag har all respekt bakom det fantastiska jobbet som man gör med Agent X9, med allt i åtanke, men det är också fantastiskt att det är den enda tidningen i hela världen - Indien och Japan inkluderat - som ens skulle fundera på att köra en mysteriegåta som fill-in serie.

Kalle Anka & C:o har en "mysteriegåta" i stort sett i varje nummer. [:)]

trzy
Very Good

Inläggav trzy » ons 23 feb 2011, 09:05

mikaelbergkvist skrev:Sverige är efter sin tid - skulle nån komma på iden att göra nåt nytt och fräscht, så debuterar det nästan alltid utomlands först.
Det är jantelagen. Gör gärna något nytt och innovativt, men inte i Sverige. Om hela världen säger att vi har fel, att det är bra, så kanske vi kryper till korset och ger ut det här också - men lita inte på det.

Jag har all respekt bakom det fantastiska jobbet som man gör med Agent X9, med allt i åtanke, men det är också fantastiskt att det är den enda tidningen i hela världen - Indien och Japan inkluderat - som ens skulle fundera på att köra en mysteriegåta som fill-in serie.

Jag upphör aldrig att förvånas över vilka konsekvenser "jantelagen" kan beskyllas för (visste ni att jantelagen även är skälet till att det finns så få skyskrapor i Sverige? Det är sant, jag läste det på ett forum en gång). Lite lustigt är även hur man i andra trådar gafflar om att det bara ges ut knepiga saker "som vanligt fölk ut på landsbygd'n int förstår sig på" i Sverige, men nu är situationen visst tvärtom och inget "nytt" ges ut i Sverige...

Användarvisningsbild
Avgrundsvrål

Inläggav Avgrundsvrål » ons 23 feb 2011, 09:27

Jag tycker den här tråden visar rätt väl att svenskar är gnälliga, eller antingen gnälliga på folk som är gnälliga. Vad det nu säger om mig själv låter jag vara osagt.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » ons 23 feb 2011, 14:01

Joakim Gunnarsson skrev:
mikaelbergkvist skrev:Jag har all respekt bakom det fantastiska jobbet som man gör med Agent X9, med allt i åtanke, men det är också fantastiskt att det är den enda tidningen i hela världen - Indien och Japan inkluderat - som ens skulle fundera på att köra en mysteriegåta som fill-in serie.

Kalle Anka & C:o har en "mysteriegåta" i stort sett i varje nummer. [:)]

Exakt. Min poäng exakt.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » ons 23 feb 2011, 14:02

trzy skrev:Jag upphör aldrig att förvånas över vilka konsekvenser "jantelagen" kan beskyllas för ...

Är det inte jantelagen är det senilitet då.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » ons 23 feb 2011, 16:39

trzy skrev:
mikaelbergkvist skrev:Sverige är efter sin tid - skulle nån komma på iden att göra nåt nytt och fräscht, så debuterar det nästan alltid utomlands först.

Jag upphör aldrig att förvånas över vilka konsekvenser "jantelagen" kan beskyllas för (visste ni att jantelagen även är skälet till att det finns så få skyskrapor i Sverige? Det är sant, jag läste det på ett forum en gång). Lite lustigt är även hur man i andra trådar gafflar om att det bara ges ut knepiga saker "som vanligt fölk ut på landsbygd'n int förstår sig på" i Sverige, men nu är situationen visst tvärtom och inget "nytt" ges ut i Sverige...

Jag som trodde att bristen på skyskarapor hade att göra med det låga invånarantalet och att Jantelagen formulerade att man inte skall tro att man är förmer än någon annan!

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 24 feb 2011, 20:20

Hehe, skyskrapor har inget med det här att göra alls.

Varför gör man en sån jämförelse?

Det ekonomiska förutsättningarna har aldrig funnits här för nåt sånt, givet at vi är så få i landet för det första och haft bestämande i modern tid som inte givit möjlighet tils ådant.

i USA har pengarna rasat in ärliga so oärliga, Miami har ju en skuline bygd till stor del på knarkpengar som exempel.

Nä det kan man inte blanda in med serierna.

Återgå till "Serier i allmänhet"