Politiskt inkorrekta bilder!

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Politiskt inkorrekta bilder!

Inlägg av RioGrande »

Annat var det på den gamla goda tiden, när en och samma FBI:are kunde ha flera utseenden... så olika att man fick kalla agenten för olika saker beroende på om tecknaren var Raymond, Graff, Williamson, Evans, Repetto eller någon annan: Agent X9, Agent Kelly vid FBI, Agent Corrigan...


(Äsch, här blev jag offer för någon sort bugg i systemet.... jag trodde att den här kommentaren kommit bort! Därav dubbelpostning, av i princip samma tankar....)
Senast redigerad av 1 RioGrande, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Politiskt inkorrekta bilder!

Inlägg av RioGrande »

Inte jag heller. Men det var den enda illustration jag fick upp med tre dupontar när jag googlade.

(Intressant f.ö. med exemplet Agent X9, som är precis tvärtom: EN agent med tre (minst) olika utseenden. Så olika att han (i Sverige) fått olika namn under olika pennor: Secret Agent X9, Agent Kelly vid FBI, Agent Corrigan.)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politiskt inkorrekta bilder!

Inlägg av Peral »

RioGrande skrev:Annat var det på den gamla goda tiden, när en och samma FBI:are kunde ha flera utseenden... så olika att man fick kalla agenten för olika saker beroende på om tecknaren var Raymond, Graff, Williamson, Evans, Repetto eller någon annan: Agent X9, Agent Kelly vid FBI, Agent Corrigan...


(Äsch, här blev jag offer för någon sort bugg i systemet.... jag trodde att den här kommentaren kommit bort! Därav dubbelpostning, av i princip samma tankar....)


(OT) Kan du utveckla detta resonemang lite mer? (slut OT)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Politiskt inkorrekta bilder!

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Annat var det på den gamla goda tiden, när en och samma FBI:are kunde ha flera utseenden... så olika att man fick kalla agenten för olika saker beroende på om tecknaren var Raymond, Graff, Williamson, Evans, Repetto eller någon annan: Agent X9, Agent Kelly vid FBI, Agent Corrigan...

OT.

Stackars Dashiell Hammett, kollegan Raymond Chandler slipper i alla fall att folk byter namn på Philip Marlowe beroende på vem som spelar honom.
Peral skrev:(OT) Kan du utveckla detta resonemang lite mer? (slut OT)

Agent X9, alltså karaktären som även namngett tidningen här i Sverige, har fått olika namn lite beroende på vem som tecknat karaktären. Läste man Williamson/Goodwins version på 80-talet så är man van vid att han heter Corrigan men karaktären som Dashiell Hammett skapade kallades Agent X9.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dashiell_Hammett
Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Politiskt inkorrekta bilder!

Inlägg av RioGrande »

Och Fantomenredaktionen (var det väl?) döpte om Agenten i Mel Graffs version till Agent Kelly vid FBI (kanske för att inte konkurrera med den existerande tidning som hade Agent X9 som titelfigur).

Men det blir en sorts motsats till trippeldupontarna...
Maya the Chimp
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 27 maj 2011, 16:44

Re: Politiskt inkorrekta bilder!

Inlägg av Maya the Chimp »

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Politiskt inkorrekta bilder!

Inlägg av Wakuran »

Fast han där är väl iofs en skurk från början? Då är det inte lika konstigt.

Rutan är väl förresten från G.I. Joe / Action Force? (Bra illustration av ondska, förresten, sparka en gullig hund utan egentlig anledning alls.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Politiskt inkorrekta bilder!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Cobra gillar inte heller Laban ser jag. [;)] Javisst är det GI Joes ärkefiende i full fart.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politiskt inkorrekta bilder!

Inlägg av Peral »

Påminner mig om hur Ingmar Bergman beskrev hur man skriver en Western. "En hund sitter utanför en saloon, först går hjälten in och klappar hunden på sin väg in, sedan kommer skurken som sparkar hunden på sin väg in"
Maya the Chimp
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 27 maj 2011, 16:44

Re: Politiskt inkorrekta bilder!

Inlägg av Maya the Chimp »

Peral skrev:Påminner mig om hur Ingmar Bergman beskrev hur man skriver en Western. "En hund sitter utanför en saloon, först går hjälten in och klappar hunden på sin väg in, sedan kommer skurken som sparkar hunden på sin väg in"


Ha, ha. Perfekt beskrivning.

Det är i och för sig konstigt att människor ofta reagerar starkare inför elakhet mot djur än elakhet mot andra människor.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Politiskt inkorrekta bilder!

Inlägg av Peral »

Det kan bero på att vi människor i de flesta fall förutsätts ha möjligheten att försvara oss mot övergrepp (åtminstone i demokratiska stater) medan djur saknar den möjligheten...
Maya the Chimp
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 27 maj 2011, 16:44

Re: Politiskt inkorrekta bilder!

Inlägg av Maya the Chimp »

Peral skrev:Det kan bero på att vi människor i de flesta fall förutsätts ha möjligheten att försvara oss mot övergrepp (åtminstone i demokratiska stater) medan djur saknar den möjligheten...


Ja, det är sant. Men även onska mot en jättestark jättegorilla får ofta människor att känna mer medkänsla än onska mot ett helt folkslag.

Djur används ofta i film/serier för att försäkra oss om att det vi ser är verkligen onska och det vi ska känna är verkligen rädsla. Jag kom att tänka på filmen The Ring när hästarna av rädsla slänger sig av båten och ner i havet rent instinktivt medan människorna inte fattat hur demonisk situationen är.
Skriv svar